Superfit, strak en slank met XCO

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2011

I body LIFE 4I2011

Het behalen van resultaat is de succesfactor van Personal Training

Het was gebruikelijk dat men een lidmaatschap afsloot bij een sportcentrum en dat men hier voor gebruik kon maken van de faciliteiten en dat de service zoals begeleiding door de fitness instructor hier bij inbegrepen was. De differentiatie in prijs lag hem voornamelijk in het aantal keren dat men per week gebruik maakte van de faciliteiten en niet zo zeer op de extra service die men ontving. Dit huidige business model staat momenteel erg onder druk. De oorzaak hier van ligt voornamelijk bij de komst van de low budget clubs. Zij hebben er voor gezorgd dat sportcentra gedwongen werden om hun hogere prijs te verantwoorden. Hierdoor werden de clubs die zich voornamelijk richtten op het middelste segment gedwongen om het lidmaatschapsgeld onder te verdelen in een deel wat betaald wordt om gebruik te maken van de faciliteiten en een deel dat men betaalt voor de (extra) service die men ontving. Deze service moest men ook concretiseren en moest ook van betekenis zijn voor de klant. Kortom veel clubs werden hierdoor gedwongen om daadwerkelijk klantgericht te gaan denken. Wat wil de klant nu daadwerkelijk en waar wil hij voor betalen?

Het antwoord op deze vraag blijkt heel kort te zijn, namelijk resultaat. De meeste klanten willen zich lekkerder in hun vel en aantrekkelijker voelen, slanker worden en meer energie hebben. Dit is wat ze letterlijk in beweging bracht om lid te worden van het sportcentrum. Uit onderzoek blijk echter dat 80% van de leden van het fitnesscentrum niet tevreden is met het resultaat wat ze bereiken. Terwijl dit de belangrijkste reden is om een lidmaatschap af te sluiten. Wat kunnen we dus meer doen om de klanten te helpen om hun doelstelling te behalen? Het blijkt namelijk dat klanten wel bereid zijn om extra te investeren wanneer ze er van overtuigd zijn dat ze hiermee daadwerkelijk de gewenste resultaten gaan behalen. Het antwoord kan gevonden worden in het meer, flexibeler en persoonlijker begeleiden en coachen van de klanten, of te wel Personal Training. Een personal trainer helpt de klant om daadwerkelijk de gewenste resultaten te behalen. Om dit te kunnen realiseren moet er voeldoende persoonlijke aandacht aan de klant gegeven worden en dient er een effectief programma samengesteld te worden. Een effectief programma kenmerkt zich doordat:

• Deze aangepast is op de specifieke belastbaarheid van de persoon.

• Gebruikt gemaakt wordt van functionele trainingstechnieken waarmee het doel bereikt kan worden.

• Bestaat uit geintegreerde trainingsvormen. Dit wel zeggen dat het programma niet uitsluitend dient te bestaan uit cardio en kracht training maar er ook aandacht besteed moet worden aan flexibiliteit, balans, core, snelheid en beweeglijkheid.

• Het programma dient progressief opgebouwd te worden (geperiodiseerd)

• Dient aangevuld te worden met het verhogen van het dagelijkse activiteiten niveau

De NASM (National Academy of Sport Medicine) heeft een “evidende bases” systeem ontwikkeld dat het OPT (Optimal Performance Training) model wordt genoemd. Dit model voldoet aan alle bovengenoemde kenmerken en met deze tool is iedere fitness professional in staat om de persoonlijke fysieke doelstellingen van iedere klant te realiseren. Het voordeel van het werken met dit OPT model is dat het de fitness professional een stappenplan en structuur geeft zonder dat deze een beperking wordt opgelegd. Er wordt namelijk met dit model gewerkt met principes waardoor aanvullende kennis van de fitness professional gemakkelijk geintegreerd kan worden binnen het OPT model. Voordat er een persoonlijk programma volgens het OPT model samengesteld kan worden moet er natuurlijk eerst een uitgebreide fitheid en doelstellingsanalyse afgenomen worden. De effectiviteit van een programma wordt bepaald door de kwaliteit van de fitheid en doelstellingsanalyse. Een belangrijk onderdeel hier van dient een statische houding en bewegingsassessment te zijn. Uit het analyseren van de statische houding en de bewegingspatronen die gemaakt worden tijdens functionele bewegingen zoals; squatten, duwen, trekken, lopen, geven de fitness professional veel waardevolle informatie over het functioneren van het bewegingsapparaat. Wanneer men afwijkende houdingen of compenserende bewegingen plaatsvinden dan duidt dit op disbalans. Deze disbalans zorgt voor een verandering in spierlengte en heeft hierdoor invloed op de wijze waarop de spieren worden aangestuurd en dus functioneren. Deze informatie stelt de fitness professional in staat om een juist en op de persoon aangepast en effectief programma samen te stellen en zorgt er dus voor dat de gewenste resulataten bereikt kunnen worden.

De conceptmatige en wetenschappelijk onderbouwde aanpak van de NASM heeft EFAA opleidingen doen besluiten om de NASM Personal Trainer opleiding in 2009 in de Benelux te gaan exploiteren. Dit bleek een groot succes . Vanaf de lancering in maart 2009 hebben al meer dan 300 Fitness professionals de NASM Personal Training opleiding bij EFAA opleidingen gevolgd. Ook zij onderkennen de meerwaarde van het werken met het OPT model. Na het succes van de NASM PT opleiding heeft EFAA opleidingen besloten om ook de overige specialistische NASM Opleidingen zoals de `Corrective Exercise Specialist` en de `Performance Exercise Specialist` opleiding in de Benelux te exploiteren. De Corrective Exercise Specialist opleiding wordt vanaf mei 2011 al aangeboden en de Performance Exercise Specialis zal begin 2012 ook in Nederland gevolgd kunnen gaan worden.

Wil je meer weten over hoe het NASM OPT model jou als Fitness professional of als club kan helpen om resultaat met je klanten te behalen en dus je omzet verder te verhogen? Neem dan gerust contact met ons op.

Marco van Tol

EFAA Opleidingen

We kunnen er niet meer om heen. Personal Training doet nu ook daadwerkelijk zijn intrede in Nederland. Lange tijd overheerste het “one size fits all” en het “all-inclusive” concept in de Nederlandse Fitness branche. Hieronder wordt verstaan dat de programma’s en service minder persoonsgericht maar meer productgericht waren.

personal training I producten en concepten

body LIFE 4I2011 I

Edities