Column Fitter Nederland

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2014

Marije de Vries (1981)

Onderneemt en werkt als trainer en coach binnen de fitnessbranche en het bedrijfsleven. Met een door haar ontwikkeld veranderingsprogramma helpt zij ieder jaar duizenden mannen, vrouwen en werknemers met de overstap naar een ideale lifestyle. Kijk op www.fitternederland.nl voor meer informatie.

Basis voor succes-stap 3

We begrijpen nu dat de basis van succes start met de organisatie en connectie van de vier segmenten: marketing, sales, fitness, groepsfitness en frontdesk. Stap twee is het beoordelen van je personeel a.d.h.v. de kernwaarden: samenwerking, verantwoordelijkheid, hospitality en practise what you preach.

Deze editie maken we weer een volgende stap op de ladder naar succes. Stap drie: de middelen! En hiermee bedoel ik de middelen om optimaal sales, marketing en retentie te kunnen uitvoeren. Over welke middelen heb ik het?

1. Salesregistratie systeem

2. Website- SEO ingesteld en leadgenererend

3. Nieuwsbrief/mailing programma

4. Facebook (voor retentie)

5. Twitter (voor sales)

6. Applicatie

7. Mobiele website

Wil jij groeien? Dan is de allereerste vraag die jij jezelf stelt: “Kent iedereen mij?” Op basis van gevoel zal je waarschijnlijk JA zeggen, zoals velen. En daar schuilt het gevaar. De noodzaak om te investeren in marketing zoals je dat bij de opening van je club zou doen, heb je dan waarschijnlijk niet meer. Laat staan het meetbaar maken. En hier zit the gap tussen clubs die rocken en centra die watertrappelen. Vooruitstrevende marketeers en managers zijn dagelijks bezig met de vraag: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat iedereen van mijn bestaan afweet?” En daar heb je de juiste middelen voor nodig.

Het kost tijd om deze middelen te implementeren. Heb je momenteel niet de handen en financiële ruimte, zet de applicatie en mobiele website alvast op je wensenlijst en start met punt 1 t/m 5. Maar let op: zonder de kernwaarden (stap 2) van bekwaam personeel ben je nergens. Want, goed dat je Clubplanner en Facebook hebt, maar wordt het wel op de juiste manier gebruikt en optimaal ingezet? Daarbij zit er een duidelijk verschil tussen Facebook en Twitter. Facebook is je community, Twitter je leadgenerator.

Goed om te weten: de twee belangrijkste taken van een marketeer:

• Het aanleggen en onderhouden van solide communicatiekanalen.

• Het ontwikkelen van de juiste content (imago en boodschap).

De middelen zoals besproken zijn de basis communicatiekanalen, je hardware. Maar je software is net zo belangrijk:

• Partners (hang je bijvoorbeeld in de kleedkamer van een toffe winkel in de buurt?).

• Bedrijven (naam voor naam en bedrijfsfitness).

• Traditionele marketing: posters, fysieke nieuwsbrief/folder etc.

Staan marketingwerkzaamheden op de dagelijkse takenlijst van je club-, sales- of marketingmanager? Zeker weten! Onderhouden, uitbreiden, vernieuwen en creativiteit spelen hierbij de hoofdrol.

Stel, je hebt alles voor elkaar. Het personeel en de middelen. Dan ben je er nog niet. De boodschap, tone of voice, frequentie en vormgeving maken het verschil! Want leuk dat iedereen je kent, maar welk imago en gevoel laat je achter? En zijn ze op de hoogte van jouw USP’s? Hoe maak je dit meetbaar? Dat is stap 4. In mijn volgende column ga ik het daar over hebben.

Wil je mijn vorige columns, stap één en stap twee lezen? Ga naar de website van body LIFE om eerdere edities te lezen, of bezoek mijn eigen website: www.fitternederland.nl.

Edities