2013 wordt uw jaar met deze vijf gouden tips

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2012

I body•LIFE 10I2012

Wat gaat 2013 de fitnessbranche brengen?

Tekst: loet van bergen

Herman Bakker Country Manager Benelux Life Fitness

Herman Bakker kijkt positief terug op het afgelopen jaar. “Ondanks het feit dat de fitnessbranche in de Benelux nog steeds behoorlijk onder druk staat, zie je toch dat een groeiend aantal ondernemers in staat is om zich hieraan te onttrekken door meer differentiatie aan te bieden in de clubomgeving. Als leverancier proberen wij ons steentje bij te dragen door met het juiste advies, producten en concepten op de markt te komen die aansluiten op de trends in de fitness markt.” Hoogtepunt voor Life Fitness in het afgelopen jaar was de introductie van de Synrgy360 en de Discover Tablet Consoles. “Inmiddels hebben we er in de laatste 6 maanden van het jaar in de Benelux ook al tientallen mogen plaatsen bij onze klanten.” Herman verwacht voor 2013 door de minder stabiele politieke en economische situatie in met name Nederland, een licht dalende markt in de Benelux voor de fitnessbranche. Kansen liggen er volgens hem nog genoeg. Hij constateert dat er op dit moment vanuit de consument een toenemende vraag ontstaat naar de toepassing van innovatieve technologie op fitness apparatuur. “Diverse onderzoeken ondersteunen deze trend waarin blijkt dat de moderne consument toegang tot zijn/ haar content wil hebben, op elk moment en ongeacht waar ze zich bevinden. Life Fitness heeft daar onder meer op ingespeeld door als eerste leverancier de koppeling op onze cardio apparatuur te maken met de iPhone en afgelopen oktober door de introductie van onze Discover Tablet Console. Daarnaast zijn clubleden personal training en dan met name small group training steeds meer aan het waarderen en ontdekken. De clubs die zich kunnen onderscheiden op deze vlakken, zullen beter in staat zijn om hun klanten te behouden en nieuwe binnen te halen.” Een andere opvallende trend noemt Herman dat clubs met een sterke en onderscheidende website en social media strategie succesvoller zijn. “Het aantal spontane 'walk ins' in de clubs is immers sterk afgenomen, dus de klant zal op een andere manier gevonden moeten worden.” Als tips wil Herman tenslotte nog meegeven: “Kijk goed naar je omgeving, de doelgroep en concurrentie en probeer onderscheidend te zijn in de manier waarop je je presenteert naar de klanten.

Arjan van Dorp, Senior Marketing Specialist bij Greinwalder & Partner

Arjan ervaart 2012 als een jaar waarin meer en meer duidelijkheid werd geschapen. “Al jaren roepen we vanuit Greinwalder & Partner dat positionering en duidelijk richting kiezen essentieel is voor overleven. Andere partijen in de markt zijn ons gelukkig hierin gevolgd en mede daarom zijn steeds meer ondernemers zich gaan realiseren dat er ook daadwerkelijk actie nodig is. Gelukkig hebben we ons team van adviseurs weer op sterkte. Niet alleen kwantitatief maar zeker ook kwalitatief. Het blijkt dat zeker ook in economisch wat mindere tijden er een sterk toenemende vraag is naar in de praktijk bewezen oplossingen. Vanuit Greinwalder & Partner kijken we reikhalzend uit naar de lancering van Airpressure Bodyforming 2.0 vanaf eind januari. Dit is de mobiele versie van de uiterst succesvolle Slim Belly. Door state-of-the-art accutechniek kan de bewezen effectieve wisseldruktechniek nu ook in groepslessen, bij outdooractiviteiten en PT-trainingen worden ingezet.” Kansen liggen er volgens Arjan genoeg. “Je moet ze alleen willen zien! En dat betekent dat je als fitnessondernemer wel eens verder moet kijken dan je eigen belevingswereld. Het lijkt wel alsof het gat tussen het aanbod van de branche en de daadwerkelijke wensen van de consumenten steeds groter wordt! Vanuit Greinwalder & Partner hebben we de afgelopen 10 jaar talloze verrassende maar effectieve campagnes gelanceerd en daarmee de missing link daadwerkelijk gevonden. Soms zijn die campagnes controversieel, maar zonder verandering bereik je niets nieuws.” Als tips wil Arjan nog meegeven: “Zoek niet te ver, doe niet te moeilijk. Gebruik het flessenhalsmodel van Greinwalder & Partner om succesvol te ondernemen. En in de juiste volgorde. Je kunt je rendement aanzienlijk verbeteren door bijvoorbeeld je prijsstelling jaarlijks onder de loep te nemen.”

Jaap Bogerd, eigenaar van Health Center de Schildkamp

Jaap blikt met veel voldoening terug op het afgelopen jaar. “Het ledenaantal is nog steeds groeiende en voorzichtig verdwijnen de kinderziektes. Er hangt een gemoedelijke sfeer in ons centrum wat de omzet aan de bar ten goede komt. De verwachtingen voor 2013 zijn hooggespannen. In januari en februari hopen we flink wat nieuwe leden te scoren. Daarbij gaat de geplande aanbouw ook door. Waarschijnlijk zal begin april de eerste paal de grond in gaan. De opening staat gepland voor januari 2014. We kunnen dan onze groepslessen flink uitbreiden. Dit zal het ledenaantal een behoorlijke boost gaan geven.” Als tip wil Jaap tenslotte meegeven aan de collega fitnessondernemers: “Zorg voor klantvriendelijkheid met gemotiveerd en geschoold personeel.”

Rachel Goesten, eigenaresse van

Uniek Fitness

2012 is een goed jaar geweest voor Uniek Fitness. “We merken wel dat we het in afgelopen jaar meer ons best hebben moeten doen om nieuwe leden binnen te halen. Met de nodige creativiteit en acties is dat ons zeker gelukt. Belangrijk is dat je als fitnesscentrum je best blijft doen en ervoor zorgt dat sporters tevreden zijn. We blijven positief en hard werken. Meer kunnen we niet doen. Het zou fijn zijn als er meer vergoed zou worden vanuit verzekeraars/overheid. We merken namelijk steeds vaker dat mensen het sporten niet meer kunnen betalen, terwijl ze wel zouden willen blijven sporten. Dit vind ik een kwalijke zaak. Ondanks de economische crisis gaan we in 2013 investeren in twee nieuwe groepslessen: Just Bounce en Group challenge van VES. Dit vergt vooral een investering in materialen, maar we hopen die snel terug te verdienen door hiermee nieuwe leden binnen te kunnen halen.”

Jack van Hoof

van Fitselect

Voor Jack was het als recruiter binnen deze branche een enerverend jaar. “Enerzijds door de afname van het aantal vacatures, met name bij clubs op management- en salesniveau, anderzijds doordat bedrijven door het grotere aanbod van kandidaten en social media steeds meer zelf (zijn gaan) doen. Wat mij verder is opgevallen, is dat de branche het steeds over meer ‘loyaliteit’ en ‘hospitality’ heeft, maar dat het met name op B2B-gebied (relatie klant/leverancier en omgekeerd) hier naar handelen steeds verder weg lijkt te raken. Kwaliteit en service bieden, afspraken nakomen én trouw zijn aan je partners zijn geen vanzelfsprekendheid meer.” Eén van de hoogtepunten voor Jack was de beurs in Ahoy die zich positief heeft herpakt. “Het is te hopen dat alle initiatieven die er zijn of nog gaan komen elkaar ‘ergens halverwege’ weer weten te vinden zodat er 1 complete (Benelux?) beurs voor in de plaats komt. Verder zijn er gelukkig nog steeds succesvolle ondernemers die gewoon hun ding doen en met nieuwe onderscheidende concepten op de markt komen.” Jack verwacht dat clubs in 2013 het heel lastig gaan krijgen. Het kaf zal (en moet?) zich van het koren gaan scheiden. Er zullen meer gespecialiseerde concepten op de markt komen, gericht op wat de klant graag wilt. Op het gebied van personeel verwachten we steeds meer ‘flexvormen’ qua inhuren van personeel. Denk hierbij aan payrollconstructies zoals uitzenden (naar vaste banen) en detacheren. Enerzijds een stukje kosten- en risicospreiding, anderzijds meer flexibiliteit qua personeelskosten. Verder zullen bedrijven meer aandacht aan hun ‘human capital’ (moeten) gaan schenken. Als je nu investeert om de talenten van je personeel naar boven te halen en ze voldoende uitdagingen blijft bieden, heb je hier als bedrijf niet alleen op korte maar zeker ook de lange termijn profijt van. Als tips wil Jack nog meegeven:

“Maak eerst een duidelijk plan waar je met je bedrijf naar toe wilt. Betrek zoveel mogelijk je team hierbij. Als alle neuzen dezelfde kant op staan, ga er dan voor. Investeer alleen daarin wat van invloed is op het kunnen behalen van je doelen. En last but not least, blijf alert op het nemen van kostenbesparende maatregelen. Probeer hierbij ook buiten de traditionele kaders te denken (out of the box) of schakel (tijdelijk) mensen in die je hierbij kunnen helpen.”

Stijn De Bie, Business manager Precor Benelux

2012 was het meest succesvolle jaar voor Precor in de Benelux en EMEA. “Met de lancering van Preva, de nieuwe AMT open stride en een nieuwe Discovery Plate loaded line werden het hoogst aantal nieuwe producten ooit in 1 jaar gelanceerd, een echt hoogtepunt voor Precor. De verwachtingen voor 2013 zijn zeer hoog. Het zal niet evident zijn om zo’n succesvol jaar te herhalen, maar we hebben reeds een goed gevuld orderportefeuille.” Ook voor de fitnessbranche ziet Stijn genoeg kansen. “Onderscheid je van je collega’s en maak duidelijk waar je goed in bent i.p.v. ‘alles’ aan te bieden, en straal dit ook uit. Wees bewust van je eigen sterktes en zwaktes en zorg dat iedereen binnen je bedrijf deze ook kent.”

Henk Uiterweerd van

USA healthclub

USA healthclub heeft een zeer goed jaar achter de rug, mede door de verbouwing/herinvestering apparatuur en de introductie van Megawalk. “We hebben een ledengroei van 11% weten te bewerkstelligen. De verwachtingen zijn veel belovend, maar of we dat in 2013 kunnen weer kunnen waarmaken, is de vraag. Onze prognose zit tussen de 5 tot 7% groei in ledenaantal. Wat me opvalt in de fitnessbranche is dat veel klanten een nummer aan het worden zijn. Fitnessinstructeurs zijn er in mindere mate op de fitnessvloer aanwezig of ze zijn volgepland met afspraken waardoor er voor de individuele sporter geen aandacht meer is! Een punt waaraan de fitnessondernemers meer aandacht aan moeten schenken, evenals aan hygiëne.”

Hans Kroon van Fitnesscentrum Noord

Hans is een fitnessondernemer en trainer in hart en nieren. Hij wil zijn expertise met passie gebruiken om mensen naar een volgend level te brengen. “Iedere dag is daarom weer een frisse start om het beste uit jezelf en je klanten naar boven te halen. Mijn streven is om mij te blijven ontwikkelen als mens en trainer. Daarom zal ik altijd blijven zoeken naar kennis en innovatie. Het is nog steeds droevig gesteld met de evidence en experience van veel trainers. Neem alleen al het beroemde buikspierkwartiertje in vele centra. Niemand kan mij uitleggen waar dat goed voor is. Flexie van de wervelkolom creëert vaak alleen maar problemen aan de lage rug en vaak wordt voor dat soort oefeningen gekozen. Daarnaast zie ik niet wat het voor bijdrage levert aan de fitheid van klanten. Het is maar een simpel voorbeeld. Maar wat denk je van de cardiotheaters waar veel sportscholen op lijken, liefst met veel beeldschermen erbij. Vandaar dat ik investeer in mensen om ze goed te helpen en te begeleiden met het bereiken van hun doelstellingen. Daarnaast sta ik altijd open voor nieuwe ontwikkelingen die een verbetering zijn. Ik blijf lesgeven aan de masteropleiding fysiotherapie omdat er dringend behoefte is om deze mensen een spiegel voor te houden omdat het geen trainers zijn. Ik heb vaak kritiek op hun functioneren en daarom wil ik mijn steentje blijven bijdragen om hun praktische kennis te vergroten.”

Petro Hameleers van Anytime Fitness Benelux

Voor Petro was 2012 een jaar van segmentering en heroriëntatie. “Door de snelle groei van de lowbudget centra wordt de fitnessbranche uitgedaagd om op belevingsniveau van de klant de verblijfskwaliteit te verbeteren. Ook de ontwikkeling naar leefstijlcentra is in volle gang. Maar ook in andere branches zijn stevige veranderingen in de markt gaande, dus dit is niet uniek voor onze branche.” Als hoogtepunt noemt Petro de opening van 5 clubs afgelopen jaar met als absolute hoogtepunt de opening van 2.000ste Anytime Fitness club in Neede. “Maar ook het verwelkomen van nieuwe franchisenemers bij het ondertekenen van een nieuwe overeenkomst is telkens een hoogtepunt. En last but not least de activiteiten die we voor onze leden op onze clubs organiseren is elke keer weer een hoogtepunt door de energie en de warmte die je dan van personeel en klanten terug krijgt.” Voor 2013 verwacht Petro een verdere groei van het aantal Anytime Time fitnessclubs en een hechtere samenwerking met de fysiotherapeut/diëtiste in het verbeteren van de vitaliteit en gezondheid van mensen. “Ook zie ik werkgevers een steeds grotere verantwoordelijkheid nemen om vitaliteit/fitheid van hun medewerkers te stimuleren. Laten we daarom nu hand in hand met die werkgevers onze klanten van morgen ondersteunen in hun gedragsverandering en uitdaging om fitter te worden.” Daar liggen volgens Petro ook kansen voor de fitnessbranche. “Verder: laten we het vooral ook gezelliger en leuker maken in onze fitnessclubs. Retentie is een sleutelwoord om in de toekomst succesvol te blijven.” Als tip wil Petro tenslotte meegeven: “Verras je klant en zoek aansluiting bij de behoefte van onze klant van morgen (fun, gezondheid en vitaliteit, resultaten). Waarde-creatie is voor vele klanten belangrijker dan de laagste prijs, maar dat vraagt vaak ook iets anders van onszelf en ons personeel.”

Walter Vendel van Fit20

Voor Fit20 was 2012 een cruciaal jaar. “We zijn nu met Fit20 drie jaar bezig en in 2012 hebben we met het bereiken van 17 Fit20 studio’s een stevig fundament gelegd dat een versnelde groei in 2013 mogelijk maakt. Het hoogtepunt in het afgelopen jaar was het uitgeven van onze Glossy ter ere van onze franchisenemers en om ons 3-jarig bestaan te vieren. Daarnaast het op de markt brengen van onze eigen Fit20 voedingssuplementenlijn.”Walter verwacht in 2013 door te kunnen groeien naar 30 Fit20 studio's in Nederland waarvan minstens twee inpandige Fit20 studio's bij bedrijven waar nu een pilot loopt. “Verder gaan we met het concept de Belgische markt op. Met Fit20 hebben we bewezen dat er kansen liggen in de fitnessbranche voor ondernemers die zich specialiseren met de focus op duidelijke doelgroepen.” Als tip wil Walter nog meegeven: “Kosten reduceren, focus in je aanbod en marketing optimaliseren.”

Wendy Vink, franchisehouder Fit20 Veenendaal-Ede

In het afgelopen jaar hebben we Wendy Vink in de rubriek Wie ben ik gevolgd in haar ondernemerschap. Voor Wendy is 2012 een jaar geweest waarin is veel gebeurd. Begin januari is ze gestart met Fit20 en vooral bezig geweest met het opbouwen van het ledenbestand, naamsbekendheid en het trainingsprincipe leren van Fit20. “Uiteraard zijn we daar door Fit20 in geschoold, maar in de praktijk leer je daar pas echt mee omgaan. Voor 2013 wil ik met mijn Fit20 studio verder doorgroeien. Dat betekent continu werken aan je naamsbekendheid middels het bezoeken van ondernemers netwerkbijeenkomsten, adverteren, acties enz. Daarnaast is het de kunst om een balans te vinden tussen trainingen geven en acquisitie plegen. Het is niet alleen belangrijk om nieuwe leden te werven, maar ook om de bestaande leden te behouden. Een voordeel is dat Fit20 steeds meer een landelijke dekking krijgt en daardoor ook meer naamsbekendheid, waarvan alle Fit20 studio’s van meeprofiteren. Wat betreft concept gaan we meer en meer toe naar leefstijl coaching. Dat houdt in dat we naast de trainingen ook adviezen geven over voeding. Daarvoor hebben het boekje Oergezond uitgebracht. En sinds oktober hebben we een eigen voedingsupplementen lijn. Kortom: Wendy ziet 2013 met vertrouwen tegemoet.

Piet Willemsen, bestuurslid van de VES

Terugblikkend vindt Piet dat 2012 voor de VES redelijk positief is verlopen. “Er zijn een aantal centra die het minder goed hebben gedaan en er zijn ook een aantal failliet gegaan. Maar dat is inherent aan deze tijd van economische crisis.” Hoogtepunten waren er voor Piet genoeg dit jaar. “Mijn zaak is dit jaar door mijn dochter overgenomen en heeft weer nieuwe elan gekregen. En wat de VES betreft zijn de VES relatiedagen telkens weer een hoogtepunt. Een dag waarbij we met alle VES leden bij elkaar zitten en ondernemerszaken met elkaar uitwisselen. Daar leer je ontzettend veel van.” Voor 2013 verwacht Piet een stabilisatie van de markt. “Een aantal bedrijven zullen het niet gaan redden vanwege de bedrijfsvoering en te hoge kosten.” Kansen liggen er volgens Piet nog genoeg. “Vroeger gingen mensen eerst naar de kerk en dan naar de kroeg als ontmoetingsplaats. Een rol die op het lijf geschreven staat voor de plaatselijke fitnessondernemer en waarmee hij/zij zich kan onderscheiden van de ketens. Als je dat goed invult geeft dat een enorme traffic dat steeds meer geënt is op sfeer en gezelligheid.” Als tip wil Piet tenslotte meegeven: “Let goed op je kosten. Probeer deze omlaag te krijgen. Te beginnen met de huur van je pand en de rente die je betaalt bij de bank. En voor wie wil gaan huren. Er staan zoveel panden leeg in Nederland. Verhuurders zijn blij met elke huurder. Betaal dus niet de hoofdprijs voor huur, maar probeer te onderhandelen.”

Ronald Wouters,

directeur Fit!vak

Fit!vak, branchevereniging van de erkende sport- en fitnesscentra in Nederland, juicht het toe dat de nieuwe regering sport en bewegen een belangrijke plaats heeft gegeven in haar regeerakkoord. “Daarmee wordt erkend en onderschreven dat sport en bewegen zowel een middel als een doel is om van Nederland een kansrijkere en meer vitale samenleving te maken. Fitnesscentra zijn evenals sportverenigingen (lokaal) belangrijke uitvoerende partners om invulling te geven aan een ‘fitter en gezonder’ Nederland. Fit!vak speelt daar op in door beleid te ontwikkelen dat leidt tot onder meer een krachtigere samenwerking tussen de georganiseerde en commerciële sport. Daar liggen nieuwe kansen voor de fitnessbranche, zoals ook de doelgroep mensen met lichamelijke klachten en bepaalde type ziektes een sterke groeimarkt voor de fitnesssector is. Dat was het al dit jaar en dat zal naar verwachting de komende jaren alleen maar toenemen. Deze verdergaande verbreding van de focus van fitnesscentra biedt ondernemers in de sector ook de mogelijkheid om zich te differentiëren en specialiseren. Daarmee kunnen fitnesscentra in deze moeilijkere economische tijd zich nog beter onderscheiden op inhoud (segmentatie) en hun marktaandeel behouden of versterken. Fit!vak constateert dat met name de fitnesscentra die verder professionaliseren, innoveren en nieuwe doelgroepen aan zich binden, een sterke marktpositie hebben.” Ronald verwacht dat de komende jaren meer mensen met een medische indicatie worden doorverwezen naar fitnesscentra en dat er dus een nieuwe stroom klanten voor de branche komt. Het aantal fitnesscentra groeit volgens hem nog steeds, omdat met een goed en onderscheidend business model het nog steeds interessant is om in de fitnessbranche te stappen. “Dat leidt logischerwijs tot meer concurrentie en tot omzetten die onder druk staan. Het aantal centra dat is aangesloten bij Fit!vak dat in 2012 de deuren gedwongen heeft moeten sluiten, is echter klein. Slechts 7 van de ruim 950 aangesloten locaties (samen goed voor ruim 1.500.000 fitnessconsumenten) is geconfronteerd met een faillissement. Dat is, in vergelijking met andere branches, relatief weinig.”

Het einde van het jaar is altijd een prima moment om even terug te blikken, maar zeker ook vooruit te blikken naar het komend jaar. De redactie van body•LIFE vroeg een aantal leveranciers en fitnessondernemers hoe ze op het afgelopen jaar terugkijken, wat de hoogtepunten waren, welke verwachtingen ze hebben voor 2013 en waar de kansen liggen.

vooruitblik 2013 I business

body•LIFE 10I2012 I

Edities