De kracht van een team

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr6 2012

I body•LIFE 6I2012

De ondernemer: de minst rendabele medewerker

Een ondernemer is een hooggekwalificeerde en duur betaalde werkkracht. Hiervan zijn veel ondernemers zich echter niet bewust en ze verzanden in alledaagse routinewerkzaamheden die net zo goed gedaan kunnen worden door goedkopere krachten. Daarom is het van belang om de energie en tijd van de ondernemer effectief in te zetten:

- Gebruik werktijd daar waar maximaal effect te behalen valt

- Minimaliseer de nutteloze werkuurtjes tussendoor

- Controleer alle werkzaamheden op rendabiliteit

Om een goede inschatting te kunnen maken van uw eigen situatie kunt u bij de auteur van dit artikel gratis de ‘Checklist voor persoonlijke effectiviteit’ aanvragen.

De 20% regel

Tijd en energie zijn begrensd. In het ideale geval werkt een ondernemer veertig, maximaal vijftig uur per week. Langer werken dan dat is niet verstandig en zal ten koste gaan van de prestaties op lange termijn. Verdeel daarom de tijd effectief in vijf kernwerkzaamheden, waaraan ongeveer evenveel tijd en energie wordt gestoken.

20% als gastheer in de trainingsruimtes

Het wordt gewaardeerd als ‘de baas’ zich laat zien op de werkvloer in de rol van gastheer of gastvrouw. Het gaat hier vooral om het motiveren van en het communiceren met klanten, het ervaren van feedback van klanten en daarbij interesse tonen in hun tevredenheid. Het gaat juist niet om trainingsbegeleiding en toestelinstructies. De daadwerkelijke instructie zou voor de ondernemer beperkt moeten blijven tot een enkele groepsles in de week of personal training. Het meest effectief voor de meeste fitnesscentra is de periode 18.00-20.00 uur, waarbij de meeste klanten aanwezig zijn.

20% als gastheer bij de bar/receptie

Begroet klanten persoonlijk bij binnenkomst en toon oprechte interesse. Laat klanten merken dat ze gewaardeerd worden. Schud handen, neem persoonlijk afscheid, neem deel aan gesprekken bij de bar en geef eens een drankje weg. Het is niet de bedoeling dat de ondernemer ingeroosterd is bij de bar of receptie, eventueel bijspringen bij drukte daar gelaten. De beste tijden: 17.00-18.00 uur en 20.00-21.00 uur.

20% planning en organisatie

Deze werkzaamheden worden helaas te vaak verwaarloosd. Er is namelijk absolute rust bij nodig zonder onderbrekingen van klanten of personeel. Denk bijvoorbeeld aan:

- De omzetplanning, gesprekken met de bank, interne organisatie

- Statistieken, controlling, evalueren van de resultaten

- Bedrijfsdoel bepalen, opsplitsen naar subdoelen

- Marketing en reclame, communicatie richting leden

- Prijsbeleid, prijsverhogingen

- Personeelsbeleid: werving, selectie, sollicitatie, vakantie

Zorg dat onrendabele administratieve werkzaamheden worden uitbesteed en niet door de ondernemer zelf moeten worden gedaan.

20% kennisoverdracht

Elke medewerker moet vervangbaar zijn, dus ook de ondernemer. Delegeren geeft de ondernemer tijd en ruimte voor andere zaken en zorgt voor meer ‘helicopter-view’. Zorg voor ‘empowerment’ bij de medewerkers; geef medewerkers verantwoordelijkheden, bevoegdheden, mandaten. Belangrijk daarbij is dat deze medewerkers daartoe de kwaliteiten bezitten en vervolgens de kennis overgedragen krijgen van de ondernemer. Het gaat hierbij om:

- Interne trainingen over producten, processen, aanbiedingen, diensten

- Intensief inwerken van nieuwe medewerkers over bijvoorbeeld de bedrijfsfilosofie

- Bijscholing, up-to-date blijven door middel van netwerken, branchetijdschriften

- Teammeetings waarin wordt gerapporteerd naar de ondernemer en waarin medewerkers de samenhang tussen de verschillende afdelingen ervaren

Op korte termijn is deze investering van tijd niet direct rendabel, maar op langere termijn zal het multipliceren van kennis en kunde van de ondernemer zeker vruchten gaan afwerpen.

20% buitendienst

Dit belangrijke onderdeel neemt in de praktijk helaas nauwelijks 5% van de tijdsbesteding van de ondernemer in. Terwijl er veel omzetpotentieel ligt in zaken als:

- Het vormen van een netwerk van lokale samenwerkingspartners

- Persoonlijk contact met bedrijven over bedrijfsfitness

- Onderhandelen met instellingen, zorgverzekeraars

- Verkoop van advertenties, zodat een groot gedeelte van het marketingbudget terugverdiend kan worden.

- Het opzetten van promotionele acties

Dergelijke activiteiten kunnen het beste plaatsvinden tijdens kantooruren, vooral in de middag. Er is maar één manier om de kostbare tijd van de ondernemer effectief en efficiënt te besteden en dat is door activiteiten, werkzaamheden, verantwoordelijken vanuit een nul-positie opnieuw in te vullen. Gebruik daarbij bovenstaande verdeling op basis van de ‘20%-regel’. Door meer áán het bedrijf dan ín het bedrijf te werken zullen de resultaten verbeteren en zal de ondernemer meer tijd hebben voor zaken die er echt toe doen. Uw tijd is immers goud waard.

Fitnessondernemers werken vaak veel en hard, vaak wel zestig, zeventig of zelfs tachtig uur in de week. De persoonlijke investering in het bedrijf is vaak enorm, maar wat levert het eigenlijk op? Als we kijken naar de winsten die momenteel behaald worden binnen de branche, verdient een gemiddelde fitnessondernemer met al dat werk tussen de vijf en tien euro per uur. Tijd voor een andere baan?

Een ondernemer is een hooggekwalificeerde en duur betaalde werkkracht. Hiervan zijn veel ondernemers zich echter niet bewust en ze verzanden in alledaagse routinewerkzaamheden die net zo goed gedaan kunnen worden door goedkopere krachten. Daarom is het van belang om de energie en tijd van de ondernemer effectief in te zetten:

- Gebruik werktijd daar waar maximaal effect te behalen valt

- Minimaliseer de nutteloze werkuurtjes tussendoor

- Controleer alle werkzaamheden op rendabiliteit

Om een goede inschatting te kunnen maken van uw eigen situatie kunt u bij de auteur van dit artikel gratis de ‘Checklist voor persoonlijke effectiviteit’ aanvragen.

De 20% regel

Tijd en energie zijn begrensd. In het ideale geval werkt een ondernemer veertig, maximaal vijftig uur per week. Langer werken dan dat is niet verstandig en zal ten koste gaan van de prestaties op lange termijn. Verdeel daarom de tijd effectief in vijf kernwerkzaamheden, waaraan ongeveer evenveel tijd en energie wordt gestoken.

20% als gastheer in de trainingsruimtes

Het wordt gewaardeerd als ‘de baas’ zich laat zien op de werkvloer in de rol van gastheer of gastvrouw. Het gaat hier vooral om het motiveren van en het communiceren met klanten, het ervaren van feedback van klanten en daarbij interesse tonen in hun tevredenheid. Het gaat juist niet om trainingsbegeleiding en toestelinstructies. De daadwerkelijke instructie zou voor de ondernemer beperkt moeten blijven tot een enkele groepsles in de week of personal training. Het meest effectief voor de meeste fitnesscentra is de periode 18.00-20.00 uur, waarbij de meeste klanten aanwezig zijn.

20% als gastheer bij de bar/receptie

Begroet klanten persoonlijk bij binnenkomst en toon oprechte interesse. Laat klanten merken dat ze gewaardeerd worden. Schud handen, neem persoonlijk afscheid, neem deel aan gesprekken bij de bar en geef eens een drankje weg. Het is niet de bedoeling dat de ondernemer ingeroosterd is bij de bar of receptie, eventueel bijspringen bij drukte daar gelaten. De beste tijden: 17.00-18.00 uur en 20.00-21.00 uur.

20% planning en organisatie

Deze werkzaamheden worden helaas te vaak verwaarloosd. Er is namelijk absolute rust bij nodig zonder onderbrekingen van klanten of personeel. Denk bijvoorbeeld aan:

- De omzetplanning, gesprekken met de bank, interne organisatie

- Statistieken, controlling, evalueren van de resultaten

- Bedrijfsdoel bepalen, opsplitsen naar subdoelen

- Marketing en reclame, communicatie richting leden

- Prijsbeleid, prijsverhogingen

- Personeelsbeleid: werving, selectie, sollicitatie, vakantie

Zorg dat onrendabele administratieve werkzaamheden worden uitbesteed en niet door de ondernemer zelf moeten worden gedaan.

20% kennisoverdracht

Elke medewerker moet vervangbaar zijn, dus ook de ondernemer. Delegeren geeft de ondernemer tijd en ruimte voor andere zaken en zorgt voor meer ‘helicopter-view’. Zorg voor ‘empowerment’ bij de medewerkers; geef medewerkers verantwoordelijkheden, bevoegdheden, mandaten. Belangrijk daarbij is dat deze medewerkers daartoe de kwaliteiten bezitten en vervolgens de kennis overgedragen krijgen van de ondernemer. Het gaat hierbij om:

- Interne trainingen over producten, processen, aanbiedingen, diensten

- Intensief inwerken van nieuwe medewerkers over bijvoorbeeld de bedrijfsfilosofie

- Bijscholing, up-to-date blijven door middel van netwerken, branchetijdschriften

- Teammeetings waarin wordt gerapporteerd naar de ondernemer en waarin medewerkers de samenhang tussen de verschillende afdelingen ervaren

Op korte termijn is deze investering van tijd niet direct rendabel, maar op langere termijn zal het multipliceren van kennis en kunde van de ondernemer zeker vruchten gaan afwerpen.

20% buitendienst

Dit belangrijke onderdeel neemt in de praktijk helaas nauwelijks 5% van de tijdsbesteding van de ondernemer in. Terwijl er veel omzetpotentieel ligt in zaken als:

- Het vormen van een netwerk van lokale samenwerkingspartners

- Persoonlijk contact met bedrijven over bedrijfsfitness

- Onderhandelen met instellingen, zorgverzekeraars

- Verkoop van advertenties, zodat een groot gedeelte van het marketingbudget terugverdiend kan worden.

- Het opzetten van promotionele acties

Dergelijke activiteiten kunnen het beste plaatsvinden tijdens kantooruren, vooral in de middag. Er is maar één manier om de kostbare tijd van de ondernemer effectief en efficiënt te besteden en dat is door activiteiten, werkzaamheden, verantwoordelijken vanuit een nul-positie opnieuw in te vullen. Gebruik daarbij bovenstaande verdeling op basis van de ‘20%-regel’. Door meer áán het bedrijf dan ín het bedrijf te werken zullen de resultaten verbeteren en zal de ondernemer meer tijd hebben voor zaken die er echt toe doen. Uw tijd is immers goud waard.

management I business

Matthijs Mennes is campaign developer Benelux en senior marketingspecialist bij Greinwalder & Partner Marketing Services International, Europa’s grootste marketingadviesbureau voor de fitnessbranche, onder andere bekend van succesconcepten als Slim Belly en Hoe fit is Nederland. Wilt u reageren: matthijs.mennes@greinwalder.com

body•LIFE 6I2012 I

Edities