10de Les Mills Megakwartaal & LAPT Megaconventie

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2011

Les Mills Megakwartaal

Ook dit jaar was het Megakwartaal een inspirerende beleving. Bijna 3.000 Les Mills instructeurs en introducés kwamen samen om het Les Mills gevoel te delen tijdens de masterclasses en workshops verzorgd door (inter)nationale Les Mills Trainers en Trainees.

‘Fab Four’

Speciaal voor deze 10e editie kwamen de ‘Fab Four’ naar Nederland. Vier International Presenters die 15 jaar geleden aan de basis stonden van de Les Mills groepsfitness revolutie die Nederland te wachten stond en onder andere met BODYPUMP de wereld veroverden. BODYPUMP & RPM original - Mike McSweeney, CEO Les Mills West Coast - Steven Renata, Filming Program Coach - Pete Manual en Creative Director - Emma Barry, met hun jarenlange kennis en ervaring trakteerden Fab Four de deelnemers op spectaculaire masterclasses en leerzame workshops.

Interview Emma Barry - Les Mills People, Creative and Culture Director

Tijdens het Megakwartaal sprak de redactie van Body●LIFE met Emma Barry. Emma is al vanaf de oprichting van Les Mills International betrokken bij Les Mills en was één van de eerste International Master Trainers. Emma was Training Director voor Les Mills Noord-Amerika en heeft zeer veel ervaring op het gebied van groepsfitnessmanagement. Tegenwoordig is ze werkzaam als People, Creative and Culture Director en als Media Director.

De Les Mills beleving

Emma helpt bij de creatieve invulling van de 10 Les Mills groepsfitnessprogramma’s en werkt op grote schaal aan de ontwikkeling van nieuwe producten. “De inspiratie voor mijn werk haal ik uit de atletiek, acrobatiek, dance clubs en artiesten. De beleving die bijvoorbeeld een artiest als Lady Gaga tijdens een show creëert is ongekend”, aldus Emma over haar werk.

Bij Les Mills wordt er steeds meer aandacht besteed aan de beleving. Er wordt ook wel gesproken over ‘exertainment’, een combinatie van ‘exercize’ en ‘entertainment’. Dit doe je onder andere door gebruik te maken van de muziek, je persoonlijkheid en coaching. Instructeurs worden hier meer en meer op getraind. “Onze instructeurs zijn de rolmodellen en ambassadeurs van Les Mills en worden opgeleid om te excelleren in coaching, communicatie en organisatorische vaardigheden, hiermee creëren zij Fitness Magic”, aldus Emma. Fitness Magic is het moment waarop alle puzzelstukjes in elkaar vallen en deelnemers volledig opgaan in het moment.

Ook de inzet van digitale middelen is een ‘hot topic’ bij Les Mills. Steeds meer communicatie verloopt via digitale kanalen. Emma vertelt: “Mensen willen beleving en praktisch 24 uur per dag op de hoogte zijn wat er speelt in de wereld en hoe het gaat met familie, vrienden en relaties. Daar gaan we ons de komende tijd meer op focussen. We zijn binnen Les Mills aan het brainstormen hoe we Social Media optimaal kunnen inzetten om mensen te betrekken bij Les Mills.”

Les Mills vindt het belangrijk om met hun groepsfitnessprogramma’s in te spelen op huidige trends en ontwikkelingen. De achterliggende vraag is: waarom komt een lid naar jouw club? Ze kunnen bijna alles thuis doen of bij de concurrent. De connectie met leden en ervoor zorgen dat ze zich thuis voelen is daarom zeer belangrijk. Ook de marketing boodschap van Les Mills is de afgelopen 10 jaar veranderd. De nadruk ligt niet meer puur op het fysieke en atletisch zijn maar op een holistische benadering en het naleven van een gezonde levensstijl. Dit heeft groepsfitness tevens toegankelijker gemaakt voor veel mensen. De organisatie is groter en er zijn meer programma’s, maar in de basis is het concept is nog steeds hetzelfde: het verrijken van het leven van mensen door beweging.

Ontwikkeling van BODYVIVE

Emma is betrokken geweest bij de ontwikkeling van meerdere Les Mills programma’s, waaronder BODYVIVE. BODYVIVE is een mix van cardiotraining, krachttraining en stabiliteitstraining met gebruik van fitnessmaterialen, zoals Tubes en Gymballs. Na het opzetten van het globale programma werden er diverse, intensieve trials in real-club situaties gehouden om het programma format van BODYVIVE vorm te geven. Het prototype voor BODYVIVE werd aansluitend begin 2006 geformuleerd en bij wijze van proef voorgelegd aan 12 fitnessclubs in 5 landen, waaronder Nederland. Het bekende onderzoeksbureau AC Nielsen verzamelde en analyseerde de feedback van deze fitnesscentra. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 81% van alle BODYVIVE beoefenaars in deze ‘test’clubs aangaven “tevreden” of “heel tevreden” te zijn met het nieuwe programma. “Voor ons hèt bewijs dat we op de goede weg waren. Maar we waren van mening dat er nog meer onderzoek noodzakelijk was. Daarom heeft Les Mills BODYVIVE laten onderzoeken door een internationaal onderzoekspanel van fitnessbranche experts. De feedback van dit panel heb ik verwerkt in het programma, waardoor het uiteindelijke BODYVIVE werd geboren”, legt Emma uit.

Nieuwe ontwikkelingen

Uiteraard staan de ontwikkelingen niet stil bij Les Mills. “We bedenken voortdurend nieuwe concepten om ons te onderscheiden in de markt en we zijn bezig met de ontwikkeling van programma’s die, dankzij de opleiding van onze instructeurs als rolmodellen en het kiezen van de juiste muziek, de lijn tussen fitness & entertainment doen vervagen.” Als voorbeeld noemt Emma SH’BAM, dat wereldwijd en vooral in Nederland zeer succesvol is. Een programma waarbij de ‘funfactor’ hoog in het vaandel staat en het vooral gaat om de beleving en plezier hebben.

Volgend jaar zullen er weer een aantal nieuwe programma’s geïntroduceerd worden die zullen inspelen op de huidige trends en ontwikkelingen. Daarnaast wordt er tevens veel ontwikkeld om aan te sluiten op de huidige interactieve wereld van (spel)computers, iPads en smartphones.

LAPT Megaconventie

Op 12 november werd de LAPT Megaconventie 2011 gehouden. Personal Trainers en Personal Training managers kregen handvatten aangereikt om zowel binnen als buiten PT sessies toegevoegde waarde te creëren voor de klant. Op de LAPT Megaconventie was de absolute top aanwezig als het gaat om Personal Training, coaching en management, waaronder Drs. Remco Verkaik – Medisch Bioloog en Voedingsconsultant, Gerard van der Poel – Inspanningsfysioloog en Hoofdredacteur Sportgericht, Anthonie Wurth – Mental Coach en Jørgen de Mey – Personal Trainer van meerdere celebrities in Los Angeles. Met de laatste sprak de redactie van Body●LIFE uitgebreid.

Interview Jørgen de Mey

Biografie Jørgen de Mey: Jørgen de Mey is als Personal Trainer bekend als trainer van sterren als Ben Affleck, Angelina Jolie en Penelope Cruz. Veel van zijn beroemde cliënten werden door filmproducent Jerry Bruckheimer (Top Gun, Armageddon, Pearl Harbor) naar hem doorverwezen. Over het programma dat hij voor hen ontwikkelde en zijn ervaringen met de training van de Hollywoodsterren schreef hij een boek: Action Hero Body in drie weken.

Action Hero

Volgens Jørgen zit er een Action Hero in ons allemaal. “Het is een kwestie van kappen met verkeerde gewoonten (weinig bewegen, junkfood), slim trainen en doelen stellen. Goed advies natuurlijk, hoewel niet erg nieuw. Wat ik probeer is om met een proactieve manier de leefstijl te veranderen door gezonde voeding in combinatie met sporten. Dat doe ik met Personal Training omdat dit volgens mij de enige manier is om mensen daadwerkelijk te helpen bij hun leefstijl.” Zelf is Jørgen één van de oprichters van LAPT. “Het is veelomvattend concept dat meer inhoudt dan naar de sportschool gaan en trainen op de apparatuur. De kunst is om mensen te stimuleren en te motiveren, waarbij je zelf het goede voorbeeld moet zijn.”

Jørgen houdt er zelf een stringente leefstijl op na met veel sporten en gezonde voeding. Wat de voeding betreft volgt Jørgen de Mey ook een verstandige koers. Geen diëten, ook koolhydraten eten, want zijn cliënten moeten energiek blijven. Bovendien werken koolhydraten eiwitsparend (voorkomen afbraak van spierweefsel) en voldoende eiwit (1 tot 1½ gram per kg lichaamsgewicht) en gezonde (onverzadigde) vetten. Een andere hoeksteen van het Action Hero programma is het vijf dagen netjes eten en trainen, en in het weekend de teugels iets laten vieren om de stofwisseling hoog te houden.

Cruciale fase

De eerste drie weken zijn voor Jørgen een cruciale fase bij de aanpak van zijn cliënten, filmster of niet. “Na drie weken schiet je lichaam namelijk in de versnelling en begint al het harde werk vruchten af te werpen. Haal je dat drieweken punt, dan is de kans groter dat je klant doorgaat met het programma om de persoonlijke doelen te realiseren en een nieuwe, gezonde levensstijl te ontwikkelen die hen gezonder, sterker en aantrekkelijker maakt.”

Het is dus belangrijk dat je als Personal Trainer snel resultaat boekt bij de klant waardoor je het concept niet enkel als een product hoeft te verkopen. Wanneer je iemand echt helpt om gezond te worden, gaat de verkoop vanzelf.

“Vaak denken mensen dat Personal Training duur is. Als je dit afzet tegen andere (soms onzinnige) uitgaven, dan heeft investeren in je gezondheid de absolute prioriteit”, aldus Jørgen.

Training

Omdat de hectiek in Amerika, en Hollywood in het bijzonder, groot is, baseert Jørgen zich op korte programma’s die qua intensiteit en volume in drie stadia zijn ingedeeld.

“Hierbij is van belang dat je de training afstemt met de klant en de doelstelling die hij/zij wil bereiken. Het gaat erom dat je samen iets creëert waardoor de klant gezond wordt. Daar ligt de uitdaging voor mij. Het is een boeiend vak dat ik al 22 jaar beoefen en dat door alle nieuwe ontwikkelingen op training- en voedingsgebied, steeds interessanter wordt. Daarbij ontstaat er steeds meer samenwerking tussen doktoren en fysiotherapeuten.” Een goede zaak, vindt Jørgen.

“We moeten af van teveel curatieve behandelingen en kijken hoe we iemand met goede voeding en sporten gezond kunnen krijgen.” Tot slot geeft Jørgen deze tip mee: “Be an action hero inside ánd outside. It’s a splendid job, but you have to believe in it.”

Kijk voor meer informatie op

www.hddgroup.com.

megaconventie I branche actueel

body•LIFE 9I2011 I

I body•LIFE 9I2011

Ondernemen is leuk als je de juiste tools hebt!

Wiljan is een echte vakidioot in de positieve zin van het woord. Hij werkt met burn-out patiënten, geniet van zijn personal coach sessies met zijn leden en heeft al vele leden van hun blessures afgeholpen. Doreth, zijn vrouw, bekijkt het sportcentrum wat zakelijker en samen zoeken ze altijd naar de kansen die de branche biedt.

Groot succes vanaf de eerste dag

“We zijn de Milon Cirkel al anderhalf jaar geleden tegen het lijf gelopen”, meldt Wiljan. “Toen al waren we er zeer gecharmeerd van. We zouden echter een maand later onze nieuwe toestellen krijgen. Nog een investering was dus niet aan de orde. Toen we afgelopen mei voor de tweede keer kennis maakte met het Milon concept hebben we de knoop snel door gehakt. Dit moeten we hebben! “ Doreth: “We hebben enkele toestellen, die we overigens pas een jaar hadden, eruit gegooid en hebben in augustus de Milon Cirkel gekregen. Vanaf de eerste dag is het een groot succes. Onze medewerkers waren na de conceptopleiding meteen overtuigd dat we hiermee het verschil kunnen maken. Het is heel mooi om te zien hoe we dit als team aangepakt hebben. Onze medewerkers pakken deze veranderingen erg goed op. Na enkele weken zelf oefenen op alle instellingen, kregen de leden de mogelijkheid een proeftraining te volgen. Maar liefst 400 leden hebben daaruit gekozen om tegen bijbetaling van de Milon Cirkel gebruik te gaan maken.”

Ideaal als je niet graag sport en weinig tijd hebt

Het feit dat je kan komen wanneer je wilt, maar toch in een groep bezig bent werkt zeer motiverend horen ze van hun leden. Daarnaast is trainen op de Milon Cirkel veilig, gemakkelijk en lekker snel. In 35 minuten zitten de twee rondjes erop. Wiljan: “Het is niet voor niets dat we als slogan gebruiken: ideaal voor iedereen die niet graag aan sport doet en weinig tijd heeft.” Daarmee laat Sportcentrum De Plataan zien dat ze klaar zijn voor de toekomst. Inmiddels is ruim 15% van de bevolking lid van een fitnesscentrum. Daarmee zitten we met de Nederlandse fitnessmarkt aan de top van Europa. Op zich goed, maar de rek in de traditionele fitness is er nu wel uit. Je zal je nu meer en meer moeten richten op de inactieve consument. Daar is de Milon Cirkel ideaal voor. Wiljan: “We hebben nu steeds meer leden van buitenaf die specifiek voor Milon komen. Die waren nooit lid geworden als we Milon niet hadden. Maar ook goed getrainde sporters ervaren de Milon Cirkel als een meerwaarde. Een van onze leden loopt marathons en heeft na vele jaren een stabiel vetpercentage gehad te hebben van 15% datzelfde vetpercentage na 2 maanden Milon kunnen verlagen tot 13,8%. Dat is toch geweldig!”

Tevreden leden

zeggen het voort

Mede door dergelijke resultaten neemt de mond-tot-mond reclame nu snel toe. “Na ons eerst op de huidige leden gericht te hebben, gaan we nu steeds meer naar buiten treden met reclame rondom Milon”, aldus Doreth. “Op een redactioneel artikel waarin we testpersonen zoeken, kregen we binnen 5 dagen ruim 50 aanmeldingen binnen.” Wiljan en Doreth merken wat ook de andere clubs die met Milon werken merken: er zit nog veel rek in de markt. Waar er steeds meer low budgetclubs komen, kiezen de Milon-clubs voor de andere weg. De weg van kwaliteit en resultaat. Men is best bereid wat extra’s te betalen, maar dan moet je wel iets onderscheidends bieden. Milon past wat dat betreft perfect in het plaatje dat wiljan en Doreth voor ogen hadden. “We wilden al langer af van de dertien in een dozijn fitnessruimte. Geen lange rijen toestellen die niemand leuk vindt. Geen trainingsschema’s die niet gebruikt worden. Geen leden die na enkele proeftrainingen aan hun lot worden overgelaten. Milon geeft ons een nog sterkere plek in de markt.“

Ondersteuning Milon

Over de ondersteuning vanuit Milon zijn Wiljan en Doreth erg te spreken. “We hebben in een conceptopleiding alle in’s en out’s van het Milon concept geleerd. Wij wisten het al, maar ook de medewerkers moesten er van overtuigd worden dat Milon veel meer is dan 12 toestellen”, aldus Doreth. “Vlak na de levering hebben we een praktijkopleiding gekregen waarin we de instellingen leerden die we voor de leden op hun chipkaart moeten instellen. Daarna konden we volle bak van start gaan.” Behalve deze trainingen biedt Milon ook ondersteuning op het vlak van sales, reclame, advies over de te voeren prijzen en de planning op het vlak van reclame, zowel intern als extern. Doreth: “Raf en Martijn weten wat er nodig is om er een succes van te maken. Waarom zouden we het wiel opnieuw gaan uitvinden. We gebruiken datgene dat in alle andere Nederlandse clubs zo succesvol is en waarmee inmiddels 1400 fitnesscentra in Duitsland succesvol zijn.” Wiljan: “Als je ziet wat de Milon Cirkel voor ons betekent, kan ik me best voorstellen dat er binnen enkele jaren vele Milon Cirkels in Nederlandse fitnesscentra staan. Wij zien in ieder geval geen enkele reden om er niet voor te kiezen. Voor onszelf geldt dat we op termijn een tweede cirkel sterk overwegen en daarmee onze plek in de markt nog nadrukkelijker vestigen.” In dit gesprek met Wiljan en Doreth is niets te merken van de negatieve teneur die de laatste jaren in de fitnessbranche merkbaar is. De komst van de Milon Cirkel speelt daar een grote rol in. “Ondernemen is namelijk erg leuk als je de juiste tools in handen hebt”, aldus Doreth. “Milon is het beste wat ons ooit overkomen is, zet dat er maar bij, want zo is het gewoon.”

Fitness is weer leuk. En: het levert de leden resultaat op. Dat is wat Sportcentrum De Plataan wilde bereiken met de aanschaf van de Milon Cirkel. Hiermee hebben ze hun keuze voor kwaliteit extra kracht bij gezet. Letterlijk: want betere spiertraining dan op de Milon Cirkel met z’n verhoogde excentrische weerstand is amper denkbaar. “En we weten allemaal, zegt eigenaar Wiljan Visser, spiertraining is onmisbaar in een effectief trainingsprogramma.”

Fotografie: Karim de Groot

Doreth & Wiljan Visser,

Sportcentrum De Plataan, Wageningen

ondernemen I branche actueel

Op 20 januari vindt er van 11.00 – 15.00 uur een informatiepresentatie plaats over de Milon Cirkel bij Sportcentrum De Plataan. Aanmelden kan via een mail naar: vanderpijl@milon.com. Meer info over Milon: www.milon.com Direct een afspraak maken?

Bel Martijn van der Pijl: 06-53420700

Edities