Nieuws branche actueel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr2 2011

I body LIFE 2I2011

FunXtion gaat het fitnesslandschap definitief veranderen

“Al jaren raken health-en fitnessclubs gemiddeld de helft van hun klanten binnen een jaar kwijt. Aangezien er lange tijd ook weer genoeg nieuwe klanten zich aandienden, werd dit verloop min of meer geaccepteerd door de meeste fitnessclubs”, zeggen Ernst de Neef en Mendel Witzenhausen van FunXtion.

“De behoefte aan het product fitness is blijkbaar groot, echter de manier waarop fitness wordt aangeboden wordt als saai en niet uitdagend ervaren, waardoor leden snel opzeggen. Door de sterke groei van het aantal clubs de afgelopen jaren en de opkomst van low- budget clubs, is het aantal nieuwe klanten flink gedaald, waardoor een groot aantal clubs kampt met een teruglopend ledenaantal.”

“Er is tot nu toe veel aandacht besteed aan pull strategieën zoals marketing en sales en aan push strategieën zoals retentie acties. Dat wat tussen pull (het binnen halen van klanten) en push (het behouden van klanten) ligt, is de ‘zelf-ervaring’ van de klant. Hoewel bekend is dat fitness als saai wordt ervaren, doelen niet worden behaald, er weinig sociale interactie is en het plezier in de training ontbreekt, wordt er nauwelijks gekeken naar hoe de klant het clubbezoek ervaart. En daar ligt nu juist het goud. Hoe positiever de zelf ervaring van een klant, des te groter is de kans dat zo’n klant fan van je wordt en daarmee ambassadeur van de club”, zegt De Neef.

“Het is dus van belang om te kijken wat de hoogste zelf ervaring voor een klant is binnen een fitness club. Momenteel moeten veel ondernemers zich wel deze vraag stellen, aangezien

mooiere panden, nieuwere toestellen, klantvolgsystemen en een heleboel andere middelen, niet meer zorgen voor klantbinding. Zeker nu budgetclubs deze middelen net zo goed (en soms beter) aanbieden, is fitness in de huidige context een commodity geworden en kiest de klant op prijs als er geen onderscheidend vermogen is in de perceptie van de klant.”

“Tot nu toe is er door clubs geprobeerd met nieuwe content de problemen te lijf te gaan. Marketing acties, sales trucjes, ‘hype’ items, allemaal kortetermijnmiddelen die uiteindelijk geen echte verbetering teweeg brachten. Ook veel gehoorde termen als ‘aandacht’ en ‘goede begeleiding’ blijken in de praktijk lege hulzen omdat over het algemeen het niveau van de instructeurs op de vloer dramatisch laag is. “Hier is je schema, zoek je toestel” en “Als er iets is horen we het wel” zijn veel gehoorde kreten en dragen bij aan de negatieve zelf- ervaring van de klant.

Het is dus tijd om een nieuwe context te creëren voor de manier waarop fitness wordt aangeboden. De huidige context heeft zijn houdbaarheidsdatum verloren. Zoals Einstein al zei: "problemen die in een bepaalde context zijn ontstaan, dienen te worden opgelost in een nieuwe context".”

Er zijn dus hoofdzakelijk twee problemen waar met name de clubs in het midden segment mee te kampen hebben:

• Negatieve zelfervaring door de klant.

• Gebrek aan onderscheidend vermogen

“Precies voor deze twee problemen biedt FunXtion de oplossing”, zegt Witzenhausen. FunXtion helpt een unieke vingerafdruk te creëren en daarmee onderscheidend vermogen voor de club. FunXtion voorziet in een nieuwe context doordat fitness op een andere manier wordt aangeboden in een andere fitness omgeving. Die twee zaken, de manier waarop fitness wordt aangeboden én een andere fitness omgeving zijn de kritieke succesfactoren van FunXtion.

“Volgens ons is de hoogste zelf ervaring bij fitness, het gevoel dat je energie krijgt van iedere training. Iets waar je energie van krijgt, daar ga je mee door. Zo simpel is het. Niet voor niets is onze slogan: ‘100% recharged’. Momenteel haakt bijna 50% van de mensen die aan fitness doen, binnen een jaar af. Dat kan alleen maar betekenen dat ze geen energie krijgen van hun fitness training.”

FunXtion zorgt voor een optimale klantbeleving doordat klanten het maximale uit zichzelf halen en plezier, passie en sociale interactie ervaren in hun fitnesstraining. Het resultaat is simpel en doeltreffend; Waanzinnig enthousiaste klanten die het gevoel hebben na elk clubbezoek 100% opgeladen te zijn en daarom niets liever willen dan bij de club te blijven!

Concept

FunXtion zijn small group trainingen, waarbij de clubleden worden begeleid, gemotiveerd, gestimuleerd en ge-entertraind door een speciaal opgeleide FunXtion instructeur in groepen van 8 tot maximaal 24 personen. “De FunXtion programma’s zijn ontwikkeld voor verschillende doelgroepen. Iedereen kan dus het maximale uit de training halen op zijn eigen niveau. Centraal in alle FunXtion trainingen staan energie, passie en plezier! FunXtion zorgt ervoor dat de deelnemers zich niet meer verloren voelen in de fitness en helpt leden het maximale uit zichzelf en de training te halen. Op dit moment hebben we 7 verschillende FunXtion programma’s. De FunXtion programma’s zullen regelmatig worden vernieuwd en uitgebreid. Tevens zullen we nieuwe programma’s lanceren na verloop van tijd. We hebben nu de volgende programma’s: Saved by the Kettle bell!, Get your Powerbag!, Move it!, Get ready to rumble!, Walk your talk!, Jump on the crosstrain! en Get Fit Fast!

We zitten nu in de fase dat alle programma´s en concepten rond zijn. De belangstelling voor FunXtion is erg groot. Via de website is veel informatie over FunXtion opgevraagd en binnenkort worden de eerste fitnesscentra voorzien van dit nieuwe concept”, aldus Witzenhausen.

Experience

“Om de FunXtion programma’s te kunnen geven in de club, moeten eerst de voorwaarden worden gecreëerd om dit te kunnen doen”, legt De Neef uit. “Met de conventionele inrichting van hoofdzakelijk cardio-en krachttoestellen is het onmogelijk om de FunXtion programma’s te lanceren in de club. Het is van belang om het fitnesslandschap te herinrichten, waarbij er in ieder geval een zone moet worden gecreëerd waar met groepen functioneel getraind kan worden. Tevens dienen de juiste materialen, zoals Kettlebells, Powerbags, Medicine balls, Box zakken en dergelijke aanwezig te zijn. Als clubs zich echt willen gaan onderscheiden, dan is het zaak om een unieke vingerafdruk te creëren en dat gaat verder dan alleen een functionele zone toevoegen aan de conventionele indeling van cardio en krachttoestellen. Voor het creëren van een unieke vingerafdruk en optimale klantbeleving is een complete herinrichting van het fitnesslandschap noodzakelijk. Door de fitness in te delen in zones met verschillende functionaliteit, variatie- en progressie mogelijkheden en het gebruik van kleur, licht en geluid wordt een unieke vingerafdruk gecreëerd waardoor de club zich optimaal kan onderscheiden. De (her)inrichting van het fitnesslandschap is onderdeel van FunXtion”, zegt De Neef. “We verzorgen ook het inrichtingspakket en de herinrichting van het fitnesslandschap. De traditionele inrichting wordt omgetoverd in een fitness omgeving waar beleving centraal staat. Zelfs de FunXtion materialen zijn aangepast aan de beleving. Geen zwarte Kettle bell, maar in trendy kleuren. Voor de materialen hebben we een samenwerking met Reebok Materials. Deze small materials zijn een echte aanvulling bij diverse FunXtion programma's. Door de energieke, frisse kleuren dragen deze producten bij aan het optimaliseren van de beleving in de fitness- en/of groepslesruimte. Reebok heeft veel onderzoek gedaan naar de mentale aspecten van fitness training. Studie heeft uitgewezen dat het gebruik van diverse kleuren in de fitness bijdraagt aan een positief effect in het realiseren van de doelstellingen. We kunnen het complete assortiment van Reebok leveren; 270 verschillende materialen in de categorieën Active Strength, Body en Balance, Boxing en Fitness Products.”

Opleidingen

De Funxtion opleidingen zijn er op gericht om trainers op te leiden om de kwalitatief hoogwaardige FunXtion programma's te kunnen geven in de club. Voor ieder programma zijn twee dagen basistraining en twee dagen opvolgtraining vereist. Na de twee dagen basistraining zijn instructeurs in staat om de FunXtion programma's in de club te geven. Daarna zullen instructeurs een traject doorlopen waarbij zij verder leren en zich professioneel ontwikkelen om te garanderen dat de kwaliteit van de FunXtion programma's op het gewenste niveau blijft en clubleden steeds weer worden voorzien van nieuwe spetterende en uitdagende programma's om het maximale uit zichzelf te halen. De FunXtion opleidingen worden zowel in-house als centraal gegeven en zijn EREPS-gecertificeerd.

www.funxtion.nl

coverstory I branche actueel

body LIFE 2I2011 I

Edities