Op bezoek bij Wladimirov Fitness

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2014

De voordelen van cloud-based software:

Op bezoek bij Wladimirov Fitness

Waarom heb je deze overstap gemaakt?

“We werkten voorheen met een systeem dat nogal omslachtig en heel onhandig werkte. Het was gewoon niet meer van deze tijd. Daarom ging ik op zoek naar een nieuwe oplos-sing. We hebben vervolgens een aantal systemen naast elkaar gelegd. Een aantal van deze systemen oog-den gedateerd. Omdat verouderde software juist de reden was dat we over wilden stappen, waren we hier dus niet happig op. Virtuagym sprong er qua ontwerp sterk uit. Het bleek daarnaast ook ontzettend gebruiksvriendelijk te zijn, waardoor de keuze snel gemaakt was.”

Wat waren de voor- en nadelen van de omschakeling?

“We prijzen het sterk aan onder onze klanten. Zo’n omschakeling kun je niet stilzwijgend voorbij laten gaan, vooral omdat Virtuagym ook heel erg gericht is op klantinteractie. Iedereen die binnenkomt spreken we aan en iedereen krijgt op een gegeven moment een een-op-eengesprek. Verder promoten we het intensief op Face-book en Twitter.”

“De overstap werd in eerste instantie niet altijd even goed ontvangen. Een groot deel van onze klanten zijn wat ouder, en ze waren bang dat door de overstap op een nieuwe het sociale aspect verloren gaat. We zijn namelijk een heel sociale club. Ik kan vrijwel iedereen met voornaam groe-ten, en vice versa. Maar ik denk dat mensen niet goed doorhebben wat dat sociale aspect werkelijk is. Neem bijvoorbeeld het boeken van groeps-lessen. Hoe het eerst werkte, was dat onze klanten naar de balie moesten komen om zich aan te melden voor een les. Ze kregen dan een sleutel-hanger mee als bewijs van inschrij-ving. Nu kunnen klanten via de mo-biele app inboeken, en dat was voor veel klanten eerst een irritatiepunt. Maar hoewel dat ophalen van een sleutelhanger dan wel een sociale interactie is, blijft het oppervlakkig. Omdat het boekingssysteem nu grotendeels geautomatiseerd is, hebben wij meer tijd over voor echt zinvolle sociale interactie.”

Meer efficiëntie en meer klantinter-actie, dus.

“Ja, maar dat niet alleen. We zijn pas net begonnen, maar wat wel duide-lijk is, is dat wat je uit Virtuagym haalt, afhankelijk is van hoe je het inzet. Het is een heel flexibel systeem. Voor het rooster is het prettig dat mensen een maand van tevoren reserveren; we kunnen het ge-bruiken om proactief lessen te promoten en mensen te adviseren welke lessen ze het beste kunnen volgen. Verder willen we het gaan gebruiken om statistieken te ver-zamelen: welke lessen populair zijn, welke lestijden het goed doen, dat soort zaken.

Hoe zou je jouw ervaring met Virtuagym beschrijven?

“Virtuagym heeft een heel jong en energiek team. Wat me erg bevalt is de manier waarop ze met hun klanten omgaan. Als ik een vraag of een probleem heb, zitten ze er meteen bovenop. Dan krijg ik bijvoorbeeld 24 uur later te horen dat het opgelost is. En anders krijg ik in ieder geval te horen dat ze er hard mee bezig zijn, in plaats van dat ik weken op antwoord wacht, zoals bij andere leveranciers soms het geval is.”

Met dank aan Wladimirov Fitness –

www.wladimirov.nl

Wil je meer weten over Virtuagym?

Ga naarwww.virtuagym.com/professional

De laatste tijd zijn er steeds meer softwarepakketten die volledig online, ofwel “in de cloud”, draaien. Dit heeft een aantal grote voordelen. Zo is je data bijvoorbeeld altijd beschikbaar vanaf iedere locatie en heb je meestal automatisch backups van je gegevens. In zoverre is het niet verrassend dat steeds meer fitness professionals overstappen op deze nieuwe vorm van dienstverlening. Maar hoe bevalt dit in de praktijk? We gingen op bezoek bij Youri Wladimirov van Wladimirov Fitness. Deze club is in 2014 voor de 2e keer op rij uitgeroepen tot beste sportschool van Den Bosch en gebruikt sinds dit jaar Virtuagym, een alles-in-één-oplossing voor fitness professionals die in de cloud draait.

Edities