Column Vlaminckx

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr10 2012

Uit onderzoeken blijkt dat de markt van fitnessorganisaties in moeilijke tijden terecht is gekomen. Veel aanbod en een stabiliserende vraag zorgen ervoor dat meer en meer fitnessorganisaties in financiële problemen komen. De doorstroom is groot en de prijzen dalen. Nieuwe doelgroepen aanboren of concepten aanbieden is dan van belang om het tij te keren. Een concept dat al bekend is binnen de fitnessbranche is het aanbieden en faciliteren van bedrijfsfitness. Een groeiende mogelijkheid, indien je hier als fitnessorganisatie goed mee omgaat. Wat bied ik aan? En waar en wanneer bied ik dat aan?

Bedrijven zelf zitten door de economische crisis ook in zwaar weer en zoeken naar mogelijkheden om de productiviteit van de medewerkers te verhogen en effectiever te werken. Een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid voor deze bedrijven is dus ook gericht op de medewerker. Hoe krijg ik hen zo vitaal en gezond mogelijk op de werkvloer, zodat ze maximaal kunnen presteren? Vitaliteitsmanagement is een groeiende trend bij bedrijven om dit te realiseren. Ernst & Young heeft een speciaal programma ontwikkeld: Fit4TheJob. Dit programma toont aan dat met een aantal goede interventies die aansluiten bij de medewerkers, de werkprestaties sterk verbeteren. Enkele resultaten van het programma (www.ey.com):

- 85% van de deelnemers is fitter geworden

- 51% van de deelnemers werkt geconcentreerder

- 75% van de deelnemers heeft een beter uithoudingsvermogen

- 45% van de deelnemers scoort beter op vitaliteit

- 63% van de deelnemers ervaart een betere werk/privébalans

Als fitnessorganisatie is het een interessante mogelijkheid om bedrijven te ondersteunen in hun vitaliteitsbeleid. Vooral het MKB heeft interesse om hun medewerkers fit en vitaal te houden. Echter ontbreekt het hier aan mankracht om een goed vitaliteitsbeleid op te bouwen en vervolgens bijvoorbeeld fitness-apparatuur en meetinstrumenten aan te schaffen om dit beleid ook uit te voeren. Daarnaast vraagt het ook meer dan alleen fysieke ontwikkeling. Wat doet de medewerker met zijn energie? Waar zijn er lekken en hoe kan dit ondervangen worden? Hoe is de thuis-werk balans? Allerlei aspecten waarop een fitnessorganisatie zich kan differentiëren ten opzichte van andere fitnessorganisaties in de regio.

Duidelijk is dat er twee ontwikkelingen samenkomen. Fitnessorganisaties moeten andere doelgroepen vinden en aantrekken en nieuwe concepten uitwerken. Bedrijven hebben meer en meer behoefte aan een vitale medewerker en ondersteuning in advies en uitvoering in hun vitaliteitsbeleid. Voor een fitnessorganisatie een goede kans om bedrijven hierin te gaan ondersteunen. Het Nederlands Kennisnetwerk Vitaliteitsmanagement heeft in samenwerking met HAN SENECA, het expertisecentrum voor sport, arbeid en gezondheid van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, een onderwijsaanbod gecreëerd om de groeiende behoefte aan inzicht in en de mogelijkheden van het toepassen van vitaliteitsmanagement te faciliteren. Voor meer informatie over de opleiding kunt u kijken op de site www.han-seneca.nl

Nieuwe trend in bedrijfsfitness

De markt van fitnessorganisaties is verzadigd. De groei van het aantal sporters stabiliseert en het aantal aanbieders van fitness mogelijkheden is groot. Tijd om je als fitness organisatie te onderscheiden van de rest. Bedrijven ondersteunen bij het vormgeven en uitvoeren van hun vitaliteitsbeleid is een nieuwe mogelijkheid voor fitnessorganisaties.

Bedrijfsfitness I producten en concepten

body•LIFE 10I2012 I

Edities