Health & Wellness Nieuws

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2012
Onderzoek naar innovatieve concepten voor wellnesscentra

Tekst: Loet van Bergen

Onderzoek

Het lectoraat, dat bestaat uit onderzoekers, docenten en studenten, onderzoekt de komende jaren in hoeverre kennis, ervaringen en preventieve wellnessconcepten uit wellnessgidslanden (Duitsland & Oostenrijk) op innovatieve wijze kunnen worden toegepast in Nederlandse wellnesscentra. Hiervoor worden op drie terreinen onderzoek gedaan en concepten ontwikkeld: leefstijlcoaching, watertherapie en healthy-ageing. Daarnaast is het project een katalysator voor kennisuitwisseling tussen kennisinstellingen en MKB’ers in de wellnessbranche in binnen-en buitenland.

Preventieve Wellness

Wellness kan worden beschouwd als een wereldwijde, brede maatschappelijke verandering die staat voor het gegeven dat steeds meer mensen zelfverantwoordelijkheid nemen ten aanzien van hun gezondheid en welbevinden. Uit het eerste mondiale wellnessonderzoek Spas and the Global Wellness Market (2010) blijkt dat het hier een grote industrie betreft: “Drie megatrends waarborgen dan ook de continue groei in de vraag naar wellness, te weten:

1. Een ouder wordende wereldpopulatie.

2. Een falend en uit elkaar vallend gezondheidszorgsysteem, waarbij consumenten, medici, zorgverzekeraars en overheden zoeken naar de meest efficiënte alternatieven in de zorg. Hierbij vindt een verschuiving plaats van curatieve naar preventieve zorg.

3. Een toenemende mondialisering waarin consumenten steeds beter op de hoogte zijn van diverse soorten van gezondheidsbehandelingen.

De consument wordt echter overladen met informatie over wellness door het internet, eigen reiservaringen en door media-iconen zoals Oprah Winfrey, Jamie Oliver en Deepak Chopra. In de geïndustrialiseerde wereld, zo vermeldt het rapport, tellen we 289 miljoen ‘wellnessers’. In het verlengde daarvan is het niet verwonderlijk dat er binnen de vrijetijdsmanagement en gezondheidsstudies steeds meer aandacht uitgaat naar het fenomeen wellness. Het bezoeken van spa’s wordt steeds meer een levensstijl. In Europa staan een aantal landen bekend als wellnessgidslanden. Het zijn landen die de muren tussen cure, care en wellness geslecht hebben. Cure en care komen vanuit de gezondheidszorg, wellness veeleer vanuit de recreatieve sector. Alle drie behelzen ze aspecten van wellbeing. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gelden als bakermat van specifieke wellnessconcepten. In de kuuroorden is een basis gelegd voor preventieve gezondheidszorg door voorlichting te combineren met meerdaagse arrangementen. Kortom, landen met een kuurcultuur waarbij de preventieve en curatieve werking van diverse behandelingsmethoden door zorgverzekeraars (deels) vergoed worden. In Nederland daarentegen worden nog niet of nauwelijks leefstijl- en wellnessconcepten in wellnesscentra aangeboden. De Nederlandse consument lijkt hier echter wel behoefte aan te hebben. Bovendien wordt dit ook gestimuleerd vanuit de overheid en zorgverzekeraars. Mkb-ondernemers uit de wellnessbranche signaleren deze veranderende vraag van Nederlandse consumenten en willen hierop inspelen door innovatieve preventieve wellnessconcepten te ontwikkelen.

Aanbod in Nederland

Nederland heeft weliswaar een historie van badhuizen, maar kent niet echt een traditie op het gebied van kuren en preventieve gezondheidszorg. Het aanbieden van wellnesstotaalconcepten is dan ook zeldzaam. In Nederland zijn circa 60 grotere wellnesscentra, thermen en sauna’s. Wellnesscentra in Nederland worden groter en bieden steeds meer voorzieningen. Maar een uitgebreid aanbod van preventieve wellness, dat gericht is op leefstijlbevordering binnen wellnesscentra, ontbreekt. En dat terwijl steeds duidelijker wordt dat een druk leven met stress en irritaties, slechte eetgewoonten, te weinig beweging kan leiden (op latere leeftijd) tot allerlei welvaartsziektes. Dat blijkt voor een groeiende groep Nederlanders de realiteit van dit moment. Uit het nationale onderzoek van het GfK-Panel (2008) komt naar voren dat 1 op de 3 Nederlanders naar wellnesscentra gaan, namelijk: 35% van de vrouwen, tegen 25% van de mannen. Alles wat te maken heeft met ontspanning, genot en een goed gevoel, met andere woorden: wellness wint sterk aan populariteit. De vergrijzing en de verslechterde gezondheid door drukke levensstijlen hebben baat bij doelgerichte preventie behandelingen, blijkt uit de publicatie ‘Cijfers & Trends’ over de wellnessbranche in Nederland van de Rabobank. De discussienota Zorg voor je gezondheid! (2010) van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg refereert eveneens aan deze ontwikkelingen: Mensen kloppen niet in de eerste plaats aan om zorg bij ziekte. Zij willen gezond blijven. Zij willen meedoen in de samenleving. Dat betekent een ander aanbod. De Nederlandse MKB’ers beseffen steeds meer welke sleutelrol preventieve wellness kan spelen bij de gezondheidsbevordering van de Nederlandse bevolking. De wellnessbranche werkt vraaggestuurd, maar bezit momenteel te weinig kennis over wat de klant precies aanspreekt op het gebied van preventieve wellness. Wil de branche zich in de toekomst kunnen profileren met innovatieve producten en diensten op het gebied van preventieve wellness, dan impliceert dit over de gehele linie dat er een professionaliseringsslag gemaakt moet worden in het Nederlandse wellnessmanagement.

Momenteel loopt er een onderzoek over preventieve Wellness. Het Lectoraat Leisure Management van Hogeschool Inholland voert het project uit, samen met 15 projectpartners uit binnen- en buitenland. Stichting Innovatie Alliantie stelt hiervoor RAAK-subsidie ter beschikking. Naast het lectoraat zijn ook de onderwijsdomeinen Management, Toerisme en Vrijetijdsmanagement, Gezondheid, Sport & Welzijn en de minor ‘Amsterdams Ondernemen’ van Inholland betrokken.

Onderzoek

Het lectoraat, dat bestaat uit onderzoekers, docenten en studenten, onderzoekt de komende jaren in hoeverre kennis, ervaringen en preventieve wellnessconcepten uit wellnessgidslanden (Duitsland & Oostenrijk) op innovatieve wijze kunnen worden toegepast in Nederlandse wellnesscentra. Hiervoor worden op drie terreinen onderzoek gedaan en concepten ontwikkeld: leefstijlcoaching, watertherapie en healthy-ageing. Daarnaast is het project een katalysator voor kennisuitwisseling tussen kennisinstellingen en MKB’ers in de wellnessbranche in binnen-en buitenland.

Preventieve Wellness

Wellness kan worden beschouwd als een wereldwijde, brede maatschappelijke verandering die staat voor het gegeven dat steeds meer mensen zelfverantwoordelijkheid nemen ten aanzien van hun gezondheid en welbevinden. Uit het eerste mondiale wellnessonderzoek Spas and the Global Wellness Market (2010) blijkt dat het hier een grote industrie betreft: “Drie megatrends waarborgen dan ook de continue groei in de vraag naar wellness, te weten:

1. Een ouder wordende wereldpopulatie.

2. Een falend en uit elkaar vallend gezondheidszorgsysteem, waarbij consumenten, medici, zorgverzekeraars en overheden zoeken naar de meest efficiënte alternatieven in de zorg. Hierbij vindt een verschuiving plaats van curatieve naar preventieve zorg.

3. Een toenemende mondialisering waarin consumenten steeds beter op de hoogte zijn van diverse soorten van gezondheidsbehandelingen.

De consument wordt echter overladen met informatie over wellness door het internet, eigen reiservaringen en door media-iconen zoals Oprah Winfrey, Jamie Oliver en Deepak Chopra. In de geïndustrialiseerde wereld, zo vermeldt het rapport, tellen we 289 miljoen ‘wellnessers’. In het verlengde daarvan is het niet verwonderlijk dat er binnen de vrijetijdsmanagement en gezondheidsstudies steeds meer aandacht uitgaat naar het fenomeen wellness. Het bezoeken van spa’s wordt steeds meer een levensstijl. In Europa staan een aantal landen bekend als wellnessgidslanden. Het zijn landen die de muren tussen cure, care en wellness geslecht hebben. Cure en care komen vanuit de gezondheidszorg, wellness veeleer vanuit de recreatieve sector. Alle drie behelzen ze aspecten van wellbeing. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gelden als bakermat van specifieke wellnessconcepten. In de kuuroorden is een basis gelegd voor preventieve gezondheidszorg door voorlichting te combineren met meerdaagse arrangementen. Kortom, landen met een kuurcultuur waarbij de preventieve en curatieve werking van diverse behandelingsmethoden door zorgverzekeraars (deels) vergoed worden. In Nederland daarentegen worden nog niet of nauwelijks leefstijl- en wellnessconcepten in wellnesscentra aangeboden. De Nederlandse consument lijkt hier echter wel behoefte aan te hebben. Bovendien wordt dit ook gestimuleerd vanuit de overheid en zorgverzekeraars. Mkb-ondernemers uit de wellnessbranche signaleren deze veranderende vraag van Nederlandse consumenten en willen hierop inspelen door innovatieve preventieve wellnessconcepten te ontwikkelen.

Aanbod in Nederland

Nederland heeft weliswaar een historie van badhuizen, maar kent niet echt een traditie op het gebied van kuren en preventieve gezondheidszorg. Het aanbieden van wellnesstotaalconcepten is dan ook zeldzaam. In Nederland zijn circa 60 grotere wellnesscentra, thermen en sauna’s. Wellnesscentra in Nederland worden groter en bieden steeds meer voorzieningen. Maar een uitgebreid aanbod van preventieve wellness, dat gericht is op leefstijlbevordering binnen wellnesscentra, ontbreekt. En dat terwijl steeds duidelijker wordt dat een druk leven met stress en irritaties, slechte eetgewoonten, te weinig beweging kan leiden (op latere leeftijd) tot allerlei welvaartsziektes. Dat blijkt voor een groeiende groep Nederlanders de realiteit van dit moment. Uit het nationale onderzoek van het GfK-Panel (2008) komt naar voren dat 1 op de 3 Nederlanders naar wellnesscentra gaan, namelijk: 35% van de vrouwen, tegen 25% van de mannen. Alles wat te maken heeft met ontspanning, genot en een goed gevoel, met andere woorden: wellness wint sterk aan populariteit. De vergrijzing en de verslechterde gezondheid door drukke levensstijlen hebben baat bij doelgerichte preventie behandelingen, blijkt uit de publicatie ‘Cijfers & Trends’ over de wellnessbranche in Nederland van de Rabobank. De discussienota Zorg voor je gezondheid! (2010) van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg refereert eveneens aan deze ontwikkelingen: Mensen kloppen niet in de eerste plaats aan om zorg bij ziekte. Zij willen gezond blijven. Zij willen meedoen in de samenleving. Dat betekent een ander aanbod. De Nederlandse MKB’ers beseffen steeds meer welke sleutelrol preventieve wellness kan spelen bij de gezondheidsbevordering van de Nederlandse bevolking. De wellnessbranche werkt vraaggestuurd, maar bezit momenteel te weinig kennis over wat de klant precies aanspreekt op het gebied van preventieve wellness. Wil de branche zich in de toekomst kunnen profileren met innovatieve producten en diensten op het gebied van preventieve wellness, dan impliceert dit over de gehele linie dat er een professionaliseringsslag gemaakt moet worden in het Nederlandse wellnessmanagement.

Projectpartners

De projectpartners zijn: Wellnessbranche - Dutch Spa & Wellness Association, Thermen en Beauty Group Nederland (Sauna van Egmond (Haarlem), Centre du Lac (Pijnacker),Thermen en Beauty Anholts en Houten Sauna), SpaZuiver (Amsterdam), Hidden Profits, Living Well en Total Wellness, Excercise Connexion Europe, Achmea Health Centers en Pré Health,Wellness Stars en Healing Hotels of the World, Onderwijs - Eastern University of Finland (EUF) en Hogeschool Inholland.

???g I health

Edities