Column Marie-Anne van Laak

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2012

In Nederland is op dit moment de groep die gestopt is met fitness groter dan de groep die fitnesst! Wanneer ik dit lees, ook al is er nog een grotere groep die nooit gefitnesst heeft, slaat dit nieuws bij mij in als een bom. Waarom stoppen mensen met fitness, als toch blijkt dat bewegen goed is voor een mens?! Bewegen houdt volgens onderzoek in ieder geval suikerziekte en hart- en vaatziektes op afstand, om nog maar te zwijgen van alle blessures die het kan voorkomen. Wat missen we in Nederland dat we mensen niet binnen de deuren kunnen houden?

Innoveren of een leven lang leren 2012;

Iedereen in de fitnesswereld is oprecht bezig zijn klanten van dienst te zijn met mooie centra, goede abonnementen en goede programma’s. Dagelijks ben je bezig het je klanten zoveel mogelijk naar de zin te maken en houd je jezelf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen om dat zo te houden. Als je zo intens bezig bent met de bedrijfsvoering ontwikkel je soms tunnelvisie. Dat overkomt ons ook, wij zijn elke week 60+ uur bezig de beste trainingen in de beste omgeving met de beste apparatuur te verzorgen. Dan ben je voornamelijk bezig met je doelstellingen en niet altijd met het resultaat. Soms moet je afstand nemen, er vanuit een ander perspectief naar kijken en je afvragen: Bereik ik mijn Doel?

Wat we allemaal willen is een centrum vol met tevreden klanten die lid blijven. Dus hoe bereik je dat doel? Van een afstand kijkend naar Nederland, denk ik dat er variëteit genoeg is. Er zijn kleine fitnesscentra, fitnessketens, medische fitnesscentra, luxe centra, etc. Daar zit voor iedereen wel iets bij. Ook de bereikbaarheid/afstand van/tot de meeste centra is niet te groot. Er zullen vast nog wel wat locaties zijn die gevuld kunnen worden, maar over het algemeen is er binnen een straal van 10km. wel een centrum te vinden. De gemiddelde Nederlander weet wel dat bewegen gezond is en dat er verschillende kwalen mee voorkomen kunnen worden. Wat is dan het probleem?

Volgens mij stoppen veel mensen met fitness omdat ze of een blessure oplopen tijdens fitness, het doel niet bereiken dat ze zich samen met het fitnesscentrum gesteld hebben, of ze het gevoel hebben dat ze al genoeg bewegen op een dag. In gesprekken hoor ik vaak: ik beweeg toch genoeg op mijn werk, ik fiets toch naar de bibliotheek of school, ik ga dagelijks lopen met de hond, ik ging naar fitness om af te vallen maar ik raak geen gewicht kwijt of in het ergste geval: ik begon met fitness om gezonder te worden maar ik loop alleen maar blessures op.

Naar mijn mening zijn onze klanten zich wel bewust dat bewegen goed is maar er niet van overtuigd dat fitness daar de oplossing voor is. Ik vind fitness wel de oplossing voor een betere gezondheid omdat je binnen de muren van een fitnesscentrum kunt werken aan conditie, kracht, stabiliteit, evenwicht en coördinatie. Alles wat je nodig hebt om een gezond leven te kunnen leiden.

Wat ik mis in Nederland is de kennis. Niet de kennis van zakendoen maar de kennis van trainen en begeleiden van je klanten. We laten teveel klanten zwemmen, geven ze niet de aandacht die ze nodig hebben om aan hun gezondheid te werken. Want het is werken en wij zijn de instructeurs om de klant te laten ervaren hoe ze dat moeten aanpakken. De kennis van de instructeurs zorgt ervoor dat een klant blessures kan voorkomen; dat doelen bereikt kunnen worden of dat het belang van het bewegen goed duidelijk is. Maar dan moeten we als instructeurs wel de kennis hebben en de motivatie om onze klanten met die kennis te helpen. En daar hebben we geen fysiotherapeuten of medische fitness voor nodig, daar hebben we goed opgeleide instructeurs voor nodig!! Ons gemiddelde opleidingsniveau bereikt heden ten dage echter nog geen fractie van het niveau dat nodig is om klanten verantwoord bij te kunnen staan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, centra waar een instructeur/organisatie goed bezig is, maar dat ontstaat meestal uit een eigen drive. Niet uit een vraag van de markt of uit een regulering vanuit de branche of de overheid.

Misschien is daarom dit onderzoek eigenlijk wel heel goed. Het laat zien dat klanten stoppen met fitness, misschien wel omdat de ervaringen beter kunnen. Laten we dus goed kijken waarom mensen stoppen en daaruit de conclusies trekken die nodig zijn om dat tegen te gaan binnen elk centrum. Laten we het probleem dus zien als een uitdaging! Als we met zijn allen ons eigen kennisniveau optimaliseren en onze klanten de diensten bieden die ze nodig hebben, dan zullen we de Nederlanders die nog nooit gefitnesst hebben of die gestopt zijn, zich zeker naar onze centra (terug)keren.

innoveren I business

Lilian Rijfkogel, LPT; C.E.A.S.

Artros Healthfocusâ„¢, HQ: Almenseweg 3; 7231PG Warnsveld

Facility location: Heliumstraat 9; 7463PL Rijssen, T: 06-53614366

E: lilian@artros.nl

body•LIFE 8I2012 I

Edities