De nieuwe AMT: alles in één enkel toestel

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr9 2012
Prijs of waarde?

Er vindt momenteel een enorme verschuiving plaats binnen de fitnessbranche. De low budget fitness markt blijft groeien en de reguliere fitness markt krimpt. Sommige sportcentra, vaak centra die al meer dan 10 à 20 jaar bestaan, houden het hoofd niet meer boven water vanwege de agressieve aanpak van de low budgets in de buurt of vaak zelfs in de straat, op steenworp afstand. Afwachten en hopen dat het overwaait is de slechtste remedie. Iedere fitness ondernemer zal zichzelf de vraag moeten stellen: prijs of waarde?

De prijs optie, daar bedoel ik mee, dat je in prijs gaat concurreren met je collegae sportcentra. Als je moet ‘vechten’ tegen de prijsvechters, dan is dit alleen een goeie optie als je zeker weet dat je je huidige concept voor altijd los wil laten. Je club omgooien naar low budget heeft nogal impact op de gehele organisatie en is in veel gevallen bijna onmogelijk zelfs, omdat bijvoorbeeld de routing dermate complex in elkaar zit dat toezicht noodzakelijk is.

Kies je niet voor de prijs optie, dan kies je voor waarde. Met waarde bedoel ik, de waarde voor je klant dermate verhogen dat de klant er geen enkele moeite mee heeft 30 euro per maand meer te betalen dan bij de low budget. Ondernemers die denken dat dit automatisch al zo is omdat er gewoonweg personeel aanwezig is, komen bedrogen uit. Een trainer in de zaal kan het waardegevoel voor de klant positief beïnvloeden, het kan echter ook de andere kant op werken.

Doe gerust eens een analyse van je fitness afdeling. Op welke manier zorgen de trainers ervoor dat de klant die meerwaarde voelt? Wordt er extreem goed gecorrigeerd op veiligheid? Zijn de trainers begaan met het aanzetten van klanten om effectief en zwaar te trainen? Wordt er voldoende energie gestoken in het geven van fun lessen op de fitness afdeling? Zorgen de trainers ervoor dat ze geen minuut stilzitten of hangen, maar zijn ze doorlopend bezig om tussendoor de afdeling spic en span te houden? Krijg je regelmatig als ondernemer of manager complimenten over de proactiviteit van je trainers?

Op deze manier kunnen we elke afdeling onder de loep nemen. Elke afdeling die contact heeft met de klant kan de waardebeleving beïnvloeden en kan het beter doen dan tot nu toe. Aan jou als ondernemer of manager de taak om je team te inspireren om optimaal te presteren in het leveren van een hoge waardebeleving van elke klant bij elk bezoek.

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 9I2012 I

I body•LIFE 9I2012

Power: Watts onderscheiden Keiser van de rest

Minder besproken, maar niet minder van belang, is dat de Keiser M3 een ommekeer teweeg heeft gebracht in Indoor Cycling groepslessen. Terwijl de meeste spinningfietsen de hartslag of het calorieverbruik meten, maakt de Keiser M3 gebruik van power (watts).

Het gaat om Power

“Power is de puurste vorm van output,” zo stelt Keiser Vice President Darrin Pelkey. “Hartslag kan beïnvloed worden door voeding, vermoeidheid, allerlei factoren. Power output, of watts, is de kracht die je gebruikt maal de snelheid waarmee je fietst. Power, daar gaat het om.” Jarenlang waren calorieën het gegeven waar groepslesinstructeurs hun programma’s omheen bouwden. Terwijl ze lesgaf, ontdekte Keiser National Trainer Judy Cudrak verscheidene tekortkomingen. “Calorieverbruik kan een vertekend beeld opleveren. Het is niet nauwkeurig, dus waarom focussen op een onnauwkeurige meting?” Cudrak’s zorg nam exponentieel toe. “De focus op calorieverbruik legt meer nadruk op body image dan op de gezondheid en de veranderingen die een goede training met zich mee kan brengen.”

Revolutionaire Performance Display

Toen Keiser zijn M3 Indoor Cycle met het revolutionaire Performance Display met watt-meting introduceerde, werden vele groepslesinstructeurs uitgedaagd om zich aan de nieuwe manier van lesgeven aan te passen. Gerenommeerd International Master Trainer Paco Gonzalez zag het ontwerpen van programma’s rondom de meting van watts juist als een kans. “Instructeurs hebben een uiterst krachtig instrument in handen,” zegt hij. “Door middel van een aantal basale testen en eenvoudige wiskunde kunnen specifieke opleidingszones worden ontwikkeld.” Gonzalez legt uit dat “wanneer een instructeur de deelnemer coacht om zijn interval met 40 watt te verhogen, het de keus van de deelnemer is hoe dit te doen. Omdat power wordt beïnvloed door kracht en snelheid, kan de deelnemer ervoor kiezen om een versnelling hoger te gaan, om zijn trapsnelheid te verhogen, of om een combinatie van beide toe te passen.”

Trainingsprogramma

Gonzalez kan verschillende voordelen opnoemen van het vormen van een trainingsprogramma rondom power: toename van spierkracht, versteviging van de benen, toename van de cardiovasculaire conditie, het voorkomen van het zogenaamde jojo-effect bij gewichtsverlies, afwisseling in de oefeningen en een toename van motivatie bij de deelnemers.

Keiser National Trainer Jill Wattenbarger voegt nog toe dat de weergave van wattage tijdens het fietsen ervoor zorgt dat deelnemers de verbeteringen van rit tot rit kunnen zien. “Power leert ons hoe belangrijk het is om sterker te worden bij elke rit,” merkt Wattenbarger op, “en ‘sterk is het nieuwe dun!’”

Toen de Keiser M3 Indoor Fitness Cycle geïntroduceerd werd in de fitnessindustrie werd zijn revolutionaire magnetische weerstand als een klein wonder gezien. De prijswinnende Indoor Cycle werd geprezen vanwege zowel zijn soepele beweging als zijn ongeëvenaarde duurzaamheid.

Edities