Trendwatching: Fun Fitness

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2011

I body LIFE 3I2011

Geloof niet wat ze zeggen over Social Media!

Ken je dat? De drang om voor jouw bedrijf ‘iets’ met social media als Twitter, Hyves en/of Facebook te doen? Maar eigenlijk weet je niet precies wat je er mee aan moet. Sterker nog, heb je wel een idee waarom je er iets mee gaat doen? ‘Gewoon omdat het kan’, ‘iedereen doet het, dus ik ook’ en ‘omdat er zoveel gezegd en geschreven wordt’ zijn foute antwoorden.

Maar waarom dan wel? Tsja, toch maar ‘gewoon omdat het kan’. Nou; bijna goed! Het is iets waar je (bijna) niet meer omheen kunt. En daardoor het vermoeden wekt dat iedereen het kan. Dat kan in theorie ook wel, mits je er o.a. dagelijks mee bezig bent en kunt zijn, de techniek beheerst en de taal spreekt. En van te voren eerst eens een duidelijk doel hebt gesteld. En aan al deze zaken schort het nog al eens.

Even afbakenen

Googelen op ‘Social Media’ levert direct 192 miljoen hits op, fijn. En nu? Want wat valt er nou exact onder social media? Definities genoeg, maar de definitie ‘internetapplicaties die gebruikmaken van de ideologie en de technologie van Web 2.0 en de creatieve uitwisseling van User Generated Content, oftwel inhoud door een gebruiker gemaakt’ dekt in mijn ogen heel goed de lading.

De meest relevante social media om in te zetten, op dit moment, om consumenten te bereiken zijn Hyves, Facebook, Twitter, Youtube en (in mindere mate) LinkedIn. Om even aan te geven hoe groot je potentiële bereik is een aantal cijfers over het gebruik in Nederland. Facebook groeit op dit moment het snelste en heeft zo’n 4 miljoen profielen, waarvan gemiddeld 80% ook daadwerkelijk actief is. Twitter groeit ongeveer net zo snel (procentueel), maar heeft een wat lager bereik: ongeveer 500.000 profielen. LinkedIn bereikt 2,6 miljoen Nederlanders. Hyves heeft ondanks alles nog steeds het grootste bereik; 9,1 miljoen profielen.

Wie, wat, waar?

Ik snap heel goed dat je gevoelsmatig met social media aan de slag wilt, zonder uitzondering. Maar ben je er wel van bewust dat je met de verschillende media simpelweg verschillende doelgroepen bereikt. LinkedIn is het meest duidelijke voorbeeld; hiermee bereik je (in potentie) 2,6 miljoen professionals die op dit specifieke medium, met name zakelijk, aan de slag zijn. Maar deels ook privé. Een heel andere doelgroep dan Hyves. Hyves is heel groot, maar wordt op dit moment door duidelijk andere doelgroepen daadwerkelijk actief gebruikt dan de actieve gebruikers van Facebook. En Facebook wordt weer frequenter bezocht dan Hyves. En dan zit er ook nog eens een heel grote overlap tussen alle profielensites; mensen die meerdere profielen hebben. Maar hoe bereik je door deze wirwar van profielen nou de juiste mensen?

Het grote doel

Voor je überhaupt start met het inzetten van social media, stel eens een doel vast voor jezelf. Sterker nog; benader het inzetten van social media ‘gewoon’ als een marketingactie. Daarbij heb je, mag ik hopen, voordat je het middel en de insteek bepaalt ook een doel bepaald. En vanuit dat doel ga je verder werken; gaat het primair om klanten werven of klanten binden? Ga je informatie zenden/informeren, of wil je juist interactie creëren? En wie wil je eigenlijk bereiken? Want alleen op basis van dit soort feiten/doelen kun je pas de voor jou in te zetten social media selecteren. En bepalen wat de inhoud en insteek gaat zijn.

Gekozen, en dan?

En pas nu loop je tegen het probleem aan waar je waarschijnlijk nu, zo blijkt dus veel te vroeg, mee te maken hebt. Wat is het verschil tussen een profiel, pagina, groep en een merkpagina? En welke moet je aanmaken? Laat staan dat je op dit moment exact weet waar je die juiste pagina aan moet maken. Dat je dit niet weet snap ik. Om twee heel simpele redenen; je bent er (bedrijfsmatig) waarschijnlijk niet dagelijks mee bezig en/of je komt er achter dat de verschillende social media zich met name richten op consumenten. En dat merk je doordat het je als bedrijf niet makkelijk wordt gemaakt de juiste richting te kiezen, sterker nog; er zijn zelfs items die simpelweg niet werken. Ondanks dat de functie wel beschikbaar is. Vervelend, maar je hebt er nou eenmaal mee te maken.

Ondanks alles; toch gelukt!

Ben je er ondanks alles zeker van dat je de juiste media gekozen hebt en het juiste bijbehorende profiel hebt aangemaakt? Super! En dan? Vullen maar! Zorg dat je zoveel mogelijk volgers, fans en vrienden krijgt. Dit doe je door hier een actief beleid op los te laten. Actief uitnodigen vanuit de social media zelf, vanuit de nieuwsbrief, integreren in alle communicatie en ga zo maar door. Want social media correct inzetten staat of valt met een voldoende groot bereik. Hoe groot dat bereik moet zijn is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling.

Zo, nu weet je nog niets

Tsja, graag gedaan. Je weet nu inderdaad nog niet wat je moet doen om meer volgers, meer (re)tweets en meer like’s te krijgen. Dat klopt, want dat is nog weer eens een stapje verder. Denk er eerst eens over na waarom je met social media aan de slag wilt, ook als je al gestart bent. En ga dan eens terug naar de kern; wat is je doel en wie wil je bereiken? Ik denk dat je komende tijd al even zoet bent met deze vraagstukken. Ben je er in ieder geval van bewust dat het bedrijfsmatig inzetten van social media echt andere koek is dan privé gebruik...

Succes!

hidden profits I marketing

Wouter Cornelissen

De auteur is als eerste marketeer in de wellbeing branche officieel gecertificeerd door Google. www.hiddenprofits.nl.

body LIFE 3I2011 I

Edities