Trainings- en voedingsbegeleiding onder één dak

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2014

Gaan wearables voor een revolutie zorgen in de gezondheidszorg en zijn ze de heilige graal voor leefstijl interventie? Of zal het vooral een gadget blijven die na zes maanden niet meer gebruikt worden en in de la verdwijnen.

Om te kijken hoe men hier in de branche over denkt, vroeg de redactie van bodyLIFE aan een aantal bedrijven of wearables een kans of juist een bedreiging voor de fitnessbranche zijn.

Polar:

De grote uitdaging is de balans tussen de mogelijkheid van het versturen van een grote hoeveelheid informatie vanuit kleine sensoren met een lange gebruiksduur. Voor de markt van sport wearables speelt Polar op dit vlak een belangrijke rol. De Research & Development afdeling van Polar heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het energiezuiniger maken van wearables en het protocol waarover informatie wordt verstuurd en ontvangen. Een belangrijke vereiste bij de ontwikkeling van betrouwbare wearables is het voldoen aan richtlijnen van de WHO en het voldoen aan de Medical Device Standard. Bij Polar wordt dit, vanuit professioneel oogpunt, als een minimum vereiste gezien. Omdat de nadruk ligt op het ontwikkelen van functies die helpen om mensen fitter, sterker, sneller en gezonder te maken zijn alle functies wetenschappelijk gevalideerd en onderbouwd.

Producten van Polar staan garant voor het verzamelen van de meest nauwkeurige informatie en delen hun informatie met de Polar Flow.com webservice, maar in principe kan de data met ieder beschikbaar platform gedeeld worden. Voorbeelden hiervan zijn TrainingsPeaks, Strava, VitalinQ en GoogleFit.

Polar en Technogym zijn onlangs een samenwerkingsverband aangegaan, waarbij de informatie uit Polar trainingscomputers en sensoren automatisch gedeeld worden met mywellness® cloud. Dit biedt fitnessclubs unieke mogelijkheden om leden locatieonafhankelijke diensten te bieden en leden aan zich te binden.

Matrix Fitness:

Als fitnessleverancier staan wij open voor innovatie op het gebied van gezondheid en technologie. Vanuit dit oogpunt is een wearable zeker een toevoeging en geen bedreiging. Als Matrix zijn wij meer dan een leverancier en zo ook een grote voorstander van een gezonde levensstijl die wij met partners en campagnes ondersteunen. Een wearable kan een grote bijdrage leveren aan bijvoorbeeld het monitoren en motiveren van beweging en progressie. Door regelmatig te bewegen en sporten krijg je een vitaal gevoel. En zoals onze partner John van Heel van EEFA zegt: 'bewegen is medicijn'. Onze software kan uiteindelijk samengaan met deze wearables om zo nóg meer mogelijkheden te bieden om progressie te monitoren, zodat iedereen zich steeds bewuster wordt van een gezondere leefstijl.

Precor:

De Nieuwe Millenium generatie is erg gericht op de nieuwste technologie. Hun idee over en wat zij belangrijk vinden met betrekking tot technologie en fitness verschilt erg van andere generaties. Met een snel groeiende consumenteninteresse gericht op 'de eigen individu' is het dan ook geen verrassing dat bedrijven als Google, Samsung en Apple inhaken op de health & fitness industrie en mogelijkheden in deze industrie zien die vier jaar geleden nog niet bestond.

Door sporters te voorzien van informatie over hun prestaties blijven zij meer gemotiveerd om met fitness door te gaan. Mensen hebben graag controle over wat ze doen. Als iemand in de gaten krijgt welk resultaat zijn inspanning oplevert, krijgt een workout meer betekenis. Die kennis kan worden gebruikt om fitnessdoelen te bereiken, sporters uit te dagen en wedstrijden tussen leden in te stellen. Als sporters het directe resultaat van hun inspanning zien, geeft dat hen meer verantwoordelijkheid en motiveert dit om harder te trainen.

Precor ziet wearables niet als een bedreiging voor de fitnessbranche. Alles dat lichamelijke beweging motiveert, moet juist omarmd en aangemoedigd worden. Sommigen zullen denken dat deze technologieën consumenten weghouden van fitnessclubs, maar het is juist aan de fabrikanten van fitnesstoestellen en -exploitanten om op een handige manier gebruik te maken van deze technologieën. Bijvoorbeeld door networked fitnesstoestellen aan te bieden waarmee in de fitnessstudio diverse sporten kunnen worden gevolgd en geïntegreerd. Precor biedt sinds 2011 als innovator in de markt deze networked cardiotoestellen met P80 console aan die in combinatie met de eigen Preva-software sporters gemotiveerd weten te houden. Via Preva Personal Accounts kunnen sporters hun doelen instellen en hun voortgang bekijken. Externe data kan eenvoudig ingevoerd worden en telt zo mee voor het bereiken van hun ingestelde doelen.

Voor Precor is het uiterst belangrijk dat het aanbieden van fitness voorop blijft staan. Als er networked oplossingen en technologieën worden aangeboden om de sportbeleving aan te moedigen, mag dit nooit ten koste gaan van een effectieve en veilige training. Mensen gaan naar een bepaalde fitnessstudio om meerdere redenen, bijvoorbeeld voor de toestellen, groepslessen en sociale interactie die ze thuis niet krijgen. Het gebruik van fitness hulpmiddelen en technologieën kan hierbij ook een aanvullende reden voor het bezoeken van een fitnessstudio zijn.

De behoefte aan menselijke interactie moet niet onderschat worden, vooral voor beginners die meer begeleiding nodig hebben. Technologieën moeten gebruikt worden ter ondersteuning van de instructeurs. Ze moeten dus niet ervoor zorgen dat de instructeurs juist geen contact meer met de leden hebben. Dit kan namelijk een negatief effect op de retentie hebben.

Precor is van mening dat wearables tot op heden nog geen goede feedback aan de sporters geven. Ze zijn echt goed in het vergaren van informatie, maar slecht in het verstrekken van een betekenisvolle context en feedback aan de sporter. 'Ik heb hetzelfde gelopen als 8 trapdelen, is dat veel? Betekent dat dat ik vanavond meer kan eten?' Dit is waar de fitnessclub en de instructeur een uitkomst kunnen bieden. Zij hebben de expertise en geloofwaardigheid om betekenis aan de actie te koppelen. Technologie kan instructeurs de juiste informatie over de verrichte lichaamsbeweging en conditie van een lid geven en kan hen zodoende helpen om de juiste doelen en uitdagingen vast te stellen en de voortgang bij te houden.

LIFE FITNESS:

Life Fitness ziet de komst van wearables als een absolute kans voor de fitnessbranche. Een wearable maakt de drager namelijk bewust van fysieke inspanningen, werkt motiverend en geeft inzicht in gewoontes en gedrag. Voor bepaalde doelgroepen, zoals mensen die willen afvallen, is een wearable een goede stimulans. Het maakt je namelijk bewust van je levensstijl en geeft aan in hoeverre je je dagelijkse doelstelling haalt. Voor ondernemers binnen de fitnessbranche is het noodzakelijk om dergelijke technologieën te begrijpen en hier voordeel uit te halen om ook buiten de club leden te coachen.

Life Fitness speelt al langer in op deze ontwikkelingen, onder meer door twee jaar geleden de cloudoplossing LFconnect voor de Discover cardiolijn te introduceren. Dit platform helpt ondernemers meer inzichten te geven in het gebruik van de fitnessapparatuur en geeft de sporter de mogelijkheid om sportresultaten bij te houden. Dankzij het open platform van LFopen kunnen externe applicaties met de Life Fitness cardiotoestellen synchroniseren. Zo is het mogelijk om je cardioresultaten op te slaan op je eigen wearable, zoals de Jawbone Up en Fitbit. “Wij kijken met veel enthousiasme naar de toekomst, waarin wearables een nog grotere rol zullen gaan spelen. Met LFopen zijn wij hier klaar voor.”

Edities