Van levensbelang: Vitamine D

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2011

I body LIFE 2I2011

SPF verkopen als zonneondernemer: goede deal?

SPF & zonnecosmetica

Veel consumenten snappen (nog) niet het verschil tussen een antizonnebrandmiddel en een zonnecosmeticaproduct. Dat geeft ook de verwarring dat klanten bij geen of onjuist advies rustig een SPF gebruiken onder de zonnebank en vervolgens klagen dat ze niet (gelijkmatig) bruin worden.

Een SPF is gericht op bescherming tegen de buitenzon en wordt niet gebruikt onder de zonnebank (zie de twee uitzonderingen verderop in dit artikel). Het zonadvies naar aanleiding van het huidtype en de sterkte van de bruiningslampen is ook altijd afgestemd op een onbeschermde huid zodat deze niet verbrandt, maar wel bruint.

Een zonnecosmeticaproduct is juist ontwikkeld om onder de zonnebank sneller en/of dieper bruin te worden en biedt geen UV-werende ingrediënten.

Sun Protection Filter

Een SPF heeft veelal een nummer (bv, factor 3, factor 12, factor 50), maar moet tegenwoordig een categoriebenaming hebben (laag, midden of hoog) die aangeeft hoeveel bescherming het product biedt. Dit is ingesteld om meer duidelijkheid te geven aan de consument: drie categorieën in plaats van een wereld aan nummers.

De factor die het product veelal nog op de verpakking heeft staan, staat voor de verlenging van de tijd die de huid in de zon kan verblijven zonder te verbranden. Ter illustratie: wanneer je met huidtype 2 en zonkracht 4 tot 10 minuten in de zonkracht kan verblijven zonder te verbranden, kan je na het (op de juiste wijze!) insmeren met factor 10, tot 100 minuten in de zon verblijven zonder te verbranden. Zie echter ook het kader over het juiste gebruik.

Professioneel of drogist

Het schap met antizonnebrandmiddelen bij de drogist of supermarkt is van boven tot onder gevuld. Veelal worden ze ook nog eens met een ruime korting tijdens een ‘superstuntweken’ actie verkocht, waardoor de prijs duidelijk lager ligt dat die bij de SPF producten van de zonnecosmeticamerken. Als zonneondernemer moet je dan ook de SPF’s verkopen op basis van kennis en niet omdat er een kortingsactie loopt. Je eigen kennis als zonneconsulent (weet wat de ingrediënten zijn en wat het product doet) en die van de fabrikanten - zij zijn immers al specialist op het gebied van huid en UV-blootstelling. Daarnaast is de vertrouwdheid van het zonnecosmeticamerk een voordeel ten opzichte van drogisterijmerken. De klant heeft al goede ervaringen met het merk als het gaat om een gezonde bruine teint.

UVB én UVA-filters

Nog lang niet alle SPF’s hebben zowel een UVA- als een UVB filter. De factor is van oudsher het filter voor UVB-stralen, maar inmiddels weten we dat ook de UVA beter kan worden tegengehouden wanneer we er langdurig aan worden blootgesteld. Een SPF met beide filters heeft een waardering (factor of term ‘laag, middel, hoog) en een cirkeltje met UVA erin. Wanneer de UVA niet apart benoemd is op de verpakking, zal deze niet in het product zijn verwerkt.

Littekens en tatoeages

De enige twee uitzonderingen waarbij het gebruik van SPF op de zonnebank geadviseerd wordt: ter bescherming van littekens of tatoeages. Bij littekenweefsel is de huidstructuur verstoord. Het normale pigmentatieproces (de natuurlijke bescherming van de huid) werkt bij littekens vaak niet (meer), waardoor deze plekken gevoeliger zijn voor verbranding. Het kan ook zijn dat een litteken juist heel veel pigmentatie geeft (donkere plekken).

Tatoeages worden over het algemeen zwakker van kleur wanneer ze worden blootgesteld aan UV-licht. Dat is de reden waarom veel mensen de tatoeage beschermen met SPF. De niet getatoeëerde huid tussen/om de tatoeages die ook wordt ingesmeerd, zal uiteraard minder bruinen door de UV-blokkering.

SPF geen excuus voor bakken

De antizonnebrandmiddelen zijn belangrijk als je verantwoord in de buitenzon wilt verblijven. Een grote groep consumenten gebruikt de SPF echter als excuus om de hele dag te bakken op het strand tijdens een strandvakantie of vrije dag. Adviseer je klanten daarom altijd om niet urenlang in de zon te verblijven - ook niet met een SPF. Wanneer ze al een mooie bruine teint door de zonnebankkuur hebben, zullen ze hiertoe wellicht minder geneigd zijn.

Is de factor echt de factor?

De beschermingsfactor die op het flesje staat is wetenschappelijk getest voordat de fabrikant dit erop mag zetten. Echter, om deze beschermingsfactor daadwerkelijk te krijgen, moet je wel voldoende producthoeveelheid op de huid smeren. In de praktijk smeert het overgrote deel van de mensen niet voldoende product op om de factor daadwerkelijk te halen. Bovendien moet je na 1,5 tot 2 uur weer opnieuw smeren om de beschermingsfactor te behouden. Wanneer je in het water bent geweest of hebt gezweet (tijdens bijvoorbeeld het zonnebaden of sporten) moet dit sowieso. Benadruk dit bij je klanten.

SPF en voorbruinen: het volledige advies

De zonnebanken met voldoende UVB zorgen voor de lichaamseigen bescherming tegen UV-stralen: pigmentatie en huidverdikking. Een goede zonnekuur bij de juiste professionele apparatuur kan prima functioneren als ‘voorbruinkuur’ voordat de vakantie in zonnige oorden of het blote-benenseizoen van start gaat. Echter, deze natuurlijke bescherming is nooit genoeg om ineens onbeschermd in de zon te gaan. Het juiste gebruik van een goede SPF is essentieel om een dergelijke zonvakantie door te komen zonder te verbranden. Het aanbieden van een goede SPF (van het merk waarmee de klant ook al binnen zont) kan de aanvulling zijn tot het volledige advies dat je de klant kan geven als zonneconsulent.

SPF als actieproduct

De SPF is goed inzetbaar als actieproduct wanneer de lente/zomer voor de deur staat. Bij een zonnebankkuurtje om je huid voor te bereiden op de buitenzon, krijg je korting op de SPF. Als klant krijg je zo volledig advies van de zonexpert die begaan is met je huid - ook buiten de deuren van de zonnestudio!

Bruinen zonder te verbranden

Voor ons als experts op het gebied van zonnen is het allang duidelijk: je bruint het mooist en veiligst wanneer je niet verbrandt! Bij veel consumenten leeft echter nog steeds de hardnekkige fabel dat je moet verbranden om bruin te worden. Daarnaast denken veel mensen dat verbranden ‘heus niet zo erg is’ - ze realiseren zich niet dat ze huidschade oplopen die ze voor de rest van hun leven meedragen. Als zonneconsulent ben je de aangewezen persoon om ze deze informatie mee te geven voordat ze de buitenzon in gaan.

Auteur: Cathelijne Cras

Het is al jaren het dilemma van veel zonneondernemers: kiezen we nu voor het verkopen van antizonnebrandmiddelen voor de buitenzon of niet? Ben je een binnenzonexpert of profileer je jezelf als zonneconsulent voor binnen en buiten? TanBiz dook in de feiten rond het Sun Protection Filter (SPF).

SPF & zonnecosmetica

Veel consumenten snappen (nog) niet het verschil tussen een antizonnebrandmiddel en een zonnecosmeticaproduct. Dat geeft ook de verwarring dat klanten bij geen of onjuist advies rustig een SPF gebruiken onder de zonnebank en vervolgens klagen dat ze niet (gelijkmatig) bruin worden.

Een SPF is gericht op bescherming tegen de buitenzon en wordt niet gebruikt onder de zonnebank (zie de twee uitzonderingen verderop in dit artikel). Het zonadvies naar aanleiding van het huidtype en de sterkte van de bruiningslampen is ook altijd afgestemd op een onbeschermde huid zodat deze niet verbrandt, maar wel bruint.

Een zonnecosmeticaproduct is juist ontwikkeld om onder de zonnebank sneller en/of dieper bruin te worden en biedt geen UV-werende ingrediënten.

Sun Protection Filter

Een SPF heeft veelal een nummer (bv, factor 3, factor 12, factor 50), maar moet tegenwoordig een categoriebenaming hebben (laag, midden of hoog) die aangeeft hoeveel bescherming het product biedt. Dit is ingesteld om meer duidelijkheid te geven aan de consument: drie categorieën in plaats van een wereld aan nummers.

De factor die het product veelal nog op de verpakking heeft staan, staat voor de verlenging van de tijd die de huid in de zon kan verblijven zonder te verbranden. Ter illustratie: wanneer je met huidtype 2 en zonkracht 4 tot 10 minuten in de zonkracht kan verblijven zonder te verbranden, kan je na het (op de juiste wijze!) insmeren met factor 10, tot 100 minuten in de zon verblijven zonder te verbranden. Zie echter ook het kader over het juiste gebruik.

Professioneel of drogist

Het schap met antizonnebrandmiddelen bij de drogist of supermarkt is van boven tot onder gevuld. Veelal worden ze ook nog eens met een ruime korting tijdens een ‘superstuntweken’ actie verkocht, waardoor de prijs duidelijk lager ligt dat die bij de SPF producten van de zonnecosmeticamerken. Als zonneondernemer moet je dan ook de SPF’s verkopen op basis van kennis en niet omdat er een kortingsactie loopt. Je eigen kennis als zonneconsulent (weet wat de ingrediënten zijn en wat het product doet) en die van de fabrikanten - zij zijn immers al specialist op het gebied van huid en UV-blootstelling. Daarnaast is de vertrouwdheid van het zonnecosmeticamerk een voordeel ten opzichte van drogisterijmerken. De klant heeft al goede ervaringen met het merk als het gaat om een gezonde bruine teint.

UVB én UVA-filters

Nog lang niet alle SPF’s hebben zowel een UVA- als een UVB filter. De factor is van oudsher het filter voor UVB-stralen, maar inmiddels weten we dat ook de UVA beter kan worden tegengehouden wanneer we er langdurig aan worden blootgesteld. Een SPF met beide filters heeft een waardering (factor of term ‘laag, middel, hoog) en een cirkeltje met UVA erin. Wanneer de UVA niet apart benoemd is op de verpakking, zal deze niet in het product zijn verwerkt.

Littekens en tatoeages

De enige twee uitzonderingen waarbij het gebruik van SPF op de zonnebank geadviseerd wordt: ter bescherming van littekens of tatoeages. Bij littekenweefsel is de huidstructuur verstoord. Het normale pigmentatieproces (de natuurlijke bescherming van de huid) werkt bij littekens vaak niet (meer), waardoor deze plekken gevoeliger zijn voor verbranding. Het kan ook zijn dat een litteken juist heel veel pigmentatie geeft (donkere plekken).

Tatoeages worden over het algemeen zwakker van kleur wanneer ze worden blootgesteld aan UV-licht. Dat is de reden waarom veel mensen de tatoeage beschermen met SPF. De niet getatoeëerde huid tussen/om de tatoeages die ook wordt ingesmeerd, zal uiteraard minder bruinen door de UV-blokkering.

SPF geen excuus voor bakken

De antizonnebrandmiddelen zijn belangrijk als je verantwoord in de buitenzon wilt verblijven. Een grote groep consumenten gebruikt de SPF echter als excuus om de hele dag te bakken op het strand tijdens een strandvakantie of vrije dag. Adviseer je klanten daarom altijd om niet urenlang in de zon te verblijven - ook niet met een SPF. Wanneer ze al een mooie bruine teint door de zonnebankkuur hebben, zullen ze hiertoe wellicht minder geneigd zijn.

Is de factor echt de factor?

De beschermingsfactor die op het flesje staat is wetenschappelijk getest voordat de fabrikant dit erop mag zetten. Echter, om deze beschermingsfactor daadwerkelijk te krijgen, moet je wel voldoende producthoeveelheid op de huid smeren. In de praktijk smeert het overgrote deel van de mensen niet voldoende product op om de factor daadwerkelijk te halen. Bovendien moet je na 1,5 tot 2 uur weer opnieuw smeren om de beschermingsfactor te behouden. Wanneer je in het water bent geweest of hebt gezweet (tijdens bijvoorbeeld het zonnebaden of sporten) moet dit sowieso. Benadruk dit bij je klanten.

SPF en voorbruinen: het volledige advies

De zonnebanken met voldoende UVB zorgen voor de lichaamseigen bescherming tegen UV-stralen: pigmentatie en huidverdikking. Een goede zonnekuur bij de juiste professionele apparatuur kan prima functioneren als ‘voorbruinkuur’ voordat de vakantie in zonnige oorden of het blote-benenseizoen van start gaat. Echter, deze natuurlijke bescherming is nooit genoeg om ineens onbeschermd in de zon te gaan. Het juiste gebruik van een goede SPF is essentieel om een dergelijke zonvakantie door te komen zonder te verbranden. Het aanbieden van een goede SPF (van het merk waarmee de klant ook al binnen zont) kan de aanvulling zijn tot het volledige advies dat je de klant kan geven als zonneconsulent.

SPF als actieproduct

De SPF is goed inzetbaar als actieproduct wanneer de lente/zomer voor de deur staat. Bij een zonnebankkuurtje om je huid voor te bereiden op de buitenzon, krijg je korting op de SPF. Als klant krijg je zo volledig advies van de zonexpert die begaan is met je huid - ook buiten de deuren van de zonnestudio!

Bruinen zonder te verbranden

Voor ons als experts op het gebied van zonnen is het allang duidelijk: je bruint het mooist en veiligst wanneer je niet verbrandt! Bij veel consumenten leeft echter nog steeds de hardnekkige fabel dat je moet verbranden om bruin te worden. Daarnaast denken veel mensen dat verbranden ‘heus niet zo erg is’ - ze realiseren zich niet dat ze huidschade oplopen die ze voor de rest van hun leven meedragen. Als zonneconsulent ben je de aangewezen persoon om ze deze informatie mee te geven voordat ze de buitenzon in gaan.

Auteur: Cathelijne Cras

SPF weetjes I tanbiz

body LIFE 2I2011 I

Edities