Column Marije de Vries

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2014

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

iCloud for hospitality

Je kon er op wachten. Eén systeem dat alles kan. Je hele routing automatiseren, interactie en controle van werkzaamheden. De fitnessdesk, computers, printers en trainingsschemakasten op alfabetische volgorde zijn verleden tijd. Instructeurs veranderen in futuristische coaches die je dag en nacht in de gaten houden en met een iPad in de hand door de club lopen. Niet alleen zien of je geweest bent, maar zelfs op je vingers tikken als je de loopband hebt overslagen.

Dit geweldige iCloud-systeem van 's werelds bekendste fitnessmerk maakt het mogelijk om leden écht aan je te binden. Voor onze sporters is er namelijk geen weg meer terug als zij eenmaal aan de portal hun wensen hebben geregistreerd. Big brother is watching you!

Met drie petten op, die van een marketeer, clubmanager en trainer kijk ik naar de presentatie die mij meerdere malen verrast. Ik ben overtuigd! Dit alles-in-één systeem is de oplossing voor veel hiaten in de service naar onze klanten. Het is verleden tijd met instructeurs die alleen met de gezelligste sporters praten en tijdrovende belacties om slapende leden wakker te krijgen. Maar het mooiste komt nog. Het systeem bepaalt ook wat voor type sporter jij bent en in welke mate wij aandacht aan je moeten geven. De fanatieke sporter uit zijn concentratie halen is namelijk net zo schadelijk voor je service als je klanten geen gedag zeggen.

Kennis is de basis. Weet met wie je te maken hebt. Alleen dan is het mogelijk om optimaal en efficiënt service te verlenen.

Is deze futuristische fitnesswereld ook interessant voor de kleine clubs van ons land? Daar waar de fitnessinstructeur ook koffie zet en rondleidingen geeft? En voor de clubs in dorpen waar mensen elkaar nog brieven schrijven en bellen? Ja! Want elke club is er bij gebaat om inzichtelijk te krijgen wat voor type sporters er lid zijn en hoe zij zich (niet) bewegen in de weg naar een gezonder leven.

En wat gaat er gebeuren met al die andere aanbieders van sales- en retentieprogramma's, apps en software voor online trainingsschema's? Ik denk dat er altijd markt is voor deze aanbieders, want je zult ook begrijpen dat de kosten van dit fancy iCloud systeem niet voor iedereen betaalbaar is.

Waar het om gaat is dat wij als pioniers van de verkoop van gezondheid moeten begrijpen dat kennis van ons klanten(bestand) noodzakelijk is om te overleven en om groei te genereren. Alle werkzaamheden die dagelijks op het programma staan worden efficiënter en de uitkomst waardevoller. Keuzes om te investeren in materieel en personeel zullen een logisch gevolg zijn en niet de zoveelste hap naar lucht.

De beste beslissing die wij in deze tijd kunnen maken, is de investering in cijfers en kennis. De werkzaamheden die hieruit voortvloeien bepalen een nieuwe strategie. De route naar succes is dan slechts een kwestie van tijd.

Reageren? Stuur een e-mail naar marije@fitternederland.nl.

Edities