Stelling 2012

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2011

I body•LIFE 10I2011

Alwin Colijn, The Sports Company

Als leverancier in de fitnessbranche kan ik mij helemaal vinden in deze stelling. Jarenlang hebben sportcentra min of meer vanzelfsprekend leden gehad zonder zich te hoeven richten op een bepaalde doelgroep.

In de krimpende markt van de afgelopen jaren worden de ondernemers echter gedwongen om keuzes te maken: waar sta ik in de markt? Wie zijn mijn klanten?

Ik zie een goede toekomst voor centra die zich richten op doelgroepen zoals Personal Training, fysio-fitness, mensen met een chronische aandoening zoals COPD, diabetes en obesitas. Dit zijn nieuwe klantgroepen voor sportcentra; zonder de juiste benadering en begeleiding krijgt je deze doelgroepen niet een standaard sportcentrum in. Door je specifiek te richten op een bepaalde doelgroep verlaag je de drempel en bind je leden aan je club die je anders nooit binnen had gekregen.

Preventief werken met deze doelgroepen gaat een belangrijke rol spelen, ook voor zorginstanties. Dat vraagt om innovatie, echter niet alleen van ondernemerszijde, maar ook de vakopleidingen zullen beter moeten gaan aansluiten op de fitnessprofessional van de toekomst.

De Stelling In 2012 wordt differentiëren en innoveren nog belangrijker voor ondernemingen

Volgens analisten gaan we een dubbele dip tegemoet, zo die al niet is aangebroken. De consument gaat dit in zijn portemonnee merken, en zal ongetwijfeld gaan kijken waar hij of zij op kan bezuinigen. In veel gevallen zal dit helaas te koste gaan van de bezoeken aan de fitnessclub of sportschool. Want voor velen is sporten of fitness nog steeds een soort van luxe.

Maar sportief bezig zijn is belangrijk voor het behouden van de gezondheid, en de premies voor de ziektekostenverzekering stijgen ook maar door. Wat dat betreft hebben de sportcentra en de fitnessclub een belangrijke maatschappelijk rol. Maar hoe haal je die sporter nu wél naar binnen, hoe overtuig je hem of haar ervan dat bezuinigen op fitness de gezondheid kan schaden? En dat het dus beter is om de sportschool of fitnessclub te (blijven) bezoeken – en dan het liefst uw school of club?

We legden bovengenoemde stelling voor aan enkele belangrijke spelers in de fitnessmarkt. Doe er uw voordeel mee.

John van Heel, EFAA

De klant heeft nog nooit zoveel keuzes gehad als momenteel in fitnessland geboden wordt en de koek lijkt nog niet op. De concepten groeien harder dan het aantal nieuwe deelnemers, waardoor er een verzadigingspunt bereikt lijkt te zijn op veel plaatsen. Hoe dan nog boven het maaiveld uitsteken? Het is een open deur en management les nummer 1, positioneer! Maar gebeurt het wel genoeg? Differentiëren we ons genoeg van de concurrenten? Waarmee dan wel, wat is je USP, wat anderen niet over zichzelf kunnen vertellen? Het inzetten van innovaties biedt vaak ook oplossingen. Je kan er mensen mee blijven boeien en bent vaak je concurrenten voor. Wat zijn je innovaties voor 2012? Hoe ga je jullie USPs kenbaar maken in jullie markt? De ondernemers die er aandacht aan besteden zullen er ook de vruchten van plukken.

Lilian Rijfkogel, LPT, c.e.a.s. Artros BewegingsCentrum

Het nieuwe jaar, en daarmee ook de nieuwe plannen staat weer voor de deur. Innoveren is dit jaar natuurlijk een hot item; er wordt voor bedrijven vanuit Brussel zelfs subsidie voor uitgetrokken. Maar is innoveren niet al zo oud als de weg naar Rome? Het is wat mij betreft altijd al belangrijk geweest om je doelstelling periodiek nader te bekijken en bij te stellen.

In de fitnessindustrie zou juist naar mijn mening de innovatie moeten bestaan uit het opbouwen van een solide basis met hier en daar een franje. De basis zorgt ervoor dat je klanten weten wat ze van je kunnen verwachten, de franje haal je uit nieuwe inzichten die je bijleert in je scholing. Ik ben voorstander van een leven lang leren en dan komt dat innoveren van zelf wel.

Jos Timmermans,

Commercieel Directeur HDD Group

De omgeving van de fitnessconsument heeft een transformatie ondergaan. Ten eerste is de wereld transparanter geworden door de opkomst van digitale media. Tegenwoordig hoeft de gemiddelde consument zijn iPhone maar te pakken om via Google deskundigheid op fitnessgebied in huis te halen. Tenslotte zijn leden minder loyaal geworden ten opzichte van 20 jaar geleden. Dit hangt samen met het uitgebreide keuzeaanbod aan clubs en concepten. Echter, de basisbehoeften van de consument anno 2011 zijn exact hetzelfde als in 1991. De drie belangrijkste wensen van de consument zijn:

Resultaat: 80% van de huidige leden behaalt het gewenste resultaat niet en haakt af. Dit betekent dat het productaanbod anno 2011 niet aansluit op de behoeften van de consument. Aandacht: Waarom komen consumenten terug in een goed restaurant of hotel? Veelal ligt dit aan de persoonlijke touch van het personeel. Dit is hetzelfde bij een fitnessclub. Beleving: We leven in een beleveniseconomie dus beleving in het aanbod is een belangrijk punt waarop je je als fitnessclub kunt onderscheiden. Zorg dat je ook in 2012 als club optimaal inspeelt op de bovenstaande drie basisbehoeften van de fitnessconsument. Alleen dan kun je als club daadwerkelijk langdurig succesvol zijn.

Andre Bongers, Belly Attack

In 2012 zal het nog belangrijker zijn voor de fitnesscentra om zich te gaan onderscheiden van de massa. In de fitness branche, die inmiddels teveel spelers bevat, is het simpelweg runnen van een club al lang niet meer voldoende. Het behouden en het blijven prikkelen van een lid zal daarom een nog grotere rol spelen. Ook in 2012 zullen veel centers moeten budgetteren, al is het alleen omdat de Wet van Dam het begrip ´slapende leden´ tegengaat. Een oplossing zou zijn om meer omzet en klantbehoud te halen uit hetgeen wat al reeds aanwezig is. Dit kan door de personeelsleden korte PT trajecten tot small group training en van voedingspakketten tot afslanktrajecten aan te laten bieden. Upselling is hét redmiddel voor veel branches in tijden van recessie. Ons goede voornemen is dan ook om door te gaan met het ontwikkelen van oplossingen die aansluiten bij de huidige vraag van de markt.

stelling I business

body•LIFE 10I2011 I

Edities