Ondernemer in beeld

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2012

I body•LIFE 6I2012

INNOVEREN 2012; Look-Good-Fitnessâ„¢ versus Feel-Good-Fitnessâ„¢

Uit Duits onderzoek is gebleken dat 2 groepen het goed zullen blijven doen in de toekomstige fitnessmarkt. Allereerst de dure centra die zich onderscheiden door veel luxe en “zien en gezien worden”. Daarnaast zullen de centra blijven bestaan waarbij de inhoud van de programma’s hun ‘unique sellingpoint’ is. Met andere woorden onze klanten zijn bereid een lidmaatschap te betalen voor het oog of voor de inhoud.

Zo bij voor de zomerstop een overweging voor u; wat wordt uw positie in de markt?

Wij hebben gekozen voor de Feel-Good-Fitnessâ„¢. Voordat ik inga op wat dat voor ons betekent, eerst een overzicht van de verschillen tussen Look-Good-Fitnessâ„¢ en Feel-Good-Fitnessâ„¢ zoals een lokaal marktonderzoek uitgewezen heeft.

Feel-Good-Fitnessâ„¢ betekent binnen ons centrum dat iedere klant een op-maat-programma aangeboden krijgt. Dat er op elk moment hulp is bij kleine en heel ingewikkelde vragen. Dat er direct tijd gemaakt wordt, wanneer een lid van ons centrum buiten de deuren een blessure heeft opgelopen. Daarnaast kunnen wij vanuit onze opleiding, in hun naam overleggen met huisarts, behandelend therapeut of schadeletselverzekeraar. Ons klantenbestand bestaat dan ook voornamelijk uit mensen die het belang van hun eigen gezondheid als een belangrijke prioriteit zien.

Een deel van ons ledenbestand bestaat uit mensen die nog nooit eerder getraind hebben omdat ze zich niet prettig voelen bij het Look-Good-Fitness™ concept. Echter zij hebben voor zichzelf een drempel overwonnen door bij ons een abonnement aan te gaan. Deze drempel verdwijnt geheel wanneer ze ervaren dat hun gezondheid en welzijn wel vaart bij het abonnement, dat bij ons hun gezondheid voorop staat in de programma’s die wij aanbieden. Hiermee ligt onze klantenbasis dus niet in de eerste plaats bij de groep die het leuk vindt om 1 x per week aan een groepsles mee te doen. Bij ons komen deze leden gemiddeld 3-5x per week trainen. Wij zijn voor deze frequentie ook adviserend. Wanneer wij belang hechten dat er vaker getraind wordt in verband met controle over blessures of verbetering van de basisfunctie, dan zullen we dat aangeven en toelichten. Het is natuurlijk aan de klant om dat op te volgen of naast zich neer te leggen, maar het zal niet liggen aan de kosten. Wij hebben namelijk slechts 1 abonnementsvorm en die is onbeperkt. Ik kan dus met een gerust hart een klant adviseren de eerste 4 weken van het abonnement dagelijks te komen trainen en daarna rustig af te bouwen naar 3 x per week. Daarentegen kan ik bij de voorbereiding voor een prestatie een klant ook adviseren de frequentie van trainen uit te bouwen van 2 x per week naar 5 x per week. Het onbeperkte abonnement geeft ons de vrijheid de klant te adviseren vanuit een kwaliteitsprincipes en niet vanuit een omzetprincipe. Daarnaast heeft de klant heeft het voordeel dat er niet gepusht wordt naar een zo duur mogelijk abonnement.

Het andere deel van ons ledenbestand bestaat uit mensen die bij andere centra/sportbeoefening blessures opgelopen hebben. Zij zitten met een directe trainingsvraag. Wat kan ik wel en niet doen met training om blessureherstel te ondersteunen, en terugval te voorkomen. Zij combineren fitness met een andere sportbeoefening en hun doel is de prestaties in die sportbeoefening te optimaliseren. Ook zij voelen zich in ons centrum prima thuis omdat zij ondersteund worden in hun trainingsdoelestellingen. Deze mensen maken trainen wat minder frequent in goede tijden en frequenter in tijden van een blessure of in de periode na een sportprestatie

Het kenmerk van ons Feel-Good-Fitness™ concept is dat de klant zich fysiek beter gaat voelen als gevolg van onze programma’s. Daarnaast vinden wij het ook belangrijk dat de klant een goed gevoel overhoud aan het abonnement. Zoals in het kader te zien is, wordt onze prijs/kwaliteit verhouding door 80% van de leden als goed of neutraal bestempeld en, last but not least, berust onze marketing op word-of-mouth reclame. Dat gecombineerd met het gegeven dat 85% van onze klanten meer dan 3 jaar lid is, kan ik rustig stellen dat de Feel-Good-Fitness™ formule voor ons een succes is.

Lilian Rijfkogel, LPT; C.E.A.S.

Artros Healthfocusâ„¢, HQ: Almenseweg 3; 7231PG Warnsveld

Facility location: Heliumstraat 9; 7463PL Rijssen, T: 06-53614366

E: lilian@artros.nl

Zo bij voor de zomerstop een overweging voor u; wat wordt uw positie in de markt?

Wij hebben gekozen voor de Feel-Good-Fitnessâ„¢. Voordat ik inga op wat dat voor ons betekent, eerst een overzicht van de verschillen tussen Look-Good-Fitnessâ„¢ en Feel-Good-Fitnessâ„¢ zoals een lokaal marktonderzoek uitgewezen heeft.

Feel-Good-Fitnessâ„¢ betekent binnen ons centrum dat iedere klant een op-maat-programma aangeboden krijgt. Dat er op elk moment hulp is bij kleine en heel ingewikkelde vragen. Dat er direct tijd gemaakt wordt, wanneer een lid van ons centrum buiten de deuren een blessure heeft opgelopen. Daarnaast kunnen wij vanuit onze opleiding, in hun naam overleggen met huisarts, behandelend therapeut of schadeletselverzekeraar. Ons klantenbestand bestaat dan ook voornamelijk uit mensen die het belang van hun eigen gezondheid als een belangrijke prioriteit zien.

Een deel van ons ledenbestand bestaat uit mensen die nog nooit eerder getraind hebben omdat ze zich niet prettig voelen bij het Look-Good-Fitness™ concept. Echter zij hebben voor zichzelf een drempel overwonnen door bij ons een abonnement aan te gaan. Deze drempel verdwijnt geheel wanneer ze ervaren dat hun gezondheid en welzijn wel vaart bij het abonnement, dat bij ons hun gezondheid voorop staat in de programma’s die wij aanbieden. Hiermee ligt onze klantenbasis dus niet in de eerste plaats bij de groep die het leuk vindt om 1 x per week aan een groepsles mee te doen. Bij ons komen deze leden gemiddeld 3-5x per week trainen. Wij zijn voor deze frequentie ook adviserend. Wanneer wij belang hechten dat er vaker getraind wordt in verband met controle over blessures of verbetering van de basisfunctie, dan zullen we dat aangeven en toelichten. Het is natuurlijk aan de klant om dat op te volgen of naast zich neer te leggen, maar het zal niet liggen aan de kosten. Wij hebben namelijk slechts 1 abonnementsvorm en die is onbeperkt. Ik kan dus met een gerust hart een klant adviseren de eerste 4 weken van het abonnement dagelijks te komen trainen en daarna rustig af te bouwen naar 3 x per week. Daarentegen kan ik bij de voorbereiding voor een prestatie een klant ook adviseren de frequentie van trainen uit te bouwen van 2 x per week naar 5 x per week. Het onbeperkte abonnement geeft ons de vrijheid de klant te adviseren vanuit een kwaliteitsprincipes en niet vanuit een omzetprincipe. Daarnaast heeft de klant heeft het voordeel dat er niet gepusht wordt naar een zo duur mogelijk abonnement.

Het andere deel van ons ledenbestand bestaat uit mensen die bij andere centra/sportbeoefening blessures opgelopen hebben. Zij zitten met een directe trainingsvraag. Wat kan ik wel en niet doen met training om blessureherstel te ondersteunen, en terugval te voorkomen. Zij combineren fitness met een andere sportbeoefening en hun doel is de prestaties in die sportbeoefening te optimaliseren. Ook zij voelen zich in ons centrum prima thuis omdat zij ondersteund worden in hun trainingsdoelestellingen. Deze mensen maken trainen wat minder frequent in goede tijden en frequenter in tijden van een blessure of in de periode na een sportprestatie

Het kenmerk van ons Feel-Good-Fitness™ concept is dat de klant zich fysiek beter gaat voelen als gevolg van onze programma’s. Daarnaast vinden wij het ook belangrijk dat de klant een goed gevoel overhoud aan het abonnement. Zoals in het kader te zien is, wordt onze prijs/kwaliteit verhouding door 80% van de leden als goed of neutraal bestempeld en, last but not least, berust onze marketing op word-of-mouth reclame. Dat gecombineerd met het gegeven dat 85% van onze klanten meer dan 3 jaar lid is, kan ik rustig stellen dat de Feel-Good-Fitness™ formule voor ons een succes is.

Look-Good-Fitnessâ„¢ Feel-Good-Fitnessâ„¢

- Veel diensten binnen de deuren Veel diensten gericht op de trainingsinhoud

(van babysitters tot schoonheidssalon)

- Indrukwekkende luxe omgeving Bescheiden omgeving waar de trainingszaal de grootste ruimte inneemt

- De “mooiste” apparatuur De meest functionele apparatuur

- Dure abonnementen (je moet er iets voor Redelijke abonnementen ( goede kwaliteit over hebben om er bij te horen) moet voor iedereen beschikbaar zijn)

- De klant met de meeste “cloud”, krijgt Iedere klant krijgt de aandacht die er nodig is

de meeste aandacht

innoveren I business

body•LIFE 6I2012 I

Edities