Column Fitter Nederland

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2014

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Trends 2015

Een verschuiving van product naar behoefte

Kijken naar trends in producten en activiteiten is leuk, maar het analyseren van trends in behoeftes is veel zinvoller. Het product blijft immers ondergeschikt aan de vraag. Trendwoorden zijn: aandacht, community (ergens bijhoren), kwaliteit en plezier. Deze kernwoorden zullen waarschijnlijk ook bij Mark Zuckerberg op kantoor hangen. Social media speelt een immens grote rol in behoefte.

Als we kijken naar het afgelopen jaar, is het aantal mensen met een fitnessclub-lidmaatschap afgenomen. De verkopers van cardio-apparatuur merken een daling in de verkoop, terwijl de vraag naar functionele krachtapparatuur toeneemt. Sterk is het nieuwe slank en we willen iets anders dan op een loopband staan. En terecht! Wij hebben behoefte aan kwaliteit en we willen ergens bij horen.

Wie bepalen eigenlijk de nieuwste fitnesstrends? De tijd dat Tell Sell Pilates en Tai Bo Hollywoodwaardig maakte, is voorbij. Het zijn de fanatieke fitnessgoeroes en ervaringsdeskundige op Facebook, Twitter en Instagram die zich ontpoppen tot bloggers en de markt meer en meer bepalen. Zij vertellen onze leden dat krachttraining dé manier is om af te vallen en dat superfoods onzin zijn. Zij bloggen over de nieuwste oefeningen en lessen. Ik ben ervan overtuigd dat Bootcamp en Crossfit groot geworden zijn door social media.

Trends die eerder zijn ontstaan, zoals GRIT (HIIT), Crossfit en Immersive Fitness (voor een (3D) scherm trainen) worden steeds populairder. Lessen zoals Bodypump, spinning, yoga (Bodybalance) blijven populair, maar alleen op sportclubs waar ze kwaliteit bieden en aandacht geven. Het gaat niet om de keuze in Les Mills of ClubJoy, de nieuwste Smartbars of Technogym apparaten. Sportclubs die in staat zijn een community te creëren, kwaliteit bieden en aandacht geven zijn populair en houden het hoofd boven water.

En de prijs dan? Prijs blijft belangrijk, natuurlijk. Maar de consument weet onze branche ook steeds beter te definiëren. Begrijpt meer en meer de prijs/kwaliteit en zal op basis daarvan een keuze maken. Aan ons om deze prijs/kwaliteit te bepalen. En dat vraagt om durf en eigen koers. Wat kost sporten bij mij en wat krijgt men ervoor terug? Dit is een hele andere ondernemersgeest dan: zo goedkoop mogelijk of net zo duur als de concurrent.

Conclusie

De feestdagen illustreren perfect de trends voor 2015. We willen ergens bij horen en met aandacht genieten van elkaars samenzijn. Een duur stukje vlees is niet belangrijk, het gaat om de bereiding. Het gaat er ook niet om wat de buurman eet of doet met kerst. Gastheerschap en plezier staan voorop.

Een heel gezond en gelukkig 2015!

Edities