Geloof niet wat ze zeggen over Social Media!

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2011

marketing I Column erik heemskerk

I body LIFE 3I2011

Inspiratie

Zoals u weet staat de FIBO weer voor de deur. Als Nederlandse ondernemer in de fitness branche moet u toch minstens één keer in uw leven naar Essen –en vanaf 2013 Keulen- gaan om de ontwikkelingen in de branche te aanschouwen.

Vorig jaar ben ik voor het eerst geweest en ook dit jaar ga ik weer. Kijken wat er nieuw is. Relaties ontmoeten. Dat zijn zo’n beetje mijn belangrijkste motieven. Ook ben ik benieuwd, als vakidioot (en in mijn geval betreft dat event marketing) of de FIBO spannende dingen met het evenement doet. Anders gezegd; is er meer te doen dan stands te bezoeken en informatie over (nieuwe) producten en diensten?

Ja, er is meer te doen. Zo zijn er zo’n 3-4 hallen helemaal ingericht met stands voor bodybuilding. Niet mijn smaak, maar voor de doelgroep een prachtig onderdeel van de beurs, want – voor zover ik het kan beoordelen – zeer compleet. Naast krachtvoer, apparaten en verschillende media ook een overvloed aan meer dan gemiddeld gespierde heren en dames. Toen ik vorig jaar in mijn kostuum erdoor heen liep, paste ik duidelijk niet in het plaatje. Er is mij geen flyer aangeboden, ondanks de talloze, vooral schaars geklede, vrouwelijke flyeraars.

Voor de fitness trainer/instructeur was er een hal ingericht met twee podia waar gedurende de dag verschillende personal trainers demonstraties gaven. De bedoeling was vooral om mee te doen. Een goed initiatief en vooral leuk voor de personal trainer/instructeur. Want aan alles was gedacht; er waren voldoende kleedruimtes om je te verkleden en douches om je na een goede work out op te frissen.

De animo verschilde per instructeur, maar over het algemeen was de zaal goed gevuld met steppende, zumba-ende en Freestylende dames en heren.

Ook was er een hal volledig ingericht met Schwinn’s. Voor het goede doel. Op zaterdag vindt deze activiteit plaats. Letterlijk wordt er met elkaar gefietst voor het goede doel. Leuk en belangrijk. Zoiets als de Spin for Live actie van Villa Joep!, maar dan op een beurs en éénmalig (versus in verschillende sportclubs tegelijkertijd in een weekend).

Kortom, genoeg te zien, genoeg te doen en genoeg mensen te ontmoeten. De hamvraag was echter: ben ik geïnspireerd teruggekeerd naar Nederland? Het antwoord daarop –helaas – volmondig: nee. Want inspiratie, naar mijn mening, is verrast worden. Beleving. Iets ervaren wat je je tot dat moment niet kon voorstellen. Dat het mogelijk was. Dat het mogelijk is. Bijvoorbeeld: de onzichtbaarheidscape van Harry Potter. Of bionische armen. Blinde mensen weer laten zien. Het kan inmiddels. Echt.

Dan krijg je energie. Dan heb je de volgende dag opvallend meer zin om aan de slag te gaan. Bezig te zijn. Ideeën om op voort te borduren. Deze toe te passen op je eigen dagelijkse praktijk. En zin om het volgend jaar weer naar Duitsland te gaan. Niet kunnen wachten. Zodra de datum en locatie bekend zijn, ze in je agenda te pennen. En je verheugen. Verkneukelen tot dat moment.

Erik Heemskerk

Project manager Fitness & Health Benelux

Kansen en bedreigingen

Multifunctionele bewegingscentra

Fitness is volgens het onderzoek inmiddels de meest beoefende sport van ons land. Dat is mede te danken aan het feit dat de fitnesscentra zich hebben ontwikkeld, onder meer tot multifunctionele bewegingscentra. Dat wil zeggen dat daar ook andere sporten beoefend kunnen worden. Daarnaast zijn er specialisaties kenbaar: er zijn lowbudgetbedrijven en lady’s centra ontstaan. De traditionele sportschool heeft een steeds kleiner wordend aandeel in de fitnessbranche.

Trends

Het rapport signaleert enkele trends in de fitnessmarkt:

- Toenemende schaalvergroting, ketenvorming en franchise.

- Fitnessketens worden dominanter in de markt.

- Vaker focus op doelgroepen: groeiend aantal lowbudget- en lady’s centra.

- Toenemende aandacht voor gezondheid en vitaliteit bij (vergrijzende) consument.

- Meer fitnessmogelijkheden op het werk, bij hotels, fysiopraktijken en scholen.

Kansen en bedreigingen

- Fitness is onverminderd populair in Nederland.

- Nieuwe bewegingsvormen kunnen extra omzet genereren.

- Er is veel aandacht voor overgewicht en gezonde voeding, ook vanuit de overheid.

- Meer vraag naar fitness als ziektepreventie vanuit de seniorenmarkt.

- De vraag naar persoonlijke begeleiding neemt toe

- Op steeds meer plaatsen is sprake van een verdringingsmarkt. Oorzaak: de opkomst van ketens, bouw van nieuwe single clubs en uitbreiding van bestaande centra.

- Gekwalificeerd personeel met de juiste aandacht voor de klant is schaars.

- Het verloop bij de meeste fitnesscentra is hoog. Er is nog steeds te weinig aandacht voor ledenbehoud, marketing en een duidelijke positionering.

Het rapport sluit af met de conclusie dat er best kansen zijn voor fitnesscentra die zich richten op professionalisering, onderscheidend vermogen, kiezen voor een bepaalde doelgroep, juiste positionering en een uitgekiende en aansprekende promotie. Bovendien kunnen persoonlijke aandacht en activiteiten voor het behoud van leden positieve gevolgen hebben. Met name het behoud van leden is belangrijk.

Wellnesscentra en sauna’s

Voor de consumenten is wellness een steeds belangrijker wordend onderdeel van het dagelijks leven. Dat biedt kansen voor centra die een compleet aanbod hebben (sauna, zwembad, stoombad, whirlpool, zonnebank, relaxruimte, bar en restaurant), eventueel zelfs met een massage- en schoonheidssalon, en een fitnessruimte. Dat brede aanbod is belangrijk, de concurrentie in deze branche neemt sterk toe. Dat vereist ook hier een grote mate van professionalisering en het bieden van een onderscheidend product tegen aan aannemelijke prijs.

Fysiotherapie

Ook voor de fysiotherapeuten zijn voldoende kansen, maar ook hier geldt dat professionaliteit en goed ondernemerschap van groot belang zijn voor de therapeut. Het rapport wijst op de steeds groeiende groep ouderen, chronische zieken en doelgroepen, die meer willen of moeten bewegen. Wil men hiervan gebruik kunnen maken, dan is innovatief optreden gewenst.

Wil je de drie rapporten in hun geheel lezen, dan kun je ze downloaden via deze link:

http://www.hiddenprofits.nl/?NW=1&n=98 .

Waar liggen de kansen en bedreigingen voor ondernemers in fitness, wellness en fysiotherapie? De halfjaarlijkse RABObank brancherapporten zijn nú beschikbaar. Hieronder geven we een korte samenvatting van de inhoud van die rapporten, met name waar het gaat over fitnesscentra.

branche I marketing

body LIFE 3I2011 I

Edities