Fitness anno 2015

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2014
Fitness anno 2015

Een nieuw jaar begint, dus tijd voor een blik in de glazen bol. Wat gaat het jaar 2015 de fitnessbranche brengen? Welke consumententrends bieden kansen voor fitnessclubs? Welke marketingontwikkelingen signaleren we en kunnen we in ons voordeel gebruiken? We hebben de belangrijkste trends voor u op een rijtje gezet.

De consument bepaalt wat er gebeurt. Dat is in de fitnessbranche wel gebleken als we kijken naar de enorm snelle opkomst van de low-budget clubs, die inspeelden op een sterke behoefte van een grote groep consumenten. De consument bepaalt niet alleen of hij klant is en blijft, maar wil ook zelf bepalen wat hij afneemt, voor hoe lang en hoeveel hij daarvoor betaalt. En uw klant krijgt ook steeds meer macht over uw imago en de toestroom van nieuwe klanten via reviews en social media. Niets is zo belangrijk als tevreden klanten, fans van uw fitnessclub. Prioriteit nummer 1 dus voor 2015!

Content is king

Of het nu via online of offline kanalen gebeurt; vertel het verhaal. Het verhaal van de fitnessclub maar vooral het in beeld brengen van de beleving van de klant bijvoorbeeld via testimonials. Bovendien moet de klassieke reclameboodschap steeds meer ingepakt worden in relevante content rondom gezondheid, afslanken, diabetes. En haak daarbij in op de actualiteit. Maak hiervoor een evenementen jaarplan met relevante gebeurtenissen in 2015 waar u op kunt inhaken. Sleutel tot het succes van content marketing is dat het de passie overbrengt, het hart van het bedrijf.

Show, don't tell

De ontwikkeling van online video zet door. Zo heeft on-demand aanbieder Netflix binnen korte tijd meer dan 700.000 abonnees in Nederland. Youtube is met 1 miljard gebruikers wereldwijd een van de belangrijkste bronnen van informatie. Vroeger lazen we handleidingen, nu gaan we intuïtief direct aan de slag en als we iets niet begrijpen gaan we niet naar de website van de producent, maar kijken we op Youtube hoe het werkt. Er liggen hier enorme kansen voor de fitnessmarkt. Presenteer workouts en groepslessen via Youtube. Neem consumenten al mee in de ervaring en visualiseer in welke behoefte u voorziet.

Sharing economy

Snappcar, Airbnb, Uber, allemaal voorbeelden van bedrijven die optimaal profiteren van de neiging van consumenten om steeds meer met elkaar te delen. Ook in de fitnessbranche ontstaan steeds meer sociale initiatieven bijvoorbeeld om je fitnessabonnement te delen met anderen. Denk hierbij aan familie-abonnementen, maar ook een recent idee voor een Duo Sportpas: sporten met iemand anders, waar je maar wilt en wanneer je wilt voor een vast bedrag per maand.

Samenwerken

Ook fitnessondernemingen worden steeds meer onderdeel van netwerken of u dat nu wilt of niet. Met lokale ondernemers, maar ook met lokale zorgverleners. Zorg dat u in 2015 10 tot 20 procent van uw tijd aan netwerken besteedt, zowel online via bijvoorbeeld LinkedIn, als offline bij ondernemersverenigingen, huisartsen, fysiotherapeuten en andere zorgverleners. Maak nieuwe vrienden in 2015!

Wearables en apps

Mobiliteit ontwikkelt zich steeds verder. Met de komst van wearables zoals Apple Watch en Google Glass, is ons lichaam letterlijk verbonden met het internet. Het registreren van allerlei gezondheidsgeoriënteerde informatie via wearables als Jawbone en Nike Fuelband zal de consument steeds bewuster maken van zijn gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat smartphonegebruikers vinden dat de diverse 'cloud-based services' bijdragen aan een gezonder en langer leven. Consumenten geloven dat hardloop-apps, hartslagmeters en digitale borden die het eten beoordelen, ons leven per app met 2 jaar kunnen verlengen. Het wordt tijd voor mobiele software en apps die fitness net zo leuk maakt als Strava voor wielrenners.

Positionering

Specialiseren. Dat is en blijft het toverwoord ook in 2015. Kies voor een specifieke doelgroep en gebruik de specifieke expertise van het fitnesscentrum en de medewerkers. Consumenten zien weinig verschil tussen fitnessclub A en B en elke euro boven 15,95 dient met aantoonbare toegevoegde waarde te worden gecompenseerd. Een goede marketingstrategie is daarbij onmisbaar: hoe maakt u uw product uniek en herkenbaar? Hoe bereikt u met uw prijsstrategie een optimale omzet per lid? En hoe bereikt u nieuwe en bestaande klanten via online en offline marketingcommunicatie? Maak keuzes en wees uniek in 2015!

'Mobiliteit ontwikkelt zich steeds verder. Met de komst van wearables zoals Apple

Watch en Google Glass, is ons lichaam letterlijk verbonden met het internet'

Matthijs Mennes

is senior marketingconsultant bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, wereld marktleider op het gebied van marke-ting en consulting voor de fitnessbranche. Hij is benieuwd naar uw reactie: matthijs.mennes@greinwalder.com

Edities