Column Marie-Anne van Laak

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr7 2012
Kopietje paspoort

Bedrijven en organisaties kopiëren steeds vaker het identiteitsbewijs van klanten en relaties. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als ‘kopietje paspoort’. Het op grote schaal kopiëren of scannen van identiteitsdocumenten brengt risico’s met zich mee voor de persoonlijke levenssfeer van burgers, zoals identiteitsfraude. Mensen kunnen hiervan jarenlang financiële en maatschappelijke schade ondervinden. Een kopie maken van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart is dan ook – op enkele uitzonderingen na – bij wet verboden.

Mag u iemand vragen om legitimatie?

In het algemeen hebben medewerkers van bedrijven en organisaties geen wettelijke bevoegdheid om een persoon te verplichten zich te legitimeren. Ze kunnen iemand dus hooguit vragen om legitimatie.

Is daarnaast een ‘kopietje paspoort’ toegestaan?

Een bedrijf of organisatie mag alleen in uitzonderlijke gevallen een kopie of scan maken van uw identiteitsbewijs, namelijk indien hiervoor een wettelijke basis bestaat. Dit dient beoordeeld te worden per afzonderlijke situatie. Hieronder een kleine greep uit praktijkvoorbeelden.

Lidmaatschap van een sportschool

Een nieuw lid van een sportschool wordt bij zijn inschrijving gevraagd om verschillende persoonsgegevens, zoals zijn/haar naam, adres en betalingsgegevens. In aanvulling wil de baliemedewerker ook een geldig identiteitsbewijs van het nieuwe lid scannen. Desgevraagd geeft de medewerker aan dat dit een voorwaarde is om lid te kunnen worden. De sportschool mag een kopie van het identiteitsbewijs niet als voorwaarde stellen om lid te kunnen worden omdat hier geen wettelijke basis voor bestaat.

Arbeidsrelaties

Een werkgever is op grond van de Wet op de Loonbelasting verplicht om bij indiensttreding van een nieuwe werknemer diens identiteit te controleren aan de hand van een geldig identiteitsbewijs. Na deze controle is de werkgever wettelijk verplicht om een kopie van het gecontroleerde bewijs in zijn loonadministratie op te nemen en te bewaren. In dit geval mag een werkgever dus een kopie van het identiteitsbewijs maken.

Let op: ten aanzien van uitzendkrachten mag een werkgever geen kopie van het identiteitsbewijs maken omdat de uitzendkracht in dienst is van het uitzendbureau en dit bureau een kopie van het identiteitsbewijs bewaart. Voor buitenlandse uitzendkrachten gelden weer andere regels.

Had u in uw bedrijf de gewoonte kopieën te maken en loopt u nu risico?

Let dan goed op want bij het onrechtmatig verzamelen en gebruiken van ‘kopietjes paspoort’, loopt u het risico dat het CBP handhavende maatregelen treft, zoals een last onder dwangsom.

Column Vlaminckx I business

Hanneke Jansen (Vlaminckx Advocaten)

Hanneke Jansen (1985) richt zich op de algemene rechtspraktijk. h.jansen@vlaminckx.nl / www.vlaminckx.nl /

T: 077-3201948 / F: 077-3524516

body•LIFE 7I2012 I

I body•LIFE 7I2012

Links of rechts?

Politiek is net als de fitnessbranche: het blijkt vaak moeilijk uit te leggen waar je nu precies voor staat en welke groep mensen je aanspreekt. Wat opvalt de laatste jaren is dat vooral de extremere partijen zowel aan de rechter- als aan de linkerkant groeien: SP en PVV. Deze partijen hebben duidelijke speerpunten gekozen, waardoor ze herkenbaar zijn voor de gemiddelde Nederlander. En blijkbaar spreekt dat aan want deze partijen worden beloond door de kiezer.

Des te moeilijker hebben de zogenaamde ‘midden’ partijen het momenteel. PvdA en CDA zijn van oudsher de grootste spelers in de politieke arena, maar hebben de laatste jaren enorm veel terrein verloren. De reden? Ze willen teveel Nederlanders het naar de zin maken waardoor ze geen duidelijke speerpunten hebben. Ze bekennen te weinig kleur en zijn daardoor niet herkenbaar genoeg bij de Nederlandse kiezer.

Alle bewoners van

4 tot 80 jaar

Dat wordt vaak als doelgroep genoemd van een fitnesscentrum. Op zich is het een nobele gedachte om voor iedereen een aanbod te hebben, maar is het realistisch? Is het zo dat als je maar steeds meer aanbiedt, je ook steeds meer klanten krijgt? Kun je aan de ene kant streetdance voor kids hebben en aan de andere kant yoga voor 60-plussers? Een Slim Belly ruimte en een free weight ruimte voor body-builders? Meestal niet, want het levert een aantal problemen op. Ten eerste moet je een gigantisch aanbod, lees kosten, hebben voor al deze verschillende doelgroepen, immers elke doelgroep heeft een andere behoefte. En bij veel fitnesscentra is het aanbod net als een Chinese menukaart; je moet je er doorheen worstelen. Het tweede probleem is dat je een grijs en onherkenbaar imago hebt. Multifunctionaliteit kan op zich een positioneringskeuze zijn, maar zal in elk geval altijd in een aantal speerpunten moeten worden samengevat. Anders ziet de consument door de bomen het bos niet meer. Waar staat dit fitnesscentrum voor, voel ik me hier thuis, bieden ze een oplossing voor mijn specifieke probleem?

Wie kiest, zal

gekozen worden

De oplossing is eenvoudig: kiezen! De voorbeelden in de politiek tonen het aan: alles draait om keuzes maken en natuurlijk het imago van de partij en lijsttrekker. Maar ook in onze branche loont het om keuzes te maken: wie had 10 jaar geleden gedacht dat low-budget fitness zo‘n grote vlucht zou nemen? Maar ook de fysiotherapeutisch georiënteerde centra evenals de fitnesscentra die zich specialiseren in afslanken nemen een steeds groter aandeel in de markt. Ook voor u geldt dus: maak een keuze:

Welk specifieke probleem lost u aantoonbaar beter op dan uw concurrent? Gemiddeld presteren op meerdere fronten zal namelijk niet meer voldoende zijn.

Welke doelgroep spreek ik aan? En wees daarin zo concreet mogelijk. Liever 3 mensen die zich door u aangesproken voelen, dan 10 die u niet zien staan.

Onderscheid u door middel van marketing: uw imago, uw reclame-uitingen, uw corporate design, alles draagt hier aan bij. Kijk maar naar grote merken als Albert Heijn; eigenlijk niets meer of minder dan een supermarkt, maar zeer onderscheidend door TV reclames en … voetbalplaatjes!

Keuzes maken vergt moed. En daar ligt vaak het probleem: veel ondernemers zijn bang om klanten te verliezen door voor een specifieke richting te kiezen. Maar dat is dus juist de bedoeling! Door te kiezen voor een specifieke groep mensen, zal deze groep zich thuis voelen bij u en zal deze groep zich gaan uitbreiden door sociale binding en mond-tot-mond reclame. Er ontstaat een zogenoemde ‘community’ die vele malen sterker is dan een onsamenhangde heterogene klantengroep. Kiezen dus!

Edities