Column Marie-Anne van Laak

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2012

Hoe was het om na lang wachten eindelijk te kunnen verhuizen?

Heerlijk! We merkten dat we er aan toe waren. En we groeiden meteen flink. Na een jaartje stabiliseerde dat en zochten we iets om de groei weer in te kunnen zetten en een volgende stap te maken.

En die volgende stap was de Milon Cirkel?

We zochten iets om onze leden te prikkelen en nieuwe doelgroepen binnen te kunnen halen. Je komt zo vaak tegen dat mensen geen tijd hebben en daarom sprak de Milon Cirkel ons zo aan. Heel goed trainen, maar dan in slechts 35 minuten.

Merk je ook echt dat je een andere doelgroep hebt weten binnen te halen?

Jazeker. De doelgroep die eigenlijk niet wil sporten, maar weet dat het moet is na een proeftraining op de Milon Cirkel meteen verkocht. Het is een strak omlijnde training die ook nog een gemakkelijk is en heel snel. Dat is ideaal.

Je hebt het over een proef-training. Laat je potentiële leden eerst proberen?

Als het nodig is wel ja. Ten eerste moeten ze merken dat fitness niet ingewikkeld en saai is en moeten ze meteen voelen dat het voor hen werkt. Daarnaast moeten ze inzien dat het die 13 euro extra per maand (het Milon garantieabonnement is 13 euro duurder dan het ‘normale’ fitnessabonnement, red.) waard is. Via een kennismakingsmaand halen we heel veel mensen binnen en zo’n 80% schrijft nog binnen die maand definitief in.

Merk je verschil in trainingsbeleving?

Er wordt nu écht getraind… Ze hebben veel meer vertrouwen dat ze hun grenzen kunnen verleggen. Op de traditionele fitness lukt het maar amper om mensen progressie te laten maken. Op de Milon Cirkel is dat vanaf het begin de normale gang van zaken en dat motiveert de leden enorm. Ze snappen vanaf het begin waar ze mee bezig zijn en zijn bereid dat te doen wat nodig is voor resultaat.

Hoe reageerden de medewerkers op die nieuwe cirkel midden in de zaal?

Heel enthousiast! Toch blijven we bezig onze medewerkers te coachen dat zij de baas zijn in de Cirkel en dat zij ervoor zijn om de leden hun resultaat te laten halen. Ze mogen nog actiever zijn in het verkopen van extra’s zoals voedingsadvies bijvoorbeeld.

Wat heeft de start met Milon jullie gebracht?

Meer leden en meer omzet, haha. We zijn 13 euro per maand duurder geworden voor het Milon abonnement. Verreweg de meeste nieuwe leden kiezen daarvoor dus dat is direct goed voor ons resultaat. We hebben al 400 mensen op de Milon Cirkel aan het trainen.

Zouden die mensen anders ook lid zijn geworden?

Ongeveer 200 daarvan zijn nieuwe leden, de rest zijn leden die eenmalig 90 euro hebben betaald. Een enkeling van de nieuwe leden zou anders ook wel lid zijn geworden denk ik. Maar veel mensen komen via onze leden die al enthousiast zijn over Milon of komen specifiek af op de reclame die we hebben gemaakt voor Milon. Die komen dus echt specifiek voor de Milon Cirkel.

Er zijn ongetwijfeld collega-ondernemers die twijfelen of ze al dan niet met Milon aan de slag willen. Wat kan je die groep adviseren?

Die twijfel was er bij ons ook. Ik kan melden dat het voor ons een hele goede investering is geweest. Trainingstechnisch is het geweldig en helemaal klaar voor de toekomst. Het sluit perfect aan bij de bezwaren die vooralsnog kleven aan fitness. Milonnen is sneller, leuker en levert echt resultaat. Bootcamp enzo daar zit men echt niet op te wachten. Dat is voor mensen die graag sporten en dat zijn er niet zoveel. En als ze er zijn zitten die al bij sportverenigingen gebonden.

We hebben met Milon echt meerwaarde gegeven aan onze club. Je moet je als bedrijf blijven ontwikkelen, je moet stappen maken. Milon heeft het voor ons mogelijk gemaakt om die stappen te zetten. In de sales, het aantal leden, de omzet per lid en ik ben er van overtuigd op termijn ook in de retentie.

milon I producten en concepten

Facts:

- Opening: 2006

- Verhuizing naar huidig nieuwbouwpand: oktober 2009

- Milon Cirkel sinds februari 2012

- 1.400 m2

- 1.130 leden

body•LIFE 9I2012 I

Edities