Verscherpte controles bij fitnesscentra

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2011

I body•LIFE 10I2011

Kwaliteit zonnepunten blijft achter, SVZ ondersteunt de branche

Eind 2011 kwamen de exploitanten van de zonneapparatuur weer in opspraak door een artikel in het gratis dagblad Metro. Daarin werd een interview met de VWA gepubliceerd waarin deze aangaf dat één op de vijf zonnepunten niet voldoet aan de vereiste kwaliteit. De problemen zijn vooral aanwezig bij de ondernemers die het zonnen aanbieden naast hun core business, zoals fitnesscentra. Het ging in veel gevallen om te sterke lampen die in de banken zaten verwerkt, het gebrek aan goede voorlichting aan de consument en de afwezigheid van (voldoende) beschermingsbrilletjes voor de ogen. Ze baseerden zich hierbij op de onderzoeksresultaten van 2009. Als gevolg van de onderzoeksresultaten zijn de controles verscherpt. Het kan dus goed zijn dat ook uw bedrijf (wederom) bezoek krijgt van een controleur die kijkt op welke wijze u de dienst zonnen aanbiedt.

Lampsterkte,

UV-brilletjes, zonadvies

Kijkt u dus goed (samen met uw leverancier) naar de lampen van de zonneapparatuur. Waarschijnlijk is het apparaat voorzien van een ‘Zonnebankpaspoort’, waarbij de combinatie van lamp en zonnebank is geregistreerd. Dan hoeft u bij een lampenwissel enkel te zorgen dat u een gelijkwaardige lamp plaatst. Wat betreft de beschermingsbrilletjes voor de ogen is het belangrijk dat u als exploitant of uw personeel deze actief aanbiedt aan de zonnebankgebruikers. Daarnaast moet er in de ruimte waar de zonnebank staat voorlichtingsmateriaal aanwezig zijn. Tot slot moet u kunnen aantonen dat u een persoonlijk huidadvies geeft aan uw zongasten door middel van een zorgvuldige intake. Hierin kunt u het huidtype bepalen en een zonnekuur vastleggen aan de hand van het zonschema dat bij uw zonneapparaat is geleverd. Daarmee hoeft u niet voor iedere zonsessie een volledige intake te doen.

Samenwerking branche en VWA

De branchevereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen heeft een goede samenwerking met de VWA, waardoor er veel kennis en ervaring kan worden uitgewisseld. Samen wordt gekeken hoe het kwaliteitsniveau van de branche verder omhoog kan. De leden van SVZ voldoen aan de door de branche zelf opgestelde Code voor Praktijkuitoefening waarbij ze een heldere keuze maken voor kwaliteit. De goede samenwerking in Nederland tussen de handhaver en de branche heeft de afgelopen jaren dan ook als goede voorbeeld gediend voor de Europese invoering van de huidige norm.

Online vraagbaak

Ook wanneer u (nog) geen lid bent van Samenwerking Verantwoord Zonnen, kunt u op de website www.svzinfo.nl antwoorden vinden op veelgestelde zonvragen. Tevens staan er persberichten en het visiedocument op de site. Op het blog worden wetenschappelijke publicaties en nieuwsitems in het (zon)licht gezet. Voor uw personeel en voor uw leden kan de site dus een interessante online vraagbaak zijn. Leden kunnen in het afgeschermde gedeelte diverse voorlichtingsmaterialen, het formulier voor huidanalyse en achtergrondinformatie vinden.

Verscherpte controles bij fitnesscentra

Hoewel de ‘nieuwe’ norm voor de exploitatie van zonneapparatuur alweer ruim vier jaar geleden werd geïntroduceerd, was het in oktober toch weer ‘nieuws’ dat één op de vijf zonnepunten niet voldoet aan de huidige regelgeving. Deze conclusie trok de Voedsel- en Warenautoriteit die controleert op handhaving. Veelal waren bij de professionele zonnestudio’s de zaken op orde, maar bleven de zonnepunten (die het zonnen als nevenactiviteit aanbieden) achter. Verscherpte controles zijn het gevolg.

Lidmaatschap als ruggesteun

Heeft u de zonzaken goed op orde in uw bedrijf? Vindt u het lastig om het wiel te moeten uitvinden op het gebied van verstandig zonnen en de voorlichting aan uw leden? Om uw personeel voor te lichten en te motiveren om actief met de dienst zonnen aan de slag te gaan? U kunt zich ook als fitnessbedrijf aanmelden bij de branchevereniging en zo profiteren van de kennis, informatievoorziening en voorlichtingsmaterialen. De kosten voor het jaarlidmaatschap bedragen €100,- voor het eerste zonneapparaat dat u heeft staan en € 50,- voor de verdere apparaten. Als lid van SVZ heeft u eveneens toegang tot de trainingsvideo’s voor het personeel en ervaart u de steun in de rug door de beschikbare kennis op technisch en wetenschappelijk gebied.

Kijk online voor meer informatie over een lidmaatschap, de Code voor Praktijkoefening en/of het aanmelden op www.svzinfo.nl of stuur een mail naar de verenigingsmanager info@svzinfo.nl.

Eind 2011 kwamen de exploitanten van de zonneapparatuur weer in opspraak door een artikel in het gratis dagblad Metro. Daarin werd een interview met de VWA gepubliceerd waarin deze aangaf dat één op de vijf zonnepunten niet voldoet aan de vereiste kwaliteit. De problemen zijn vooral aanwezig bij de ondernemers die het zonnen aanbieden naast hun core business, zoals fitnesscentra. Het ging in veel gevallen om te sterke lampen die in de banken zaten verwerkt, het gebrek aan goede voorlichting aan de consument en de afwezigheid van (voldoende) beschermingsbrilletjes voor de ogen. Ze baseerden zich hierbij op de onderzoeksresultaten van 2009. Als gevolg van de onderzoeksresultaten zijn de controles verscherpt. Het kan dus goed zijn dat ook uw bedrijf (wederom) bezoek krijgt van een controleur die kijkt op welke wijze u de dienst zonnen aanbiedt.

Lampsterkte,

UV-brilletjes, zonadvies

Kijkt u dus goed (samen met uw leverancier) naar de lampen van de zonneapparatuur. Waarschijnlijk is het apparaat voorzien van een ‘Zonnebankpaspoort’, waarbij de combinatie van lamp en zonnebank is geregistreerd. Dan hoeft u bij een lampenwissel enkel te zorgen dat u een gelijkwaardige lamp plaatst. Wat betreft de beschermingsbrilletjes voor de ogen is het belangrijk dat u als exploitant of uw personeel deze actief aanbiedt aan de zonnebankgebruikers. Daarnaast moet er in de ruimte waar de zonnebank staat voorlichtingsmateriaal aanwezig zijn. Tot slot moet u kunnen aantonen dat u een persoonlijk huidadvies geeft aan uw zongasten door middel van een zorgvuldige intake. Hierin kunt u het huidtype bepalen en een zonnekuur vastleggen aan de hand van het zonschema dat bij uw zonneapparaat is geleverd. Daarmee hoeft u niet voor iedere zonsessie een volledige intake te doen.

Samenwerking branche en VWA

De branchevereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen heeft een goede samenwerking met de VWA, waardoor er veel kennis en ervaring kan worden uitgewisseld. Samen wordt gekeken hoe het kwaliteitsniveau van de branche verder omhoog kan. De leden van SVZ voldoen aan de door de branche zelf opgestelde Code voor Praktijkuitoefening waarbij ze een heldere keuze maken voor kwaliteit. De goede samenwerking in Nederland tussen de handhaver en de branche heeft de afgelopen jaren dan ook als goede voorbeeld gediend voor de Europese invoering van de huidige norm.

Online vraagbaak

Ook wanneer u (nog) geen lid bent van Samenwerking Verantwoord Zonnen, kunt u op de website www.svzinfo.nl antwoorden vinden op veelgestelde zonvragen. Tevens staan er persberichten en het visiedocument op de site. Op het blog worden wetenschappelijke publicaties en nieuwsitems in het (zon)licht gezet. Voor uw personeel en voor uw leden kan de site dus een interessante online vraagbaak zijn. Leden kunnen in het afgeschermde gedeelte diverse voorlichtingsmaterialen, het formulier voor huidanalyse en achtergrondinformatie vinden.

SVZ I health

Dossier zonnebanken van de VWA

Ook op de site van de Voedsel- en WarenAutoriteit kunt u meer informatie vinden over de geldende regels voor exploitanten. Zij hebben een speciaal dossier opgebouwd over zonnebanken: http://www.vwa.nl/onderwerpen/producten-non-food/dossier/zonnebanken.

Nieuwe consumenteninformatie

De leden van SVZ zijn weer voorzien van nieuwe materiaal om de consumenten voor te lichten. Met speciale infokaarten over onderwerpen als ‘verstandig zonnen’, ‘vitamine D’, ‘zonnen & zwangerschap’ en ‘zonlicht & wintermoeheid’. De kaarten zijn gratis voor SVZ-leden om uit te delen aan hun klanten. Op deze manier wordt de boodschap Verstandig Zonnen verder verspreid, waardoor een steeds grotere groep consumenten geniet van de voordelen van het zonnen, zonder de risico’s te vergroten.

body•LIFE 10I2011 I

Edities