Column John van Heel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2014

John van Heel

EFAA

Instroom optimalisatie – catamaran marketing

Veel reguliere sportcentra zien de laatste jaren de natuurlijke instroom flink dalen. De tijd van elke maand tientallen walk-ins en honderden bezoekers en 50 tot 100 nieuwe leden op een open dag is voorbij. We moeten steeds meer moeite doen om mensen te overtuigen van bij ons te starten, wat voor veel ondernemers het water aan de lippen zet. Temeer omdat nog niet alle centra de retentie goed onder controle hebben. Als de uitstroom gelijk blijft en de instroom daalt, dan heb je dus een chronisch probleem.

De meeste ondernemers zijn natuurlijk al lang aan het werken aan de retentie. Het serviceniveau verhogen, kwaliteit van begeleiding verbeteren, doelgroep gerichte aanpak, veel extra’s doen voor leden, innoveren, belonen, betrekken, wat kan zorgen dat het verloop vaak 10 tot zelfs 20% daalt, afhankelijk van het startpunt. Het is echter ook goed om de voorkant, de instroom, nog eens goed onder de loep te nemen en tijdens mijn bezoek naar Madeira is bij mij een lampje gaan branden.

Madeira, het bloemeneiland, zo groot als Limburg, twee grote bergen, fantastisch mooi en uitdagend om een keer met een bootje eropuit te gaan. Wij landen op de landingsstrip van Madeira en op het vliegveld binnen prijkt al meteen een grote poster over een catamaran boottocht. Aankomende in het hotel zie ik van die zelfde maatschappij een foldertje staan op de balie. In het informatie pakket op de kamer, wederom een foldertje. Tijdens onze eerste wandeling, meerdere posters van de catamaran tocht en twee jongens langs de weg die ons enthousiast proberen te maken voor de catamaran tocht. Wij Nederlanders vliegen er niet meteen op natuurlijk, eerst even vergelijken, bij een informatiestandje, en wat valt het eerst op ons netvlies, juist, de catamaran tocht, die we uiteindelijk ook gedaan hebben, erg leuk overigens.

En dan schiet mij het vergelijk door mijn hoofd. We zijn in januari met Bootcamp gestart bij Life Style Vitae, nu al 4 lessen per week. We hebben een huis-aan-huis flyer gedaan en posten erover op social media. Maar er ligt niks in de winkels in Weert, geen flyers bij adventure winkels, geen posters bij supermarkten en geen promoteam op alle weekmarkten en evenementen. Volgens mij moeten we het mensen gemakkelijker maken om voor ons te kiezen door vaker op het netvlies te komen. Men zegt wel eens dat we dingen minimaal 7 keer moeten zien, alvorens het op begint te vallen. Kortom, hoe zit onze catamaran marketing in elkaar? Vanaf het najaar een stuk beter!

Edities