Zonnebanken en omzetverhoging gaan goed samen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2011

I body•LIFE 10I2011

Zonnebanken en omzetverhoging gaan goed samen!

Drie cabines naast elkaar, weggedrukt tussen de squashbaan en de kleedkamers. Bijna altijd wachtenden ervoor om net als jij de 8 minuten zon te pakken die onderdeel uitmaken van het all-in abonnement. Eenmaal aan de beurt veeg je in de cabine het zweet van je voorganger van de zonnebank met wat papieren doekjes en ga je liggen op de verouderde zonnebank. Tijdens het zonnen realiseer je je dat je op de bank ligt waarvan de ventilator al twee weken kapot is. Na de niet al te comfortabele sessie kijk je kritisch in de spiegel of je al resultaat ziet, veeg je even met een doekje over de bank en maak je snel ruimte voor de volgende.

Wanneer het voorgaande scenario van één van uw klanten zou kunnen zijn, wordt 2012 geen zonnig jaar voor u. Het lijkt goed te lopen, want er staan immers altijd mensen te wachten. Maar op deze manier het product zonnen aanbieden, levert u geen positieve klanten op, geen extra omzet, geen goede reputatie en zelfs misschien boetes. Hoe dan wel?

Even op vakantie

Beleef dan het volgende scenario. Na het sporten meld je je bij de balie voor je zonafspraak. Er wordt je vriendelijk gevraagd hoe het vorige keer is bevallen toen je na het intakegesprek voor het eerst was wezen zonnen. Je krijgt ook nu weer advies over de juiste zontijd en over de beste crème voor je huid en bruiningswens. Met het schone handdoekje, het UV-brilletje voor je ogen en het flesje zonnecosmetica stap je even later de cabine in. Het design van de professionele zonnebank straalt je tegemoet en belooft een ontspannen sessie. De bank oogt schoon en het bordje erop laat zien dat hij goed gereinigd is, hetgeen je een fijn gevoel geeft. Je koppelt je telefoon aan de speakers, smeert je in en zet het brilletje op. Wanneer je even later ligt te zonnen, voelt het als een heerlijk vakantiemoment. Je eigen muziek, je zet het zeebriesje makkelijk iets harder als je het warm krijgt en je baalt zelfs een beetje wanneer de sessie is afgelopen. Je kijkt kritisch in spiegel naar bruiningsresultaat en herinnert je dat de zonneconsulent je al had uitgelegd dat dit pas in de uren na de zonnesessie echt te zien is. Met een energiek gevoel loop je de cabine uit.

Kwestie van voorbereiden

Is het bovenstaande scenario te mooi om waar te zijn, niet realistisch in een sportschool of kost veel te veel energie en personeel? Als dat uw instelling is, dan moet u er wellicht voor kiezen om de dienst zonnen uit uw bedrijf te halen. Wanneer u wel bereid bent om te investeren in een dienst die niet uw core business is, maar hier wel perfect bij aansluit, zult u zien dat zonnen ook in 2012 een goede omzetgenerator kan zijn voor uw fitnessbedrijf. Het klinkt simpel, maar het is een kwestie van voorbereiding. Zorg voor goede apparatuur, de juiste kennis van het personeel, een heldere planning van de tijden en de juiste protocollen als het gaat om hygiëne. Laat u goed adviseren door uw leverancier of als lid van de branchevereniging.

Prijsstelling met mogelijkheden

Qua prijsstelling zijn er verschillende mogelijkheden voor het aanbieden van ‘zon’. Kijk om u heen in de (lokale) markt en bepaal uw positie. Deze positie moet gelijk zijn aan uw positionering van uw dienst ‘fitenss’. Of u het zonnen nu aanbiedt binnen een all-in abonnement of als aanvullende dienst voor leden (en niet-leden), het gaat om de kwaliteit die u levert.

Voor de goede combinatie van professionele apparatuur, goed advies en verzekerde hygiëne zijn uw leden bereid te betalen. Het maakt uw dienst zonnen waardevol voor uw leden en voor uw omzet, bovendien laat het uw algehele professionaliteit zien. Door het aanbieden van speciale zonnecosmetica kunt u de uitstraling van deze dienst nog verder professionaliseren. Met de juiste tips en adviezen, zullen de bruiningsresultaten bovendien beter aansluiten op de wensen van de zonners. Veelal hebben aanbieders van zonnecosmetica speciale verkooptrainingen voor het personeel.

Zonlicht steeds populairder

De populariteit van zonlicht stijgt. Mede door de wetenschappelijke onderzoeken krijgt de consument meer inzicht over de positieve en negatieve effecten van zonlicht. De natuurlijke aanmaak van vitamine D, het gezonde en energieke gevoel, maar ook het moment van ontspanning. We kunnen niet zonder, maar het mag ook niet teveel zijn. De juiste balans is belangrijk: geniet van de zon met mate. Door de gecontroleerde wijze van zonnen op zonneapparatuur en een persoonlijk huidadvies, helpt u uw leden verstandig te zonnen. Met deze aanpak wordt 2012 zeker een zonnig jaar!

Lees ook het artikel van Samenwerking Verantwoord Zonnen in deze body●LIFE over de regelgeving bij het aanbieden van de dienst zonnen.

Zorg voor een zonnig 2012 met de juiste aanpak

De markt blijft in beweging en daarom sta je als ondernemer voor keuzes. Ga je terug naar je core business, koester je de breedheid van je dienstenaanbod of kijk je zelfs naar mogelijkheden om het nog verder uit te breiden? Eén ding is zeker: de dienst ‘zonnen’ heeft ook in 2012 veel potentie in de fitnessbranche. Mits u het op de juiste manier aanbiedt!

Drie cabines naast elkaar, weggedrukt tussen de squashbaan en de kleedkamers. Bijna altijd wachtenden ervoor om net als jij de 8 minuten zon te pakken die onderdeel uitmaken van het all-in abonnement. Eenmaal aan de beurt veeg je in de cabine het zweet van je voorganger van de zonnebank met wat papieren doekjes en ga je liggen op de verouderde zonnebank. Tijdens het zonnen realiseer je je dat je op de bank ligt waarvan de ventilator al twee weken kapot is. Na de niet al te comfortabele sessie kijk je kritisch in de spiegel of je al resultaat ziet, veeg je even met een doekje over de bank en maak je snel ruimte voor de volgende.

Wanneer het voorgaande scenario van één van uw klanten zou kunnen zijn, wordt 2012 geen zonnig jaar voor u. Het lijkt goed te lopen, want er staan immers altijd mensen te wachten. Maar op deze manier het product zonnen aanbieden, levert u geen positieve klanten op, geen extra omzet, geen goede reputatie en zelfs misschien boetes. Hoe dan wel?

Even op vakantie

Beleef dan het volgende scenario. Na het sporten meld je je bij de balie voor je zonafspraak. Er wordt je vriendelijk gevraagd hoe het vorige keer is bevallen toen je na het intakegesprek voor het eerst was wezen zonnen. Je krijgt ook nu weer advies over de juiste zontijd en over de beste crème voor je huid en bruiningswens. Met het schone handdoekje, het UV-brilletje voor je ogen en het flesje zonnecosmetica stap je even later de cabine in. Het design van de professionele zonnebank straalt je tegemoet en belooft een ontspannen sessie. De bank oogt schoon en het bordje erop laat zien dat hij goed gereinigd is, hetgeen je een fijn gevoel geeft. Je koppelt je telefoon aan de speakers, smeert je in en zet het brilletje op. Wanneer je even later ligt te zonnen, voelt het als een heerlijk vakantiemoment. Je eigen muziek, je zet het zeebriesje makkelijk iets harder als je het warm krijgt en je baalt zelfs een beetje wanneer de sessie is afgelopen. Je kijkt kritisch in spiegel naar bruiningsresultaat en herinnert je dat de zonneconsulent je al had uitgelegd dat dit pas in de uren na de zonnesessie echt te zien is. Met een energiek gevoel loop je de cabine uit.

Kwestie van voorbereiden

Is het bovenstaande scenario te mooi om waar te zijn, niet realistisch in een sportschool of kost veel te veel energie en personeel? Als dat uw instelling is, dan moet u er wellicht voor kiezen om de dienst zonnen uit uw bedrijf te halen. Wanneer u wel bereid bent om te investeren in een dienst die niet uw core business is, maar hier wel perfect bij aansluit, zult u zien dat zonnen ook in 2012 een goede omzetgenerator kan zijn voor uw fitnessbedrijf. Het klinkt simpel, maar het is een kwestie van voorbereiding. Zorg voor goede apparatuur, de juiste kennis van het personeel, een heldere planning van de tijden en de juiste protocollen als het gaat om hygiëne. Laat u goed adviseren door uw leverancier of als lid van de branchevereniging.

Prijsstelling met mogelijkheden

Qua prijsstelling zijn er verschillende mogelijkheden voor het aanbieden van ‘zon’. Kijk om u heen in de (lokale) markt en bepaal uw positie. Deze positie moet gelijk zijn aan uw positionering van uw dienst ‘fitenss’. Of u het zonnen nu aanbiedt binnen een all-in abonnement of als aanvullende dienst voor leden (en niet-leden), het gaat om de kwaliteit die u levert.

Voor de goede combinatie van professionele apparatuur, goed advies en verzekerde hygiëne zijn uw leden bereid te betalen. Het maakt uw dienst zonnen waardevol voor uw leden en voor uw omzet, bovendien laat het uw algehele professionaliteit zien. Door het aanbieden van speciale zonnecosmetica kunt u de uitstraling van deze dienst nog verder professionaliseren. Met de juiste tips en adviezen, zullen de bruiningsresultaten bovendien beter aansluiten op de wensen van de zonners. Veelal hebben aanbieders van zonnecosmetica speciale verkooptrainingen voor het personeel.

Zonlicht steeds populairder

De populariteit van zonlicht stijgt. Mede door de wetenschappelijke onderzoeken krijgt de consument meer inzicht over de positieve en negatieve effecten van zonlicht. De natuurlijke aanmaak van vitamine D, het gezonde en energieke gevoel, maar ook het moment van ontspanning. We kunnen niet zonder, maar het mag ook niet teveel zijn. De juiste balans is belangrijk: geniet van de zon met mate. Door de gecontroleerde wijze van zonnen op zonneapparatuur en een persoonlijk huidadvies, helpt u uw leden verstandig te zonnen. Met deze aanpak wordt 2012 zeker een zonnig jaar!

Lees ook het artikel van Samenwerking Verantwoord Zonnen in deze body●LIFE over de regelgeving bij het aanbieden van de dienst zonnen.

Zonnebanken I health

'De populariteit van zonlicht stijgt. Mede door de wetenschappelijke onderzoeken krijgt de consument meer inzicht over de positieve en negatieve effecten van zonlicht'

body•LIFE 10I2011 I

Slim Belly deelnemer

Edities