Column Marie-Anne van Laak

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2012

Fysiotherapie speelt een belangrijke rol binnen Medisport. Hoe liggen de verhoudingen?

We zijn als commerciële club begonnen in september 2000. Toen de directe toegankelijkheid ingevoerd werd hebben we daar fysiotherapie aan toegevoegd. Voor ons een kleine stap, want we waren altijd al bezig met actieve revalidatie. We hebben nu 7 fysiotherapeuten in dienst en daarmee behalen we zo’n 30% van de totale omzet.

Lukt het ook om patiënten door te sturen naar de fitness en groepslessen?

Ja, maar niet in die mate waarin we dat verwacht hadden. Het blijkt toch lastig om patiënten die stap naar preventief sporten te laten zetten. Andersom zien we het vaker. Leden die korte tijd bij de fysiotherapeut lopen en daarna het sporten weer oppakken.

Hoe belangrijk is gezondheid als positionering voor de fitnessbranche in jullie ogen?

Heel belangrijk. Mensen worden steeds inactiever. We doen zittend werk, gaan met de auto naar de winkel. De bewegingsarmoede moet tegengegaan worden. We krijgen zoveel patiënten binnen door hun inactieve leefstijl. Het feit dat we deels een medisch imago hebben werkt erg goed voor het vertrouwen dat men in ons heeft. Zomaar een fysio een ruimte laten huren binnen je fitnesscentrum is dan niet de oplossing. We hebben het bij ons echt geïntegreerd en proberen actieve revalidatie aan te bieden. Daar is ons hele team mee bezig.

Welke rol speelt de Milon Cirkel daarin?

Dat sluit perfect aan bij onze visie. Mensen worden steeds bewuster als het gaat om gezondheid, maar weten niet waar ze de tijd vandaan moeten halen. Milon is de oplossing. Daarmee kunnen we in korte tijd een geweldige training bieden en bevestigen we onze kwaliteits-standaards.

Wat betekent dat voor je overige fitnessfaciliteiten?

We zien dat het in de totale fitnessruimte rustiger is geworden. En dat terwijl het aantal bezoeken flink gestegen is. Het lijkt dus rustiger omdat we op die 30m2 van de Milon Cirkel zoveel leden kunnen verwerken. Men komt dus vaker sporten, maar het oogt rustiger in de zaal omdat een flink aantal leden naar de Milon Cirkel is overgestapt. Het grote voordeel is dat de instructeurs die niet in de Milon Cirkel staan, nu veel meer aandacht aan de leden kunnen geven. Ook weer een bevestiging van onze kwaliteit.

Wat zijn de resultaten tot nu toe als het gaat om de Milon Cirkel?

De trainingsbeleving is gigantisch. Ik heb toch jarenlang mijn best gedaan, maar nog nooit meegemaakt dat nieuwe leden zo’n goed gevoel overhouden van de eerste kennismaking. Ze zijn meteen verkocht. Het gaat zo gemakkelijk en ze zijn zo gemotiveerd na een lekkere intensieve training. Zelfs enkele medewerkers die totaal niet sportief waren, zijn nu fanatieke Milonners.

Hoe was dat bij jullie zelf?

Wij waren na de eerste training, nog voor we de Cirkel kochten, ook meteen verkocht. Zo’n korte training is goed op te brengen. Het past gemakkelijk in je dagelijks leven en is gemakkelijk vol te houden. Ja, trainingstechnisch waren we meteen al enthousiast. Het commerciële verhaal zoals Milon het concept binnen de club lanceert, maakte dat plaatje voor ons compleet.

Kan je nog meer vertellen over de resultaten?

We hebben beperkte parkeermogelijkheden. Dat kwam vaak terug als verbeterpunt in enquêtes onder de leden. De laatste tijd niet meer. Leden blijven minder lang en komen beter verspreid. Dat scheelt enorm. Daarnaast blijven de leden enthousiast door de zichtbare verbeteringen na iedere training. Op de PC zien ze exact wat hun progressie is. Dat werk zeer motiverend.

Nog negatieve bijwerkingen?

Nou niet echt negatief, maar we zien wat minder bezetting in de groepslessen. Financieel gezien totaal geen probleem, maar gevoelsmatig wel jammer. Aan de andere kant: ook in de groepslessen heb je opzeggingen. Die potentiele opzeggers zitten nu op de Milon Cirkel omdat ze blijkbaar toe waren aan iets anders. Dan kwam de Milon Cirkel dus blijkbaar op het juiste moment om ze binnen te houden.

Is het in z’n totaliteit naar verwachting gelopen?

Absoluut. We hebben nu zo’n 450 mensen op de Milon Cirkel. En dat terwijl we eigenlijk met onze externe reclame nog vrij rustig aan hebben gedaan. Dat was ook niet nodig. Via onze huidige leden hebben we voldoende aanloop gehad. We zijn dik tevreden.

Heb je nog een boodschap voor je collega’s die dit lezen?

Gewoon doen! Als je voor de volle 100% voor Milon gaat, haal je een gegarandeerd succes in huis. Ga het in ieder geval zelf eens proberen. Je zal snel overtuigd zijn dat het een zeer welkome aanvulling is voor zowel je huidige leden als ook om nieuwe leden binnen te halen.

milon I producten en concepten

body•LIFE 10I2012 I

Edities