Bootcamp

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2011

I body•LIFE 7I2011

FunXtion brengt passie, energie en groei terug in de fitnessbranche

Health- en fitnessclubs raken sinds jaar en dag gemiddeld de helft van hun klanten binnen de eerste twaalf maanden kwijt. Lange tijd werd dit verloop min of meer geaccepteerd door de meeste fitnesscentra omdat er zich genoeg nieuwe leden aandienden. Maar door de sterke groei van het aantal fitnesscentra en de opkomst van de low-budget clubs, daalt het aantal nieuwe inschrijvingen en komen sportscholen in de problemen.

Volgens ondernemers Ernst de Neef en Mendel Witzenhausen is het daarom tijd voor een frisse wind in de fitnessbranche. Een nieuwe ontwikkeling waarmee sportscholen zich kunnen onderscheiden, die nieuwelingen aantrekt en ervoor zorgt dat mensen weer met plezier aan de slag gaan.

“Fitness is ideaal om specifieke spiergroepen te trainen met losse gewichten en apparaten. Alleen wordt deze sport door veel mensen als saai ervaren. Doelen worden niet gehaald, er is weinig interactie met andere leden en het plezier in de training ontbreekt. Dit is bekend, toch wordt daar in de fitnessbranche niks mee gedaan. Zonde”, meent Ernst de Neef. “Er wordt geïnvesteerd in mooie panden, nieuwere toestellen of klantvolgsystemen. Dat trekt misschien wat mensen, maar daar houd je de klanten niet mee binnen. De enige manier om leden te behouden is ervoor te zorgen dat zij fitness weer als positief ervaren. Door ervoor te zorgen dat de sport zelf ze de juiste boost geeft.”

Volgens De Neef en Witzenhausen is daar meer voor nodig dan gerichte marketing, acties en sales trucjes. Deze kortetermijnmiddelen brengen geen echte veranderingen teweeg. Om het fitnesslandschap definitief te veranderen, heeft het tweetal FunXtion ontwikkeld: een totaal nieuw fitnessprogramma in een inspirerende omgeving.

“We hebben een nieuwe context gecreëerd voor de manier waarop fitness nu wordt aangeboden. Daarvoor hebben we onder andere gekeken naar het succes van andere disciplines”, legt Witzenhausen uit. “Terwijl mensen weglopen uit de fitnesszaal, blijven leden bijvoorbeeld wel enthousiast over groepslessen. Die worden als minder saai ervaren, de sport wordt beter ervaren en deelnemers worden bovendien geprikkeld door de trainers en elkaar.”

Volgens Witzenhausen kiezen sporters tegenwoordig ook vaker voor functionele training. “Fitness stamt uit de bodybuilding. Daar is niks functioneels aan. Stel je voor dat fitness was voortgekomen uit sport in plaats van bodybuilding. Dan zou de sportschool er anno 2012 heel anders uitzien. Onze fitnessmethode is functioneel. Het zorgt ervoor dat je in het dagelijks leven wat aan de oefeningen hebt, dat het lichaam ze herkent.”

Ook personal training is in opmars. Mensen krijgen persoonlijke begeleiding, de juiste aanwijzingen en worden gestimuleerd door een trainer. Ze worden aangepakt om het beste uit zichzelf te halen. Bij fitness komt niet iedereen uit zijn comfortzone, terwijl een personal trainer klanten daar bewust uit haalt. Alleen is het voor veel mensen niet betaalbaar een personal trainer in te schakelen.

“Dat hoeft ook niet. Je moet er simpelweg voor zorgen dat trainers in kleine groepen hetzelfde bereiken”, vertelt De Neef enthousiast. “Wij hebben deze ingrediënten samen met de sterke kanten van fitness in een blender gegooid. Na veel brainstormen, ideeën uitwerken en verfijnen zijn wij met een uniek concept gekomen: FunXtion. Het heeft alles in huis om de doodbloedende sport fitness weer helemaal hot te maken. Het werkt. Sinds onze start in mei zijn er diverse sportscholen overgestapt naar ons concept en met succes!”

FunXtion brengt volgens de ondernemers de passie, energie en sociale interactie in de fitnessbranche. “De juiste beleving pakt de teruglopende aantallen in de fitnesszaal aan. Klanten worden gemotiveerd, opgepakt en opgezweept waardoor ze weer met plezier gaan sporten. Daarnaast is het de manier om bankzitters te prikkelen om in beweging te komen.”

Om de FunXtion programma’s te kunnen geven in een club, moeten eerst de juiste voorwaarden worden gecreëerd. Het fitnesslandschap van hoofdzakelijk cardio- en krachttoestellen volstaat niet en wordt door het tweetal nauwkeurig heringericht.

De Neef: “Wij geloven in een totaal concept. Het draait niet alleen om een fitnessprogramma. Het is een beleving, het draait om energie. Dat houdt in dat er in de fitnesszaal een functionele zone wordt ingericht voor FunXtion. Geen saaie toestellen, maar een kleurrijk geheel dat direct de aandacht trekt. Geen onaantrekkelijke zwarte materialen, maar vrolijk gekleurde tools van Reebok, waar wij een samenwerking mee zijn aangegaan. Als je de ruimte ziet, krijg je zin om te bewegen. De opzwepende muziek speelt daarbij ook een belangrijke rol. Alleen met dit totaalconcept bereik je het unieke resultaat.”

Dit concept is niet compleet zonder goed opgeleide en gemotiveerde trainers. Witzenhausen en De Neef benadrukken dat een korte cursus niet voldoende is om leden aan te sporen, te motiveren en enthousiast te maken. Daar is meer voor nodig. FunXtion leidt trainers zelf op voor het juiste resultaat. Dat betekent een tweedaagse in-house training waarbij de trainers de techniek leren en weten hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van diverse materialen.

Minstens zo belangrijk zijn de vervolgtrainingen die elke vier maanden gegeven worden. Trainers krijgen steeds nieuwe input: wisselende oefeningen, verdiepende theorie en andere inzichten om zo optimaal gemotiveerd te blijven.

“De kwaliteit van de instructeurs is belangrijk. Zij brengen het juiste gevoel, de belevenis over op de klanten. Ze hebben daarvoor niet alleen de juiste know-how nodig, het enthousiasme is tevens onmisbaar. Want wat voor de leerlingen geldt, geldt zeker ook voor de instructeurs. Ook zij moeten door het FunXtion-virus gegrepen worden zodat ze niet meer zonder willen.”

Wat maakt FunXtion anders dan andere rages en korte hypes die weer overwaaien? De Neef: “Wij bieden geen korte boost, geen snelle oplossing om klanten te trekken. Geen oppervlakkige cursus of een paar nieuwe losse programma’s. Daar geloven wij niet in. Om echt een verandering teweeg te brengen in de fitnessbranche, moet de sport zelf veranderen. Dat doet FunXtion. Wij bieden een totaal concept, wat van a tot z klopt. Om succes te behalen ga je voor het hele concept, half kan niet. Dus wacht niet te lang en stap in. Zorg dat je bij de nieuwe FunXtion-generatie hoort!”

Meer informatie: www.funxtion.nl

Als het aan Ernst de Neef en Mendel Witzenhausen ligt, gaat FunXtion het fitnesslandschap definitief veranderen. Deze nieuwe methode is geen snelle fix om leden te werven. Het is een totaalconcept dat naast klanten, de passie en energie terug brengt in de fitnesszaal. “De unieke combinatie van vernieuwende programma’s, flitsende apparatuur, muziek, licht, het implementatieproces en professionele trainers staat garant voor succes.”

Health- en fitnessclubs raken sinds jaar en dag gemiddeld de helft van hun klanten binnen de eerste twaalf maanden kwijt. Lange tijd werd dit verloop min of meer geaccepteerd door de meeste fitnesscentra omdat er zich genoeg nieuwe leden aandienden. Maar door de sterke groei van het aantal fitnesscentra en de opkomst van de low-budget clubs, daalt het aantal nieuwe inschrijvingen en komen sportscholen in de problemen.

Volgens ondernemers Ernst de Neef en Mendel Witzenhausen is het daarom tijd voor een frisse wind in de fitnessbranche. Een nieuwe ontwikkeling waarmee sportscholen zich kunnen onderscheiden, die nieuwelingen aantrekt en ervoor zorgt dat mensen weer met plezier aan de slag gaan.

“Fitness is ideaal om specifieke spiergroepen te trainen met losse gewichten en apparaten. Alleen wordt deze sport door veel mensen als saai ervaren. Doelen worden niet gehaald, er is weinig interactie met andere leden en het plezier in de training ontbreekt. Dit is bekend, toch wordt daar in de fitnessbranche niks mee gedaan. Zonde”, meent Ernst de Neef. “Er wordt geïnvesteerd in mooie panden, nieuwere toestellen of klantvolgsystemen. Dat trekt misschien wat mensen, maar daar houd je de klanten niet mee binnen. De enige manier om leden te behouden is ervoor te zorgen dat zij fitness weer als positief ervaren. Door ervoor te zorgen dat de sport zelf ze de juiste boost geeft.”

Volgens De Neef en Witzenhausen is daar meer voor nodig dan gerichte marketing, acties en sales trucjes. Deze kortetermijnmiddelen brengen geen echte veranderingen teweeg. Om het fitnesslandschap definitief te veranderen, heeft het tweetal FunXtion ontwikkeld: een totaal nieuw fitnessprogramma in een inspirerende omgeving.

“We hebben een nieuwe context gecreëerd voor de manier waarop fitness nu wordt aangeboden. Daarvoor hebben we onder andere gekeken naar het succes van andere disciplines”, legt Witzenhausen uit. “Terwijl mensen weglopen uit de fitnesszaal, blijven leden bijvoorbeeld wel enthousiast over groepslessen. Die worden als minder saai ervaren, de sport wordt beter ervaren en deelnemers worden bovendien geprikkeld door de trainers en elkaar.”

Volgens Witzenhausen kiezen sporters tegenwoordig ook vaker voor functionele training. “Fitness stamt uit de bodybuilding. Daar is niks functioneels aan. Stel je voor dat fitness was voortgekomen uit sport in plaats van bodybuilding. Dan zou de sportschool er anno 2012 heel anders uitzien. Onze fitnessmethode is functioneel. Het zorgt ervoor dat je in het dagelijks leven wat aan de oefeningen hebt, dat het lichaam ze herkent.”

Ook personal training is in opmars. Mensen krijgen persoonlijke begeleiding, de juiste aanwijzingen en worden gestimuleerd door een trainer. Ze worden aangepakt om het beste uit zichzelf te halen. Bij fitness komt niet iedereen uit zijn comfortzone, terwijl een personal trainer klanten daar bewust uit haalt. Alleen is het voor veel mensen niet betaalbaar een personal trainer in te schakelen.

“Dat hoeft ook niet. Je moet er simpelweg voor zorgen dat trainers in kleine groepen hetzelfde bereiken”, vertelt De Neef enthousiast. “Wij hebben deze ingrediënten samen met de sterke kanten van fitness in een blender gegooid. Na veel brainstormen, ideeën uitwerken en verfijnen zijn wij met een uniek concept gekomen: FunXtion. Het heeft alles in huis om de doodbloedende sport fitness weer helemaal hot te maken. Het werkt. Sinds onze start in mei zijn er diverse sportscholen overgestapt naar ons concept en met succes!”

FunXtion brengt volgens de ondernemers de passie, energie en sociale interactie in de fitnessbranche. “De juiste beleving pakt de teruglopende aantallen in de fitnesszaal aan. Klanten worden gemotiveerd, opgepakt en opgezweept waardoor ze weer met plezier gaan sporten. Daarnaast is het de manier om bankzitters te prikkelen om in beweging te komen.”

Om de FunXtion programma’s te kunnen geven in een club, moeten eerst de juiste voorwaarden worden gecreëerd. Het fitnesslandschap van hoofdzakelijk cardio- en krachttoestellen volstaat niet en wordt door het tweetal nauwkeurig heringericht.

De Neef: “Wij geloven in een totaal concept. Het draait niet alleen om een fitnessprogramma. Het is een beleving, het draait om energie. Dat houdt in dat er in de fitnesszaal een functionele zone wordt ingericht voor FunXtion. Geen saaie toestellen, maar een kleurrijk geheel dat direct de aandacht trekt. Geen onaantrekkelijke zwarte materialen, maar vrolijk gekleurde tools van Reebok, waar wij een samenwerking mee zijn aangegaan. Als je de ruimte ziet, krijg je zin om te bewegen. De opzwepende muziek speelt daarbij ook een belangrijke rol. Alleen met dit totaalconcept bereik je het unieke resultaat.”

Dit concept is niet compleet zonder goed opgeleide en gemotiveerde trainers. Witzenhausen en De Neef benadrukken dat een korte cursus niet voldoende is om leden aan te sporen, te motiveren en enthousiast te maken. Daar is meer voor nodig. FunXtion leidt trainers zelf op voor het juiste resultaat. Dat betekent een tweedaagse in-house training waarbij de trainers de techniek leren en weten hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van diverse materialen.

Minstens zo belangrijk zijn de vervolgtrainingen die elke vier maanden gegeven worden. Trainers krijgen steeds nieuwe input: wisselende oefeningen, verdiepende theorie en andere inzichten om zo optimaal gemotiveerd te blijven.

“De kwaliteit van de instructeurs is belangrijk. Zij brengen het juiste gevoel, de belevenis over op de klanten. Ze hebben daarvoor niet alleen de juiste know-how nodig, het enthousiasme is tevens onmisbaar. Want wat voor de leerlingen geldt, geldt zeker ook voor de instructeurs. Ook zij moeten door het FunXtion-virus gegrepen worden zodat ze niet meer zonder willen.”

Wat maakt FunXtion anders dan andere rages en korte hypes die weer overwaaien? De Neef: “Wij bieden geen korte boost, geen snelle oplossing om klanten te trekken. Geen oppervlakkige cursus of een paar nieuwe losse programma’s. Daar geloven wij niet in. Om echt een verandering teweeg te brengen in de fitnessbranche, moet de sport zelf veranderen. Dat doet FunXtion. Wij bieden een totaal concept, wat van a tot z klopt. Om succes te behalen ga je voor het hele concept, half kan niet. Dus wacht niet te lang en stap in. Zorg dat je bij de nieuwe FunXtion-generatie hoort!”

Meer informatie: www.funxtion.nl

advertorial I producten en concepten

Wat is FunXtion?

Bij FunXtion trainen kleine groepen van 8 tot maximaal 24 personen onder begeleiding van een trainer in een speciaal ontwikkelde functionele zone. Geen saaie toestellen, maar een inspirerend geheel dat de aandacht trekt in de fitnessruimte. Tijdens de intensieve FunXtion-trainingen van 30 minuten wordt er gebruik gemaakt van kettlebells, powerbags, medicineballs en bokszakken. De zeven FunXtion programma’s worden regelmatig vernieuwd en uitgebreid.

Deze nieuwe fitnessmethode is geschikt voor zowel beginnende als gevorderde sporters doordat iedereen in een groep zijn eigen tempo en niveau kan bepalen.

De FunXtion programma’s zorgen voor een nieuwe beleving in de sportschool en een andere ervaring dan de conventionele manier van trainen alleen op toestellen.

body•LIFE 7I2011 I

Edities