Nieuws branche actueel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr4 2011
Nu meer dan ooit, waar sta je over 5 jaar?

De ontwikkelingen binnen de fitnessbranche gaan als een sneltrein, zeker nu low budget zich gesetteld heeft en nog flink doorgroeit en maatschappelijk een steeds grotere vraag komt naar preventie vanuit de fitnessbranche. Volgens sommige branche kenners splitst de branche zich in drie segmenten;

• low budget

• preventie

• high end

Low budget zal duidelijk zijn, met preventie wordt bedoeld, centra die kiezen voor hoge kwaliteit, de 45/50 plusser als primaire klant, preventie en leefstijl programma’s, aansluiting bij de zorgsector. High end zijn de centra die meer faciliteiten aanbieden dan alleen groepssport en fitness, bv tennis, squash, zwembad, enz. High end is echter slechts een klein percentage van de markt omdat dit kapitaal intensief is. Als ondernemer van een regulier sportcentrum zijn er volgens deze kenners dus nog maar twee keuzes, gaan voor kwaliteit en preventie of concept verandering naar low budget.

Vergis je echter niet, elk van deze keuzes brengt ingrijpende veranderingen met zich mee. Zomaar even om naar een low budget concept gaat niet werken. De gehele exploitatie is immers gebouwd op een hoger tarief. Je kan niet zomaar van werknemers af, klanten die je nu hebt hebben een verwachtingspatroon, het centrum heeft een bepaald imago in de regio, en zo zijn er nog honderden argumenten te bedenken waarom het omzetten naar low budget niet zondermeer succesvol hoeft te zijn. Stoei dus niet zomaar met je prijs, want die weg eenmaal ingeslagen is er bijna geen weg meer terug.

Zo is het ook met de ontwikkeling naar kwaliteit en preventie. Expertise ontwikkeling team, werken volgens standaard protocollen, structureel toetsen van resultaat en kwaliteit, coachend aansturen, enz. Kwaliteit is een boeiend proces, maar niet voor iedereen weggelegd, je moet er echts iets mee hebben.

Nu is meer dan ooit het moment om je te overdenken hoe je toekomst als ondernemer binnen de fitness er uit gaat zien. Waar sta je over 1, 3 en 5 jaar. Een helder doel creëert focus en energie.

Wil je eens praten met collega fitness ondernemers over de mogelijkheden en horen wat er allemaal in ontwikkeling is, schrijf dan in voor een van onze gratis regio meetings die in mei plaatsvinden. Kijk op www.efaa.nl in de agenda of mail naar info@efaa.nl

Column john van heel I business

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body LIFE 4I2011 I

I body LIFE 4I2011

De afgelopen FIBO, die van 14 t/m 17 april werd gehouden in Essen, trok een record aantal bezoekers. Met in totaal 58.100 bezoekers tegen 53.200 bezoekers vorig jaar en 581 exposanten (560 in 2010) op een beursoppervlakte van 75.000 m2, vestigde FIBO 2011 een absoluut record in de 26-jarige geschiedenis van deze beurs. Daarmee werden ook de hoge verwachtingen die van te voren waren geuit, overtroffen.

FIBO 2011: Drukst bezochte FIBO aller tijden

Of dit record ook een opleving betekent van de fitnessbranche, is de vraag. In ieder geval waren de exposanten enthousiast. Sommige exposanten zijn er al vanaf de beginperiode bij en voelen zich thuis op de FIBO, zoals blijkt uit hun reacties. De FIBO is voor hen de ontmoetingsplaats voor al hun bestaande relaties en het levert vaak elk jaar weer ook nieuwe klanten op. Waarmee de FIBO haar indrukwekkende rol als gangmaker van de internationale fitness- en gezondheidsbranche onderstreept.

Fitness en de gezondheidsmarkt

FIBO-Chef Olaf Tomscheit en zijn team waren dan ook bijzonder trots op dit nieuwe bezoekersrecord. “De wijze en het tempo waarop de FIBO zich sinds 2005 heeft ontwikkeld, is sensationeel. In 2005 namen nog slechts 339 exposanten deel, tegen nu 581. Praktisch een verdubbeling. Met name door onze focus meer te verleggen op de gezondheidsmarkt, is de FIBO flink gegroeid”, is de mening van Tomscheit. Het resultaat: 70 procent meer exposanten sinds 2005 en bijna 50 procent meer bezoekers. “De gezamenlijke fitnessbranche en ook de FIBO hebben in de afgelopen 5 jaren een reuzenstap gemaakt richting de gezondheidsmarkt”, aldus Tomscheit. Dat blijkt ook uit het representatieve marktonderzoek dat tijdens de FIBO werd gehouden onder de vakbezoekers. Eén op de vier fitnesscentra blijkt te willen investeren/uitbreiden in apparatuur en programma’s om de gezondheid/leefstijl te bevorderen. Een ontwikkeling die zeker geen eenrichtingsstraat is, want ook de medische sector en fysiotherapiepraktijken gebruiken inmiddels steeds meer gezondheidsbevorderende trainingsmethoden bij de behandeling van hun patiënten. Een convergentie van fitness naar de gezondheidsmarkt, waar de FIBO al in een vroeg stadium op heeft geanticipeerd”, aldus Hans Joachim Erbel, directeur van Reed Business Duitsland, de organisator van de FIBO. Het gevolg hiervan is betere kwaliteit van de vakbezoekers. Want 20 procent van alle vakbezoekers is ondertussen in een gezondheidsberoep werkzaam en werk in een fysiotherapie praktijk, een revalidatie inrichting of bij een gezondheidscentrum. Een nieuwe categorie vakbezoekers, die 5 of 10 jaar geleden niet op het idee was gekomen om de FIBO te bezoeken.

Dat de gezondheidsmarkt booming is, blijkt ook uit de enquête die het Zwitserse marktonderzoeksbureau Wissler & Partner hield tijdens de beurs: 60,3 procent verwacht dat de behoefte aan fitness- en gezondheidsprogramma’s sterk, maar tenminste licht zal stijgen. De bereidheid om te investeren in een nieuwe inrichting en trainingsapparatuur, blijkt groot. Elke zesde fitnessondernemer die de FIBO bezocht (16,6%) heeft contracten getekend in de orde van meer dan 200.000 euro. Bij 6,5 % van de bezoekers waren dit zelfs orders ter waarde van meer dan 1 miljoen euro.

FIBO Innovation Awards

Traditioneel worden op de vrijdag de FIBO Innovation Awards uitgereikt. In de afgelopen weken heeft een onafhankelijke vakjury onder leiding van de TUV Rheinland Gruppe bestaande uit journalisten van het tijdschrift Fit for Fun, sportwetenschappers en sportartsen zich gebogen over alle inzendingen en uit de genomineerden in de drie categorieën trainingsapparatuur, gezondheidsbevordering en design de winnaars bekend gemaakt. De genomineerde producten toonden niet alleen de innovatiekracht van de branche maar ook de bandbreedte van fitness. Voor de jury bleek het geen gemakkelijke opgave om een keuze te maken uit de vele high tech producten die met de nieuwste stand van zaken zijn ontwikkeld en een slim idee dat met eenvoudige middelen effectief kan worden ingezet,. Na rijp beraad werden de drie winnaars bekend gemaakt. In de categorie gezondheidsbevordering ging de Innovation Award naar Technogym Spa met Mywellnesskey dat de gebruiker in het dagelijks leven aanspoort/stimuleert tot meer bewegen. Mywellness key, een draagbaar, klein apparaatje ontwikkeld door Technogym, dat zowel de levensstijl en de lichamelijke activiteiten als gestructureerde oefeningen, binnen en buiten, meet en mensen motiveert om van dag tot dag meer te gaan bewegen. De link naar zowel indoor- als outdoor activiteiten, overtuigde de jury. De fitnessclub kan hiermee haar klanten in alle trainingsfacetten en bewegingsactiviteiten optimaal ondersteunen.

De andere winnaars waren in de categorie trainingsapparatuur Cube Sports dat een modulair bewegingsconcept heeft ontwikkeld voor o.a. gebruik in de klassieke gymzaal, maar ook in fitnesscentra bij verschillende trainingsdoeleinden kan worden ingezet. Door de praktisch onbegrensde variaties in de opbouw alsook de gebruiksvriendelijkheid van het systeem is Cube Sports voor verschillende fitness- en revalidatie doeleinden maar ook voor schoolsport in te zetten. Het vervangt in feite de klassieke apparaten zoals de rekstok, brug en evenwichtsbalk.

De Innovatie Award voor Design ging naar Lamiflex SPA voor de Ciclotte, een zeer bijzondere indoorcycling bike die slechts één wiel heeft.

Edities