De mens achter… Ard Schenk

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2012

I body•LIFE 8I2012

Ondernemer in beeld

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader had een kruidenierswinkel en een cafetaria. Ik heb nog 1 broer en 3 zussen.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Ik heb heel lang bij het sorteercentrum van PostNL in Den Bosch gewerkt. Daar was ik productieplanner. Op een gegeven moment vonden er reorganisaties plaats en dreigde ik mijn baan op termijn te verliezen. Ik ben me toen gaan omscholen tot sporttherapeut, een vierjarige opleiding in Amsterdam. Een bewuste keuze omdat ik zelf een fanatiek sporter ben en daarnaast sportverzorger ben bij de plaatselijke voetbalclub, iets wat ik met veel plezier doe. In het laatste jaar van de opleiding werd ik benaderd door De Schildkamp Hotel & Partycentrum of ik interesse had om een nog nieuw te bouwen sportcentrum met zwembad te exploiteren. Daar heb ik meteen ja opgezegd en ben vervolgens met een architect om tafel gaan zitten wat de mogelijkheden waren en wat de bouwkosten ongeveer zouden worden. Het viel in eerste instantie niet mee om de financiering rond te krijgen. Na gedegen onderzoek heb ik een businessplan geschreven dat goed onderbouwd was met cijfers en prognoses. Uiteindelijk zijn we bij de ABN AMRO terecht gekomen voor de financiering en kon ik mijn droom, een eigen fitnesscentrum, verwezenlijken.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Begin 2009 is de eerste paal de grond ingegaan en 11 maanden later is het centrum geopend. In de tussentijd heb ik veel ruchtbaarheid gegeven aan het nog nieuw te bouwen centrum met redactionele artikelen en advertenties in lokale bladen. Vlak voor de opening hebben we een pre-sales fase gehouden dat meteen 400 nieuwe leden opleverde. Mijn doel is door te groeien naar 1.500 leden, wat zeker haalbaar is. Regelmatig houd ik acties en bied ik speciale abonnementen voor o.a. families en sportverenigingen in de zomer aan. Ik vind dat sportbeoefening moet passen binnen persoonlijke wensen en mogelijkheden. We hebben dan ook meer dan twintig abonnementsvormen. Verder heb ik het zwembad verhuurd aan een zwemschool en dat genereert ook extra omzet en nieuwe leden. Daarnaast heb ik een deal met De Schildkamp Hotel & Partycentrum voor hun hotelgasten en vergaderarrangementen waar wij als onderbreking allerlei sport- en ontspanningsactiviteiten kunnen aanbieden. Tenslotte heb ik nog een samenwerkingsverband met fysiotherapie Asperen, die hier een eigen praktijkruimte heeft, waar onze leden voor advies of een beoordeling van bijv. een blessure terecht kunnen. Dit levert een win-win situatie voor beide partijen op.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Jazeker. Zelf heb ik in de periode dat ik me aan het oriënteren was in bijna alle fitnesscentra (in een straal van 30 km) getraind en ervaren hoe slecht soms de begeleiding was. Ik ben in een sportschool geweest waar ik nauwelijks aandacht kreeg en in feite aan mijn lot werd overgelaten. Natuurlijk heb ik heel veel goede ideeën opgedaan.

Wat dus beter kan is de begeleiding en kwaliteit bieden. Al mijn medewerkers beschikken over de juiste kwalificaties en volgen regelmatig bijscholingen.

Mensen die bij ons lid worden, krijgen eerst een uitgebreide intake met daarna 1,5 uur persoonlijke begeleiding. Vervolgens houden we iedere 6 weken een gesprek waarin de doelstellingen/vorderingen worden besproken en het programma wordt bijgesteld. Daarnaast is sfeer en uitstraling erg belangrijk. Ik ben in clubs geweest waar de uitstraling erg kil was. Hier hebben we een sfeer gecreëerd met gezellige zitjes en lounge banken met een horeca die ook verse drankjes en broodjes aanbiedt. Dat we het goed doen blijkt uit de verkiezing van de fitnessclub van het jaar 2011 waar we tweede van Gelderland waren. Landelijk kwamen we uit op een mooie zevende plaats.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

Bij de bouw van Health Center De Schildkamp hebben we duidelijk de link gelegd tussen gezondheid en milieu met een energiezuinig klimaatbeheersysteem dat bovendien zorg draagt voor een hoge rentabiliteit. En wat betreft inrichting hebben we ons alleen georiënteerd op de topsegmenten van de diverse branches. De fitnessapparatuur is dan ook ‘state of the art’.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

Ik sponsor verschillende voetbalclubs in de regio met reclameborden evenals de dierenbescherming in Leerdam. Vorig jaar hebben we hier een actie gehouden voor Kika die ruim 7.000 euro heeft opgeleverd. Volgend jaar willen we een triatlon organiseren voor het goede doel.

Hoe combineert u uw werk met uw privé-leven en hoe ziet u de toekomst?

Het runnen van het centrum doe ik niet alleen, maar samen met mijn vrouw Thea. Beiden zijn we er dag en nacht mee bezig. Tijd voor ontspanning nemen we zeker. Ik sport veel en ben daarnaast sportverzorger bij de plaatselijke voetbalclub. Ook gaan we regelmatig ergens uit eten of naar de bioscoop. En tijdens de schoolvakanties gaan we met de kinderen op vakantie. De toekomst zien we allebei wel positief in. De sportschool draait goed, ondanks dat we in een moeilijke tijd zijn gestart. Ik ben boekhouder geweest en gewend om met cijfers te werken. Hierdoor weet ik wat er speelt zodat ik op tijd kan anticiperen op (actuele) ontwikkelingen. Zo blijkt dat de we een tekort hebben aan groepslessen ruimtes. We hebben er nu één. Er liggen plannen om het centrum volgend jaar uit te breiden met een nieuwe hal inclusief een corridor voor de hotelgasten. Voor de groepslessen levert dit drie extra zalen op. De verwachte oplevering is op 1 september 2013.

Met de rubriek ‘ondernemer in beeld’ biedt body•LIFE een informatief artikel over een ondernemer die werkzaam is in de fitnessbranche. Enerzijds wordt het ondernemen belicht, anderzijds de persoon achter de onderneming. Voor deze editie interviewde de redactie Jaap Bogerd van Health Center De Schildkamp.

Tekst: Loet van Bergen

Paspoortcheck

• Geboorteplaats:Schoonrewoerd

• Geboortedatum: 4 maart 1962

• Partner: Thea

• Opleiding: sporttherapeut, sportmassage, Bedrijfseconomie, MBA, fitnesstrainer A.

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader had een kruidenierswinkel en een cafetaria. Ik heb nog 1 broer en 3 zussen.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Ik heb heel lang bij het sorteercentrum van PostNL in Den Bosch gewerkt. Daar was ik productieplanner. Op een gegeven moment vonden er reorganisaties plaats en dreigde ik mijn baan op termijn te verliezen. Ik ben me toen gaan omscholen tot sporttherapeut, een vierjarige opleiding in Amsterdam. Een bewuste keuze omdat ik zelf een fanatiek sporter ben en daarnaast sportverzorger ben bij de plaatselijke voetbalclub, iets wat ik met veel plezier doe. In het laatste jaar van de opleiding werd ik benaderd door De Schildkamp Hotel & Partycentrum of ik interesse had om een nog nieuw te bouwen sportcentrum met zwembad te exploiteren. Daar heb ik meteen ja opgezegd en ben vervolgens met een architect om tafel gaan zitten wat de mogelijkheden waren en wat de bouwkosten ongeveer zouden worden. Het viel in eerste instantie niet mee om de financiering rond te krijgen. Na gedegen onderzoek heb ik een businessplan geschreven dat goed onderbouwd was met cijfers en prognoses. Uiteindelijk zijn we bij de ABN AMRO terecht gekomen voor de financiering en kon ik mijn droom, een eigen fitnesscentrum, verwezenlijken.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

Begin 2009 is de eerste paal de grond ingegaan en 11 maanden later is het centrum geopend. In de tussentijd heb ik veel ruchtbaarheid gegeven aan het nog nieuw te bouwen centrum met redactionele artikelen en advertenties in lokale bladen. Vlak voor de opening hebben we een pre-sales fase gehouden dat meteen 400 nieuwe leden opleverde. Mijn doel is door te groeien naar 1.500 leden, wat zeker haalbaar is. Regelmatig houd ik acties en bied ik speciale abonnementen voor o.a. families en sportverenigingen in de zomer aan. Ik vind dat sportbeoefening moet passen binnen persoonlijke wensen en mogelijkheden. We hebben dan ook meer dan twintig abonnementsvormen. Verder heb ik het zwembad verhuurd aan een zwemschool en dat genereert ook extra omzet en nieuwe leden. Daarnaast heb ik een deal met De Schildkamp Hotel & Partycentrum voor hun hotelgasten en vergaderarrangementen waar wij als onderbreking allerlei sport- en ontspanningsactiviteiten kunnen aanbieden. Tenslotte heb ik nog een samenwerkingsverband met fysiotherapie Asperen, die hier een eigen praktijkruimte heeft, waar onze leden voor advies of een beoordeling van bijv. een blessure terecht kunnen. Dit levert een win-win situatie voor beide partijen op.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Jazeker. Zelf heb ik in de periode dat ik me aan het oriënteren was in bijna alle fitnesscentra (in een straal van 30 km) getraind en ervaren hoe slecht soms de begeleiding was. Ik ben in een sportschool geweest waar ik nauwelijks aandacht kreeg en in feite aan mijn lot werd overgelaten. Natuurlijk heb ik heel veel goede ideeën opgedaan.

Wat dus beter kan is de begeleiding en kwaliteit bieden. Al mijn medewerkers beschikken over de juiste kwalificaties en volgen regelmatig bijscholingen.

Mensen die bij ons lid worden, krijgen eerst een uitgebreide intake met daarna 1,5 uur persoonlijke begeleiding. Vervolgens houden we iedere 6 weken een gesprek waarin de doelstellingen/vorderingen worden besproken en het programma wordt bijgesteld. Daarnaast is sfeer en uitstraling erg belangrijk. Ik ben in clubs geweest waar de uitstraling erg kil was. Hier hebben we een sfeer gecreëerd met gezellige zitjes en lounge banken met een horeca die ook verse drankjes en broodjes aanbiedt. Dat we het goed doen blijkt uit de verkiezing van de fitnessclub van het jaar 2011 waar we tweede van Gelderland waren. Landelijk kwamen we uit op een mooie zevende plaats.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

Bij de bouw van Health Center De Schildkamp hebben we duidelijk de link gelegd tussen gezondheid en milieu met een energiezuinig klimaatbeheersysteem dat bovendien zorg draagt voor een hoge rentabiliteit. En wat betreft inrichting hebben we ons alleen georiënteerd op de topsegmenten van de diverse branches. De fitnessapparatuur is dan ook ‘state of the art’.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

Ik sponsor verschillende voetbalclubs in de regio met reclameborden evenals de dierenbescherming in Leerdam. Vorig jaar hebben we hier een actie gehouden voor Kika die ruim 7.000 euro heeft opgeleverd. Volgend jaar willen we een triatlon organiseren voor het goede doel.

Hoe combineert u uw werk met uw privé-leven en hoe ziet u de toekomst?

Het runnen van het centrum doe ik niet alleen, maar samen met mijn vrouw Thea. Beiden zijn we er dag en nacht mee bezig. Tijd voor ontspanning nemen we zeker. Ik sport veel en ben daarnaast sportverzorger bij de plaatselijke voetbalclub. Ook gaan we regelmatig ergens uit eten of naar de bioscoop. En tijdens de schoolvakanties gaan we met de kinderen op vakantie. De toekomst zien we allebei wel positief in. De sportschool draait goed, ondanks dat we in een moeilijke tijd zijn gestart. Ik ben boekhouder geweest en gewend om met cijfers te werken. Hierdoor weet ik wat er speelt zodat ik op tijd kan anticiperen op (actuele) ontwikkelingen. Zo blijkt dat de we een tekort hebben aan groepslessen ruimtes. We hebben er nu één. Er liggen plannen om het centrum volgend jaar uit te breiden met een nieuwe hal inclusief een corridor voor de hotelgasten. Voor de groepslessen levert dit drie extra zalen op. De verwachte oplevering is op 1 september 2013.

Trivia

• Favoriete restaurant: Oud Asperen

• Favoriete vakantiebestemming: Italië (Lago Maggiore)

• Favoriete auto: Range Rover Evoque

• Mijn mobiel is een: Nokia C7

ondernemer in beeld I business

body•LIFE 8I2012 I

Edities