Death of Personal Training?!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2011
Waar blijft mijn bestelling?

De aankoop van goederen verloopt in de praktijk niet altijd probleemloos. Als koper is het dan van belang om te weten wat men hiertegen kan doen.

Stelt u eens voor: u begint vol goede moed en heeft goede en grootse ideeën voor uw sportschool. U heeft de nieuwste crosstrainer en trilplaat besteld en betaald. Een dure maar duurzame investering. U gaat de meest exclusieve sportschool in de markt zetten. Althans, zo dacht u. U wacht nog op uw bestelling, en de afgesproken leveringstijd is verstreken.

Ondertussen hebben uw concurrenten de apparatuur al wel. Klanten die geïnteresseerd waren in die nieuwe crosstrainer en trilplaat zitten nu bij andere scholen. U hebt daarnaast gezien dat nieuwe prijzen alweer beduidend lager liggen.

Wat kunt u ondernemen? U protesteert bij de leverancier, mondeling en schriftelijk. Daarnaast geeft u de verkoper een (laatste) mogelijkheid om alsnog de overeenkomst na te komen. Als dat niets uithaalt, zult u maatregelen moeten nemen. Wat zijn uw opties? Dat is afhankelijk van wat u als koper wilt: wilt u de producten toch graag geleverd hebben? Of wilt u de producten juist niet meer en wilt u gewoon uw geld terug? Wilt u misschien schadevergoeding in plaats van levering? Of wilt u de producten èn schadevergoeding?

Het uitblijven van de levering is maar één voorbeeld van wat er mis zou kunnen gaan bij de aankoop van goederen. In werkelijkheid kunnen echter veel meer problemen ontstaan: er wordt iets fouts geleverd, er wordt beschadigd geleverd, er wordt incompleet geleverd, er wordt niet op klachten gereageerd en ga zo maar door. Allemaal vormen van tekortkomingen. De vraag is dan: wat kun je als koper hiertegen doen?

Er bestaan kort gezegd twee mogelijkheden:

1. U eist dat de verkoper alsnog gaat leveren en de door u geleden schade vergoedt;

2. U zegt de overeenkomst op, zodat de koop wordt teruggedraaid, en vordert schadevergoeding.

In beide gevallen kunt u in ieder geval schadevergoeding eisen. De schade die u heeft geleden is namelijk ontstaan doordat de verkoper te laat presteert. U bent klanten kwijtgeraakt of heeft andere goederen in de tussentijd elders moeten huren, juist om geen klanten kwijt te raken.

Welke maatregel de beste oplossing is, is afhankelijk van de situatie. Als koper is men niet geheel vrij in de keuze van de soort maatregel. Uw belang staat voorop, maar er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van de verkoper. De maatregel moet dus redelijk zijn. Stel dat het niet meer mogelijk is voor de verkoper om alsnog te leveren, omdat die bewuste goederen niet meer geproduceerd worden: dan is het zinloos om alsnog levering te vorderen en staat die weg dus niet open, om maar een voorbeeld te noemen.

Afhankelijk van de situatie bestaat er altijd wel een passende oplossing. Wilt u graag weten wat ùw mogelijkheden zijn wanneer het even misloopt? Dan zijn wij u graag van dienst bij het zoeken naar de beste oplossing die bij uw situatie past.

Column Vlaminckx I business

Semra Pinar (1986) richt zich op de algemene

rechtspraktijk en meer specifiek is zij werkzaam op het gebied van algemeen verbintenissenrecht, insolventierecht, arbeidsrecht en vastgoedrecht. s.pinar@vladv.nl /

www.vladv.nl / T: 077-3201946 / F: 077-3543884

body•LIFE 8I2011 I

I body•LIFE 8I2011

Paspoortcheck

• Geboorteplaats: Tilburg

• Geboortedatum: 17 januari 1971

• Ouders: Pieter en Tonny Ghering

• Partner: Markéta Richterová.

• Opleiding: Mavo, MBO activiteitenbegeleider, 1 jaar ALO, CIOS.

Met de rubriek ‘ondernemer in beeld’ biedt body•LIFE een informatief artikel over een ondernemer die werkzaam is in de fitnessbranche. Enerzijds wordt het ondernemen belicht, anderzijds de persoon achter de onderneming. Voor deze editie interviewde de redactie Pjotr Ghering van Sport & Fitness Geldermalsen.

Gedreven en innovatieve ondernemer

Pjotr Ghering is sinds 2001 directeur/eigenaar van Sport & Fitness Geldermalsen. Het fitnesscentrum staat al jaren garant voor sfeer, innovatie en kwaliteit. Jaarlijks wordt er veel tijd en geld geïnvesteerd in het personeel en de activiteiten die het centrum aanbiedt zoals o.a. circuit training, groepslessen, fitness, afslankprogramma’s, Personal Training enz. Een zeer divers aanbod waarop hun kreet, ‘Als resultaat je doel is’ gebaseerd is.

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader was architect en had graag dat ik in zijn voetsporen zou treden, maar daar voelde ik me niet toe geroepen. Mijn interesse lag in de sport en ik heb na de middelbare school een jaar ALO gedaan waarna ik ben overgestapt naar de CIOS, dat meer specialisaties bood dan de ALO. Ik heb me daar gespecialiseerd in een aantal balsporten. Op het CIOS kwam ik ook in aanraking met fitness en ik heb me daar, in combinatie met sportmanagement, verder in verdiept.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Ik heb altijd geroepen dat ik nooit ondernemer wilde worden vanwege de situatie thuis. Mijn vader had een architectenbureau en was dag en nacht bezig met zijn bedrijf. Ik ben na het CIOS gaan werken bij Fysio Physics en daarna bij Healthclub Geldermalsen. Daar ben ik bedrijfsleider geworden. Na 5 jaar kon ik deze zaak overnemen en dat betekende de start van mijn onderneming.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Voordat ik ondernemer werd, had ik tijdens mijn studie al ideeën over hoe mijn toekomstig fitnesscentrum er uit zou moeten zien. Het grappige is dat ik al mijn ideeën heb kunnen verwezenlijken in dit pand. Toen ik het overnam, was het niet meer dan een oud gymlokaal. Successievelijk is het pand in de afgelopen 10 jaar verbouwd. Na twee jaar heb ik alle apparatuur vervangen en er na een aantal jaren een verdiepingsvloer ingebouwd omdat het aantal leden bleef groeien. Toen ik hier startte, hadden we 750 leden en groeiden we vrij snel naar 1400 leden. Als organisatie wisten we precies welke impulsen de markt nodig had. Bovendien hadden we het tij mee: fitness was een hype en er was weinig concurrentie in de buurt. Nu ligt dat anders en wordt het steeds moeilijker om nieuwe leden binnen te krijgen. We zitten nu op circa 2000 leden, een aantal dat we zeker willen behouden en liefst willen uitbreiden. In de praktijk betekent het dat je je faciliteiten en organisatie op orde moet hebben. In 2010 hebben we de apparatuur volledig vernieuwd met apparatuur van Cybex en onlangs hebben we circuit training geïntroduceerd. Daarnaast hebben we ons gespecialiseerd in Small Group Fitness waarmee we binnenkort gaan starten, met groepen tot maximaal 6 tot 8 deelnemers. We willen de kwaliteit hoog houden want dat heeft ons de afgelopen jaren veel nieuwe leden opgeleverd. Sporters worden steeds veeleisender. Dat betekent dat je continu moet investeren in opleiding en kwaliteit. Hoewel dat in deze tijd lastig is, blijven we het wel doen en omdat het de enige manier is om je te onderscheiden in de markt.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

De fitnessbranche in Nederland heeft een hoog niveau. Helaas is de branche de laatste jaren verzeild geraakt in een overlevingsstrategie, wat zeker consequenties heeft voor de kwaliteit. Daarbij willen sporters tegenwoordig snel resultaat zien. Voor ons als branche de taak om mensen te vertellen dat een leefstijlverandering niet binnen een paar weken te realiseren is. Dat vergt tijd en daar ligt een grote uitdaging voor de branche. Verder vind ik dat je als ondernemer je eigen visie en ondernemerschap niet uit het oog moet verliezen. Als ondernemer word je overladen met concepten waarvan sommigen gouden bergen beloven. Ga uit van je eigen kracht en kijk welke behoefte er is binnen de regio. Verder hoop ik dat we als branche in de toekomst een rol kunnen spelen in de gezondheidszorg. Maar dan zal er meer vertrouwen moeten komen in onze dienstverlening. We zullen meer aan de weg moeten timmeren en ons beter moeten profileren. Mensen geven wel 40 euro per maand uit aan de kapper, maar hebben geen geld over om gezond te worden en te blijven. Daar zal de branche zich meer op moeten focussen en de prijs-kwaliteitverhouding moet voor de consument duidelijker worden. Een oplossing zou een keurmerk kunnen zijn. Daar wordt al jaren over gepraat, maar het lukt niet echt om dit van de grond te krijgen. Ik heb het idee dat er teveel naar elkaar wordt gekeken en te weinig wordt ondernomen.

Hoe duurzaam werken jullie?

Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. In het kader hiervan zijn tijdens de verbouwing alle lampen vervangen door energiezuinige ledspotjes en hebben we verder de airco vervangen door een energiezuinige luchtbehandelingsysteem met een warmteterugwinsysteem, wat een flinke besparing geeft op onze energierekening. Ook hebben we de sportdrankflesjes afgeschaft en zijn we overgestapt naar een drankautomaat met bidons. Iedereen kan nu zijn eigen bidon vullen, waardoor we geen plastic afval meer hebben.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

In de gemeente Geldermalsen ben ik betrokken bij een aantal verenigingen en ik zit in de sponsorcommissie van voetbalvereniging Meteren. Ook liggen er goede contacten met scholen in het kader van de breedtesport om leerlingen kennis te laten maken met fitness. Daarnaast ben ik lid van de Bedrijfskring Groot Geldermalsen, een ondernemersvereniging met veel leden en waarvan een aantal ondernemers hier sport in het kader van bedrijfsfitness. Helaas gaat de overheid de fiscale voordelen van bedrijfsfitness afschaffen, maar dat neemt niet weg dat sporten belangrijk blijft voor werknemers en leidt tot minder ziekteverzuim. Daar liggen nog voldoende kansen voor de fitnessbranche.

Hoe combineert u uw werk met uw privéleven en hoe ziet u de toekomst?

Werk en privé kan ik samen met mijn partner, die in de club verantwoordelijk is voor de Front-Office, goed combineren met elkaar. Het afgelopen jaar is door de verbouwing heel hectisch geweest en er was nauwelijks tijd om leuke dingen te doen. Nu alles op de rit staat hebben we daar weer tijd voor. Ik werk ook met een clubmanager die de 26 medewerkers aanstuurt en er samen met mij voor zorgt dat de organisatie, service en kwaliteit gewaarborgd zijn. Daarnaast wil ik in de toekomst graag een tweede club openen. Hoe die eruit komt te zien, daar heb ik al een beeld bij. Vijf jaar geleden lag de focus duidelijk op een multifunctionele club. De inzichten zijn inmiddels veranderd en nu geldt aandacht, kwaliteit en resultaat. Elementen die ik wil samenvoegen in een nieuw concept in een kleinere setting met een efficiënt aanbod. Maar voor alles geldt: de toekomst zal het leren.

Edities