Innoveren 2012: Look-Good-Fitness versus Feel-Good-Fitness

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2012

I body•LIFE 6I2012

De ondernemers die aan het woord komen zijn afkomstig uit de meest uiteenlopende hoeken en niches van de sportmarkt. Veel ondernemers in dit boek, zijn dan ook echte pioniers. Zij bewandelden nieuwe wegen. Zij zagen nieuwe producten en diensten, nieuwe markten, nieuwe kansen. De professies van de geïnterviewden lopen van fitnessondernemer tot zwembadexploitant, van organisator van sportreizen tot sportschoenfabrikant en van spelersmakelaar tot uitgever van sport- en reisbladen. De ondernemers uit de fitnessbranche die in het boek aan het woord komen zijn: Jan de Jong van Vital Balance Group, Mark Bresser van Global Sport Solutions, Bert Lavrijsen van Laco International, Eric Wilborts van HealthCity en Blue Green, Guus van der Meer van Power Plate en Paul Kienstra van High Five Intenz Groep. Het boek is samengesteld door Jan Janssens, Jan Luitzen en Rem Pronk, die verbonden zijn aan de opleiding Sport, Management en Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam.

Vier criteria

Bij de selectie van de ondernemers voor dit boek hebben de auteurs aan de ene kant zo veel mogelijk variatie nagestreefd (jong en oud, groot en klein, beginnend en gearriveerd, zeer uiteenlopende activiteiten), maar aan de andere kant ook geprobeerd om vanuit verschillende sectoren en niches van de markt (bijvoorbeeld fitness, outdoor, leisure, toerisme, informatie, handel) meer ondernemers te interviewen. Het eerste zorgt voor een rijk beeld van het ondernemerschap in de sport. Het tweede geeft een mooi zicht op verschillen in benadering en bedrijfsvoering tussen ondernemers onderling. Voorts hebben de auteurs ervoor gekozen om uitsluitend 'echte' ondernemers aan het woord te laten. Daartoe rekenen ze personen voor wie het ondernemerschap een hoofdactiviteit is, die de bevoegdheid hebben om strategische beslissingen te nemen in een onderneming, een organisatie met winstoogmerk derhalve, waarvan zij geheel of gedeeltelijk eigenaar zijn. Aan deze vier criteria voldoen alle ondernemers in dit boek.

Vrijheid van ondernemerschap

In de biografische vertellingen van de ondernemers in dit boek komen uiteraard sportspecifieke elementen naar voren, maar de meer generieke aspecten van het ondernemerschap zijn duidelijk dominant. Het zijn deze aspecten die benut zijn als korte titels van de verschillende portretten. En zijn aspecten die op deze wijze weliswaar met één ondernemer in verband worden gebracht, maar die ook in veel andere portretten terugkeren.

Zo heeft het portret van Frank van Wezel (Hi-Tec), de nestor onder de ondernemers, de titel ‘Avontuur’ meegekregen, iets wat getuige zijn levensgeschiedenis zeer passend is. Hij verhaalt onder andere hoe hij op de bonnefooi naar Taiwan ging en met een container sportschoenen terugkeerde. Dat avontuurlijke zit in veel ondernemers. En precies zo zit het met de andere aspecten die als titel boven de portretten staan. Peter Hopstaken (Sport Knowhow XL) benadrukt de vrijheid van het ondernemerschap. Hij kan zich niet voorstellen dat hij nog eens terugkeert in loondienst. Jan de Jong (Vital Balance) heeft in zijn loopbaan verschillende betrekkingen in loondienst afgewisseld met vrij ondernemerschap. Hij blijft op zoek naar uitdagingen. Die uitdagingen heeft Nicky Broos (Sneeuwattractiepark Skidome & Indoor Skydive) volop in petto voor zijn gasten. Zijn adagium als ondernemer is simpel houden: "Het is een kwestie van de juiste dingen bij elkaar brengen. Het leven bestaat tenslotte uit eten, drinken en het doen van activiteiten." Veel ondernemers onderstrepen zijn woorden: houd het eenvoudig, niet te lang nadenken, doen!

Eigen ideeën realiseren

De Jonge ondernemer Mark Bresser (Global Sport Solutions) blaakt van het zelfvertrouwen, iets wat hij deelt met de andere ondernemers. Getuige de naam van zijn bedrijf heeft hij zelfs mondiale aspiraties. Rudwin Pieete (Mats) wil als ondernemer in de eerste plaats zijn eigen ideeën realiseren. Dat is voor veel ondernemers een belangrijke drijfveer. Matty Verkamman (De Buitenspelers) vertrouwt als ondernemer volledig op zijn eigen intuïtie, een eigenschap die hij met veel collega's deelt. Bert Cocu (Emolife) heeft voor zijn onderneming inspiratie gehaald uit Amerika, en hij is niet de enige. De VS blijken voor meer ondernemers een gidsland. Voor Albert Blommestijn (Polder Sport) is de attractie van het ondernemen vooral dat hij zijn creativiteit kwijt kan in nieuwe sporttoestellen en -onderdelen. Michel Lukkien (Warming Up Sportpromotions) was op zijn eigen manier creatief. Hij introduceerde Nike

in Nederland en verkocht duizenden schoenen, vanuit huis en de kofferbak. Zoals zoveel ondernemers startte ook Bob van Oosterhout (Triple Double) vanuit huis, en zoals zoveel collega's bruist hij van de energie.

Netwerken opbouwen

Govert de Vries (In2sports) benadrukt het belang van een goed netwerk en connecties met specialisten in het werkveld. Goede contacten zijn ook belangrijk met financiers en leveranciers, stelt Theo Bakkum (Adventurepark Saplaza) en daar komt het ook heel erg aan op vertrouwen wekken. Ook een beetje bluf hoort erbij, bekent Jokko de Wit (Oranjecamping), maar waar begint lef en begint bluf? Bert Lavrijsen (Laco) is iets nuchterder. Hij onderstreept het belang van goed calculeren. Alle ondernemers zullen het hem nazeggen, maar lang niet allemaal hebben ze dat ook altijd gedaan. Voor Maas van Drie (Maruba) is de markt kennen een voorwaarde voor succes. En als die markt verandert, en iets anders vraagt, moet je als ondernemer anticiperen, aldus Henk Bergsma (Brunotti). Je moet proberen steeds de volgende golf te pakken. Ernest van den Bemd (Cycletours) legt de lat hoog voor zichzelf en zijn medewerkers. Die laatste kan hij misschien niet zoveel leren, maar hij kan wel het niveau van hun ambitie omhoog brengen. Johan Steenbergen (Kennispraktijk) geniet van het samenspel met zijn mensen. Hij wil samen ondernemen. Dat wil Gert-Jan Pruijn (Sciandri) ook wel, dus hij moet er voor waken dat hij te ver voor de troepen uit gaat. Risico's durven nemen, is een essentieel aspect van ondernemerschap voor Erik Wilborts (HealthCity & Blue Green), en hij staat daar zeker niet alleen in. Om risico's te beperken en groei te realiseren komt het volgens Bas van Rens (Mylaps) aan op strategisch opereren, en als het heel goed gaat, volgens Guus van der Meer (Power Plate) ook op groei kanaliseren. Verschillende ondernemers, waaronder hijzelf, hebben ervaren dat de zaken zo goed liepen dat ze uit de hand liepen. Je hebt als ondernemer niet alles in de hand, volgens Henk van der Kruk (Juventa), je moet ook met de markt mee. En als het onverhoopt misgaat, moet je ook hard maar met respect kunnen zijn, stelt Paul Kienstra (High Five Intenz). Eerlijk blijven tegenover klanten, leveranciers en eigen mensen, is volgens Pierre Mulder (Piri Sport) het parool. Patrick Wouters (House of Sports) is met zijn bedrijf 24 uur per dag beschikbaar. Lange dagen, korte nachten; dat komt veel ondernemers bekend voor. Edward van Dijk (Telstar Sports and Fashion) heeft het delegeren moeten leren, maar weet nu hoe het moet. Je moet als ondernemer je mensen vertrouwen, controleren én waardering geven.

Door schade en schande wijs worden

Dat het ondernemerschap wel eens spannend is, hebben velen ervaren. Philip Hennemann (Infostrada Sports) is er een van. Hij kroop soms door het oog van de naald. Dat iets misgaat of mislukt, is voor velen herkenbaar en niet alleen voor Rob Jansen (Sport-Promotion) maar dat is een kwestie van vallen, opstaan en doorgaan. Door schade en schande wijs worden, is ook zo'n universeel gebezigde uitdrukking onder de ondernemers. Op Rick Slabbers (PBN) is het zeker van toepassing, maar, zo meent hij, door te leren van ervaringen doe je het steeds een beetje beter. Ondanks de drukke werkweken, de stress en de tegenslagen die zij rapporteren, staan alle ondernemers positief in het leven. Ze gaan, net als Sven Boekhorst (SB Events) die niets liever doet dan mee skaten tijdens de evenementen die hij organiseert, met plezier naar hun werk. Ondernemen in de Sport is kortom een boek dat inspireert en prettig leest en veel ondernemers – ook de fitnessondernemers – zullen allerlei vraagstukken waar zij in de praktijk tegenaan lopen, herkennen in de verhalen van de geportretteerde ondernemers. Dat het om ondernemers gaat die in min of meer dezelfde markt opereren, maakt allerlei aspecten van het ondernemerschap nog herkenbaarder. Ze zullen lezen dat de ondernemers, ook de mannen die het echt gemaakt hebben, dezelfde twijfels, worstelingen en problemen kennen of hebben gekend die zij hebben. Maar ze zullen ook lezen dat succesvolle ondernemers uitgaan van hun eigen kracht en beseffen dat de toekomst gevormd wordt door keuzes en niet door trends en prognoses. Ze zullen inzien dat ondernemers vaak veel lef hebben, maar zeker niet roekeloos zijn. Ze nemen aanvaardbare risico's, durven fouten te maken, deze te erkennen en ervan te leren.

Het boek telt 240 pagina´s in full colour, is uitgevoerd in een hardcover en voorzien van een leeslintje. Het geheel is fraai vormgegeven door Mariska Offerman en rijk geïllustreerd met foto's gemaakt door Maurits van Hout.

De winkelprijs is vastgesteld op

€ 34.95 en u kunt het boek kopen via

www.ondernemeninsport.nl/

Wat kunt u leren van… 32 ondernemers in de sport

Recent is het boek verschenen van Ondernemen in de Sport met 32 biografische vertellingen van ondernemers in de sport. Het zijn authentieke en openhartige verhalen van pioniers en vernieuwers over passie, doorzettingsvermogen, succes en falen. Over dromen die werkelijkheid werden, die worden nagejaagd of al weer vervlogen zijn. Een inspirerend, leerzaam en onderhoudend boek dat leest als een boek met spannende avonturen.

De ondernemers die aan het woord komen zijn afkomstig uit de meest uiteenlopende hoeken en niches van de sportmarkt. Veel ondernemers in dit boek, zijn dan ook echte pioniers. Zij bewandelden nieuwe wegen. Zij zagen nieuwe producten en diensten, nieuwe markten, nieuwe kansen. De professies van de geïnterviewden lopen van fitnessondernemer tot zwembadexploitant, van organisator van sportreizen tot sportschoenfabrikant en van spelersmakelaar tot uitgever van sport- en reisbladen. De ondernemers uit de fitnessbranche die in het boek aan het woord komen zijn: Jan de Jong van Vital Balance Group, Mark Bresser van Global Sport Solutions, Bert Lavrijsen van Laco International, Eric Wilborts van HealthCity en Blue Green, Guus van der Meer van Power Plate en Paul Kienstra van High Five Intenz Groep. Het boek is samengesteld door Jan Janssens, Jan Luitzen en Rem Pronk, die verbonden zijn aan de opleiding Sport, Management en Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam.

Vier criteria

Bij de selectie van de ondernemers voor dit boek hebben de auteurs aan de ene kant zo veel mogelijk variatie nagestreefd (jong en oud, groot en klein, beginnend en gearriveerd, zeer uiteenlopende activiteiten), maar aan de andere kant ook geprobeerd om vanuit verschillende sectoren en niches van de markt (bijvoorbeeld fitness, outdoor, leisure, toerisme, informatie, handel) meer ondernemers te interviewen. Het eerste zorgt voor een rijk beeld van het ondernemerschap in de sport. Het tweede geeft een mooi zicht op verschillen in benadering en bedrijfsvoering tussen ondernemers onderling. Voorts hebben de auteurs ervoor gekozen om uitsluitend 'echte' ondernemers aan het woord te laten. Daartoe rekenen ze personen voor wie het ondernemerschap een hoofdactiviteit is, die de bevoegdheid hebben om strategische beslissingen te nemen in een onderneming, een organisatie met winstoogmerk derhalve, waarvan zij geheel of gedeeltelijk eigenaar zijn. Aan deze vier criteria voldoen alle ondernemers in dit boek.

Vrijheid van ondernemerschap

In de biografische vertellingen van de ondernemers in dit boek komen uiteraard sportspecifieke elementen naar voren, maar de meer generieke aspecten van het ondernemerschap zijn duidelijk dominant. Het zijn deze aspecten die benut zijn als korte titels van de verschillende portretten. En zijn aspecten die op deze wijze weliswaar met één ondernemer in verband worden gebracht, maar die ook in veel andere portretten terugkeren.

Zo heeft het portret van Frank van Wezel (Hi-Tec), de nestor onder de ondernemers, de titel ‘Avontuur’ meegekregen, iets wat getuige zijn levensgeschiedenis zeer passend is. Hij verhaalt onder andere hoe hij op de bonnefooi naar Taiwan ging en met een container sportschoenen terugkeerde. Dat avontuurlijke zit in veel ondernemers. En precies zo zit het met de andere aspecten die als titel boven de portretten staan. Peter Hopstaken (Sport Knowhow XL) benadrukt de vrijheid van het ondernemerschap. Hij kan zich niet voorstellen dat hij nog eens terugkeert in loondienst. Jan de Jong (Vital Balance) heeft in zijn loopbaan verschillende betrekkingen in loondienst afgewisseld met vrij ondernemerschap. Hij blijft op zoek naar uitdagingen. Die uitdagingen heeft Nicky Broos (Sneeuwattractiepark Skidome & Indoor Skydive) volop in petto voor zijn gasten. Zijn adagium als ondernemer is simpel houden: "Het is een kwestie van de juiste dingen bij elkaar brengen. Het leven bestaat tenslotte uit eten, drinken en het doen van activiteiten." Veel ondernemers onderstrepen zijn woorden: houd het eenvoudig, niet te lang nadenken, doen!

Eigen ideeën realiseren

De Jonge ondernemer Mark Bresser (Global Sport Solutions) blaakt van het zelfvertrouwen, iets wat hij deelt met de andere ondernemers. Getuige de naam van zijn bedrijf heeft hij zelfs mondiale aspiraties. Rudwin Pieete (Mats) wil als ondernemer in de eerste plaats zijn eigen ideeën realiseren. Dat is voor veel ondernemers een belangrijke drijfveer. Matty Verkamman (De Buitenspelers) vertrouwt als ondernemer volledig op zijn eigen intuïtie, een eigenschap die hij met veel collega's deelt. Bert Cocu (Emolife) heeft voor zijn onderneming inspiratie gehaald uit Amerika, en hij is niet de enige. De VS blijken voor meer ondernemers een gidsland. Voor Albert Blommestijn (Polder Sport) is de attractie van het ondernemen vooral dat hij zijn creativiteit kwijt kan in nieuwe sporttoestellen en -onderdelen. Michel Lukkien (Warming Up Sportpromotions) was op zijn eigen manier creatief. Hij introduceerde Nike

in Nederland en verkocht duizenden schoenen, vanuit huis en de kofferbak. Zoals zoveel ondernemers startte ook Bob van Oosterhout (Triple Double) vanuit huis, en zoals zoveel collega's bruist hij van de energie.

Netwerken opbouwen

Govert de Vries (In2sports) benadrukt het belang van een goed netwerk en connecties met specialisten in het werkveld. Goede contacten zijn ook belangrijk met financiers en leveranciers, stelt Theo Bakkum (Adventurepark Saplaza) en daar komt het ook heel erg aan op vertrouwen wekken. Ook een beetje bluf hoort erbij, bekent Jokko de Wit (Oranjecamping), maar waar begint lef en begint bluf? Bert Lavrijsen (Laco) is iets nuchterder. Hij onderstreept het belang van goed calculeren. Alle ondernemers zullen het hem nazeggen, maar lang niet allemaal hebben ze dat ook altijd gedaan. Voor Maas van Drie (Maruba) is de markt kennen een voorwaarde voor succes. En als die markt verandert, en iets anders vraagt, moet je als ondernemer anticiperen, aldus Henk Bergsma (Brunotti). Je moet proberen steeds de volgende golf te pakken. Ernest van den Bemd (Cycletours) legt de lat hoog voor zichzelf en zijn medewerkers. Die laatste kan hij misschien niet zoveel leren, maar hij kan wel het niveau van hun ambitie omhoog brengen. Johan Steenbergen (Kennispraktijk) geniet van het samenspel met zijn mensen. Hij wil samen ondernemen. Dat wil Gert-Jan Pruijn (Sciandri) ook wel, dus hij moet er voor waken dat hij te ver voor de troepen uit gaat. Risico's durven nemen, is een essentieel aspect van ondernemerschap voor Erik Wilborts (HealthCity & Blue Green), en hij staat daar zeker niet alleen in. Om risico's te beperken en groei te realiseren komt het volgens Bas van Rens (Mylaps) aan op strategisch opereren, en als het heel goed gaat, volgens Guus van der Meer (Power Plate) ook op groei kanaliseren. Verschillende ondernemers, waaronder hijzelf, hebben ervaren dat de zaken zo goed liepen dat ze uit de hand liepen. Je hebt als ondernemer niet alles in de hand, volgens Henk van der Kruk (Juventa), je moet ook met de markt mee. En als het onverhoopt misgaat, moet je ook hard maar met respect kunnen zijn, stelt Paul Kienstra (High Five Intenz). Eerlijk blijven tegenover klanten, leveranciers en eigen mensen, is volgens Pierre Mulder (Piri Sport) het parool. Patrick Wouters (House of Sports) is met zijn bedrijf 24 uur per dag beschikbaar. Lange dagen, korte nachten; dat komt veel ondernemers bekend voor. Edward van Dijk (Telstar Sports and Fashion) heeft het delegeren moeten leren, maar weet nu hoe het moet. Je moet als ondernemer je mensen vertrouwen, controleren én waardering geven.

Door schade en schande wijs worden

Dat het ondernemerschap wel eens spannend is, hebben velen ervaren. Philip Hennemann (Infostrada Sports) is er een van. Hij kroop soms door het oog van de naald. Dat iets misgaat of mislukt, is voor velen herkenbaar en niet alleen voor Rob Jansen (Sport-Promotion) maar dat is een kwestie van vallen, opstaan en doorgaan. Door schade en schande wijs worden, is ook zo'n universeel gebezigde uitdrukking onder de ondernemers. Op Rick Slabbers (PBN) is het zeker van toepassing, maar, zo meent hij, door te leren van ervaringen doe je het steeds een beetje beter. Ondanks de drukke werkweken, de stress en de tegenslagen die zij rapporteren, staan alle ondernemers positief in het leven. Ze gaan, net als Sven Boekhorst (SB Events) die niets liever doet dan mee skaten tijdens de evenementen die hij organiseert, met plezier naar hun werk. Ondernemen in de Sport is kortom een boek dat inspireert en prettig leest en veel ondernemers – ook de fitnessondernemers – zullen allerlei vraagstukken waar zij in de praktijk tegenaan lopen, herkennen in de verhalen van de geportretteerde ondernemers. Dat het om ondernemers gaat die in min of meer dezelfde markt opereren, maakt allerlei aspecten van het ondernemerschap nog herkenbaarder. Ze zullen lezen dat de ondernemers, ook de mannen die het echt gemaakt hebben, dezelfde twijfels, worstelingen en problemen kennen of hebben gekend die zij hebben. Maar ze zullen ook lezen dat succesvolle ondernemers uitgaan van hun eigen kracht en beseffen dat de toekomst gevormd wordt door keuzes en niet door trends en prognoses. Ze zullen inzien dat ondernemers vaak veel lef hebben, maar zeker niet roekeloos zijn. Ze nemen aanvaardbare risico's, durven fouten te maken, deze te erkennen en ervan te leren.

Het boek telt 240 pagina´s in full colour, is uitgevoerd in een hardcover en voorzien van een leeslintje. Het geheel is fraai vormgegeven door Mariska Offerman en rijk geïllustreerd met foto's gemaakt door Maurits van Hout.

De winkelprijs is vastgesteld op

€ 34.95 en u kunt het boek kopen via

www.ondernemeninsport.nl/

'De ondernemers die aan het woord komen zijn afkomstig uit de meest uiteenlopende hoeken en niches van de sportmarkt'

wat u kunt leren van I business

body•LIFE 6I2012 I

Edities