Column Erik Heemskerk

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2011

I body LIFE 1I2011

Miljonair dankzij cirkel

Een nieuw jaar betekent een jaar vol met nieuwe kansen. Een jaar lang de tijd om (weer) een stapje dichterbij het miljonairschap te zetten. Marketing kan daarbij een belangrijke rol spelen. Helemaal als je dat aan de hand van een vicieuze (marketing) cirkel doet… de iMarketingCyclus!

Vieze neus

Vi-ci-eus? Wat is dat? Naast dat het een moeilijk woord is, betekent een vicieuze cirkel het volgende. Het is een situatie waarin een bepaalde actie een volgende actie tot gevolg heeft die de eerste actie alleen maar versterkt. Het feit dat we het over een cirkel hebben, betekent dus dat iedere actie binnen die cirkel zich feitelijk zelf in stand houdt. Een gevolg van zichzelf zeg maar, een kettingreactie. Je kunt in ieder geval zeggen dat alle acties binnen de cirkel een logisch gevolg van elkaar zijn en optimaal benut worden zodra alle acties achter elkaar geschakeld worden.

Dat over de theorie. De praktijk, daar gaat het om. Want die vicieuze cirkel zal voor iedereen anders zijn. Er is nu een duidelijk model, een uitgangspunt, waaraan elke marketing cirkel in de wellbeing branche moet voldoen.

Wellbeing cirkel

Marketing is feitelijk elke boodschap (in de brede zin) die het pand verlaat om met mensen te communiceren. Alle e-mails (nee, niet alleen nieuwsbrieven), flyers, telefoontjes, website, posters in de club en ga zo maar door. Overkoepelend zijn er feitelijk twee aspecten; interne marketing en externe marketing. De vicieuze wellbeing marketingcirkel bevat elementen om zowel klanten te binden als nieuwe klanten te vinden.

Bij klanten binden gaat het vooral om informeren, communiceren en tot hernieuwde actie aanzetten. Bijvoorbeeld om een vriend(in) mee te nemen, of heel simpel; kom gewoon sporten! Klanten vinden is puur commercieel; triggeren om de zoekende consument zo snel mogelijk te laten reageren.

Dank aan de concurrent!

Feitelijk maakt het niet uit waar een consument instapt in de cirkel, maar voor het gemak gaan we even uit van iemand die momenteel nog geen klant is. Anders is er namelijk ook niemand om mee te communiceren voor optimale klantenbinding.

Interesse voor fitness kan op tientallen, misschien wel honderden, manieren gewekt worden. Dat kunnen de goede voornemens zijn, een tv-programma over fitness algemeen, vrienden/familie, een stuk in de krant, een flyer, een commercial op de radio, een promotieteam en ga zo maar door. Het leuke is: interesse kweken hoef je niet (altijd) zelf te doen! Want doordat de hele fitnessbranche extern communiceert, weet de consument dat er meer te halen is. Van te voren weet je nooit welk communicatiemiddel en welke timing de juiste zijn. Op het moment dat die timing en boodschap van jou of een concurrent goed zijn, gaan de consumenten altijd hetzelfde doen: zoeken en vergelijken!

Gij zult gevonden worden

Zoeken doet een consument tegenwoordig digitaal. Maar liefst 96% van de consumenten doet dat via Google. Om optimaal gevonden te worden in Google zijn er twee tools; de gratis resultaten links in beeld en de gesponsorde links (= Google Adwords) rechts in beeld. Zorg dat je bij beide op nummer 1 staat. De zoekende consument zal dan, bewezen, eerder kiezen voor jouw bedrijf. Ook als hij/zij is gaan zoeken naar aanleiding van een boodschap van een concurrent.

Om de vicieuze cirkel niet te doorbreken, en daardoor direct meer waarde te geven aan de eerste twee stappen, is het zaak dat de website geoptimaliseerd wordt. Gericht zoekende consumenten op de website zijn pas wat waard als er ook daadwerkelijk direct gereageerd kan worden. Altijd: 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Verzin dus een doorlopende aanbieding en zorg dat daar makkelijk op gereageerd kan worden.

Ober!

Zodra je de klanten ingeschreven hebt, tijdelijk of voor langere termijn, is het cruciaal om doorlopend op de juiste manier te communiceren. Dit één van de belangrijkste aspecten bij klantenbinding. Vergelijk het maar eens met een restaurant. Tuurlijk, het eten moet lekker zijn, dat is een randvoorwaarde. Dat geldt voor jou net zo, het product dat je verkoopt moet kloppen. Maar optimale klantbeleving zit in de communicatie. Denk maar eens na, ken je zo’n restaurant dat je direct aan zou raden bij je vrienden? De kans is groot dat je dat zo ervaren hebt omdat de ober(s) actief en passend met jou communiceerde(n).

In het geval van de vicieuze cirkel kijken we naar het collectief. Ideale middelen om met jouw klanten te communiceren zijn alle digitaal. Met digitaal e-clubnieuws, Hyves, Facebook, Twitter en misschien ook wel LinkedIn. Zo blijf je doorlopend top of mind bij al jouw klanten. Want iedereen heeft een e-mailadres en/of is aangesloten bij minstens één (maar vaker meer) van de social media.

Stap de cirkel in

Ja, echt waar. Feitelijk maakt de klant die cirkel rond. Want doordat de klantbeleving optimaal is, gaat dit doorverteld worden. Aan vrienden, familie maar ook tijdens verjaardagen waar veel relatief onbekenden aanwezig zijn. Gevolg: er gaat gezocht worden. Jawel, op Google. De eerste stap van de iMarketingCyclus…

Succes!

Vieze neus

Vi-ci-eus? Wat is dat? Naast dat het een moeilijk woord is, betekent een vicieuze cirkel het volgende. Het is een situatie waarin een bepaalde actie een volgende actie tot gevolg heeft die de eerste actie alleen maar versterkt. Het feit dat we het over een cirkel hebben, betekent dus dat iedere actie binnen die cirkel zich feitelijk zelf in stand houdt. Een gevolg van zichzelf zeg maar, een kettingreactie. Je kunt in ieder geval zeggen dat alle acties binnen de cirkel een logisch gevolg van elkaar zijn en optimaal benut worden zodra alle acties achter elkaar geschakeld worden.

Dat over de theorie. De praktijk, daar gaat het om. Want die vicieuze cirkel zal voor iedereen anders zijn. Er is nu een duidelijk model, een uitgangspunt, waaraan elke marketing cirkel in de wellbeing branche moet voldoen.

Wellbeing cirkel

Marketing is feitelijk elke boodschap (in de brede zin) die het pand verlaat om met mensen te communiceren. Alle e-mails (nee, niet alleen nieuwsbrieven), flyers, telefoontjes, website, posters in de club en ga zo maar door. Overkoepelend zijn er feitelijk twee aspecten; interne marketing en externe marketing. De vicieuze wellbeing marketingcirkel bevat elementen om zowel klanten te binden als nieuwe klanten te vinden.

Bij klanten binden gaat het vooral om informeren, communiceren en tot hernieuwde actie aanzetten. Bijvoorbeeld om een vriend(in) mee te nemen, of heel simpel; kom gewoon sporten! Klanten vinden is puur commercieel; triggeren om de zoekende consument zo snel mogelijk te laten reageren.

Dank aan de concurrent!

Feitelijk maakt het niet uit waar een consument instapt in de cirkel, maar voor het gemak gaan we even uit van iemand die momenteel nog geen klant is. Anders is er namelijk ook niemand om mee te communiceren voor optimale klantenbinding.

Interesse voor fitness kan op tientallen, misschien wel honderden, manieren gewekt worden. Dat kunnen de goede voornemens zijn, een tv-programma over fitness algemeen, vrienden/familie, een stuk in de krant, een flyer, een commercial op de radio, een promotieteam en ga zo maar door. Het leuke is: interesse kweken hoef je niet (altijd) zelf te doen! Want doordat de hele fitnessbranche extern communiceert, weet de consument dat er meer te halen is. Van te voren weet je nooit welk communicatiemiddel en welke timing de juiste zijn. Op het moment dat die timing en boodschap van jou of een concurrent goed zijn, gaan de consumenten altijd hetzelfde doen: zoeken en vergelijken!

Gij zult gevonden worden

Zoeken doet een consument tegenwoordig digitaal. Maar liefst 96% van de consumenten doet dat via Google. Om optimaal gevonden te worden in Google zijn er twee tools; de gratis resultaten links in beeld en de gesponsorde links (= Google Adwords) rechts in beeld. Zorg dat je bij beide op nummer 1 staat. De zoekende consument zal dan, bewezen, eerder kiezen voor jouw bedrijf. Ook als hij/zij is gaan zoeken naar aanleiding van een boodschap van een concurrent.

Om de vicieuze cirkel niet te doorbreken, en daardoor direct meer waarde te geven aan de eerste twee stappen, is het zaak dat de website geoptimaliseerd wordt. Gericht zoekende consumenten op de website zijn pas wat waard als er ook daadwerkelijk direct gereageerd kan worden. Altijd: 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Verzin dus een doorlopende aanbieding en zorg dat daar makkelijk op gereageerd kan worden.

Ober!

Zodra je de klanten ingeschreven hebt, tijdelijk of voor langere termijn, is het cruciaal om doorlopend op de juiste manier te communiceren. Dit één van de belangrijkste aspecten bij klantenbinding. Vergelijk het maar eens met een restaurant. Tuurlijk, het eten moet lekker zijn, dat is een randvoorwaarde. Dat geldt voor jou net zo, het product dat je verkoopt moet kloppen. Maar optimale klantbeleving zit in de communicatie. Denk maar eens na, ken je zo’n restaurant dat je direct aan zou raden bij je vrienden? De kans is groot dat je dat zo ervaren hebt omdat de ober(s) actief en passend met jou communiceerde(n).

In het geval van de vicieuze cirkel kijken we naar het collectief. Ideale middelen om met jouw klanten te communiceren zijn alle digitaal. Met digitaal e-clubnieuws, Hyves, Facebook, Twitter en misschien ook wel LinkedIn. Zo blijf je doorlopend top of mind bij al jouw klanten. Want iedereen heeft een e-mailadres en/of is aangesloten bij minstens één (maar vaker meer) van de social media.

Stap de cirkel in

Ja, echt waar. Feitelijk maakt de klant die cirkel rond. Want doordat de klantbeleving optimaal is, gaat dit doorverteld worden. Aan vrienden, familie maar ook tijdens verjaardagen waar veel relatief onbekenden aanwezig zijn. Gevolg: er gaat gezocht worden. Jawel, op Google. De eerste stap van de iMarketingCyclus…

Succes!

hidden profits I marketing

Wouter Cornelissen

De auteur is als eerste marketeer in de wellbeing branche officieel gecertificeerd door Google. www.hiddenprofits.nl.

body LIFE 1I2011 I

Edities