Branche actueel nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr8 2012
Van resultaat gericht naar proces gericht

Wij fitness fanaten weten als geen ander dat je met gerichte training goed resultaat kan bereiken zoals afvallen, conditie verbeteren, spier volume toename of sport specifiek verbeteren. We stellen dan ook allemaal hoopvol een doelstelling met onze nieuwe klanten op het punt van hoogste prioriteit. Vaak weten we echter vooraf al dat de doelstelling niet gehaald wordt, niet per se omdat het onmogelijk is, maar meer omdat de persoon in kwestie het laat afweten.

Er wordt een prima plan opgesteld, waarvoor we vaak ook een resultaat garantie af kunnen geven, echter is uitvoering van dat plan natuurlijk wel een voorwaarde. Misschien is het tijd voor een nieuwe focus.

Door samen met de klant de focus te leggen op het resultaat – stel: 5 kilo afvallen of 5% vetpercentage verminderen – lopen we de grote kans de deelnemer te demotiveren. Alles wat minder aan resultaat behaald wordt, daar zal de klant natuurlijk eerst ons de schuld van geven. Tevens hebben we in alle gevallen onvoldoende zicht en grip op de andere activiteiten van de klant. Misschien zit de persoon de rest van de dag niks te doen, eet hij of zij hoofdzakelijk vette happen en/of snoept men veel. Veel factoren waar wij geen invloed op hebben bepalen uiteindelijk het resultaat.

Zou het niet beter zijn om de focus te leggen op het proces? Men start als nieuw lid bij het sportcentrum met als doel actiever te leven en daar dan resultaat mee te bereiken. Waar wij invloed op uit kunnen oefenen is bewaken of men wel komt, en dat stimuleren, en effectief trainen. Een doelstelling bepalen op het proces betekent dan een doel bepalen qua beweeg- en sport volume. Men wil 2 keer per week gaan sporten en 3 keer per week recreatief gaan bewegen. Zet dat uit als doel voor de komende maand en evalueer dat tussentijds en na de maand. Wellicht wordt dan ook gesproken over de redenen waarom het hier en daar niet is gelukt en komt de focus van de trainers ook meer te liggen op het duurzaam blijven bewegen in de plaats van de focus te houden op de doelen die niet bereikt worden.

Focus op het proces betekent op deze manier ook mensen beter begeleiden naar een actieve leefstijl. Het gaat niet alleen om het sporten, elke dag bewegen is belangrijk. Fitness trainers worden beweeg- en leefstijlcoaches.

Column john van heel I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 8I2012 I

I body•LIFE 8I2012

Fitness en Wellness Top 2012 succesvol verlopen

Tekst: Loet van Bergen

De jaarlijkse vakbeurs voor fitness- en wellness- ondernemers en managers, Fitness en Wellness Top, stond in het teken van ontmoetingen met nieuwe en bestaande relaties. Verder waren er diverse noviteiten zoals de Cryo Sauna, Climbstation en heel veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Functional Fitness.

Vanuit de bezoekers zijn er veel positieve opmerkingen gekomen over de opgedane inspiratie, de goede contacten die zijn opgedaan en de diversiteit van het aanbod ondanks de kleinschaligheid van de beurs. Ook over de sprekers zijn veel lovende reacties gekomen; goed bezocht waren o.a. de lezingen van Hans Muench (dir. IHRSA Europe), ‘De 10 Geboden van de Fitnessondernemer’ door Theo Hendriks en de vele social media bijdragen.

De organisatie kijkt tevreden terug op de behaalde resultaten, dankzij een kleine groei in bezoekersaantallen, maar vooral de positieve reacties van de standhouders stemmen tot tevredenheid. 90% van hen heeft al laten weten volgend jaar weer van de partij te zijn. Graag willen zij iedereen bedanken voor het bezoeken en deelnemen aan deze editie van de Fitness en Wellness Top, en hopen dat volgend jaar minstens zo succesvol zal zijn.

De redactie van body•LIFE was erbij en noteerde voor u de belangrijkste reacties van de beursdeelnemers.

Delcom International op de Fitness en Wellness Top 2012

Daar waar momenteel de fitnessvakdagen een bron van discussie en vertwijfeling zijn, kijken wij terug op een prettige en vruchtbare deelname. Nadat ook wij na enig wikken en wegen hadden besloten acte de présence te geven, zijn we er vol ingegaan en hebben wij gemerkt dat de bezoekers, weliswaar niet al te groot in getale maar wel doelgericht op zoek naar passende oplossingen, de nodige informatie heeft kunnen verzamelen om de bedrijfsvoering in deze zware tijden te kunnen optimaliseren. Kostenbesparing, of investeren in zaken die rechtstreeks geld opleveren, is het motto. Delcom heeft daar op ingespeeld en weet met haar zeer uitgebreide personeelsmodule de oplossing te bieden door besparing op personeel en personeelskosten. Het roosteren gaat via de site waardoor ruilen en invallen een simpele zaak is geworden. Registreren van de gewerkte uren, al dan niet na in- en uitchecken met de vinger-scan, waarbij maandelijks alle gegevens rechtstreeks aan de accountant worden aangeleverd. Bent u geen DMS gebruiker, geen probleem: deze module is volledig stand alone te gebruiken. Uiteraard bieden wij ook deze module in een SAAS+2 oplossing. U werkt in de cloud zonder het risico dat internet u in de steek laat. Wilt u meer informatie? Laat het ons even weten, wij brengen u graag op de hoogte van alle details.

Quinn Sports

Met veel enthousiasme kijken wij terug naar de FW Top 2012. De goedverzorgde entourage en de collegiale standhouders zorgden voor een prettige en ontspannen sfeer waarin we een heel aantal potentiële klanten hebben mogen verwelkomen in onze Quinn Sports stand. Mede door de FW Top 2012 heeft onze afzetmarkt voor onze Quinn bikes zich ook in het buitenland verder uitgebreid. De mogelijkheden, om behalve beursbezoekers, ook mede standhouders te leren kennen, waren goed uitgedacht en uitgevoerd. De SS Rotterdam maakte de perfecte locatie voor de FW Top 2012 Netwerkmeeting. Het netwerken zorgde voor professionele en nuttige contacten op een vriendschappelijke manier.

www.quinn-sports.nl

Beurservaring TotalSeat

WOW, dit had ik niet verwacht. Een veel gehoorde opmerking onder de enthousiaste beursbezoekers bij het ervaren van de elektrische massagestoel van TotalSeat. En niet zo gek natuurlijk, de huidige generatie elektrische massagestoelen zijn ronduit verrassend goed en een echte toevoeging voor veel bedrijven die actief zijn in het wellness segment. Het bezoek aan onze stand is voor veel bezoekers aanleiding om serieus te onderzoeken hoe en waar ze de massagestoel in willen gaan zetten. De uitvoering met muntautomaat maakt dat de stoelen direct bijdragen aan de omzet. Maar minstens zo belangrijk is natuurlijk een toegevoegde waarde voor klantbeleving in het wellness bedrijf. Aandacht voor ontspanning en massage is groeiend in Nederland en met een Massagestoel speel je daar direct op in.

www.totalseat.nl

Meijers Fit en Gezond blikt terug op de Fitness en Wellness Top 2012

De Fitness en Wellness Top dagen waren dit jaar voor Meijers Fit en Gezond een groot succes. Deze editie stond het functional trainingsprogramma ‘Core Power’ centraal.  

Zowel bestaande als nieuwe klanten hebben kennis kunnen maken met de nieuwste topmerken van Meijers Fit en Gezond en kunnen bekijken hoe deze te integreren in het Core Power Program. Sinds de introductie van de BOSU® Balance Trainer in 2004 heeft Meijers Fit & Gezond  het assortiment aan functionele trainingsproducten geleidelijk aan uitgebreid met topmerken als Stroops® Dynamaxâ„¢, aeroSling® en Kamagonâ„¢.

De Fitness en Wellness Top was dan ook een uiterst geschikt moment om deze nieuwigheden aan u voor te stellen. Wij kunnen met veel plezier terugkijken op succesvolle beursdagen.

Graag zien wij u dan ook het volgende jaar terug op de Fitness en Wellness Top 2013 om samen te kijken naar mogelijkheden in uw fitnesscentrum en onze nieuwste ontwikkelingen.

Kunt u niet wachten kijk dan voor onze nieuwste ontwikkelingen op

www.meijers.com

Climbstation

De Fitness & Welness Top was voor de Climbstation de allereerste presentatie op een Nederlandse vakbeurs. Wij hadden niet alleen een stand met informatiemateriaal neergezet, maar ook de Climbstation die wij normaal voor evenementen gebruiken, zodat bezoekers zelf het klimmen op de unieke draaiende klimwand konden zien en ervaren. De reacties die wij hebben gekregen waren uitermate positief: veel bezoekers hadden het apparaat nooit eerder gezien, en overwonnen snel hun scepsis over de inzetmogelijkheden. Juliën van der Slikke, eigenaar van de op dit moment nog enige sportschool in Nederland met een Climbstation, was ook op de stand aanwezig en deelde zijn ervaringen met de bezoekers, zodat iedereen zich een goed beeld kon vormen van wat het hebben van een Climbstation concreet inhoudt.

De beurs heeft voor ons veel nieuwe contacten opgeleverd met fitnessondernemers, en daarnaast ook met fysiotherapeuten, evenementenorganisaties en publieke instellingen zoals defensie en de politiekorpsen. Zoals wij het dan ook inschatten kunnen wij binnen afzienbare tijd een aantal nieuwe Climbstations in Nederland gaan plaatsen. De enige vraag die voor ons nog rest, is wie er het eerste in durft te stappen.

Kijk voor meer informatie over de Climbstation op www.climbstation.eu.

Gym Apps, succesvol gelanceerd op de FWTOP 2012!

Gym Apps is een nieuwe speler op de fitnessmarkt. Met hypermoderne technologie maakt Gym Apps het mogelijk dat iedere fitnessclub zijn eigen mobiele app kan hebben op de iPhone en Android. En dit al vanaf 99 euro per maand. Directeur Hans Donkers van Gym Apps over de FWTOP: “De FWTOP was voor ons een spannende beurs. Na lange tijd ontwikkelen laat je daar toch voor het eerst je kindje zien aan de buitenwereld. Gelukkig waren de reacties zeer positief. Wij hebben veel aanloop gehad en veel enthousiaste mensen en bedrijven gesproken. Mensen waren verbaasd hoe snel en eenvoudig wij nu mobiele apps kunnen ontwikkelen. Zeker wanneer men mobiele websites gewend is, kregen we terug dat dit een verademing is. Uiteindelijk hebben zelfs boven verwachting veel clubs ter plekke besloten om hun mobiele app door ons te laten ontwikkelen. Daarnaast was het voor ons ook interessant om kennis te maken met mensen uit de markt. Dit is ook zeker gelukt! Kortom: voor ons was de beurs geslaagd!” Wil je meer weten over Gym Apps, kijk dan op www.gym-apps.nl, of download de demo app Gym City.

Nieuw: Klantbeleving vergelijken met concurrerende fitnessclubs in de buurt

Tijdens de Fitness & Wellness Top 2012 is de eerste tussenstand van De Fitnessclub van het Jaar Verkiezing bekend gemaakt. Verschillende fitnessclubs kwamen er speciaal voor naar Ahoy. Met name de noviteit om een rapport te kunnen ontvangen met de rapportcijfers van klanten in vergelijking tot het anonieme gemiddelde van de fitnessclubs uit de omgeving kon op enthousiasme van de fitnessclubs rekenen. Want scoor je beter dan de rest dan is dat een direct verkoopargument voor nieuwe leden. Veel fitnessclubhouders gingen al even op de foto met de wisselbeker die speciaal voor deze gelegenheid bewaakt werd tijdens de beurs.

Tot en met 15 november vindt de verkiezing plaats in alle 415 gemeenten in Nederland. Daarna strijden de gemeentewinnaars om de Provincie Awards. Deze Awards worden op 17 december uitgereikt in het Steigenberger Kurhaus Hotel in Den Haag.

Men kan stemmen via www.fitnessclubvanhetjaar.nl. Ook is er op die website gratis promotiemateriaal en tips te vinden voor het werven van stemmen.

De Verkiezing wordt georganiseerd door Vote Company in samenwerking met Eurosport, Travel Exclusive, Thermen Bussloo en Body Biz. Voor iedere stem gaat er 5 cent naar Spieren voor Spieren. In 2011 werd er een cheque van ruim 1.500 euro aan Spieren voor Spieren overhandigd.

Terugblik op de Fitness & Wellness Top 2012 door Byloth

Na de tegenvallende beurs van 2011 waren we behoorlijk terughoudend of we dit jaar weer zouden deelnemen. Uiteindelijk hebben we besloten om toch weer acte de présence te geven. Deze keuze was met name ingegeven door het feit dat we de Helix hebben, een nieuw en daardoor relatief onbekend toestel dat als enige cardioapparaat ook de ab- en adductoren traint. Met de Helix als eyecatcher kregen we gelukkig de nodige aanloop. Iets nieuws is interessant en we kregen dan ook van veel mensen te horen dat dit het enige apparaat was dat echt vernieuwend was op de beurs. Veel bezoekers leken toch enigszins verveeld door alle loopbanden, fietsen en crosstrainers die er in hun ogen uiteindelijk toch allemaal nagenoeg hetzelfde uitzien. Hoewel er op de beurs zelf geen concrete verkoop was, hebben we wel veel nieuwe contacten kunnen leggen met ondernemers die geïnteresseerd zijn in onze producten, en dan met name de Helix. En omdat wij zo sterk geloven in de Helix hebben wij al deze contacten beloofd dat wij hem gratis en vrijblijvend op proef komen plaatsen zodat ze hun leden kennis kunnen laten maken, dus wij hebben voldoende werk de komende tijd.

www.byloth.nl

Starten als franchisenemer bij fit20?

fit20 is sinds 3 jaar actief in de lucratieve niche markt van Personal Training met een sterk onderscheidend, innovatief concept. Klanten trainen slechts 1 keer per week in een luxe airco gekoelde ruimte zonder om te kleden, zonder te zweten en toch super intensief. Kan niet? Lees onze klantverhalen op www.fit20.nl of probeer het zelf uit in 1 van onze 17 studio’s.

Bij fit20 profiteer je van onze kennis en ervaring. Wij ondersteunen op het gebied van acquisitie, marketing, vakinhoudelijke opleiding en administratie. Zo ontlasten we je van alles wat niet direct bijdraagt tot het doen groeien en bloeien van je fit20 studio. Jij richt je op het vinden & binden van klanten.

Heb je een passie om mensen fysiek te trainen naar hun optimale resultaat?

Past het ondernemerschap bij je? Dit omvat verantwoordelijkheid en vrijheid.

Ben je bereid om actief te netwerken in business netwerken?

Ben je in staat om 20.000 euro te investeren in jouw toekomst?

Heb je geen 9 tot 5 mentaliteit?

Ben je een teamplayer? In een formule is samenwerking de basis tot succes.

fit20 zal in de komende jaren in Nederland groeien naar 100 studio’s. Meer info? walter@fit20.nl

Indoorcycling Group Benelux

Indoorcycling Group Benelux was dit jaar wederom aanwezig op de Fitness & Wellness Top in Ahoy. Wij kijken met een goed gevoel terug op deze beurs. Waar vorig jaar nog de twijfel was welke beurs doorgang zou vinden, was dat dit jaar meer dan duidelijk. Aan promotie was veel meer aandacht besteed en dit was goed te merken aan het bezoekersaantal. ICG® Benelux toonde o.a. het fantastische Myride+ systeem. Myride+ is virtueel indoor cycling zoals u dit nog nooit ervaren heeft. De beelden zijn zo levensecht dat iedereen zich ook daadwerkelijk op die ene bewuste klim in de bergen bevindt om vervolgens in volle vaart de afdaling in te gaan. De mogelijkheden van Myride+ zijn enorm: al meer dan 170 films staan er op dit moment in het systeem. Myride+ is zowel in te zetten in de daluren met virtuele coach als met live coaching. Het systeem is te gebruiken met ieder willekeurig fietsmerk.

Maak van uw indoor cyclingruimte een ware beleving! Neem contact met ons op ervaar zelf wat Myride+ voor u kan beteken.

Indoorcycling Group Benelux

www.indoorcyclingbenelux.nl

info@indoorcycling.nl

T: 033 – 47 25 469

Opleiding 2000

Tijdens de Fitness & Wellness Top had Opleidingen 2000 een speciale beursactie: win GRATIS opleiding naar keuze. Vele bezoekers hebben deelgenomen aan de beursactie van Opleidingen 2000 en maken kans op een GRATIS opleiding naar keuze. Speciaal voor de lezers van body•LIFE heeft Opleidingen 2000 deze actie verlengd. Het enige wat je hoeft te doen is een e-mail te sturen naar info@opleidingen.nl o.v.v. BEURSACTIE en geef aan in welke opleidingen je geinteresseerd bent. Eind november 2012 zal de winnaar bekend worden gemaakt!

www.opleidingen2000.nl

info@opleidingen2000.nl

BETTER BELLY®

Ook Better Belly was dit jaar present op de Fitness & Wellness Top in Ahoy. Na enige twijfel bij iedere beursdeelnemer of dit jaar wel een succes zou worden, was die twijfel meteen na het openen van de deuren al weg: de eerste bezoekers kwamen binnen. Better Belly is inmiddels 3 jaar op de markt en ieder fitnesscentrum en afslankstudio die met Better Belly start weet dat dit een succesformule is. Of een centrum nu start of al enkele jaren met Better Belly werkt: Better Belly blijft een succes. Door de minimale investering die een ondernemer hoeft te doen om Better Belly in zijn/haar club te halen, is binnen no time de investering eruit en is Better Belly winstgevend. Door het positieve resultaat gaan leden positief praten en overtuigen andere mensen ook bij het desbetreffende centrum te gaan sporten. Inmiddels is Better Belly ook succesvol in het buitenland. Tevens was Better Belly op LIW in Birmingham om de mensen aldaar te overtuigen van het succes van Better Belly en zodoende zijn ook in Engeland de eerste clubs gestart! Wilt u zelf Better Belly gratis uitproberen? Neem dan contact met ons op!

Better Belly – www.betterbelly.nl -

info@betterbelly.nl - T: 06 – 54 363 361

Edities