Column Philip Pijpers

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2014

Philip Pijpers

Is bewegingswetenschapper en eigenaar van Wellness Solutions, een bureau dat bemiddelt in

de koop en verkoop van sportcentra, en eigenaar

van Kentrium, een adviesbureau gespecialiseerd

in de fitnessbranche. Meer informatie op

www.wellnesssolutions.nl en www.kentrium.nl.

Wat is mijn sportcentrum waard?

Of u nu met pensioen gaat, een andere richting in wilt slaan of een lange reis gaat maken. U overweegt om uw sportcentrum te verkopen. De eerste vraag die dan opkomt is, wat is mijn sportcentrum waard. Een logische en belangrijke vraag die de mogelijkheden van uw toekomst bepalen.

Vaak wordt er een vergelijking met huizen gemaakt. Het huis van de buren staat te koop. We zijn allemaal nieuwsgierig wat het kost en oplevert want dit zegt vaak iets over de waarde van ons eigen huis. En dat is leuk om te weten mochten we ooit willen verkopen. We herkennen dit allemaal.

Bij een sportcentrum gaat zo'n vergelijking niet op. Elk sportcentrum is namelijk anders. Het vaststellen van de waarde van een sportcentrum is complex en ook eenvoudige richtlijnen zoals 1x de omzet of 3x de winst, is te kort door de bocht. Het gaat namelijk niet alleen of u een goed lopend bedrijf heeft, ook de ontwikkelingen binnen de branche en de samenleving zijn van invloed.

Voor het bepalen van de waarde van een sportcentrum bestaan er verschillende methodes, die elk uitgaan van bepaalde hypothesen en, in meer of mindere mate, leiden tot verschillende resultaten.

We zullen enkele bespreken:

- intrinsieke waarde

De intrinsieke waarde van een onderneming is gelijk aan de som van de huidige werkelijke waarde van elk bestanddeel ervan, met uitzondering van de goodwill. Dit is wat subjectiever omdat het een niet zichtbare waarde is zoals naamsbekendheid, klantenrelaties, knowhow, ligging. De werkelijke waarde moet begrepen worden als de vervangingswaarde, dit is de prijs die men op het ogenblik van de waardering zou moeten betalen om een goed te verkrijgen met gelijkaardige kenmerken (kwaliteit, productiviteit, verwachte levensduur...) van het sportcentrum.

- opbrengstwaarde

Het kopen van een onderneming kan gezien worden als een investeringsbeslissing. In die optiek zal een onderneming alleen gekocht worden indien de koper verwacht dat de prijs die hij nu moet betalen niet hoger is dan de huidige waarde van alle toekomstige opbrengsten.

- discounted cashflowmethode

De waarde van een sportcentrum kan worden bepaald op basis van de geldstroombenadering, bekend als de 'discounted cashflowmethode'. Deze methode is gebaseerd op de toekomstige netto kasstromen. Dus op een prognose voor de komende 3 tot 5 jaar.

- Peer Group Analyse

Hier speelt de markt een belangrijke rol. De waardering wordt aan de markt getoetst. Met behulp van kengetallen wordt een waardering opgesteld. Hierbij kan gedacht worden aan een factor vermenigvuldigd met de winst na belasting, de omzet of een ander operationeel kengetal.

Het gaat bij een waardering van een onderneming om meer dan alleen cijfers. De waarde wordt immers ook bepaald door de mensen die actief zijn in een onderneming, met hun kennis en kunde, en door de conjunctuur en de verwachtingen voor onze branche.

Of een bepaalde waardebepaling geschikt is of niet, zal geval per geval moeten bekeken worden. Het is vaak nodig om een combinatie van methodes toe te passen om de waarde zo betrouwbaar mogelijk vast te stellen. Het blijft meestal een complexe zaak en het is daarom verstandig om hierover goed advies in te winnen.

Edities