Moerman Stofferingen

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2011

Over de doucheruimte is hij ook erg te spreken. Hier ga je met plezier douchen en omkleden. Het geel van de lockers in combinatie met de spotjes, de houten banken en de betegelde douche zorgt voor een verfrissende uitstraling.

Willem Reimers is vooral bekend als co-presentator van het succesvolle tv-programma ‘Herrie in het hotel’ en als jurylid in het derde seizoen van het RTL 4 programma ‘Mijn Tent is Top’. Verder heeft hij meegewerkt aan het programma ‘Herrie XXL’.

Meer kleurgebruik

In dit artikel geeft Willem Reimers zijn visie op de inrichting van fitnesscentra en zijn commentaar op de inrichting van Sportcentrum Aerofit in Noord Scharwoude en Wellnesscentrum Zwolle. Met fitness zelf heeft Reimers niet zo veel van doen. Hij is een fanatieke golfer, maar kent de fitnesswereld wel met name door de fitnessruimten in hotels. “Voor mij is een fitnesscentrum niet meer dan een ruimte met apparatuur. Er valt echter veel meer van te maken. Dat begint met een goede opstelling. Vaak staat alle apparatuur op een rijtje, terwijl als je het gegroepeerd neerzet, beter overkomt.” Daarnaast zijn de kleuren van de apparatuur een doorn in het oog van Reimers. “Het is altijd wit, grijs of zwart. Waarom geen knallende kleuren gebruiken zoals rood of groen, dat een rustige kleur is? Blijkbaar durft niemand het aan om de apparatuur knallende kleuren te geven. Neem bijvoorbeeld indoorcycling fietsen. Laat deze spuiten in de kleuren van de Rabobank en sluit een deal met de Rabobank. Het mes snijdt zo aan twee kanten. Het is nu bijna een straf zoals het eruitziet en lijkt meer op een ruimte met martelwerktuigen dan op een plek waar je gezellig kunt sporten. Een mooie vloer en de muren in een kleur doet daarbij al wonderen. Kies als vloer voor materialen die gemakkelijk te onderhouden zijn, zoals een gietvloer van kunststof waar je spetterende kleuren in aan kunt brengen en zelfs motieven van bijvoorbeeld allerlei sporten. Nu is het allemaal zo kil waardoor sporten niet echt een belevenis is”, aldus Reimers.

Horeca

“In de meeste fitnesscentra is de horeca een ondergeschoven kindje”, vindt Reimers. “Sommige pretenderen dat ze horeca hebben, maar dat mag de naam horeca niet dragen. Het is meer een veredelde kantine. Uit de horeca valt meer te halen, mits goed opgezet. Ik zeg altijd: adverteren doet begeren. Een horecagelegenheid kan gezellig en toch functioneel zijn en hoeft zeker niet de uitstraling van een driesterrenrestaurant te hebben. Door middel van kleuraccenten en het gebruik van houten of kurkvloeren in combinatie met houten meubilair, krijgt de horeca een warme uitstraling. En dat hoeft echt niet veel te kosten. In een aflevering met Herman hebben we ooit iets gedaan met oude kringloopmeubels. De tafels en stoelen waren allemaal verschillend van kleur en dat gaf de horecaruimte een kleurrijke uitstraling. Ook meubilair van steigerhout kan mooi zijn, alleen is dat niet praktisch als tafel. Als het nat wordt blijven er kringen op staan. De tafelbladen moeten afneembaar en schoon zijn. Op Marktplaats, maar ook bij Leen Bakker en Ikea is genoeg aanbod en ideeën voor een betaalbare inrichting te vinden.” Dat inrichting duur is, vindt Reimers dan ook een kletsverhaal. “Ik snap dat fitnessondernemers liever investeren in apparatuur dan in de inrichting. Dat is niet slim, want in een gezellig sfeervol uitziend fitnesscentrum blijven de mensen langer. Een kale ruimte met kantinestoelen scoort niet echt en animeert niet om te blijven. Zorg daarbij ook dat het personeel binnen het centrum herkenbaar is. Meestal draagt een instructeur een trainingspak of een joggingpak. Het mag best meer smoel hebben. Er zijn legio mogelijkheden op dit gebied zoals een trainingsoutfit in de huisstijlkleur van het centrum of juist in knallende kleuren, of voorzien van een logo en/of ontwerp. Met herkenbaarheid kun je je onderscheiden in de markt”, is de overtuiging van Reimers. “Het geeft je centrum een bepaalde status waar mensen gevoelig voor zijn. Herkenbaarheid geldt overigens voor alle geledingen van het centrum, zowel de horeca als de fitnessruimte als de entree en de kleedkamers. Het belangrijkste bij kleedkamers is dat ze gemakkelijk schoon te houden zijn. Kies in ieder geval voor tegels of linoleum of marmer op de vloer dat goed te onderhouden en betaalbaar is. Combineer dit met kleurrijke muurtegels en lockers met warme kleuren en verlichting. Bied als een stukje service dispensers met shampoo en zeep aan en eventueel handdoeken voor het douchen als extra service. Inspiratie op dit gebied is bijvoorbeeld te vinden in de luxe wellnesscentra, maar ook in woonbladen.”

Service

Als voormalig hotelier is service het paradepaardje voor Reimers. “Daarin verschilt de fitnessbranche niet veel van de horeca waar de service ook beter kan. Mensen die vanuit de horeca komen, snappen dit beter dan mensen uit de sport. Vandaar dat er steeds meer horeca mensen in de fitnessbranche komen en ingezet worden om het serviceniveau te verbeteren en aantrekkelijker te maken. Wat ik al eerder heb gezegd: adverteren doet begeren. Het begint met een goede kaart. Zorg dat deze ook op de website staat en mail de leden ook deze kaart met eventueel een aantrekkelijke aanbieding voor een menu of het broodje van de maand. Uiteindelijk draait het allemaal om Goed Gastheerschap. Goed omgaan met je klanten in het bedrijf wordt steeds belangrijker.” ‘Hallo’ vindt Reimers bijvoorbeeld uit den boze bij ontvangst van de klanten. Dat klanten een andere omgangsvorm behoeven dan vrienden is iets wat hij maar al te graag duidelijk wil maken. “Met Hallo begroet je vrienden die je goed kent. Goedendag zeggen we tegen de klanten die binnenkomen of begroet ze met hun naam. Dat is nog persoonlijker. Probeer ook de klanten aan je te binden door ze positief te verrassen. Een extra verjaardagskaart, een bloemetje of een telefoontje of een mijlpaal kan een stap in de goede richting zijn. Doe dit niet alleen bij ledenwervingsacties, maar ook bij trouwe leden. Zet ze bijvoorbeeld in het zonnetje als ze 1 jaar lid zijn. Ook het moment van vertrek is belangrijk. Vaak wordt dat vergeten en lopen de leden zo de deur uit zonder dat ze bijvoorbeeld een fijne avond of goede nacht zijn gewenst. Behandel uw klanten zoals u zelf behandeld zou willen worden”, is de boodschap van Reimers tenslotte, en een goede relatie is geboren.

Inrichting fitnesscentra I producten en concepten

'Neem bijvoorbeeld indoorcycling fietsen. Laat deze spuiten in de

kleuren van de Rabobank en sluit

een deal met de Rabobank. Het

mes snijdt zo aan twee kanten'

body•LIFE 6I2011 I

Edities