Coverstory Prime Accountants & belastingadviseurs

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2011
Communiceren om te innoveren

Bij innovatie wordt vaak meteen gedacht aan het uitvinden van nieuwe zaken, iets wat nog nooit is uitgevonden of nieuwe combinaties. Het ontwikkelen van een bepaalde aanpak naar een nieuwe of het opzetten van een nieuwe businessmodel kan echter ook al innovatie zijn. Binnen het MKB wordt het optimaliseren en structureren van de organisatie ook innovatie genoemd, innovatie van de organisatie. Innovatie binnen de organisatie kan op verschillende vlakken liggen.

Het helder omschrijven van de missie, visie en strategie en dat ook doorvoeren binnen de organisatie en regio, dat is voor de meeste MKB-bedrijven een zeer innovatief proces. Dat kan echter ook liggen op het vlak van het opbouwen van een kwaliteitszorgsysteem, het opstarten van een nieuw programma, het verbeteren van de klantgerichtheid, het optimaliseren van de instroom of het professionaliseren van de sales-aanpak. Innovatie is verbeteren en vernieuwen, niet uitsluitend opnieuw uitvinden.

De uitdaging voor het MKB is dat het innovatievermogen vaak opgeslokt wordt door de dagelijkse gang van zaken. De ondernemer bedenkt, plant, gaat ermee aan de slag, delegeert en blijft in die uitvoering vaak vastzitten. Zaken worden als het ware net niet voldoende “geautomatiseerd” om de ondernemer vrije hand te geven om weer verder te gaan innoveren. Om die automatisering te bewerkstelligen moet er gestructureerd en gedelegeerd worden en – even belangrijk – moet er aangestuurd en gecoacht worden.

De structuur aanleggen is de meest gemakkelijke stap, daar zijn anderen meestal voorgegaan, modellen zijn beschikbaar. Het kost wel even werk, maar is niet onoverkomelijk. Dan komt het delegeren, dat is al een stuk moeilijker. Mensen moeten allereerst de visie begrijpen en ze hebben een overzichtelijke structuur nodig om helder inzicht van de verwachtingen te hebben. Hier loopt het binnen het MKB bijna altijd spaak. Het zit wel in het hoofd van de ondernemer, maar het is te weinig gestructureerd en controleerbaar overgedragen waardoor het bijna onmogelijk wordt voor iemand om de lijn goed te volgen.

Dan komt het aansturen. Op dat vlak valt de MKB ondernemer faliekant door de mand. Omdat we zelf zo intensief met onze materie bezig zijn, vergeten we vaak dat 1, 2 of 3 keer vertellen niet voldoende is. Het is niet genoeg om iemand een actieplan aan te reiken. Instructie, toelichting, visie meegeven, kaders bepalen, kaders bewaken, bijsturen, coachen en waar nodig een reprimande of waarschuwing geven ingrediënten die er vaak tussendoor schieten of waar we gewoonweg niet bij stil staan.

Organisatorische innovatie vanuit een heldere visie en strategie uitwerken en implementeren is het mooiste wat er is, mits we structureel communiceren, evalueren en verbeteren. De communicatiefactor vergt aandacht en tijd voor je team. Een fitness- afdeling coachen van een drie naar vier sterren service kwaliteitsniveau kan niet zonder structurele één op één communicatie met trainers. Ideaal werken wekelijkse 10 minuten gesprekken. Kort op de bal, duidelijke kaders en vasthouden aan de missie en strategie.

Organisatorische innovatie vergt intensieve communicatie en door structureel te communiceren wordt het ook steeds gemakkelijker om te innoveren.

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 7I2011 I

I body•LIFE 7I2011

Fitness & Wellness Vakdagen: “Vakbeurs voor en door de branche”

Tijdens de Fitness & Wellness Vakdagen kunnen de bezoekers nieuwe kansen ontdekken voor hun branche. Bezoek stands op het gebied van interieur en inrichting, fitnessapparatuur, sauna-, spa- en zwembadtoebehoren, groepslessen en programma’s, fysiotherapie en revalidatie, opleidingen en vele andere producten en diensten. Met parallel hieraan interessante workshops, rondetafelsessies en een congres met sprekers verbonden aan de brancheorganisatie Fit!Vak en het Instituut Sport en Bewegingsstudies (HAN).

 

Waarom deze beurs?

De organisatie is in handen van Fitness & Wellness Exhibitions, een samenwerking tussen The Exhibition Company en Body Biz International. Fitness en Wellness Exhibitions kent de markt dus door en door. Ben Verhagen: “Als uitgever ben ik al twintig jaar actief in de fitnessbranche. Daarom heb ik samen met Patrick van Brienen, de oud-organisator van de Fitness Vakdagen, het initiatief genomen voor de Fitness & Wellness Vakdagen in Ahoy’ te Rotterdam. Daarom staat er nu een beurs met een duidelijke toegevoegde waarde.” “Dit initiatief, zo blijkt uit de vele inschrijvingen, slaat aan”, vult Patrick van Brienen aan. “Op het moment dat onze samenwerking een feit was, zijn we meteen aan de slag gegaan. Deze voor zowel fitnessondernemers als leveranciers moeilijke tijd, vraagt om een organisatie die betrokken is bij de branche, die weet wat er speelt en daardoor een beurs en beursprogramma kan bieden waar ondernemers daadwerkelijk iets mee kunnen. Er zullen dan ook veel noviteiten te zien zijn op de Fitness & Wellness Vakdagen. Met de toevoeging van de wellnessbranche is het aanbod divers en completer geworden. Dit tezamen zal er voor zorgen dat het voor de bezoeker weer interessant wordt om de beurs te gaan bezoeken. De inschrijvingen komen nog steeds veelvuldig binnen via de website. Vergeleken met voorgaande beurzen zijn er ook weer meer standhouders.” De branche heeft volgens Verhagen behoorlijk wat veranderingen doorgemaakt de afgelopen jaren. “Fitnessclubs hebben wat minder geïnvesteerd in de gebruikelijke hardware, maar meer in dienstverlening, wellness-producten/concepten en andere verdienmodellen. Dat vertaalt zich ook naar de plattegrond. Tot nu toe geven de ingeschreven bezoekers aan, interesse te hebben in diverse beauty/wellnessproducten zoals cavitatieapparatuur, retentieplannen/tips; fysiotherapeuten geven aan weer juist wel in hardware geïnteresseerd te zijn.”

Nieuw concept

Het totaal nieuwe beursconcept met nieuwe dagen en een nieuwe locatie is ondertussen goed bekend bij de bezoekers. “Er is bewust gekozen voor een andere beursopzet”, leggen Verhagen en Van Brienen uit. “Voor de beursbezoeker zijn er veel meer mogelijkheden om inspiratie op te doen, nieuwe producten en diensten te leren kennen en makkelijker contacten te leggen met bedrijven die op de beurs staan. Het is al weer wat jaren geleden dat er zoveel deelnemers waren. Met de verschillende nu al bekende noviteiten kan de fitnessondernemer zeker veel ideeën en inspiratie opdoen. En dat is toch het uiteindelijk doel van een vakbeurs als deze: meer omzet uit een gezonde en toekomstgerichte branche.” Verhagen en Van Brienen verwachten dat deze beurs het jaarlijkse hoogtepunt zal worden voor de fitness- en wellnessbranche, met veel contactmomenten, kansen om bestaande relaties te ontmoeten en een sterk inhoudelijk programma met gerichte thema’s voor de fitnessondernemers. Zo staat 22 september in het teken van ‘Sport & zaken: een kansrijke combinatie’. Integraal gezondheidsmanagement voor werknemers in bedrijven en de rol die de fitnessondernemer hierin kan vervullen, staat op deze dag centraal. Terwijl op 23 en 24 september de Ondernemersdagen zijn met volop aandacht voor ‘Conceptontwikkeling’. Ontdek tijdens deze dagen de bredere invulling en diverse functionaliteiten van fitness. Denk aan fitness in combinatie met voeding, talentontwikkeling, health & performance, leefstijl en sportmanagement.

Ook de Fit!vak is blij met het initiatief van deze vakdagen. Gezien het huidige economische klimaat van de fitnessbranche is het belangrijk dat de vakbeurs wordt georganiseerd door mensen die hierbij betrokken zijn en die weten waar behoefte aan is. De Fit!vak vertegenwoordigt 890 erkende sport- en bewegingcentra en zal dit nieuwe platform, waar de ondernemers weer centraal staan, op diverse manieren ondersteunen, onder andere door een substantieel deel van het congres te organiseren. Ook zij zijn van mening dat de fitnessbranche een steeds breder en dynamischer karakter krijgt met de toevoeging van allerlei wellnessactiviteiten en een beurs verdient die dat karakter weerspiegelt.

Van 22 tot en met 24 september 2011 vinden de Fitness & Wellness Vakdagen 2011 plaats in Ahoy’ Rotterdam. Dé vakbeurs waar professionals uit sportcentra, zwembaden, sauna’s, de hotelbranche en fysiotherapeuten samenkomen voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van fitness en wellness.

Edities