Gouden tijden dankzij de vergrijzing

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2011

I body LIFE 1I2011

De uitdaging voor de komende jaren is voor de fitnessondernemer trendsetter of –volger zijn, aandacht geven aan de klant en de secundaire inkomsten verhogen. In de komende serie van ‘trendwatching’ geef ik mijn beeld op enkele van deze trends en ontwikkelingen. In dit artikel belicht ik Small Group Training.

Trendwatching: Small Group Training

Meer clubs, meer soorten concepten en dus meer keuze voor de klant. De prijs van je lidmaatschap kan onder druk staan maar jouw behoefte aan inkomsten blijft hetzelfde of is hoger. Dus moet je inventief zijn en worden je secundaire inkomsten belangrijker. Upselling is het toverwoord, zoals ze bij MacDonalds altijd vragen of je friet bij je hamburger wilt of saus bij je kipnuggets. En bij het tanken vragen ze altijd of je interesse hebt in de speciale aanbieding die naast de kassa staat te pronken. Een kwestie van vragen en daardoor verhoog je heel makkelijk en snel je secundaire inkomsten.

Nu heeft bijna iedere club groepslessen, circuittraining of buikspiersessies welke in het lidmaatschap verwerkt zijn. En gelukkig maar want wat voor het grootste gedeelte van je leden geldt: trainen in een groep is leuk, werkt motiverend en helpt in het bereiken van de gestelde doelen. Er is sociale controle, meer contact met een instructeur en vaste tijden om te trainen wat het makkelijker maakt om in de weekplanning te zetten voor een klant.

Het ‘nieuwe’ concept Small Group Training is op dit moment de markt aan het veroveren. Tegelijk met de professionalisering van de fitnessvloer en de ontwikkeling van Personal Training past dit perfect in het ideale plaatje voor de ondernemer. Maar wat is nu precies Small Group Training en hoe pas je dit goed toe in je club?

Small Group Training is een groepsfitnessactiviteit onder begeleiding van een instructeur voor maximaal 8-10 leden die hier extra voor betalen. De les is speciaal of specialistisch en niet in het reguliere programma te volgen omdat de leden extra begeleiding nodig hebben. Dit bijvoorbeeld in verband met de moeilijkheidsgraad van de oefeningen of het gebruik van het exclusieve materiaal. Denk hierbij aan Kettlebell, TRX, ViPR, BOSU, Medicineballs en dergelijke.

Zoals het succes van je reguliere lessen afhangt van 1. de tijd waarop het gegeven wordt, 2. de instructeur die ervoor staat en 3. het programma wat je aanbiedt, geldt dat ook voor je Small Group Training. Je beste (groepsles)instructeurs of PT-ers zijn de medewerkers die je wilt benaderen hiervoor. Zij moeten van nature een grote aantrekkingskracht hebben op leden en een rolmodel zijn voor het programma wat ze gaan draaien.

Exclusiviteit en schaarsheid is wat we in het begin gaan gebruiken om de lessen vol te krijgen. De les vindt plaats op een centrale plaats in de club waar zoveel mogelijk leden het kunnen zien en je hierdoor maximale exposure krijgt. Het moet iets nieuws zijn, spannend, maar bovenal extreem effectief. Resultaat en beleving is wat je verkoopt. Je kunt hier kiezen voor betalen per losse les, een rittenkaart of een speciaal abonnement. Tip: zorg wel voor langere termijn commitment met een vaste start- en einddatum in verband met het willen behalen van resultaat. Uiteraard ben je vrij om te vragen wat je wilt en ik zie dan ook clubs die 2,50 euro per les vragen variërend tot 15 of 20 euro per les. En zeker als je toewerkt naar Personal Training of al Personal Trainers in de club hebt dan is dit een perfecte opstap voor je leden. Ze raken gewend om meer te betalen voor aandacht en resultaat. En zorg ervoor dat je niet teveel lessen gaat aanbieden in het begin. Maximaal 3 Small Group Training sessies per onderdeel, want je wilt die exclusiviteit en schaarsheid benadrukken.

Voor de instructeur is het zeker belangrijk te beseffen dat de klant nu iets extra’s investeert in zichzelf. En dus ook iets meer verwacht. Meer aandacht, meer beleving, meer resultaat. Niet meer een standaard lesje draaien maar je aandacht evenredig verdelen over alle deelnemers en tegemoet komen aan ieders persoonlijke behoeften. Ken de klanten echt, niet alleen bij naam maar bouw een band met ze op. Ken daarnaast hun doelstelling, algemene gezondheid en eventuele specifieke lichamelijke klachten. Je hebt dan ook met iedere klant een intake, stelt doelen voor de Small Group Training sessies en evalueert deze zeker eens per maand met ze. Ja ja, Small Group Training is een stap naar Personal Training. En als je als ondernemer dit wilt benadrukken bij je instructeur dan is een bonus per sessie een goede stap. Help je instructeur ontwikkelen en verantwoordelijkheid nemen over de groep leden en over de sessies.

Let wel dat hoe meer resultaat de Small Group Training levert voor de deelnemers en hoe gewilder de instructeur of soort sessie, hoe makkelijker je deze op een incourant uur kunt zetten. Juist dit soort lessen zijn goed om je off-peak tijden te vullen. Je hebt namelijk maar 8 tot max 10 personen nodig voor deze lessen. Vergis je niet. Dit is geen reguliere Body Pump of Spinning les, maar is echt een hoogwaardig serviceproduct wat de verwachting van je klant overstijgt. Denk hierbij aan een standaard flesje water tijdens de les of een handdoeken service.

Small Group Training is een eerste stap naar de verhoging van de kwaliteit, innovatie en uiteraard inkomsten voor je club. Een goed begin voor 2011 lijkt me. Succes!

Trendwatching I marketing

body LIFE 1I2011 I

Edities