SPF verkopen als zonneondernemer: goede deal?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2011

I body LIFE 2I2011

Zonnestudio Sollounge is sinds een half jaar in Winkelcentrum Hatert te vinden. Tussen de gevels van de verschillende winkels valt de studio gelijk op. Een frisse open uitstraling nodigt mensen uit om binnen te komen.

Verantwoord en gezond

Samantha Coffa, bedrijfsleider van Sollounge, weet dat er tijdens de opening veel aandacht is besteed aan de uitstraling van de studio. “Het concept is een strakke inrichting die lekker ruim en sfeervol is. Mensen moeten onze studio van buiten kunnen herkennen, maar ook als ze binnen komen, moet de inrichting herkenbaar zijn als Sollounge.”

De oprichters zijn zwagers van elkaar, Unal Balci en Hakan Akalin. Zij hadden al bedrijven in andere sectoren en waren als grote zonneliefhebbers vastbesloten om een zonnestudio te starten. “Dat zit gewoon in hun aard”, vertelt Samantha. “Het lijkt misschien niet logisch om als outsider zomaar te beginnen in deze branche, maar voor hun is dat een uitdaging en die gaan ze nooit uit de weg.”

Ook de locatie in Winkelcentrum Hatert zorgt voor een goede toeloop van klanten die vanuit Nijmegen en omstreken komen. Samantha: “We zijn hier makkelijk te bereiken en er komen ook veel mensen vanuit de omliggende dorpen deze kant op. Het is hier gewoon makkelijker dan naar het centrum te gaan. Het parkeren is hier gratis en het is niet overdreven druk.”

Aanloop

De aanloop was bij Sollounge van het begin af aan goed. Volgens Samantha blijven er steeds meer klanten komen en, net zo belangrijk, de mensen komen terug en blijven vaste klant. “We richten ons niet speciaal op een doelgroep. Er loopt hier ook van alles en nog wat binnen, van jong tot oud, mannen en vrouwen. Wat ik zelf wel opvallend vind, is dat er veel jongere jongens hier naartoe komen, dat is toch wel een nieuw verschijnsel. Ik denk dat het voor die groep steeds normaler wordt om op je verzorging te letten.”

Advisering speelt een grote rol in het dagelijkse werk van Samantha. “Je hoort echt slechte verhalen over zonnebanken, maar bij het juiste gebruik, is het juist erg gezond voor mensen”, stelt zij. “Je moet weten wat je doet en dan heeft zonnen eerder positieve dan negatieve effecten. Wij beginnen altijd met een uitgebreide huidanalyse waarmee we bepalen hoelang iemand hier onder de zonnebank kan en op welke sterkte. De procedure is verplicht, maar ik vind dat je dat als zonnestudio gewoon moet doen vanuit jezelf. Wij hebben het beste voor met de klant en je wil een tevreden klant die op jou kan bouwen en weet dat hij bij je terecht kan voor goede advisering.” In totaal heeft de studio 10 kamers met banken van het merk Ergoline. “We hebben voor elk huidtype een andere zonnebank, de 400 is voor de lichte huid die snel verbrand, de 600 is voor een gemiddelde huid en de 1100 is voor mensen die bijna niet verbranden.”

Samantha adviseert klanten dagelijks op allerlei gebieden. Naast de keuze van de bank en de tijd die men er het beste onder kan liggen, kan zij ook helpen met de verzorging van voor, tijdens en na het zonnen. “We gebruiken hier de zonproducten van Australian Gold. Het merk biedt een complete lijn van producten waarbij er voor alle huidtypen in alle situaties wel een ideale oplossing is. De verzorging van je huid is een belangrijk aspect van het zonnen en goede adviezen komen het resultaat ten goede en houden de huid gezond. Het is weer een stukje extra service en vertrouwen wat je de klant geeft en waarvoor ze terugkomen.”

Speerpunten

De service spitst zich toe op de klant die centraal staat in het hele concept. De sfeer in de studio en de dienstverlening zijn de speerpunten. “Het gaat om meer dan zonnen alleen. De uitstraling moet gewoon open en relaxed zijn zodat onze gasten zich hier thuis en op hun gemak voelen. Je bent hier toch om lekker tot rust te komen en stapt bijna naakt onder een zonnebank, dan wil je wel een omgeving waar je je veilig en ontspannen voelt”, zegt Samantha.

Daarnaast is de verzorging van de studio en de banken een belangrijke taak tijdens de openingstijden. “Hygiëne, daar besteden we heel veel aandacht aan. De banken zelf maken we uiteraard na iedere gast schoon, dat spreekt hier gewoon voor zich. Daarnaast is de hele studio gewoon lekker schoon en fris. Alles moet hier schoon en hygiënisch zijn en we laten dat ook aan de klanten zien.” Met dit nieuwe concept gaat Sollounge de toekomst positief tegemoet. “Er zijn voldoende plannen voor de toekomst”, zegt Samantha. “Maar wat we allemaal gaan doen, en wanneer, dat blijft de grote vraag. We zullen blijven groeien en onze service uitbereiden.”

Samantha Coffa, bedrijfsleider van Sollounge, weet dat er tijdens de opening veel aandacht is besteed aan de uitstraling van de studio. “Het concept is een strakke inrichting die lekker ruim en sfeervol is. Mensen moeten onze studio van buiten kunnen herkennen, maar ook als ze binnen komen, moet de inrichting herkenbaar zijn als Sollounge.”

De oprichters zijn zwagers van elkaar, Unal Balci en Hakan Akalin. Zij hadden al bedrijven in andere sectoren en waren als grote zonneliefhebbers vastbesloten om een zonnestudio te starten. “Dat zit gewoon in hun aard”, vertelt Samantha. “Het lijkt misschien niet logisch om als outsider zomaar te beginnen in deze branche, maar voor hun is dat een uitdaging en die gaan ze nooit uit de weg.”

Ook de locatie in Winkelcentrum Hatert zorgt voor een goede toeloop van klanten die vanuit Nijmegen en omstreken komen. Samantha: “We zijn hier makkelijk te bereiken en er komen ook veel mensen vanuit de omliggende dorpen deze kant op. Het is hier gewoon makkelijker dan naar het centrum te gaan. Het parkeren is hier gratis en het is niet overdreven druk.”

Aanloop

De aanloop was bij Sollounge van het begin af aan goed. Volgens Samantha blijven er steeds meer klanten komen en, net zo belangrijk, de mensen komen terug en blijven vaste klant. “We richten ons niet speciaal op een doelgroep. Er loopt hier ook van alles en nog wat binnen, van jong tot oud, mannen en vrouwen. Wat ik zelf wel opvallend vind, is dat er veel jongere jongens hier naartoe komen, dat is toch wel een nieuw verschijnsel. Ik denk dat het voor die groep steeds normaler wordt om op je verzorging te letten.”

Advisering speelt een grote rol in het dagelijkse werk van Samantha. “Je hoort echt slechte verhalen over zonnebanken, maar bij het juiste gebruik, is het juist erg gezond voor mensen”, stelt zij. “Je moet weten wat je doet en dan heeft zonnen eerder positieve dan negatieve effecten. Wij beginnen altijd met een uitgebreide huidanalyse waarmee we bepalen hoelang iemand hier onder de zonnebank kan en op welke sterkte. De procedure is verplicht, maar ik vind dat je dat als zonnestudio gewoon moet doen vanuit jezelf. Wij hebben het beste voor met de klant en je wil een tevreden klant die op jou kan bouwen en weet dat hij bij je terecht kan voor goede advisering.” In totaal heeft de studio 10 kamers met banken van het merk Ergoline. “We hebben voor elk huidtype een andere zonnebank, de 400 is voor de lichte huid die snel verbrand, de 600 is voor een gemiddelde huid en de 1100 is voor mensen die bijna niet verbranden.”

Samantha adviseert klanten dagelijks op allerlei gebieden. Naast de keuze van de bank en de tijd die men er het beste onder kan liggen, kan zij ook helpen met de verzorging van voor, tijdens en na het zonnen. “We gebruiken hier de zonproducten van Australian Gold. Het merk biedt een complete lijn van producten waarbij er voor alle huidtypen in alle situaties wel een ideale oplossing is. De verzorging van je huid is een belangrijk aspect van het zonnen en goede adviezen komen het resultaat ten goede en houden de huid gezond. Het is weer een stukje extra service en vertrouwen wat je de klant geeft en waarvoor ze terugkomen.”

Speerpunten

De service spitst zich toe op de klant die centraal staat in het hele concept. De sfeer in de studio en de dienstverlening zijn de speerpunten. “Het gaat om meer dan zonnen alleen. De uitstraling moet gewoon open en relaxed zijn zodat onze gasten zich hier thuis en op hun gemak voelen. Je bent hier toch om lekker tot rust te komen en stapt bijna naakt onder een zonnebank, dan wil je wel een omgeving waar je je veilig en ontspannen voelt”, zegt Samantha.

Daarnaast is de verzorging van de studio en de banken een belangrijke taak tijdens de openingstijden. “Hygiëne, daar besteden we heel veel aandacht aan. De banken zelf maken we uiteraard na iedere gast schoon, dat spreekt hier gewoon voor zich. Daarnaast is de hele studio gewoon lekker schoon en fris. Alles moet hier schoon en hygiënisch zijn en we laten dat ook aan de klanten zien.” Met dit nieuwe concept gaat Sollounge de toekomst positief tegemoet. “Er zijn voldoende plannen voor de toekomst”, zegt Samantha. “Maar wat we allemaal gaan doen, en wanneer, dat blijft de grote vraag. We zullen blijven groeien en onze service uitbereiden.”

studioreport I tanbiz

body LIFE 2I2011 I

Edities