Fitnessondernemers vinden inspiratie

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2014

De Disq

Fitnessondernemers vinden inspiratie

Fitnesstrends komen en gaan. Sommige slaan echt aan en zijn blijvertjes, van andere hoor je na een jaar al niets meer. En dan hebben we het nog maar over Nederland, in Amerika gaat het verloop van trends nog sneller, zo lijkt het. Of lopen ze daar nu juist achter? We vonden een artikel over de ‘latest trends in fitness’. Sommige komen wel heel bekend voor…

Het is en blijft een probleem: het behouden van klanten voor de fitnessclub. Daarom zijn ondernemers en eigenaren altijd op zoek naar mogelijkheden om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande vast te houden door hen wat nieuws te bieden. Sommige trends zijn succesvol, andere niet. De trends die het minst succesvol zijn, zijn die welke beloven dat je nauwelijks lichamelijke inspanning hoeft te leveren om toch af te vallen, spieren te kweken of gewoon fit te blijven. Denk aan de trilplaat…

De programma’s die wel succesvol zijn, hebben één ding gemeen: je moet je ervoor in het zweet werken. Ondernemende trainers en zakenlieden hebben geprofiteerd van het aanbieden van nieuwe trainingsmethodieken (om het zo maar even te noemen), workouts die verbonden waren aan bepaalde aansprekende merken en kekke apparaten – zonder belachelijke claims te stellen van vetverbranding of spieropbouw zonder een greintje inspanning. Het lijkt alsof er een kentering plaatsvindt in de fitnessbranche.

Het geheim achter het succes van een fitnessproduct is dan ook geen geheim: de trends die overblijven zijn die welke zichtbare en merkbare resultaten opleveren. Of je die nu badend in het zweet laten werken, of je spieren laten ontdekken waarvan je niet wist dat je die had. Veel gebruikers raken echter een beetje uitgekeken op de vrij eentonige bewegingen van het werken met gewichten. De meeste mensen zoeken aansprekende (groeps)lessen, met name die welke je aanmoedigen, de volgende keer een vriend(in) mee te nemen. Sport- en fitnessclubs concurreren met elkaar om juist die activiteiten (trainingsmethodieken) te introduceren waar de creativiteit en noviteit vanaf spat. In Amerika signaleerden we vier populaire trends die slimme ondernemers daar met veel succes hebben geïntroduceerd in hun clubs.

Dance like Queen Bey

Op dans gebaseerde fitnesslessen zijn altijd al populair geweest sinds de introductie van Jazzercise in 1969. Maar sinds Beyoncé de hitlisten daar in Amerika beheerst, willen mensen net zo kunnen dansen (sorry: een workout doen) als de zingende diva. Mitchell Wayne geeft daar les in, in zijn club Broadway Bodies in New York. Hij had al ervaring met het bieden van lessen op basis van dance-acts van popmuzikanten zoals Michael Jackson, en de tv-serie Glee. Maar die van Beyoncé zijn op dit moment wel heel erg populair. Wayne: “Hoe kun je ooit nog terug willen naar de loopband, als je dit hebt ervaren?”

De kleine danser workout

Physique 57 gaat over efficiëntie, resultaten en duurzaamheid: de sessie duurt 57 minuten en is een mix van kracht-, cardio- en rek- en strekoefeningen die al na 8 sessies resultaat belooft. Het geheel is op ballet gebaseerd en werkt ook veel met een barre. Het zijn non-impact oefeningen die specifiek ontwikkeld zijn om verveling tegen te gaan. Het succes is ook te danken aan het feit dat er in alle clubs van het merk altijd deskundige instructeurs aanwezig zijn, dat de klantenservice van een hoog niveau is, dat de klant fysiek en mentaal wordt uitgedaagd, en – het belangrijkste – dat het resultaat oplevert.

De Hollandse schaats-workout

De Disq is ontwikkeld door voormalig profschaatser Robbert Broekema om te kunnen trainen zonder ijs. Het gaat om een apparaat met een weerstandskabel voor kracht- en cardiotraining. In Nederland is dit niet echt succesvol geweest, ondanks dat Stefan Groothuis het systeem gebruikte voor zijn training in de voorbereiding op de Olympische Winterspelen van Sochi. In Amerika is het echter wel een succes, mede dankzij veel aandacht in de pers aldaar.

The Big Kahuna

De kust van Nederland leent zich niet echt voor surfen, maar mensen die het hebben gedaan op meer exotische locaties, kunnen beamen dat de beweging en inspanning om op die plank te blijven staan veel kracht, doorzettingsvermogen en evenwichtskunst kosten. Met de Ripsurfer kun je binnenshuis surfen op een 70 inch (175cm) grote surfboard machine. Je kunt er je gehele body op trainen want het apparaat biedt een getrouwe weergave van wat je op een echte golf kunt ervaren. De surfset kan worden gebruikt voor yoga-, kracht- en core-workouts.

Maar wat in Amerika een doorslaand succes is, hoeft hier nog niet aan te slaan, en andersom. Veel types workout komen hier naartoe vanuit de States, evenals de verschillende diëten en ontwikkelingen op lifestyle-gebied. Sommige van die trends zijn geschikt voor de Nederlandse markten, andere juist niet. Het is daarom raadzaam voor de clubeigenaar die op zoek is naar nieuwe workouts voor zijn klanten, om eerst bij hen te peilen of er überhaupt wel interesse voor is, voordat er allerlei dure investeringen worden gedaan in apparatuur en licenties.

Bron: Inc.com; foto’s: Redux

Dance Like Queen Bey

Physique-57

Edities