Kortekaas Interieur

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2011

producten en concepten I interieur

I body•LIFE 6I2011

“In principe kunnen wij prachtige ontwerpen bedenken, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. De financiering ervan is lastig omdat banken niet meer zo scheutig zijn als vroeger. Er zal door de ondernemer een keuze moeten worden gemaakt: investeren in apparatuur of in het interieur.”

Prioriteit

Vaak heeft apparatuur de hoogste prioriteit. In de praktijk betekent dit, dat in het ontwerp van het interieur zaken moeten worden geschrapt; terug naar de eenvoud. “Daar is op zich niks mis mee, maar we trachten wel te vermijden dat er huis-, tuin- en keukenmeubels worden neergezet. Je kunt wel gaan shoppen bij Ikea of Leen Bakker, maar de kwaliteit is navenant en gaat geen jaren mee. Ik kan me voorstellen dat als je tijdelijk een paar stoeltjes nodig hebt dat geen probleem hoeft te zijn, maar een complete inrichting zeker wel. Dan blijkt dat de ondernemer toch graag geadviseerd wil worden door iemand die er verstand van heeft. Zeker omdat je toch al gauw praat over een investering van 60.000 euro of meer en de ondernemer zekerheid wil hebben dat het goed gebeurt en afgestemd is op de sfeer en de beoogde uitstraling die hij wil hebben. En bovendien aansluit bij het gebruiksgemak en past binnen de budgetafspraken. Met onze kennis van bijvoorbeeld materialen, apparatuur en eisen zoals HACCP, zijn we in staat het interieurproject tot een succes te maken dat volledig is afgestemd is op de wensen van de klant.”

Ontwerp

“Het ontwerp is sterk afhankelijk van de doelgroep”, vervolgt Arno. “Bij een jongere doelgroep past meer een flitsend trendy interieur en bij ouderen een rustige sfeer. Vaak willen de ondernemers teveel elementen in het interieur proppen, maar dat komt de sfeer meestal niet ten goede. Mooie lampenkappen in combinatie met visuals aan de muur in de horecaruimte tegen de gestucte muur in bijvoorbeeld aardse of rustige kleuren, creëert al een aantrekkelijke sfeer die bovendien ook nog eens gemakkelijk te veranderen is. Een verfkwast erover en je hebt weer een andere uitstraling. De kunst is natuurlijk om de goede kleurcombinaties en meubels te kiezen. Wat je momenteel veel ziet, zijn natuurlijke tinten in houtkleur in combinatie met wit. Maar ook roestvrijstalen meubelen met een fantasiedecor van kunststof met ledverlichting kom ik steeds vaker tegen. Een tijdje was een high tech/industriële uitstraling in. Tegenwoordig wat meer de warmere kleuren in combinatie met felle kleuren kussens/stoelen. Trends zijn moeilijk te voorspellen. En de vraag is of je een trendsetter of een trendvolger moet zijn. Wat vandaag shockerend is, kan over twee jaar een trend zijn. Een tijdlang was een interieur van kersenhout erg in. Nu niet meer, maar wel een front van houten kleuren met stoelen in een basis kleur met kussens in paars, groen of oranje dat het interieur lekker opfrist en ook gemakkelijk te vervangen is.

In principe ligt de houdbaarheidsdatum van een interieur op tien jaar. Vandaar dat het interieur tegen een stootje moet kunnen gezien het intensieve gebruik. We gebruiken veelal duurzame materialen van massief eikenhout, vol kunststof maar ook HPL, een veelzijdig plaatmateriaal voor toepassingen zoals deuren, wanden, kasten en bureaus en bijna niet van echt hout te onderscheiden. Hetzelfde geldt voor de vloer waar we steeds meer PVC vloeren toepassen, die nauwelijks slijten en gemakkelijk te onderhouden zijn en er als een echte houten vloer uitziet. In die zin is de veelvoud aan materialen een zegen voor ons en betekent praktisch geen belemmering meer in het ontwerp.”

Fitnessruimte en kleedkamers

De inrichting van de fitnessruimte is sterk afhankelijk van de apparatuur die er staat. “Meestal is de apparatuur grijs of zwart. Andere kleuren kom je nauwelijks tegen. Hoewel de leveranciers wel meer kleuren aanbieden van de apparatuur en de bekleding en je er in principe een trendy ruimte van kan maken. Zelf ben ik meer voorstander om de fitnessruimte rustig te laten met donkere kleuren tegen de muur. Geen wit, dat vind ik te steriel. Muren die veel lichtinval van buiten hebben, zou ik donker houden waardoor het effect van de ruimte groter wordt. Dit uiteraard afhankelijk van de kleur van de vloer. Verder zou ik de ruimte aankleden met grote visuals aan de muur van sportende mensen waarmee je een bepaalde emotie mee kunt kweken. Aan de andere kant dient een fitnessruimte functioneel te zijn en geen showroom. Waar wel momenteel veel aandacht aan wordt besteed zijn de kleedkamers die luxe worden ingericht. Was de kleedkamer vroeger een omkleedhok, tegenwoordig is de kleedkamer van alle gemakken voorzien met prachtige douches, een sauna, houten lockers en lekkere banken om op te zitten en een tv aan de muur als onderdeel van de totale beleving. Dat vraagt wel de nodige vierkante meters. Dat zou niet direct mijn keuze zijn. Zelf zou ik meer ruimte reserveren voor het horecagedeelte waar je je klanten toegevoegde waarde kunt bieden.”

Vlekkenplan

Een tendens is dat leveranciers van apparatuur en bouwondernemingen tegenwoordig ook interieurconcepten aanbieden om daar een graantje van mee te pikken, terwijl ze daar totaal geen verstand van hebben. “Zij bieden dit aan tegen zeer aantrekkelijke prijzen, maar vaak is de kwaliteit belabberd. Voor een goed advies en een goed product moet je bij ons zijn. Wij hebben kennis van zaken en gerelateerd aan de ervaring die we hebben binnen de fitnessbranche. Iedereen kan een bar en/of receptie neerzetten, maar hoeveel mensen komen erachter te werken en hoe ligt het geheel in de routing? Los hiervan kloppen soms de ontwerpen van de architect niet. We hebben een keer meegemaakt dat de toiletten helemaal op de verkeerde plaats stonden: midden in de ruimte en niet zoals gebruikelijk aan de zijkant. Ook worden de ruimten vaak verkeerd ingedeeld en worden zichtlocaties benut als opslagplaats en staat de keuken te ver af van de bar. Het manco bij architecten is dat ze van buiten naar binnen ontwerpen, terwijl wij als interieurbouwers het liefst van binnen naar buiten zouden ontwerpen. Hoe vaak we niet hebben meegemaakt dat de ruimten door de architect al waren ingedeeld en we concessies moesten aan het ontwerp? Vandaar mijn pleidooi om in een vroeg stadium met de architect, opdrachtgever en interieurbouwer een vlekkenplan te maken. Een vlekkenplan is niets anders dan een tekening van de fitnessruimte met hierin de eerste ideeën voor de inrichting. In dit plan wordt in grote lijnen aangegeven waar in de fitnessruimte de fitnessapparatuur geplaatst worden, waar de groepszalen komen, kleedkamers, horeca en receptie, de ingang en uitgang, om zo een goed idee te krijgen van de inrichting. Het plan kan al als leidraad dienen voordat de fitnessruimte gevonden is, om zo uit te vinden hoeveel vierkante meters er noodzakelijk zijn. Dit kan dan ook een belangrijke rol spelen in de keuze van een bepaalde ruimte. Uiteraard is het gemakkelijker een vlekkenplan te realiseren wanneer er al een ruimte gevonden is. Dan kan men het vlekkenplan aanpassen aan de beschikbare ruimte. Ondernemers die worstelen met hun inrichting of bepaalde ideeën hebben over hun inrichting, moeten zeker bij ons aankloppen.” Welke mogelijkheden Kortekaas Interieurs biedt tonen de illustraties bij dit artikel waar een aantal voorbeelden wordt gegeven van ontwerpen en kleurcombinaties.

'Krachttraining verlaagt risico diabetes'

Ze bestudeerden ruim dertienduizend volwassenen en keken naar de wisselwerking tussen de spiermassa en de gevoeligheid van de insulinereceptoren. Dit kan het ontstaan van diabetes voorspellen.

Voor elke 10 procent stijging in de verhouding tussen de spiermassa en het totale lichaamsgewicht (relatief meer spiermassa), vonden de onderzoekers een 11 procent stijging in de gevoeligheid van de insulinereceptoren en een 12 procent daling van 'prediabetes'.

Deze laatste is een voorfase van diabetes waarin al aan een aantal, maar nog niet alle diagnostische criteria wordt voldaan.

Spieropbouw

"Wanneer je begint met een bewegingsprogramma en je verliest niet direct gewicht, is het heel belangrijk om niet op te geven. Het vet wordt namelijk omgezet in spieren", legt onderzoeker Arun S. Karlamangla uit. "Je verliest vet, je ontwikkelt spieren en dus blijft je gewicht hetzelfde. De lichaamssamenstelling is echter heel anders."

Insulinegevoelig

Ook voor diabetespatiënten kan krachttraining nog effect hebben. Het zorgt ervoor dat de patiënten de insuline die ze produceren beter gebruiken. Mede omdat de spieren één van de meest insulinegevoelige weefsels in ons lichaam zijn. Meer spiermassa betekent dus dat je meer glucose kunt verwerken onder invloed van insuline.

Zittende leefstijl

Volgens andere wetenschappers zijn de resultaten interessant, maar is meer onderzoek nodig. Zeker in combinatie met een 'zittende leefstijl', welke spiermassa vermindert, bieden de resultaten mogelijkheden.

De focus zou bij bewegen en dus niet alleen op cardiotraining moeten liggen. Krachttraining speelt ook een belangrijke rol.

Bron: Nu.nl

Spieropbouw met behulp van krachttraining lijkt een rol te spelen in het verlagen van het risico op diabetes type 2. Het is niet je gewicht wat er toe doet, maar het percentage spiermassa in je lichaam. Dat concluderen onderzoekers van de University of California.

krachttraining I producten en concepten

body•LIFE 6I2011 I

NEWS

Actueel nieuws

uit de markt

Ondernemen in de fysiotherapie

Onlangs verscheen het boek Ondernemen in de fysiotherapie. Hidden Profits was als co-auteur nauw betrokken bij de totstandkoming. Dit boek behandelt elk aspect van succesvol ondernemen, specifiek gericht op de fysiotherapeut. Maar zeker ook erg interessant voor ondernemers van klein (PT-ers) tot groot (ketens) in de fitnessbranche.

Over gedegen ondernemerschap in de fitness & health branche is weinig te lezen. Wilt u een onderneming starten, dan kunt u nauwe-lijks iets vinden over de zaken die op u zullen afkomen. En bent u een ervaren ondernemer die denkt aan groei of overname, dan vindt u alleen algemene antwoorden op uw vragen. Dit boek brengt daar verandering in.

De redactie was in handen van doorgewinterde ondernemers in de fitness & health branche, die graag hun kennis en ervaring delen. De redactie heeft nauw samengewerkt met gastauteurs die de dagelijkse praktijk van het ondernemen in de fysiotherapie goed kennen.

Het boek is verkrijgbaar via www.elseviergezondheidszorg.nl

www.bol.com.

Uw concurrent is uw beste vriend

Op 16 september 2011 leert u alles over groeien in de verdringingsmarkt van de fitnessbranche!* Kom naar daarvoor naar hét congres voor de fitnessbranche: Fitspiration 2011!

Mark Mastrov is dé keynote spreker. Voor het eerst vertelt hij in Europa zijn succes verhaal. Hoe 24 Hours Fitness marktleider werd in de USA. Dit bereikte Mark door zijn concurrenten in kaart te brengen en bewuste keuzes te maken. Hij toonde lef door te doen wat de concurrent niet deden! Wilt u groeien met uw onderneming? Leer van deze fitness goeroe die van 1 locatie uitgroeide naar 420 clubs!

Datum: vrijdag 16 september 2011

Tijd: 0930 – 17.00 met aansluitend borrel

Locatie: 1931 Congrescentrum Brabanthallen in Den Bosch

Meer informatie:www.fitspriation.nl

Schrijf u nu in voor Fitspiration: op www.fitspiration.nl

*) volgens Rabobank Cijfers & Trends Fitnessbranche 2011

Uitbreiding WellVit

In vervolg op de uitbreiding van het aantal freelancers en andere samenwerkingspartners van WellVit, is Mascha Gravemaker als account manager in dienst getreden bij WellVit. Mascha heeft de afgelopen 10 jaar gewerkt als relatiebeheerder zorg- en verzuimverzekeringen bij Mevas en als Nationaal Salesmanager bij Xplorys en zal een belangrijke bijdrage leveren in een verdere groei en ontwikkeling van WellVit.

"Het is enorm leuk om een breed, hoogwaardig pakket wellness & vitaliteit te mogen aanbieden bij werkgevers en hier vervolgens de structurele en actiematige opvolging en begeleiding aan te geven. Daarnaast is het super om met aanbieders van diensten en producten de juiste presentatie, acties en aanbiedingen te bepalen, die aansluiten bij de markt", aldus Mascha.

Meer info: www.wellvit.nl

Langdurige samenwerking

WellPro heeft Inkasso Unie als Preferred Supplier voor WellnessClubs en gaat langdurige samenwerking aan. De keuze voor een preferred partnership met Inkasso Unie is voor Well-nessClubs een heldere keuze. Het doel van de samenwerking is ervoor te zorgen dat de deelnemende WellnessClubs baat hebben bij de aanschaf van een kwalitatief en hoogwaardige dienstverlening voor een scherpe prijs met een uitstekende service en toegevoegde waarde.

Met het WellnessClubs concept ontvangt de lokale ondernemer ondersteuning op het gebied van ledenwerving, ledenbehoud, management, marketing, training & opleiding, in- koopvoordelen en kostenbesparingen. De aangesloten clubs zijn nog volstrekt als zelfstandige ondernemer herkenbaar en behouden weliswaar hun eigen naam, maar communiceren dat ze aangesloten zijn van een landelijk netwerk met de uitstraling van een A-merk.

Meer info: www.wellpro.nl of www.inkassounie.nl

Succesvolle bemiddeling bij overname

Wellness Solutions B.V. heeft wederom succesvol bemiddeld bij de verkoop van een sportcentrum. Dit keer voor sportcentrum Happy Fitness uit Almere. De eigenaresse Iris Ummels laat een mooi centrum achter. Bent u op zoek naar een centrum of wilt u uw sportcentrum verkopen, kijk eens op www.wellnesssolutions.nl. Wij hebben een groot aantal serieuze kandidaten en investeerders in ons bestand die op zoek zijn naar een sportcentrum.

U kunt ons natuurlijk ook telefonisch bereiken: 026-3519430.

Steeds meer vraag naar

effectief marketingadvies

De groeiende belangstelling voor de succesvolle concepten van Greinwalder & Partner Marketing Services heeft geleid tot verdere uitbreiding van het specialistenteam. Per 1 juli is René Wantzing als nieuwe marketingspecialist toegevoegd aan het team voor regio Noord-Nederland.

René is geen onbekende in de branche. Na 17 jaar ervaring in verschillende managementfuncties in de grafische industrie heeft hij een eigen fitnessclub vanaf de tekentafel opgebouwd waarbij de marketing altijd al zijn specifieke aandacht en interesse heeft gehad. In de hoedanigheid van clubeigenaar heeft hij de diensten van Greinwalder & Partner ook vanaf de klantzijde ervaren. “De diversiteit en innovatieve karakter van campagnes, maar zeker ook de manier waarop Greinwalder & Partner haar klanten helpt richting te geven aan hun positionering en marketingbeleid.”

Met deze stap zal Greinwalder & Partner zich nog sterker profileren als de marktleider en totaalaanbieder op het gebied van marketing voor de fitnessbranche.

Contact met René Wantzing via

rene.wantzing@greinwalder.com.

Edities