Spectaculaire lancering BURN®

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2011
Plus certificering, de brug naar een professionele aanpak van doelgroepen

Fit!vak werkt al een tijdje aan de nieuwe ‘Plus’ (voorlopige naam) certificering. Een volgende stap in kwaliteitskeurmerk voor sportcentra, boven op de LERF. Lerf kent een basale certificering voor sportcentra wat een minimale eis is voor sportcentra om lid te kunnen zijn van Fit!vak. De markt vraagt de laatste jaren om een kwalitatief netwerk van sportcentra met een hogere kwaliteit. En vanuit de regio is er behoefte aan een partij die specialist is in beweging voor specifieke doelgroepen. Preventie wordt steeds belangrijker en bewegen staat als nooit tevoren in de kijker als primaire preventie middel.

Het tv-programma Obese is natuurlijk een commerciële format vanuit een slimme tv-programma maker, maar vergis je niet hoe tv de perceptie van mensen kan veranderen. Tot nu toe werd in de aanpak van overgewicht met name geconcentreerd op voeding. Veel afslankprogramma’s bevatten uitsluitend diëten en voedingssupplementen, waarbij beweging überhaupt niet in beeld komt. Het tij is de laatste jaren al steeds meer aan het keren, veel leveranciers van afslankproducten adviseren om naast de inname van het product ook te bewegen. Een programma zoals Obese trekt de perceptie flink wat verder. Wat door dit programma namelijk duidelijk wordt is dat het ontstaan van overgewicht zeker te wijten is aan overmatige consumptie van calorieën in combinatie met inactiviteit, echter dat bij de oplossing, het afslanken, primair het bewegen centraal staat. Niet alleen meer wandelen, nee, recreatief elke dag bewegen, sportief bewegen en de spieren aanpakken om het metabolisme te verhogen. En het resultaat mag er zijn in het Obese programma. Deelnemers vallen gemiddeld bijna 100 kilo per persoon af.

Wordt het niet eens tijd dat de fitnessbranche opstaat en een serieuze oplossing gaat bieden voor het overgewicht probleem, in plaats van dat over te laten aan commerciële partijen van poedertjes en pilletjes? Wellicht is het NU het juiste moment om hier op in te steken.

Met de introductie van de Plus certificering reikt Fit!vak de helpende hand. Wij sportschoolhouders moeten hier dan wel op inhaken. De stap naar Plus is wat mij betreft ook een stap naar regionaal kenniscentrum actieve leefstijl en gezondheid bevordering, het leefstijl- en preventie centrum van de regio. Het is geen kortdurend project maar een strategische richting die misschien nog niet meteen commercieel rendement oplevert. Gezien de maatschappelijke en interne branche ontwikkelingen lijkt deze keuze echter zeker een uitstekende manier om je als centrum te positioneren, de samenwerking met de zorg aan te gaan en specifieke doelgroepen beter te kunnen helpen en aan te trekken. Go Plus zou ik zeggen,…

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 9I2011 I

2 inspirerende fitness evenementen: 10e Les Mills Megakwartaal & LAPT Megaconventie

Les Mills Megakwartaal

Ook dit jaar was het Megakwartaal een inspirerende beleving. Bijna 3.000 Les Mills instructeurs en introducés kwamen samen om het Les Mills gevoel te delen tijdens de masterclasses en workshops verzorgd door (inter)nationale Les Mills Trainers en Trainees.

‘Fab Four’

Speciaal voor deze 10e editie kwamen de ‘Fab Four’ naar Nederland. Vier International Presenters die 15 jaar geleden aan de basis stonden van de Les Mills groepsfitness revolutie die Nederland te wachten stond en onder andere met BODYPUMP de wereld veroverden. BODYPUMP & RPM original - Mike McSweeney, CEO Les Mills West Coast - Steven Renata, Filming Program Coach - Pete Manual en Creative Director - Emma Barry, met hun jarenlange kennis en ervaring trakteerden Fab Four de deelnemers op spectaculaire masterclasses en leerzame workshops.

Interview Emma Barry - Les Mills People, Creative and Culture Director

Tijdens het Megakwartaal sprak de redactie van Body●LIFE met Emma Barry. Emma is al vanaf de oprichting van Les Mills International betrokken bij Les Mills en was één van de eerste International Master Trainers. Emma was Training Director voor Les Mills Noord-Amerika en heeft zeer veel ervaring op het gebied van groepsfitnessmanagement. Tegenwoordig is ze werkzaam als People, Creative and Culture Director en als Media Director.

De Les Mills beleving

Emma helpt bij de creatieve invulling van de 10 Les Mills groepsfitnessprogramma’s en werkt op grote schaal aan de ontwikkeling van nieuwe producten. “De inspiratie voor mijn werk haal ik uit de atletiek, acrobatiek, dance clubs en artiesten. De beleving die bijvoorbeeld een artiest als Lady Gaga tijdens een show creëert is ongekend”, aldus Emma over haar werk.

Bij Les Mills wordt er steeds meer aandacht besteed aan de beleving. Er wordt ook wel gesproken over ‘exertainment’, een combinatie van ‘exercize’ en ‘entertainment’. Dit doe je onder andere door gebruik te maken van de muziek, je persoonlijkheid en coaching. Instructeurs worden hier meer en meer op getraind. “Onze instructeurs zijn de rolmodellen en ambassadeurs van Les Mills en worden opgeleid om te excelleren in coaching, communicatie en organisatorische vaardigheden, hiermee creëren zij Fitness Magic”, aldus Emma. Fitness Magic is het moment waarop alle puzzelstukjes in elkaar vallen en deelnemers volledig opgaan in het moment.

Ook de inzet van digitale middelen is een ‘hot topic’ bij Les Mills. Steeds meer communicatie verloopt via digitale kanalen. Emma vertelt: “Mensen willen beleving en praktisch 24 uur per dag op de hoogte zijn wat er speelt in de wereld en hoe het gaat met familie, vrienden en relaties. Daar gaan we ons de komende tijd meer op focussen. We zijn binnen Les Mills aan het brainstormen hoe we Social Media optimaal kunnen inzetten om mensen te betrekken bij Les Mills.”

Les Mills vindt het belangrijk om met hun groepsfitnessprogramma’s in te spelen op huidige trends en ontwikkelingen. De achterliggende vraag is: waarom komt een lid naar jouw club? Ze kunnen bijna alles thuis doen of bij de concurrent. De connectie met leden en ervoor zorgen dat ze zich thuis voelen is daarom zeer belangrijk. Ook de marketing boodschap van Les Mills is de afgelopen 10 jaar veranderd. De nadruk ligt niet meer puur op het fysieke en atletisch zijn maar op een holistische benadering en het naleven van een gezonde levensstijl. Dit heeft groepsfitness tevens toegankelijker gemaakt voor veel mensen. De organisatie is groter en er zijn meer programma’s, maar in de basis is het concept is nog steeds hetzelfde: het verrijken van het leven van mensen door beweging.

Ontwikkeling van BODYVIVE

Emma is betrokken geweest bij de ontwikkeling van meerdere Les Mills programma’s, waaronder BODYVIVE. BODYVIVE is een mix van cardiotraining, krachttraining en stabiliteitstraining met gebruik van fitnessmaterialen, zoals Tubes en Gymballs. Na het opzetten van het globale programma werden er diverse, intensieve trials in real-club situaties gehouden om het programma format van BODYVIVE vorm te geven. Het prototype voor BODYVIVE werd aansluitend begin 2006 geformuleerd en bij wijze van proef voorgelegd aan 12 fitnessclubs in 5 landen, waaronder Nederland. Het bekende onderzoeksbureau AC Nielsen verzamelde en analyseerde de feedback van deze fitnesscentra. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 81% van alle BODYVIVE beoefenaars in deze ‘test’clubs aangaven “tevreden” of “heel tevreden” te zijn met het nieuwe programma. “Voor ons hèt bewijs dat we op de goede weg waren. Maar we waren van mening dat er nog meer onderzoek noodzakelijk was. Daarom heeft Les Mills BODYVIVE laten onderzoeken door een internationaal onderzoekspanel van fitnessbranche experts. De feedback van dit panel heb ik verwerkt in het programma, waardoor het uiteindelijke BODYVIVE werd geboren”, legt Emma uit.

Nieuwe ontwikkelingen

Uiteraard staan de ontwikkelingen niet stil bij Les Mills. “We bedenken voortdurend nieuwe concepten om ons te onderscheiden in de markt en we zijn bezig met de ontwikkeling van programma’s die, dankzij de opleiding van onze instructeurs als rolmodellen en het kiezen van de juiste muziek, de lijn tussen fitness & entertainment doen vervagen.” Als voorbeeld noemt Emma SH’BAM, dat wereldwijd en vooral in Nederland zeer succesvol is. Een programma waarbij de ‘funfactor’ hoog in het vaandel staat en het vooral gaat om de beleving en plezier hebben.

Volgend jaar zullen er weer een aantal nieuwe programma’s geïntroduceerd worden die zullen inspelen op de huidige trends en ontwikkelingen. Daarnaast wordt er tevens veel ontwikkeld om aan te sluiten op de huidige interactieve wereld van (spel)computers, iPads en smartphones.

LAPT Megaconventie

Op 12 november werd de LAPT Megaconventie 2011 gehouden. Personal Trainers en Personal Training managers kregen handvatten aangereikt om zowel binnen als buiten PT sessies toegevoegde waarde te creëren voor de klant. Op de LAPT Megaconventie was de absolute top aanwezig als het gaat om Personal Training, coaching en management, waaronder Drs. Remco Verkaik – Medisch Bioloog en Voedingsconsultant, Gerard van der Poel – Inspanningsfysioloog en Hoofdredacteur Sportgericht, Anthonie Wurth – Mental Coach en Jørgen de Mey – Personal Trainer van meerdere celebrities in Los Angeles. Met de laatste sprak de redactie van Body●LIFE uitgebreid.

Interview Jørgen de Mey

Biografie Jørgen de Mey: Jørgen de Mey is als Personal Trainer bekend als trainer van sterren als Ben Affleck, Angelina Jolie en Penelope Cruz. Veel van zijn beroemde cliënten werden door filmproducent Jerry Bruckheimer (Top Gun, Armageddon, Pearl Harbor) naar hem doorverwezen. Over het programma dat hij voor hen ontwikkelde en zijn ervaringen met de training van de Hollywoodsterren schreef hij een boek: Action Hero Body in drie weken.

Action Hero

Volgens Jørgen zit er een Action Hero in ons allemaal. “Het is een kwestie van kappen met verkeerde gewoonten (weinig bewegen, junkfood), slim trainen en doelen stellen. Goed advies natuurlijk, hoewel niet erg nieuw. Wat ik probeer is om met een proactieve manier de leefstijl te veranderen door gezonde voeding in combinatie met sporten. Dat doe ik met Personal Training omdat dit volgens mij de enige manier is om mensen daadwerkelijk te helpen bij hun leefstijl.” Zelf is Jørgen één van de oprichters van LAPT. “Het is veelomvattend concept dat meer inhoudt dan naar de sportschool gaan en trainen op de apparatuur. De kunst is om mensen te stimuleren en te motiveren, waarbij je zelf het goede voorbeeld moet zijn.”

Jørgen houdt er zelf een stringente leefstijl op na met veel sporten en gezonde voeding. Wat de voeding betreft volgt Jørgen de Mey ook een verstandige koers. Geen diëten, ook koolhydraten eten, want zijn cliënten moeten energiek blijven. Bovendien werken koolhydraten eiwitsparend (voorkomen afbraak van spierweefsel) en voldoende eiwit (1 tot 1½ gram per kg lichaamsgewicht) en gezonde (onverzadigde) vetten. Een andere hoeksteen van het Action Hero programma is het vijf dagen netjes eten en trainen, en in het weekend de teugels iets laten vieren om de stofwisseling hoog te houden.

Cruciale fase

De eerste drie weken zijn voor Jørgen een cruciale fase bij de aanpak van zijn cliënten, filmster of niet. “Na drie weken schiet je lichaam namelijk in de versnelling en begint al het harde werk vruchten af te werpen. Haal je dat drieweken punt, dan is de kans groter dat je klant doorgaat met het programma om de persoonlijke doelen te realiseren en een nieuwe, gezonde levensstijl te ontwikkelen die hen gezonder, sterker en aantrekkelijker maakt.”

Het is dus belangrijk dat je als Personal Trainer snel resultaat boekt bij de klant waardoor je het concept niet enkel als een product hoeft te verkopen. Wanneer je iemand echt helpt om gezond te worden, gaat de verkoop vanzelf.

“Vaak denken mensen dat Personal Training duur is. Als je dit afzet tegen andere (soms onzinnige) uitgaven, dan heeft investeren in je gezondheid de absolute prioriteit”, aldus Jørgen.

Training

Omdat de hectiek in Amerika, en Hollywood in het bijzonder, groot is, baseert Jørgen zich op korte programma’s die qua intensiteit en volume in drie stadia zijn ingedeeld.

“Hierbij is van belang dat je de training afstemt met de klant en de doelstelling die hij/zij wil bereiken. Het gaat erom dat je samen iets creëert waardoor de klant gezond wordt. Daar ligt de uitdaging voor mij. Het is een boeiend vak dat ik al 22 jaar beoefen en dat door alle nieuwe ontwikkelingen op training- en voedingsgebied, steeds interessanter wordt. Daarbij ontstaat er steeds meer samenwerking tussen doktoren en fysiotherapeuten.” Een goede zaak, vindt Jørgen.

“We moeten af van teveel curatieve behandelingen en kijken hoe we iemand met goede voeding en sporten gezond kunnen krijgen.” Tot slot geeft Jørgen deze tip mee: “Be an action hero inside ánd outside. It’s a splendid job, but you have to believe in it.”

Kijk voor meer informatie op

www.hddgroup.com.

I body•LIFE 9I2011

Dit jaar organiseerde de HDD Group op 12 en 13 november twee succesvolle fitness evenementen in NH Koningshof te Veldhoven: de 10e editie van het Les Mills Megakwartaal en de LAPT Megaconventie.

Edities