Oorsprong van Preventiecentrum

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2012

I body•LIFE 7I2012

Wladimirov Fitness en Wellness Genieten, sporten en ontspannen in een gezellige en professionele ambiance.

Met de rubriek ‘ondernemer in beeld’ biedt body•LIFE een informatief artikel over een ondernemer die werkzaam is in de fitnessbranche. Enerzijds wordt het ondernemen belicht, anderzijds de persoon achter de onderneming. Voor deze editie interviewde de redactie Youri Wladimirov van Wladimirov Fitness en Wellness.

Uit wat voor gezin komt u?

Ik kom uit een ondernemersgezin en heb nog een broer.

Hoe bent u ondernemer geworden?

Wladimirov Fitness en Wellness is een familiebedrijf opgericht in 1982 door mijn vader en moeder Spas en Gloria Wladimirov met als naam Wladimirov Sportinstituut voor vitaliteit. In een tijd dat fitness nog een vies woord was. Van het begin af aan is sporten mij met de paplepel ingegoten. Als jonge jongen hielp ik al mee achter de bar. Later ben ik ook mensen gaan begeleiden. Volgens stond ik voor de keus welke opleiding ik moest gaan doen. Mijn vader stelde voor om een financiële opleiding te gaan. Hij vond dat belangrijk als basis om een bedrijf goed te kunnen leiden. Een keuze waarvan ik achteraf geen spijt van heb gehad en waardoor de financiële zaken hier goed op orde zijn. Elke dag heb ik een overzicht van de actuele cijfers en mocht het nodig zijn, dan kan ik op tijd bijsturen. Zeker in deze economisch moeilijke tijden is dit een must.

Hoe is uw onderneming gegroeid en hoe heeft dat plaatsgevonden?

In 2005 heb ik het bedrijf van mijn ouders overgenomen. Een paar jaar daarvoor is het centrum volledig verbouwd vanwege de groei van het aantal leden. Een verbouwing die in 2003 is voltooid. Helaas stopte de groei hierna doordat de concurrentie in Den Bosch fors begon toe te nemen. Toen ik startte, waren er zes fitnesscentra. Nu zijn dat er 32. Om nieuwe leden te werven, ben ik begonnen met nieuwsbrieven, berichten op Hyves enz. Maar toen kwam de crisis in 2008 en dat betekende een streep door de groeiplannen. Ik heb me toen gefocust om bestaande leden te behouden. Hiervoor heb ik de faciliteiten en diensten uitgebreid met o.a. Personal Training, wellness, zonnebanken en horecavoorzieningen.

Op dit moment is de situatie stabiel, maar we kunnen niet concurreren tegen de prijzen van de low-budget centra. In die prijzenslag ga ik overigens ook niet mee. Uiteraard streef je als ondernemer altijd naar groei. De tijd dat je een advertentie zette en de mensen binnenstroomden, is voorbij. Om toch nieuwe leden te werven, maak ik regelmatig gebruik van Sweetdeal. Het probleem is echter dat de concurrenten daar ook gebruik van maken en je een groep zwevende klanten hebt die van Sweetdeal naar Sweetdeal hoppen. Je houdt er in feite weinig klanten aan over. Vandaar dat we reclameacties doen met een knipoog. Zo hebben we onlangs op een warme dag op de markt in Den Bosch en tijdens de avondvierdaagse waterijsjes uitgedeeld met een dagkaart er aan vast gemaakt.

Ziet u mogelijkheden voor verbetering van de fitnessbranche?

Zeker. Personal Training is een mogelijkheid om de kwaliteit in de fitnessbranche te verbeteren. Vanwege de crisis kiezen weinig mensen op dit moment voor Personal Training. Ik zie meer in Small Group Training. Daar hebben we verschillende activiteiten voor ontwikkeld zoals een hardloopcursus, bootcamp en Crossfit. Activiteiten waar maximaal 10 mensen aan meedoen en op afspraak met elkaar trainen onder begeleiding. We merken in de praktijk dat deze activiteiten een goede binding onder elkaar creëren en mensen elkaar stimuleren om er voor te gaan. Het is volgens mij een van de methoden om mensen aan het bewegen te krijgen. Niet doelloos op een apparaat trainen, maar activiteiten organiseren met een kop en een staart zodat mensen een doel hebben. Zo wordt onze hardloopcursus steeds afgesloten met een hardloopevenement. Dan zie je de gedrevenheid van mensen om te presteren.

Wat doet uw bedrijf aan duurzaamheid?

Ook willen ons steentje bijdragen aan duurzaamheid en doen aan afval scheiden van papier en plastic. Daarnaast is al onze verlichting energiezuinig.

Bent u ook maatschappelijk betrokken bij de regio?

We zijn het AED punt in de wijk. Jarenlang waren we de enigen. Daarnaast ondersteunen we goede doelen zoals voor kinderkanker. Verder sponsoren we het dames en heren hockeyteam van Den Bosch die in de Eredivisie spelen en ook hier komen trainen. Een aantal van hun hebben meegedaan aan de Olympische Spelen.

Hoe combineert u uw werk met uw privéleven en hoe ziet u de toekomst?

Het managen van een club kost veel tijd en energie. Ik heb acht medewerkers in vaste dienst en heb nog zes oproepkrachten met een nul uren contract. Om alles in goede banen te leiden is er weinig tijd voor ontspanning. Daarnaast heb ik nog een gezin met jonge kinderen dat ook tijd vergt. Mijn vrouw werkt ook mee in de zaak en heeft daarnaast haar eigen baan. Zij geeft spinning en pilates en regelt de personele zaken. Binnen het gezin is zij de steunpilaar. Zij zorgt dat alles kan doorgaan, want zonder haar zou ik het niet redden. Wat de toekomst betreft, gaan we op deze voet verder. We hebben geen grootse plannen om te verbouwen of te investeren. Hooguit ga ik investeren in personeel om ze creatiever in te zetten bij nog nieuwe te bedenken concepten en diensten.

Tekst: Loet van Bergen

Ondernemer in beeld I business

Trivia

• Favoriete restaurant: Thaise keuken.

• Favoriete vakantiebestemming: Italië

• Favoriete auto: Mercedes

• Mijn mobiel is een: Samsung Galaxy SIII

Paspoortcheck:

• Geboorteplaats: Rosmalen

• Geboortedatum: 11 december 1980

• Ouders: Gloria en Spas Wladimirov

• Partner: Natascha

• Opleiding: HEAO Management, Economie en Recht (MER), Fitnesstrainer A, cursussen spinning, tae bo enz.

body•LIFE 7I2012 I

Edities