Column Vlaminckx

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2011

I body•LIFE 6I2011

Het oog bepaalt de beleving (en de retentie)!

Een zelfde scenario geldt bij een sportcentrum. Een ontvangst waar allemaal postertjes hangen, niet ingelijst, met een plakbandje vastgemaakt, half krullend en een muffe geur van zweet. Vloer en wanden hebben duidelijk een renovatie nodig, de planten staan op apegapen en het is er bloedje heet. Bovendien staat de baliemedewerkster lekker door te kletsen achter de balie met een collega. Een blik van “ik kom er zo aan” kan er zelfs niet af. Vriendelijkheidhalve blijf ik wel staan en laat ik me helpen, maar de beslissing is echt al genomen. Bij de afsluiting geef ik aan “Ik denk er over na en kom er snel op terug”, met ondertiteling “hier kom ik dus nooit meer terug”.

Welke ster heb jij?

Stel wij als fitnessbranche zouden een 5 sterren systeem hebben zoals hotels. Wat zouden dan de criteria zijn voor een 5 sterren centrum? Laat ons dat eens even onderzoeken.

Gevelreclame van top kwaliteit, duidelijk van afstand zichtbaar en leesbaar, modern, iets waar over gepraat wordt. Langs de buitenkant rondom het pand wordt met schijnwerpers verlicht in steeds veranderende kleuren.

Entree in een stijlvolle balie, modern en uitnodigend, met een baliemedewerkster die meteen paraat staat met een brede glimlach en een “welkom”

Vloeren en wanden picobello in stijl gekleurd met hier en daar zelfs een artistiek element

Meubilair modern en verrassend, leuk om alleen al naar te kijken, maar vooral gezellig, sfeervol en uitnodigend

Alle ruimten, inclusief de sportruimten, zijn sfeervol aangekleed met stijlvolle zuid-Europese planten en boompjes

Aan de wanden hangen kunstvoorwerpen en de bekendmakingen hangen op vaste plaatsen in stijlvolle lijsten.

Lockers van kwaliteit hout, met zitbankjes en TV in de kleedruimten en natuurlijk een gezellige en top hygiënische sauna

De verlichting maakt de sfeer af, veel indirect licht, mooie warme kleuren

De top klimaatbeheersing zorgt voor een aangename temperatuur in elke ruimte

De fitnesszaal, verschillende zones, veel Small Group functionele training activiteiten die gegeven worden door aanstekelijk enthousiaste trainers

De groepsportzalen doen niet onder voor een moderne discotheek, met top belichting, natuurlijk een 1e klas geluidsinstallatie maar bovenal ook hier een spetterend enthousiaste instructrice.

Beleving is meer dan

de looks

Natuurlijk is beleving meer dan de looks alleen. Neem nou de Efteling, ooit gestart als attractiepark, nu een volwaardig merk. Efteling staat inmiddels niet alleen meer voor achtbanen, maar ook voor hotels, golfbanen, vakantieparken, radio, theater etc. Ze hebben hiervoor een nieuwe strategische benadering gezocht die een andere invalshoek heeft dan het runnen van business. Zo is de Efteling voortaan ‘de moeder en hoeder van het sprookje’. Dit genereert een duidelijk beeld en geeft richting aan toekomstige beslissingen.

Stap voor stap

Moeten wij in de fitnessbranche ook meer buiten de kaders gaan denken? Misschien, hoewel er wellicht nog flink wat te winnen valt als we ons bedrijf, ons pand, ons interieur en de interactie tussen ons team en onze klanten nog eens goed onder de loep nemen. Een prima 1e stap is om voor jezelf eens te bepalen welke ster je bent/hebt. Heb je er 1, waarschijnlijk niet, anders was je nu dit stuk niet aan het lezen. Waarschijnlijk waardeer je jezelf een 4 of 5, maar kijk je eerlijk naar je praktijk is het misschien nog maar een 3? Welk onderdeel moet je aanpakken om een volgende ster waar te maken? Je hebt een analyse gemaakt, waardering toegekend aan verschillende onderdelen, wat is je top 3 van ontwikkelingen? Begin eens met de meest belangrijke en werk zo stap voor stap verbeterprojecten af.

Kiezen voor beleving kan overleven zijn

Tegenwoordig is het steeds belangrijker dat mensen positief praten over je bedrijf. Het kan zelfs het verschil worden om te overleven in deze branche. De middelmatige sportcentra zullen uiteindelijk het onderspit delven, o.a. door de ketens en low budgets, maar ook omdat de consument steeds kieskeuriger wordt. Werk aan de winkel dus..

Stel je voor, je bezoekt een hotel, je komt in een piepkleine receptie binnen, een balie volgeplakt met informatiepostertjes die vanaf de jaren ‘70 lijken te hangen, een muffe geur, vloerbedekking die overal los aan het laten is en een receptiemedewerker die eerst even het boekje af wil lezen alvorens hij wil helpen. Er is maar één kans voor een goede eerste indruk, en deze indruk kan en zal er voor zorgen dat meer dan 90% van de bezoekers er slechts een enkele keer komen, en hoogstwaarschijnlijk geen kamer boeken.

Edities