Waarom kinderen starten en stoppen met sporten

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2012

I body•LIFE 9I2012

Erkend Preventiecentrum, en nu?

In een 4 daags traject is besproken,

1. Werken vanuit een visie, 2. Het begeleidingsprotocol, de expertise en het samenstellen van het multidisciplinaire team, 3. De kwaliteit waarborging en 4. De positionering en marketing. Mag je daarna dan verwachten dat alle huisartsen in de regio hun pre-diabetes en diabetes patiënten doorverwijzen? Stromen de nieuwe klanten dan ook echt binnen? Loopt alles na de opleiding dan ook zo als gepland en geïmplementeerd?

Gemiddelde instroom 1e lijn; 7 deelnemers

Een compacte analyse vanuit Fit!vak onder de preventiecentra (5 september 2012) leert ons dat 58% van de respondenten al gestart was met het aanbieden van het programma. 28% hiervan biedt het programma uitsluitend aan op individuele basis, 66% biedt het programma ook in groepsverband aan. De gestarte centra hebben dit jaar gemiddeld 16 (pre)diabetes klanten begeleid. Gemiddeld 7 daarvan kwamen op doorverwijzing vanuit de 1e lijn, dat is dus hoopgevend. Veel ondernemers dachten dat die doorverwijzing nooit op gang zou komen omdat huisartsen niet zo goed vertrouwen hadden in sportcentra. Nu blijkt op de meeste plaatsen die doorverwijzing wel goed op gang te komen. De meeste fitnessondernemers hebben echter toch problemen met het vinden van goeie aansluiting bij de 1e lijn, met name bij huisartsen. Persoonlijk contact leggen blijkt lastig te zijn in de praktijk. Ook het vermarkten van de programma’s blijkt voor de meeste ondernemers een flinke uitdaging.

Waar maken wat we beloven

We kunnen wel stellen dat de nieuwe leden niet massaal binnen komen stromen na het behalen van het Preventiecentrum certificaat. Dat verwachten zou ook wel een beetje naïef zijn. De zorgsector heeft ons altijd al gezien als de commerciële fitness aanbieder die gemakkelijk inspeelt op nieuwe trends en die kwaliteit niet al te serieus neemt – los van de facilitaire kwaliteit, die in de meeste centra wel goed geregeld is. Het is misschien wat te hoog gegrepen om na een ontwikkeling van een jaar naar Preventiecentrum te verwachten dat men ons nu helemaal vertrouwt. Ook wij zullen waar moeten gaan maken wat we beloven. Het vertrouwen komt pas als onze klanten, de diabetes patiënten die aan onze programma’s mee gaan doen, tevreden of zelfs enthousiast vertellen aan de huisartsen hoe professioneel wij het aanpakken en hoeveel baat zij er bij hebben. De opdracht voor ons is dus, aan de slag en kwaliteit leveren, mensen echt helpen naar een gezondere leefstijl met een begeleider die kennis heeft van zaken en een preventiecentrum die er alles aan doet om de kwaliteit te blijven leveren.

Zelf in de regio positioneren

De ondernemer die afwacht tot er wat gebeurt na de certificering zal bedrogen uitkomen. Voor het programma nationaal en regionaal bekend is vanuit de zorgsector zelf, zijn we een paar jaar verder. Natuurlijk zal Fit!vak en ook wij vanuit EFAA ons inzetten om het programma op het netvlies te krijgen van belangrijke stakeholders, echter daarvoor dient er eerst een goed dekkend netwerk te zijn. De communicatie vanuit het sportcentrum zelf is dus alles bepalend voor het resultaat op korte termijn. Het programma bekendmaken aan de leden (veel preventiecentra bieden het programma zonder extra kosten of tegen kleine vergoeding aan, aan mensen die al lang lid zijn. In dat geval volstaat vaak het educatieve consult, wat we preventie consult noemen), aan ex-leden, bedrijven, op de eigen website, via social media, persberichten naar de lokale media en vergeet vooral niet de bekendmaking naar de 1e lijn en 2e lijn zorg. Laat dus van je horen in de regio.

Duurzaam bewegen volgens de Schijf van 3

Op welke manier kunnen we onze ((pre)diabetes) leden nog beter ondersteunen en begeleiden naar duurzaam bewegen volgens de internationale beweegrichtlijn, de Schijf van 3? Als we het voor elkaar krijgen om mensen te begeleiden naar duurzaam bewegen volgens deze richtlijn, dan daalt het risico op het ontstaan van additionele chronische aandoeningen met meer dan 50% bij deze mensen. Tevens is er grote kans dat mensen met diabetes type 2 van de medicijnen afkunnen. De winst bij het slagen van onze missie is dus groot.

We zullen onszelf wel uit moeten blijven dagen om ons product te blijven verbeteren. Binnen de Beweegkuur werd bijvoorbeeld Motivational Interviewing gebruikt als gesprekstechniek bij de begeleiding in gedragsverandering. Maar zo zijn er zeker meerdere mogelijkheden, als we even buiten onze kaders denken.

Het behalen van het Fit!vak Preventiecentrum certificaat is eigenlijk dus slechts een eerste stap van een strategisch gekozen ontwikkelrichting, een richting met enorme potentie.

Meer dan 80 centra zijn al opgeleid tot Fit!vak Preventiecentrum, ruim 30 hebben de certificering al behaald, voor de meeste staat de audit in de planning of wordt deze binnenkort gepland. Binnen de opleiding hebben de centra alles geleerd om het proces van begeleiding van pre-diabeten en diabeten binnen de organisatie kwalitatief te verankeren. Parallel hebben de trainers geleerd om deze doelgroep te begeleiden en zijn Beweegdeskundige Pre-Diabetes geworden.

In een 4 daags traject is besproken,

1. Werken vanuit een visie, 2. Het begeleidingsprotocol, de expertise en het samenstellen van het multidisciplinaire team, 3. De kwaliteit waarborging en 4. De positionering en marketing. Mag je daarna dan verwachten dat alle huisartsen in de regio hun pre-diabetes en diabetes patiënten doorverwijzen? Stromen de nieuwe klanten dan ook echt binnen? Loopt alles na de opleiding dan ook zo als gepland en geïmplementeerd?

Gemiddelde instroom 1e lijn; 7 deelnemers

Een compacte analyse vanuit Fit!vak onder de preventiecentra (5 september 2012) leert ons dat 58% van de respondenten al gestart was met het aanbieden van het programma. 28% hiervan biedt het programma uitsluitend aan op individuele basis, 66% biedt het programma ook in groepsverband aan. De gestarte centra hebben dit jaar gemiddeld 16 (pre)diabetes klanten begeleid. Gemiddeld 7 daarvan kwamen op doorverwijzing vanuit de 1e lijn, dat is dus hoopgevend. Veel ondernemers dachten dat die doorverwijzing nooit op gang zou komen omdat huisartsen niet zo goed vertrouwen hadden in sportcentra. Nu blijkt op de meeste plaatsen die doorverwijzing wel goed op gang te komen. De meeste fitnessondernemers hebben echter toch problemen met het vinden van goeie aansluiting bij de 1e lijn, met name bij huisartsen. Persoonlijk contact leggen blijkt lastig te zijn in de praktijk. Ook het vermarkten van de programma’s blijkt voor de meeste ondernemers een flinke uitdaging.

Waar maken wat we beloven

We kunnen wel stellen dat de nieuwe leden niet massaal binnen komen stromen na het behalen van het Preventiecentrum certificaat. Dat verwachten zou ook wel een beetje naïef zijn. De zorgsector heeft ons altijd al gezien als de commerciële fitness aanbieder die gemakkelijk inspeelt op nieuwe trends en die kwaliteit niet al te serieus neemt – los van de facilitaire kwaliteit, die in de meeste centra wel goed geregeld is. Het is misschien wat te hoog gegrepen om na een ontwikkeling van een jaar naar Preventiecentrum te verwachten dat men ons nu helemaal vertrouwt. Ook wij zullen waar moeten gaan maken wat we beloven. Het vertrouwen komt pas als onze klanten, de diabetes patiënten die aan onze programma’s mee gaan doen, tevreden of zelfs enthousiast vertellen aan de huisartsen hoe professioneel wij het aanpakken en hoeveel baat zij er bij hebben. De opdracht voor ons is dus, aan de slag en kwaliteit leveren, mensen echt helpen naar een gezondere leefstijl met een begeleider die kennis heeft van zaken en een preventiecentrum die er alles aan doet om de kwaliteit te blijven leveren.

Zelf in de regio positioneren

De ondernemer die afwacht tot er wat gebeurt na de certificering zal bedrogen uitkomen. Voor het programma nationaal en regionaal bekend is vanuit de zorgsector zelf, zijn we een paar jaar verder. Natuurlijk zal Fit!vak en ook wij vanuit EFAA ons inzetten om het programma op het netvlies te krijgen van belangrijke stakeholders, echter daarvoor dient er eerst een goed dekkend netwerk te zijn. De communicatie vanuit het sportcentrum zelf is dus alles bepalend voor het resultaat op korte termijn. Het programma bekendmaken aan de leden (veel preventiecentra bieden het programma zonder extra kosten of tegen kleine vergoeding aan, aan mensen die al lang lid zijn. In dat geval volstaat vaak het educatieve consult, wat we preventie consult noemen), aan ex-leden, bedrijven, op de eigen website, via social media, persberichten naar de lokale media en vergeet vooral niet de bekendmaking naar de 1e lijn en 2e lijn zorg. Laat dus van je horen in de regio.

Duurzaam bewegen volgens de Schijf van 3

Op welke manier kunnen we onze ((pre)diabetes) leden nog beter ondersteunen en begeleiden naar duurzaam bewegen volgens de internationale beweegrichtlijn, de Schijf van 3? Als we het voor elkaar krijgen om mensen te begeleiden naar duurzaam bewegen volgens deze richtlijn, dan daalt het risico op het ontstaan van additionele chronische aandoeningen met meer dan 50% bij deze mensen. Tevens is er grote kans dat mensen met diabetes type 2 van de medicijnen afkunnen. De winst bij het slagen van onze missie is dus groot.

We zullen onszelf wel uit moeten blijven dagen om ons product te blijven verbeteren. Binnen de Beweegkuur werd bijvoorbeeld Motivational Interviewing gebruikt als gesprekstechniek bij de begeleiding in gedragsverandering. Maar zo zijn er zeker meerdere mogelijkheden, als we even buiten onze kaders denken.

Het behalen van het Fit!vak Preventiecentrum certificaat is eigenlijk dus slechts een eerste stap van een strategisch gekozen ontwikkelrichting, een richting met enorme potentie.

Preventie I business

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 9I2012 I

Edities