Hoe hou je mensen gemotiveerd om te sporten?

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2012
Sorry, maar de leugen regeert...

Als kind heb ik geleerd dat een groot zwart kruis op je voorhoofd verschijnt zodra je het met de waarheid niet al te nauw neemt. Helaas heb ook ik al lang ontdekt dat bij het liegen niet alleen het zwarte kruis niet op je voorhoofd verschijnt maar ook de belogene met de rug tegen de muur wordt gezet en geen verweer kan voeren, dit ondanks hij/zij op de klompen aanvoelt dat het vertelde verhaal volledig bezijden de waarheid ligt. Het is nu eenmaal niet kies de gesprekspartner erop aan te spreken dat er vermoedelijk een leugen wordt geproduceerd, wel?

Sterker nog, na het behalen van je succes mag je openlijk het bewijs leveren een notoire leugenaar te zijn, dat stoort blijkbaar niemand en tast je geloofwaardigheid niet aan. Tenminste, in de politiek haken de kiezers wel massaal af (jammer voor de partij maar het is nu toch te laat), maar staan onze clowns in den Haag als één blok achter hun leiders. Zeg maar een keertje sorry, ga zogenaamd door het stof en ga dan vervolgens gewoon door. Opgelost, de toekomst zien we weer “vol vertrouwen” tegemoet. En de kiezers? Och over 4 jaar zien we wel weer, dan zijn deze paljassen deze excessen alweer lang vergeten.

Als een stel 1ste klassers presenteerden Mark en Diederik, na het snelste en meest intieme “uitruilen-overleg” ooit, vol trots hun eerste werkboekje. Wat een prestatie! Deze van oudsher grootste vijanden zijn ondertussen de dikste vrienden en hebben “het slaan van bruggen” tot lijfspreuk gepromoveerd. Nivelleren viert hoogtij, uitkeringen gaan omhoog, arm en heel rijk worden ontzien en de hardwerkende medemens betaalt de rekening.

Had Mark niet gezegd dat nivelleren uit den boze is? De hypotheekrenteaftrek onaantastbaar en voor de hardwerkende Nederlander de belasting omlaag gaat? Als kers op de taart had hij nog snel even bedacht dat iedere werkende Nederlander €1.000 als cadeautje tegemoet mag zien. Bingo! Doel bereikt, overwinning behaald. Gelukkig is belofte maakt schuld zó 2011 …

Toch denk ik dat liegen verregaande gevolgen heeft. Het is minderwaardig, je kunt er niets tegen waarbij het slachtoffer niet waardig of vaardig genoeg wordt geacht om met de waarheid om te gaan. Wij hebben massaal, weliswaar onder valse voorwendsels, onze stem uitgebracht op dit circus. Dit is onomkeerbaar, wij zullen het ermee moeten doen en hopen maar dat ze er het beste van zullen maken. Erger is dat de leugen regeert waardoor er geen enkele waarde kan en mag worden gehecht aan welke uitspraak dan ook. Wetten worden bedacht en al dan niet met terugwerkende kracht veranderd dan wel weer ongedaan gemaakt.

Ik kan niet wachten tot iemand opstaat om de “PHM”, de partij voor de hardwerkende medelander, op te richten. Zich echt zal inzetten op nivelleren van arbeid, opkomt voor de werkgever en zijn hardwerkende medestanders. Voor de echte zwakkere kan dan worden gezorgd en de economie zal in sneltreinvaart weer op de rit komen.

Weet u nog waar u aan toe bent en bent u toevallig één van die hardwerkende Medelanders? Foutje bedankt!

Heeft ook u zich zo geërgerd, verbaasd en geschaamd over de kleuterklas die ons land in het gareel moet krijgen en waarmee we een enorme crisis moeten overwinnen? Wat een theater! De campagnes van onze tweederangs acteurs, die sprookjesvertellend de overwinning hebben behaald, is het schoolvoorbeeld van onze maatschappij waarin de leugen, volledig voor eigen gewin, is geïntegreerd en geaccepteerd!

Column Marie Anne van Laak I producten en concepten

Marie Anne van Laak

Delcom

body•LIFE 9I2012 I

I body•LIFE 9I2012

Milon maakt het verschil bij: BoukeSport in Reusel

Hoe was het om na lang wachten eindelijk te kunnen verhuizen?

Heerlijk! We merkten dat we er aan toe waren. En we groeiden meteen flink. Na een jaartje stabiliseerde dat en zochten we iets om de groei weer in te kunnen zetten en een volgende stap te maken.

En die volgende stap was de Milon Cirkel?

We zochten iets om onze leden te prikkelen en nieuwe doelgroepen binnen te kunnen halen. Je komt zo vaak tegen dat mensen geen tijd hebben en daarom sprak de Milon Cirkel ons zo aan. Heel goed trainen, maar dan in slechts 35 minuten.

Merk je ook echt dat je een andere doelgroep hebt weten binnen te halen?

Jazeker. De doelgroep die eigenlijk niet wil sporten, maar weet dat het moet is na een proeftraining op de Milon Cirkel meteen verkocht. Het is een strak omlijnde training die ook nog een gemakkelijk is en heel snel. Dat is ideaal.

Je hebt het over een proef-training. Laat je potentiële leden eerst proberen?

Als het nodig is wel ja. Ten eerste moeten ze merken dat fitness niet ingewikkeld en saai is en moeten ze meteen voelen dat het voor hen werkt. Daarnaast moeten ze inzien dat het die 13 euro extra per maand (het Milon garantieabonnement is 13 euro duurder dan het ‘normale’ fitnessabonnement, red.) waard is. Via een kennismakingsmaand halen we heel veel mensen binnen en zo’n 80% schrijft nog binnen die maand definitief in.

Merk je verschil in trainingsbeleving?

Er wordt nu écht getraind… Ze hebben veel meer vertrouwen dat ze hun grenzen kunnen verleggen. Op de traditionele fitness lukt het maar amper om mensen progressie te laten maken. Op de Milon Cirkel is dat vanaf het begin de normale gang van zaken en dat motiveert de leden enorm. Ze snappen vanaf het begin waar ze mee bezig zijn en zijn bereid dat te doen wat nodig is voor resultaat.

Hoe reageerden de medewerkers op die nieuwe cirkel midden in de zaal?

Heel enthousiast! Toch blijven we bezig onze medewerkers te coachen dat zij de baas zijn in de Cirkel en dat zij ervoor zijn om de leden hun resultaat te laten halen. Ze mogen nog actiever zijn in het verkopen van extra’s zoals voedingsadvies bijvoorbeeld.

Wat heeft de start met Milon jullie gebracht?

Meer leden en meer omzet, haha. We zijn 13 euro per maand duurder geworden voor het Milon abonnement. Verreweg de meeste nieuwe leden kiezen daarvoor dus dat is direct goed voor ons resultaat. We hebben al 400 mensen op de Milon Cirkel aan het trainen.

Zouden die mensen anders ook lid zijn geworden?

Ongeveer 200 daarvan zijn nieuwe leden, de rest zijn leden die eenmalig 90 euro hebben betaald. Een enkeling van de nieuwe leden zou anders ook wel lid zijn geworden denk ik. Maar veel mensen komen via onze leden die al enthousiast zijn over Milon of komen specifiek af op de reclame die we hebben gemaakt voor Milon. Die komen dus echt specifiek voor de Milon Cirkel.

Er zijn ongetwijfeld collega-ondernemers die twijfelen of ze al dan niet met Milon aan de slag willen. Wat kan je die groep adviseren?

Die twijfel was er bij ons ook. Ik kan melden dat het voor ons een hele goede investering is geweest. Trainingstechnisch is het geweldig en helemaal klaar voor de toekomst. Het sluit perfect aan bij de bezwaren die vooralsnog kleven aan fitness. Milonnen is sneller, leuker en levert echt resultaat. Bootcamp enzo daar zit men echt niet op te wachten. Dat is voor mensen die graag sporten en dat zijn er niet zoveel. En als ze er zijn zitten die al bij sportverenigingen gebonden.

We hebben met Milon echt meerwaarde gegeven aan onze club. Je moet je als bedrijf blijven ontwikkelen, je moet stappen maken. Milon heeft het voor ons mogelijk gemaakt om die stappen te zetten. In de sales, het aantal leden, de omzet per lid en ik ben er van overtuigd op termijn ook in de retentie.

In oktober 2009 was het eindelijk zover. Na lang wachten kon BoukeSport verhuizen naar de gloednieuwe locatie aan de andere kant van het dorp Reusel in Brabant. We praten met Enid en Bouke van Spreeuwel, eigenaars van BoukeSport en hebben het over de verhuizing, functionele training, trainingsresultaat en natuurlijk de Milon Cirkel.

Edities