Nieuws branche actueel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr1 2011

branche actueel I Column john van heel

I body LIFE 1I2011

Leefstijl begeleiding, is dat wat de klant zoekt?

Oorspronkelijk zijn we natuurlijk gewoon sportcentra waar men spieren kan trainen om ergens beter voor te presteren. Eerst was dat voor bv atletiek en judo, later kwamen de strongmen opzetten en daarna het bodybuilding (zie www.fitnessexpertonline.nl/historie.php voor een compleet overzicht van de historie van fitness). Tijden veranderen, momenteel is fysieke doel nummer 1 met 39,1% de toename van de conditie/uithoudingsvermogen (onderzocht onder 55.000 deelnemers van NGP) en op 2 staat met 35,1% gewichtsvermindering. Heel ver daarachter komt op drie met 8,3% de toename van spierkracht.

Beter presteren, daar komt het gros van onze leden dus niet meer voor, ze willen wat bereiken voor het uiterlijk of de gezondheid. In de top 5 van goede doelen 2011 stonden gezonder leven, meer bewegen en fitter worden. Gezondheid en fitter of betere conditie zijn primaire drijfveren van de sportcentrum bezoeker tegenwoordig.

De vraag of onze klanten dus geïnteresseerd zijn in leefstijl is goed te beantwoorden, dat zijn ze zeker. In hoeverre onze leden dat leefstijl- en gezondheidsdoel centraal blijven stellen als belangrijkste drijfveer om te blijven sporten, daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens het erg duidelijke en nuttige rapport Fitness in Beweging van de Hoge School Utrecht en Fit!vak kan je de drijfveren van leden onderverdelen in: 1. Mensen die sporten voor gezondheidsonderhoud (35%); 2. mensen die sporten voor de beleving (16%); 3. Mensen die sporten voor de uitdaging en gedrevenheid (21%) en 4. Mensen die sporten om het resultaat (28%).

Wellicht een taak voor de ondernemers zelf om er achter te komen wat de motivatie van de eigen klantengroep is. Dat gezondheid en leefstijl voor een grote groep van belang is, is wel duidelijk. Of ze die behoefte effectief ingevuld krijgen, daar is nog niet zo veel over bekend. Gezien ons verlooppercentage zit daar in ieder geval nog ruimte voor progressie.

Wat is dan de inhoud van die behoefte van de klant die leefstijl en gezondheid belangrijk vindt? Als we dat effectief weten te achterhalen, dan kunnen we onze klanten nog beter bedienen en nog meer gezondheidswinst behalen, een doel dat wat mij betreft voor de gehele branche centraal mag staan, liefst nog structureel aantoonbaar natuurlijk, want dan zal de interesse vanuit de zorgsector ook toenemen.

Leefstijl is echter breder dan gezondheid, er zijn fysieke factoren, maar ook sociale, emotionele, relationele en financiële factoren, om er maar een paar te noemen. Ook daar liggen nog kansen en mogelijkheden voor sportcentra in de ontwikkeling richting leefstijlcentrum. Voor 2011 eerst maar eens de kortetermijn-speerpunten helder voor ogen zetten en resultaat hiermee behalen, echter wel met een gezonde blik op de middellange- en langetermijnstrategie.

Maak er het beste jaar ooit van.

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

Beursagenda

IHRSA30

San Francisco, California USA

Maart 16-19, 2011

Cosmoprof Bologna 2011

Bologna, Italië

18 t/m 21 maart 2011

Beauty Trade Special

Jaarbeurs Utrecht,

26 t/m 28 maart 2011

FIBO 2011

Essen, Duitsland

14 t/m 17 april 2011

Fitness & Wellness Vakdagen

Ahoy Rotterdam

22 t/m 24 september 2011

Beauty Salon Dimensions 2011

Jaarbeurs Utrecht,

24 t/m 26 september 2011

Professional Beauty & Wellness

Kortrijk, Belgie

2 t/m 4 oktober 2011

Fitness & Health Benelux 2011

Jaarbeurs Utrecht

6 t/m 8 oktober 2011

Registreer u nu voor de gratis

body LIFE Benelux digitale nieuwsbrief

U ontvangt maandelijks extra vakinformatie

geheel vrijblijvend!

Registreer u op

www.bodylifebenelux.nl

body LIFE: het meest interactieve vakblad!

Uw crossmediale Vakblad altijd

binnen handbereik!!

Vakinformatie 24 uur per dag

* 10 keer per jaar vakinformatie in body LIFE Benelux magazine

* 10 keer per jaar extra vaknieuws via de body LIFE Benelux digitale nieuwsbrief

* Aktueel nieuws en dossiers op www.bodylifebenelux.nl

* Vanaf maart; vacatureoverzicht op www.bodylifebenelux.nl

Word abonnee!!

• U heeft recht op gratis vacatureplaatsingen.

• Opname van uw bedrijfsgegevens in de bedrijven gids. U bespaart direct al 100 euro!!

• Recht op vele extra kortingen op lezersaanbiedingen!

(zie de antwoordkaart elders in deze uitgave of ga naar

www.bodylifebenelux.nl)

Adverteren?

Altijd een crossmediale uiting richting de branche in print en online.

• All-in pakket: u ontvangt voor 1 prijs altijd een advertentie,

persbericht en bedrijfsprofiel in de bedrijvengids.

Interesse? Stuur een email naar onze media adviseurs;

jordey@vanmunstermedia.nl of angela@vanmunstermedia.nl

body LIFE; het meest complete vakblad! www.bodylifebenelux.nl

beursagenda I branche actueel

Edities