Taboes rondom sportvoeding

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2011

I body LIFE 2I2011

Jaarlijks voert het American College of Sports Medicine (ACSM) een onderzoek uit naar de fitnesstrends. Uit het onderzoek van 2011 komt heel sterk naar voren dat er een groeiende behoefte is aan meer kennis, kwaliteit en resultaat.

De trend van 2011: Kennis, kwaliteit en resultaat

Als ondernemer kijken naar je team en welke kwaliteiten je met hen in huis hebt. Maar ook kijken naar de gewenste kwaliteiten waaraan het nog ontbreekt of die verbeterd kunnen worden. Daarvoor ga je op zoek naar opleiding en certificering. Goed om je personeel gemotiveerd te houden en dat levert weer resultaat in je centrum. Goed opgeleide instructeurs zijn namelijk beter in staat om leden vast te houden. Door een betere kwaliteit in begeleiding zijn de resultaten van leden beter, wat weer zorgt voor een trouwere klant (retentie!). Bovendien ben je als centrum met nieuw verworven kwaliteiten weer in staat om nieuwe doelgroepen aan te boren (nieuwe instroom!).

Investeer in je team

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat gelukkige werknemers het beste team vormen. Ze verrichten meer werk, komen met nieuwe ideeën en creëren meerwaarde. Een ‘gelukkig’ team kan deel uitmaken van de concurrentiepositie van je centrum. De medewerkers zorgen namelijk voor de sfeer binnen het centrum en als zij lekker in hun vel zitten, stralen ze dat uit naar de leden. Welke factoren zijn nu van belang?

Positieve sfeer

Een positieve sfeer binnen een centrum zorgt voor positieve mensen. Er wordt gefocust op mogelijkheden, oplossingen, voordelen en plezier.

Persoonlijke groei

Medewerkers die de kans krijgen om zich te ontwikkelen, zullen zich gewaardeerd voelen. Bovendien is uitbreiding van hun functie een nieuwe uitdaging en nieuwe uitdagingen zorgen voor inspiratie en werklust. Het is goed om eens te kijken binnen je centrum op welke vlakken je graag meer expertise in huis zou willen halen. Wil je graag meer met voeding gaan doen om leden beter te kunnen ondersteunen bij afvallen, dan is dit een mooie kans om één of meerdere medewerkers zich hierin te laten specialiseren. Is er vraag naar meer persoonlijke begeleiding, dan is een opleiding tot personal trainer uitermate geschikt. Dit mes snijdt aan twee kanten. Er wordt ruimte gegeven aan nieuwe ambities, dus het draagt bij aan het welzijn van je medewerkers. En dit verdient zich uiteindelijk terug in meer kwaliteit en nieuwe mogelijkheden op extra inkomsten. Een voedingsprogramma of personal trainingsessies kunnen een aardige bijdrage leveren aan je omzet.

Betrokken worden

Iedereen vindt het prettig om betrokken te worden bij beslissingen. Zo zullen je medewerkers meer enthousiasme tonen voor een nieuw project als ze zelf mee hebben mogen beslissen over het wel of niet doorgaan ervan. Organiseer eens een teambijeenkomst en laat iedereen meedenken over mogelijke verbeteringen of uitbreidingen binnen het centrum. Laat mensen hun passies uiten. Iemand met interesse in voeding voor kinderen, zal het prettig vinden om zichzelf hierin verder te ontwikkelen. En als er uitzicht is om hier straks binnen de huidige baan meer mee te doen, levert dit een commitment op naar de huidige werkgever. Bovendien opent dit perspectieven om het aanbod uit te breiden voor deze specifieke doelgroep. En aangezien ‘kinderen en overgewicht’ op de 4e plaats stond in de trends top 10 van ACSM speel je hiermee aardig in op een groeiende vraag vanuit de markt.

Richting kiezen

Het is de kunst om een balans te vinden tussen ambitie en visie van je centrum, werknemerswelzijn en de juiste doelgroepen daarbij. En ‘de juiste doelgroep’ keuze verdient extra aandacht, wil je op de juiste manier inspelen op de trend kennis, kwaliteit en resultaat. Kiezen voor een bepaalde doelgroep zou een onderdeel moeten zijn van je visie. Het vergroot de kans op succes omdat je effectiever en efficiënter kunt communiceren met je doelgroep. Terwijl je in de praktijk vaak ziet dat bedrijven zich richten op ‘iedereen’, omdat je dan de grootste groep mensen aanspreekt. Oftewel: de vijver om uit te vissen is dan veel groter! Het tegendeel blijkt in de praktijk echter beter te werken. Kies een doelgroep en verdiep je in de belevingswereld van deze groep. Waar houden ze van? Wat verwachten ze? En hoe kun je hen het beste aanspreken? Wanneer je dat weet, spreek je niet alleen de taal van de klant, je bent ook nog eens beter in staat om jouw aanbod op hun wensen af te stemmen. Dat vergroot de kans dat ze voor je kiezen én dat ze je trouw blijven, omdat ze zich thuis voelen in jouw centrum. Omdat het aanbod aan hun verwachtingen voldoet. In communicatie kun je je namelijk nooit op ‘iedereen’ richten. Senioren hebben een andere belevingswereld dan jongeren. En mannen die aan krachttraining willen doen, dienen weer op een heel andere manier aangesproken te worden dan vrouwen die willen afvallen. Met een ‘algemene boodschap’ raak je die verschillende doelgroepen niet of slechts een klein beetje. Bovendien moet je aanbod voor zoveel verschillende doelgroepen wel heel breed zijn. De kans op succes blijkt in de praktijk groter als je jezelf beperkt tot één doelgroep of twee groepen van wie de belevingswerelden dicht bij elkaar liggen. Voor hen optimaliseer je je aanbod. Voordeel is dat ze speciaal voor jou kiezen, omdat je biedt waarnaar ze op zoek zijn. Bovendien zullen ze zich eerder thuis voelen omdat ze gelijkgestemden treffen binnen het centrum. En als het aanbod dan ook nog waarmaakt wat je belooft, doordat je geschoolde en gespecialiseerde medewerkers hebt voor hun specifieke wensen, zullen deze leden je belonen met hun trouw. Dan speel je optimaal in op de trend: kennis, kwaliteit en resultaat.

Als ondernemer kijken naar je team en welke kwaliteiten je met hen in huis hebt. Maar ook kijken naar de gewenste kwaliteiten waaraan het nog ontbreekt of die verbeterd kunnen worden. Daarvoor ga je op zoek naar opleiding en certificering. Goed om je personeel gemotiveerd te houden en dat levert weer resultaat in je centrum. Goed opgeleide instructeurs zijn namelijk beter in staat om leden vast te houden. Door een betere kwaliteit in begeleiding zijn de resultaten van leden beter, wat weer zorgt voor een trouwere klant (retentie!). Bovendien ben je als centrum met nieuw verworven kwaliteiten weer in staat om nieuwe doelgroepen aan te boren (nieuwe instroom!).

Investeer in je team

Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat gelukkige werknemers het beste team vormen. Ze verrichten meer werk, komen met nieuwe ideeën en creëren meerwaarde. Een ‘gelukkig’ team kan deel uitmaken van de concurrentiepositie van je centrum. De medewerkers zorgen namelijk voor de sfeer binnen het centrum en als zij lekker in hun vel zitten, stralen ze dat uit naar de leden. Welke factoren zijn nu van belang?

Positieve sfeer

Een positieve sfeer binnen een centrum zorgt voor positieve mensen. Er wordt gefocust op mogelijkheden, oplossingen, voordelen en plezier.

Persoonlijke groei

Medewerkers die de kans krijgen om zich te ontwikkelen, zullen zich gewaardeerd voelen. Bovendien is uitbreiding van hun functie een nieuwe uitdaging en nieuwe uitdagingen zorgen voor inspiratie en werklust. Het is goed om eens te kijken binnen je centrum op welke vlakken je graag meer expertise in huis zou willen halen. Wil je graag meer met voeding gaan doen om leden beter te kunnen ondersteunen bij afvallen, dan is dit een mooie kans om één of meerdere medewerkers zich hierin te laten specialiseren. Is er vraag naar meer persoonlijke begeleiding, dan is een opleiding tot personal trainer uitermate geschikt. Dit mes snijdt aan twee kanten. Er wordt ruimte gegeven aan nieuwe ambities, dus het draagt bij aan het welzijn van je medewerkers. En dit verdient zich uiteindelijk terug in meer kwaliteit en nieuwe mogelijkheden op extra inkomsten. Een voedingsprogramma of personal trainingsessies kunnen een aardige bijdrage leveren aan je omzet.

Betrokken worden

Iedereen vindt het prettig om betrokken te worden bij beslissingen. Zo zullen je medewerkers meer enthousiasme tonen voor een nieuw project als ze zelf mee hebben mogen beslissen over het wel of niet doorgaan ervan. Organiseer eens een teambijeenkomst en laat iedereen meedenken over mogelijke verbeteringen of uitbreidingen binnen het centrum. Laat mensen hun passies uiten. Iemand met interesse in voeding voor kinderen, zal het prettig vinden om zichzelf hierin verder te ontwikkelen. En als er uitzicht is om hier straks binnen de huidige baan meer mee te doen, levert dit een commitment op naar de huidige werkgever. Bovendien opent dit perspectieven om het aanbod uit te breiden voor deze specifieke doelgroep. En aangezien ‘kinderen en overgewicht’ op de 4e plaats stond in de trends top 10 van ACSM speel je hiermee aardig in op een groeiende vraag vanuit de markt.

Richting kiezen

Het is de kunst om een balans te vinden tussen ambitie en visie van je centrum, werknemerswelzijn en de juiste doelgroepen daarbij. En ‘de juiste doelgroep’ keuze verdient extra aandacht, wil je op de juiste manier inspelen op de trend kennis, kwaliteit en resultaat. Kiezen voor een bepaalde doelgroep zou een onderdeel moeten zijn van je visie. Het vergroot de kans op succes omdat je effectiever en efficiënter kunt communiceren met je doelgroep. Terwijl je in de praktijk vaak ziet dat bedrijven zich richten op ‘iedereen’, omdat je dan de grootste groep mensen aanspreekt. Oftewel: de vijver om uit te vissen is dan veel groter! Het tegendeel blijkt in de praktijk echter beter te werken. Kies een doelgroep en verdiep je in de belevingswereld van deze groep. Waar houden ze van? Wat verwachten ze? En hoe kun je hen het beste aanspreken? Wanneer je dat weet, spreek je niet alleen de taal van de klant, je bent ook nog eens beter in staat om jouw aanbod op hun wensen af te stemmen. Dat vergroot de kans dat ze voor je kiezen én dat ze je trouw blijven, omdat ze zich thuis voelen in jouw centrum. Omdat het aanbod aan hun verwachtingen voldoet. In communicatie kun je je namelijk nooit op ‘iedereen’ richten. Senioren hebben een andere belevingswereld dan jongeren. En mannen die aan krachttraining willen doen, dienen weer op een heel andere manier aangesproken te worden dan vrouwen die willen afvallen. Met een ‘algemene boodschap’ raak je die verschillende doelgroepen niet of slechts een klein beetje. Bovendien moet je aanbod voor zoveel verschillende doelgroepen wel heel breed zijn. De kans op succes blijkt in de praktijk groter als je jezelf beperkt tot één doelgroep of twee groepen van wie de belevingswerelden dicht bij elkaar liggen. Voor hen optimaliseer je je aanbod. Voordeel is dat ze speciaal voor jou kiezen, omdat je biedt waarnaar ze op zoek zijn. Bovendien zullen ze zich eerder thuis voelen omdat ze gelijkgestemden treffen binnen het centrum. En als het aanbod dan ook nog waarmaakt wat je belooft, doordat je geschoolde en gespecialiseerde medewerkers hebt voor hun specifieke wensen, zullen deze leden je belonen met hun trouw. Dan speel je optimaal in op de trend: kennis, kwaliteit en resultaat.

Training en Voeding I health

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

body LIFE 2I2011 I

Edities