Body&Mind biedt kansen voor de fitnessbranche

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2011

De kleedkamers zijn luxe uitgevoerd en voorzien van een Finse en infrarood sauna

I body LIFE 3I2011

Merlijn is het eerste Body&Mind Center van Nederland. Een naam die verwijst naar de tovenaar Merlijn die koning Arthur bijstond met wijze raad en toverkracht. Zo zijn de activiteiten van het centrum erop gericht mensen in contact te brengen met onvermoede bronnen van energie en wijsheid in hun zelf. Merlijn biedt een uitgebreid lesrooster met bewegingsvormen als Poweryoga, Hatha Yoga, Bodybalance, Pilates, Yoga Dance, Pilates en Tai Chi. Daarnaast zijn er ook diverse cursussen, workshops en lezingen. Gelegen in het grensgebied tussen Delft en Rijswijk, trekt Merlijn niet alleen bezoekers uit Delft en Rijswijk, maar ook uit Den Haag en Rotterdam.

Van fitness naar Body&Mind

Body&Mind is volgens Wegh dan ook geen hype meer, maar een aparte stroming binnen de fitnessbranche. “Een beetje fitnesscentrum kan dan ook niet zonder een behoorlijk aanbod Body&Mind.” Zelf heeft Wegh met haar partner drie fitnesscentra gehad die ze een aantal jaren geleden heeft verkocht om zich helemaal te concentreren op het Body&Mind gebeuren. “We gaven toen al in onze centra Poweryoga dat erg populair was, maar we kwamen er al snel achter dat dit programma niet paste binnen de context van het fitnesscentrum. Zo hadden onze zalen allemaal airco, maar geen verwarming. Terwijl je voor yogalessen juist verwarming nodig hebt. Verder was er ook overlast van muziek uit de aerobiczalen. Bij een yogales moet het juist stil zijn. Praktische problemen die op zich wel op te lossen waren, maar daar hebben we uiteindelijk niet voor gekozen. Daarnaast groeide mijn belangstelling voor Oosterse bewegingsvormen waarbij zowel het lichaam als de geest wordt getraind. Dit heeft me de nodige inspiratie gebracht en dat wilde ik de mensen ook meegeven. Van het een kwam het ander en dit betekende de oprichting van een fitnesscentrum nieuwe stijl waarbij alle faciliteiten en inrichting afgestemd waren op Oosterse bewegingsvormen die mensen juist proberen te ontspannen i.p.v. te activeren. Gezien de belangstelling is dit een goede zet geweest”, aldus Wegh.

Inrichting

Om Merlijn voor een breed publiek toegankelijk te maken, besloot Wegh om een zo neutraal mogelijke omgeving te creëren. Wegh: “Met onder meer onze uitgebreide saunafaciliteiten waaronder een Finse sauna met kleurentherapie en een infrarood sauna in combinatie met mooi ingerichte kleedkamers en lounge heeft Merlijn de luxe van een fitnesscentrum.” De twee royale bewegingsruimten zijn sfeervol ingericht en verlicht, zodat alle activiteiten die er plaats vinden helemaal tot hun recht komen en dus tot optimale resultaten zullen leiden. Daarnaast heeft Merlijn een moderne cursuszaal en drie multifunctionele therapieruimten. “In feite hebben we het beste uit de wereld van fitness en yoga gecombineerd. Daarmee verschillen wij van het gemiddelde yogacentrum, dat niet zoveel hecht aan materiële zaken.” Wegh denkt echter dat het centrum met een aantal luxe faciliteiten beter tegemoet komt aan de wensen van de moderne mens en dat maakt Merlijn toegankelijker voor een breder publiek. “In ons centrum zie je ook geen enkele verwijzing naar religie; geen Buddha-beelden of een muur van wierook. Wel maken we gebruik van geuren; een mix van lavendel en dennen. Ook branden er ’s avonds kaarsjes. Maar de Body & Mind-uitstraling hebben we meer gezocht in materiaal- en kleurkeuze. Deels is het centrum ingericht gebaseerd op Feng Shui principes. Zo hebben we veel met paars gewerkt dat onder meer terugkomt in de gang, waar ook schilderijen aan de muur hangen in combinatie met spreuken, en in nissen beelden in yoga houdingen. Alles wat mensen zouden kunnen associëren met zweverig kom je hier niet tegen.”

Doelgroep

De doelgroep van Merlijn wordt veelal gevormd door dertig/veertig-plussers, voornamelijk vrouwen die na een lange drukke dag op het werk niet nog eens resultaatgericht bezig willen zijn in een met luide muziek gevuld fitnesscentrum. “We krijgen dan ook veel mensen uit de fitnesswereld die zich niet echt thuis voelen in de fitness, of die het fitnesscentrum zijn ontgroeid en op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Door de rustige omgeving en de diepgang van een Body&Mind les kan deze groep niet alleen ontstressen en opladen. Ze leren er bovendien de technieken om ook buiten de muren van het fitnesscentrum beter met stress om te gaan. Ons Body&Mind concept is geënt op werken aan je lichaam en geest. De insteek is dat je niet werkt aan je mind, maar eigenlijk los komt van je mind: je geest leeg maakt en ontspant. Eigenlijk zou het Body&No-Mind moeten heten. We hebben een breed aanbod want naast de reguliere lessen kunnen mensen hier aanvullende cursussen en workshops volgen op het gebied van o.a. meditatie, mindfullness, Chakra, ademhaling, droomduiding enz. voor verdieping en persoonlijke groei. Daarnaast bieden we ook nog massage aan. Voor de cursussen en workshops bestaat een groeiende belangstelling en dit willen we ook verder uitbouwen.”

Abonnementen

Voor de abonnementsvormen voor Merlijn zocht Wegh naar een andere invulling. “Ik wilde niet de commerciële abonnementen vanuit de fitness hanteren waar praktisch alleen met jaarcontracten wordt gewerkt, maar een flexibele abonnementsvorm waar mensen niet het idee hebben dat ze er een jaar aan vastzitten. Een maandkaart onbeperkt kost 45 euro per maand. Daarnaast bieden we een kwartaalkaart voor 1x per week en onbeperkt en een knipkaart voor 10 bezoeken. Alle abonnementen hebben een opzegtermijn van 1 maand. Ook kan men zonder abonnement een les volgen die 15 euro kost. In de praktijk werkt dit abonnementsysteem goed. Net zoals bij fitness, heb ik met dit centrum ook te maken met retentie. Hoewel het verloop hier minder groot is als toen in onze fitnesscentra. Reclame voor Merlijn hoef ik nauwelijks te maken. We zijn hier in de omgeving nog steeds het enige Body&Mind center en dat spreekt zich snel rond. Er zijn wel een aantal yogacentra, maar dat zijn kleine zaaltjes met verder weinig faciliteiten. Bovendien zijn de lessen daar meestal op vaste tijden. Hier kunnen ze op tijden binnenstappen wanneer het hun het beste uitkomt. We bieden zo’n 10 verschillende soorten lessen aan waarbij Pilates en Bodybalance erg populair zijn, terwijl de zwaardere lessen zoals Poweryoga minder bezocht worden. In feite is er voor elk wel wat wils. Natuurlijk zou ik het aanbod verder kunnen vergroten en het centrum nog commerciëler kunnen runnen door meer aan retentie te gaan doen en het bedrijfsleven te benaderen voor vergaderingen in combinatie met een Body&Mind training. Een markt waar zeker nog kansen liggen, maar daar ligt mijn interesse niet. Ook heb ik geen zin om meerdere Body&Mind Centra op te zetten. Hoewel er wel vraag naar is vanuit de markt. Ik vind het leuker om meerdere projecten te doen. En ik ben er ook achter gekomen dat er andere dingen zijn in het leven dan werken alleen. Maar ondernemers mogen hier gerust komen kijken en het concept kopiëren. Het beste is uiteraard een apart Body&Mind Center, maar fitnesscentra die een dergelijk concept willen implementeren binnen hun fitnesscentrum moeten in ieder geval zorgen dat ze daar een aparte ruimte voor reserveren met dito faciliteiten en inrichting. Dus zeker dus niet in een aerobiczaal. Daarnaast dienen de lessen op gunstige tijden gegeven te worden tussen 7 en 9 uur ’s avonds en niet heel vroeg of heel laat op de avond. Verder vereist het geven van Body&Mind lessen niet alleen expertise, maar ook enthousiasme en de wil om zich in de materie te verdiepen. Zelf ben ik er met het nodige enthousiasme aan begonnen en weet wat het inhoudt, daardoor ben ik ook in staat om mijn team aan te sturen.” Zomaar Body&Mind lessen aanbieden met het idee om daar commercieel beter van te worden, heeft volgens Wegh geen enkele zin.

Toekomst

“Mijn partner en ik hebben na de verkoop van onze fitnesscentra gezegd: dit doen we nooit meer. Het is veel te hectisch. Je bent meer manager en komt nauwelijks toe aan het geven van lessen. We zijn nu vijf jaar verder en hebben inmiddels weer drie bedrijven. In Delft hebben we vorig jaar een oude watertoren gekocht. Die hebben we helemaal verbouwd en dient nu als cursuscentrum voor Body&Mind workshops.” Daarnaast kunnen de sfeervolle ruimtes per dagdeel gehuurd worden. De zalen zijn geschikt voor cursussen, vergaderingen, coaching-sessies etc. Verder is in de Watertoren ook een waterwinkel gevestigd. Het derde project dat dit jaar nog van stapel gaat is de St. Bonifatiuskerk in Horssen in het land van Maas en Waal. “Deze kerk hebben we vorig jaar gekocht en we zijn daar momenteel bezig met de laatste fase van de verbouwing en het opzetten van onze activiteiten. De kerk gaan we gebruiken voor cursussen en workshops die in het verlengde liggen van de activiteiten van Merlijn en de Watertoren. De ruimte van de kerk kan ook gehuurd worden voor lezingen, concerten, huwelijken en activiteiten met een spiritueel karakter. De ernaast gelegen pastorie hebben we erbij gekocht en wordt geschikt gemaakt voor overnachtingsmogelijkheden. Waarmee we straks complete meditatie- en retraiteweekenden kunnen aanbieden. En wellicht komt er nog meer op ons pad, want het ondernemersbloed kruipt toch waar het niet gaan kan.”

www.merlijn.eu, www.dewatertoren.eu

www.stbonifatiuskerk.nl

De St. Bonifatiuskerk in Horssen in het land van Maas en Waal die o.a. gebruikt gaat worden voor cursussen en workshops en meditatie en bezinningsweekenden

De fitnessbranche: van reactief naar proactief

Maar is dit geen typisch geval van omgevingsdeterminisme? Iets of iemand in de omgeving altijd verantwoordelijk houden voor onze toestand? Wordt het niet eens tijd om zelf de verantwoordelijkheid te nemen? Aan de omgeving kun je niets veranderen. Ook wat concurrenten doen kun je niet beïnvloeden. Is dat een reden om af te wachten hoe de toekomst voor jouw centrum eruit ziet? Probeer het eens om te draaien. Maak de omgeving eens ondergeschikt en kijk naar datgene waar je wel invloed op hebt. Jouw aanpak! Je hebt namelijk de vrijheid om zelf te bepalen hoe je reageert op alle ontwikkelingen om je heen.

Verspilde energie?

Begrijp me niet verkeerd. De omgeving ondergeschikt maken, betekent niet ‘oogkleppen op en alleen nog naar jezelf kijken’. Op de hoogte blijven van alles wat er gebeurt op jouw vakgebied is een must. Natuurlijk moet je in de gaten houden wat de laatste trends zijn, wat de concurrentie doet en wat er nog allemaal meer gebeurt binnen de branche. Op zaken die voor jou van belang zijn speel je in, andere laat je voorbij gaan. Maar continu praten over redenen waarom het niet goed gaat of waarom het moeilijk is, is dat geen verspilde energie? Kun je niet beter kijken naar alles wat er wel goed gaat binnen je centrum en daar je voordeel uit halen? Wat zijn jouw sterkste punten en kun je die verder uitbouwen? Niet je koers steeds veranderen om mee te gaan in keuzes die anderen maken, maar gedegen beslissingen nemen. Past dit bij mijn centrum en hoe kan ik hier mijn voordeel uit halen? Waar ben ik sterk in en waar zou ik nog sterker in kunnen/willen worden? Een duidelijke visie is onmisbaar om keuzes voor de toekomst te bepalen. Wat voor centrum wil je zijn? Als mensen in de omgeving praten over jouw centrum, wat wil je dan dat ze zeggen? In het afstemmen van je beleid, aanbod en communicatie op deze visie ligt jouw kracht en bestaansrecht.

Van reactief naar proactief

Waarom lukt het sommigen wel om overeind te blijven in een ‘moeilijke tijd’ en anderen niet? Een proactieve houding kan het verschil maken. Reactieve centra worden steeds beïnvloed door de omstandigheden en de situatie en laten hun gedrag daar van afhangen. Proactieve centra bepalen zelf hun gedrag en laten dat niet afhangen van de omgeving. Proactieve centra varen hun eigen koers en creëren daarmee een sterke persoonlijkheid. Zij schieten niet in de defensieve modus waarin steeds naar excuses wordt gezocht, ze beschikken over het vermogen om een prikkel van buitenaf ondergeschikt te maken.

Creativiteit

De jaren waarin je op een open dag meer dan 100 nieuwe leden inschreef zijn voorbij. De branche is veranderd, de consument blijft veranderen. Een periode waarin het allemaal niet zo gemakkelijk gaat, doet een beroep op je creativiteit en je analytisch vermogen. Je wordt gedwongen steeds opnieuw kritisch naar je centrum en je aanbod te kijken. Leg alle afzonderlijke onderdelen onder de loep. Werkt dit nog? Is hier nog behoefte aan of kan ik het beter vervangen door iets nieuws? Blijf niet steeds hetzelfde doen, omdat het al jaren prima heeft gewerkt. Er komt een moment dat het niet meer werkt en als je dan nog iets nieuws moet gaan verzinnen, ben je te laat. Centra die blijven innoveren, blijven interessant voor hun leden. Dat hoeven niet telkens immense ontwikkelingen te zijn, ook een kleine verandering kan een belangrijke bijdrage leveren. Zo lang het maar past bij je centrum en een concrete meerwaarde biedt voor je leden.

Focus

Proactief zijn betekent niet de realiteit uit het oog verliezen. De situatie blijft hetzelfde, de manier waarop je erop reageert verandert alleen. Besef dat je altijd de keuze hebt hoe je reageert. Let je in eerste instantie vooral op de zwakheden van anderen, problemen in de omgeving en omstandigheden waar je weinig of niets aan kunt doen? De overtuiging dat het probleem niet bij jezelf ligt, is het probleem! Dit zorgt voor negatieve energie en vergt tijd en energie die wellicht beter in de positieve mogelijkheden kunnen worden gestoken. Neem eens de tijd om te evalueren waar jouw aandacht over het algemeen naar uitgaat. Naar alles wat er om je heen gebeurt en wat niet goed is voor je centrum? Of naar de mogelijkheden die er zijn om jouw centrum te verbeteren? Op de omgeving heb je geen invloed, op concurrentie ook niet. Op jouw centrum en het functioneren wel. Dus waar ga je de meeste tijd en energie in steken? Een proactieve houding zorgt voor verandering van binnen uit. Door anders te zijn, kun je een positieve verandering in jouw omgeving verwezenlijken. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen succes.

Vele discussies zie en hoor ik voorbij komen binnen onze branche. De fitnessbranche heeft het zwaar. Dat komt door de alsmaar toenemende concurrentie, de opkomst van ketens en lowbudget clubs. Maar ook door de economische crisis waardoor de consument minder geld te besteden heeft. Door groepsfitnessprogramma’s of andere concepten die inmiddels in vele centra worden aangeboden en daardoor niet meer bijdragen aan het onderscheidend vermogen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal redenen die worden genoemd waardoor de branche in zwaar weer verkeert.

Maar is dit geen typisch geval van omgevingsdeterminisme? Iets of iemand in de omgeving altijd verantwoordelijk houden voor onze toestand? Wordt het niet eens tijd om zelf de verantwoordelijkheid te nemen? Aan de omgeving kun je niets veranderen. Ook wat concurrenten doen kun je niet beïnvloeden. Is dat een reden om af te wachten hoe de toekomst voor jouw centrum eruit ziet? Probeer het eens om te draaien. Maak de omgeving eens ondergeschikt en kijk naar datgene waar je wel invloed op hebt. Jouw aanpak! Je hebt namelijk de vrijheid om zelf te bepalen hoe je reageert op alle ontwikkelingen om je heen.

Verspilde energie?

Begrijp me niet verkeerd. De omgeving ondergeschikt maken, betekent niet ‘oogkleppen op en alleen nog naar jezelf kijken’. Op de hoogte blijven van alles wat er gebeurt op jouw vakgebied is een must. Natuurlijk moet je in de gaten houden wat de laatste trends zijn, wat de concurrentie doet en wat er nog allemaal meer gebeurt binnen de branche. Op zaken die voor jou van belang zijn speel je in, andere laat je voorbij gaan. Maar continu praten over redenen waarom het niet goed gaat of waarom het moeilijk is, is dat geen verspilde energie? Kun je niet beter kijken naar alles wat er wel goed gaat binnen je centrum en daar je voordeel uit halen? Wat zijn jouw sterkste punten en kun je die verder uitbouwen? Niet je koers steeds veranderen om mee te gaan in keuzes die anderen maken, maar gedegen beslissingen nemen. Past dit bij mijn centrum en hoe kan ik hier mijn voordeel uit halen? Waar ben ik sterk in en waar zou ik nog sterker in kunnen/willen worden? Een duidelijke visie is onmisbaar om keuzes voor de toekomst te bepalen. Wat voor centrum wil je zijn? Als mensen in de omgeving praten over jouw centrum, wat wil je dan dat ze zeggen? In het afstemmen van je beleid, aanbod en communicatie op deze visie ligt jouw kracht en bestaansrecht.

Van reactief naar proactief

Waarom lukt het sommigen wel om overeind te blijven in een ‘moeilijke tijd’ en anderen niet? Een proactieve houding kan het verschil maken. Reactieve centra worden steeds beïnvloed door de omstandigheden en de situatie en laten hun gedrag daar van afhangen. Proactieve centra bepalen zelf hun gedrag en laten dat niet afhangen van de omgeving. Proactieve centra varen hun eigen koers en creëren daarmee een sterke persoonlijkheid. Zij schieten niet in de defensieve modus waarin steeds naar excuses wordt gezocht, ze beschikken over het vermogen om een prikkel van buitenaf ondergeschikt te maken.

Creativiteit

De jaren waarin je op een open dag meer dan 100 nieuwe leden inschreef zijn voorbij. De branche is veranderd, de consument blijft veranderen. Een periode waarin het allemaal niet zo gemakkelijk gaat, doet een beroep op je creativiteit en je analytisch vermogen. Je wordt gedwongen steeds opnieuw kritisch naar je centrum en je aanbod te kijken. Leg alle afzonderlijke onderdelen onder de loep. Werkt dit nog? Is hier nog behoefte aan of kan ik het beter vervangen door iets nieuws? Blijf niet steeds hetzelfde doen, omdat het al jaren prima heeft gewerkt. Er komt een moment dat het niet meer werkt en als je dan nog iets nieuws moet gaan verzinnen, ben je te laat. Centra die blijven innoveren, blijven interessant voor hun leden. Dat hoeven niet telkens immense ontwikkelingen te zijn, ook een kleine verandering kan een belangrijke bijdrage leveren. Zo lang het maar past bij je centrum en een concrete meerwaarde biedt voor je leden.

Focus

Proactief zijn betekent niet de realiteit uit het oog verliezen. De situatie blijft hetzelfde, de manier waarop je erop reageert verandert alleen. Besef dat je altijd de keuze hebt hoe je reageert. Let je in eerste instantie vooral op de zwakheden van anderen, problemen in de omgeving en omstandigheden waar je weinig of niets aan kunt doen? De overtuiging dat het probleem niet bij jezelf ligt, is het probleem! Dit zorgt voor negatieve energie en vergt tijd en energie die wellicht beter in de positieve mogelijkheden kunnen worden gestoken. Neem eens de tijd om te evalueren waar jouw aandacht over het algemeen naar uitgaat. Naar alles wat er om je heen gebeurt en wat niet goed is voor je centrum? Of naar de mogelijkheden die er zijn om jouw centrum te verbeteren? Op de omgeving heb je geen invloed, op concurrentie ook niet. Op jouw centrum en het functioneren wel. Dus waar ga je de meeste tijd en energie in steken? Een proactieve houding zorgt voor verandering van binnen uit. Door anders te zijn, kun je een positieve verandering in jouw omgeving verwezenlijken. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen succes.

Proactief of juist niet? I health

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

body LIFE 3I2011 I

Edities