Forum: Hoe overleef ik de crisis

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2012
Wat is het DNA van jouw bedrijf?

Er wordt veel van je verwacht in de huidige markt. Er is een overaanbod in de fitnessbranche, de economische crisis achtervolgt ons nog steeds en de consument heeft keuzes te over, dus zijn verwachtingspatroon ligt steeds hoger. Hoe houd je als ondernemer dan het hoofd boven water?

Leg je unieke genetische code vast! Wat is jouw DNA? Welke positie kies je? Ga op zoek naar je identiteit en gebruik deze om jouw koers te bepalen. Maak geen keuzes omdat jouw buurman ze ook maakt, maar kies wat past bij jou en houd vast aan die eigenheid. Hoe langer je op deze manier te werk gaat, hoe meer leden je aan gaat trekken die voor jou kiezen omdat ze zich bij jouw identiteit thuis voelen. Deze groep zal langer bij jou blijven omdat ze bewust voor jouw werkwijze en gevoel hebben gekozen. Als ze alleen maar voor je kiezen omdat je op dat moment een aantrekkelijke kortingsactie hebt, weet je dat ze direct weer voor een ander kiezen zodra die een nóg betere actie heeft. Stop met een strijd die puur om prijs draait, maar probeer het te winnen op identiteit.

Word een paarse koe

In een verdringingsmarkt als de fitnessbranche is het soms moeilijk om bij jezelf te blijven. Je voelt de hete adem van de concurrentie in je nek. Wellicht denk je dat je mee moet met wat zij te bieden hebben om de strijd aan te kunnen gaan. Fout! Hoe meer van hetzelfde je doet, hoe minder reden de consument heeft om voor jou te kiezen. Bij een ander krijgt hij immers hetzelfde! Vergelijk het met een weiland vol zwart-witte koeien. Je ziet geen verschil, dus is er geen specifieke koe die jouw aandacht trekt. Als je er een uit zou mogen kiezen, zou je keuze willekeurig zijn. Wat nu als er ineens een paarse koe tussen zou staan? Wedden dat dit exemplaar de aandacht trekt? Moraal van dit verhaal: word een paarse koe!

Op zoek naar jezelf

Pas als je jezelf kent, kun je keuzes maken die echt bij je passen. Een eerste stap naar het vastleggen van identiteit is het inventariseren van jouw kernkwaliteiten en capaciteiten. Bepaal deze niet alleen op basis van wat je zelf denkt, maar vraag het anderen. Op deze manier kom je erachter of je eigen beeld klopt met het beeld dat de omgeving van je heeft. Vraag je medewerkers waar zij denken dat jullie kracht ligt. Vraag je leden waarom ze voor je gekozen hebben en wat ze prettig vinden aan jouw centrum. Wat is voor hen de reden om te blijven? Maar vraag hen ook wat ze missen, dan weet je op welk vlak je moet investeren. Ga op zoek naar uzelf en uw passie. Waarom bent u ooit in deze branche gegaan? Voelt u die passie nog steeds? En uw team? Voelen uw klanten het? Straalt uw hele team die passie uit en weten jullie het over te brengen op de leden? Klanten voelen het verschil tussen echte passie en een gemaakt vriendelijke uitstraling.

Uniek en relevant

Wil je echt succesvol zijn en blijven, dan is het een vereiste dat je jouw identiteit kent en weet waar je voor staat. En dat is niet ‘professionele apparatuur’ of ‘verstand van bewegen’. De consument mag dat van elk centrum verwachten, daar ga je het niet op winnen. Ga op zoek naar een stukje unieke, relevante meerwaarde voor leden, die de andere centra in de regio niet bieden. Is jouw directe concurrent low budget? Ga dan niet ook klakkeloos je prijs verlagen. Houd je prijsniveau juist hoger en investeer in jouw begeleiding, persoonlijke aandacht en service en zorg dat je daarmee met kop en schouders uitsteekt boven de concurrent. Hiermee onderscheid je jezelf en richt je je dus op een andere doelgroep. Mensen die bij jou lid worden, doen dat omdat ze die service en aandacht belangrijk vinden en waarderen. Ze accepteren dat je daardoor duurder bent dan de concurrentie. Richt jouw concurrent zich specifiek op jeugd met een uitgebreid aanbod aan dansgroepslessen? Dan ga jij voor senioren, afvallers, revalidatie, buitensport of ladies only. Zoveel mensen, zoveel wensen!

Maak een merkdocument

Hoe ga je nu concreet jouw identiteit vaststellen? Start met het maken van een merkdocument waarin je jouw unieke DNA gaat vastleggen. Beantwoord hierin voor jezelf de volgende vragen:

• Wie zijn wij?

• Waarom zij wij er, waarom doen wij wat we doen?

• Wat doen wij?

• Voor wie doen wij dat?

• Waarvoor staan wij?

• Wat zijn onze ambities?

• Wie past bij ons?

• Hoe willen wij waargenomen worden?

• Welk gevoel willen wij oproepen?

• Waarom moet men voor ons kiezen in plaats van voor een ander?

Sterk in veranderprocessen

Als jouw DNA eenmaal vast ligt, betekent dat niet dat je stil kunt gaan zitten. Veranderende consumenten verwachten nog steeds dat je mee verandert met hun wensen en behoeften. En dat is ook precies wat je doet, echter altijd vanuit jouw eigen identiteit. Bij elk plan dat je bedenkt, vraag je jezelf af: “Past dit bij mij?” Dat betekent dat je met sommige trends meegaat en met sommige niet. Of nog mooier, dat je zelf een nieuwe trend zet die past bij het beeld dat men van je heeft. Het gaat erom dat je positie durft te kiezen en je eigenheid bewaart. Zie het als een uitdaging om jouw identiteit als een sausje over je hele centrum te gieten. Alles en iedereen dient jouw DNA te ademen en uit te stralen. Zo creëer je een sterke basis en een heldere richting die jouw bestaansrecht binnen de branche rechtvaardigt.

DNA I business

Anke Hendriks

Marketing Manager bij BenFit.nl,

het voedings- & levensstijlprogramma voor de fitnessbranche.

anke@benfit.nl

INNOVEREN 2012; TRAIN the way you FUNCTIONâ„¢ deel 1

TRAIN the way you FUNCTIONâ„¢, is het motto van Artros Healthfocusâ„¢. Sinds jaar en dag richten wij onze trainingsdoelstellingen op de functies die onze leden in hun dagelijks (sportieve) leven bekleden. Maar nu, zo na IHRSA lijkt het mij hoog tijd te worden dat we daar in Nederland meer aan gaan doen. Ik kreeg afgelopen week een sms van een personal trainer, op zoek naar extra klanten. Het bericht gaf de indruk dat ze erg druk is maar doordat een aantal klanten klaar zijn met haar programma, zij nu wat tijd heeft voor nieuwe klanten.

Goed nieuws zou je denken. Bij mij roept het echter meteen de volgende vraag op: is een klant ooit klaar met trainen bij jou als personal trainer? Zijn de doelstellingen voor klanten in steen gebeiteld en indien voldaan, is de begeleiding dan over? Ik heb daar een andere mening over.

'PT en klant: een levenslange relatie'

Als personal trainers kijken wij in Nederland nog te veel naar wat onze klanten willen, en dat is meestal bij de hand genomen worden om te zorgen dat ze hun work-outs voor de week voltooien. Wij als personal trainers zijn hopelijk beter dan dat. Natuurlijk is er niets mis met een goede begeleiding en motivatie om er voor te zorgen dat je klanten hun trainingtarget bereiken. Maar zou het geen veel betere investering van onze tijd zijn als we mensen de handvatten zouden kunnen geven? Handvatten waar ze zelf mee aan de slag kunnen gaan om dan periodiek terug komen om het programma bij te spijkeren? Het zou betekenen dat een heleboel afspraken voor training op dit moment overbodig zouden zijn, zodat we meer tijd zouden hebben om nieuwe klanten te kunnen bijstaan. Maar het zou ook betekenen dat al die klanten veel langer bij ons blijven omdat we samen met hen een trainingsgeschiedenis opbouwen. Een geschiedenis waar wij als personal trainers de vraagbak en educators zijn voor al hun doelstellingen. Een levenslange relatie om je klanten te helpen naar iedere doelstelling in hun fysieke trainingsleven. Het klinkt misschien wat hoogdravend, maar uiteindelijk is dat toch wat we willen? Klanten die zich bewust zijn van het belang van onze hulp in elke fase van hun leven.

Natuurlijk vraagt dat om een verandering van inzet aan onze kant. Als eerste moeten we ons opleidingsniveau optimaliseren. Moeten we leren wat verschillende doelstellingen vragen in elke fase van het leven. Moeten we weten hoe om te gaan met blessures, en speciale trainingsconcepten kunnen opstellen om in tijd van een blessure toch actief te blijven.

Uit een CNN-rapport bleek dat een groot deel van de Amerikanen trainen nog steeds een opgave vindt. En weet u, eigenlijk is dat ook zo. Trainen zou een bijna dagelijkse taak moeten zijn, alleen geen zware, lastige of vervelende maar een uitdagende en plezierige. Hoe kunnen we dat bereiken? Door een enorm kenniscentrum op te bouwen van oefeningen, trainingen, tips en adviezen. Door je niet te laten vangen voor één trend, maar door van alle trends de beste dingen te bewaren. Die waar mogelijk te combineren om zo samen met de klant aan een nieuwe uitdaging te kunnen bouwen. Kennis en ervaring dus.

'Trainen moet een dagelijkse taak zijn, maar wel een leuke'

Kennis en ervaring; hoe krijg ik dat?

Opleiding is bij het vergaren van kennis natuurlijk de eerste stap. Vroeger had de personal trainer vaak een CIOS opleiding, aangevuld met verschillende cursussen op het gebied van personal training. De CIOS’ers waren mensen met ervaring in de sport die op volwassen leeftijd terug naar school gingen om hun diploma te halen als trainer. Zij gingen zich van daaruit dan weer verder specialiseren in personal training. Nu zien we dat de opleiding Sport en Bewegen jonge mensen vanaf de middelbare school opleidt tot trainers. Vroeger was de selectie om het CIOS te mogen beginnen streng: slechts 5 personen werden aangenomen, op 300 aanmeldingen. Nu kan iedereen die zich inschrijft en de basiskwalificaties behaalt, starten met de opleiding Sport en Bewegen.

'De basiskennis voor PT moet worden opgeschroefd'

Kun je de sportende fanaat van vroeger die zeer gemotiveerd is om trainer te worden vergelijken met de tiener van nu die sporten wel leuk vindt? Ik geloof het niet. Dus wat mij betreft moet de basiskennis opgeschroefd worden om een goede personal trainer te worden. Er zijn gelukkig steeds meer particuliere opleidingen die specialisaties aanbieden op het gebied van personal training. Echter dat moet een vervolgopleiding zijn, echt een specialisatie. Ik zie sommige kenniscentra die een beroepsopleiding vragen als onderbouw. Gelukkig maar, echter naar mijn mening zijn er dat nog lang niet genoeg. Daar komt nog bij: opleiding alleen is niet genoeg. Belangrijk is dat het opleidingsinstituut zich afvraagt of de toekomstige personal trainer genoeg bagage aan trainingsmateriaal ter beschikking heeft. Met andere woorden: hebben ze voldoende trainingservaring als ze de opleiding afronden? De opleiding tot personal trainer moet je de diepte bieden in anatomie, fysiologie, functionele bewegingsleer en blessure preventie of interventie en je de handvatten bieden om een bibliotheek aan oefeningen te vergaren, zodat je een persoonlijke relatie met je klanten op kunt bouwen. Dit zijn naar mijn mening de basisvoorwaarden en een must als start voor een carrière in Personal Training.

Volgende maand het vervolg op Personal Training en TRAIN the way you FUNCTIONâ„¢

Hebt u interesse in onze visie op training en wilt u meer weten hoe u, als personal trainer, uw klanten beter kan helpen, dan kunt u vrijblijvend contact met mij opnemen.

De conferentie die ik deze week bezocht (zie ook het artikel IHRSA2012), leidt tot mijn artikel voor innovatie van deze maand; TRAIN the way you FUNCTIONâ„¢.

TRAIN the way you FUNCTIONâ„¢, is het motto van Artros Healthfocusâ„¢. Sinds jaar en dag richten wij onze trainingsdoelstellingen op de functies die onze leden in hun dagelijks (sportieve) leven bekleden. Maar nu, zo na IHRSA lijkt het mij hoog tijd te worden dat we daar in Nederland meer aan gaan doen. Ik kreeg afgelopen week een sms van een personal trainer, op zoek naar extra klanten. Het bericht gaf de indruk dat ze erg druk is maar doordat een aantal klanten klaar zijn met haar programma, zij nu wat tijd heeft voor nieuwe klanten.

Goed nieuws zou je denken. Bij mij roept het echter meteen de volgende vraag op: is een klant ooit klaar met trainen bij jou als personal trainer? Zijn de doelstellingen voor klanten in steen gebeiteld en indien voldaan, is de begeleiding dan over? Ik heb daar een andere mening over.

'PT en klant: een levenslange relatie'

Als personal trainers kijken wij in Nederland nog te veel naar wat onze klanten willen, en dat is meestal bij de hand genomen worden om te zorgen dat ze hun work-outs voor de week voltooien. Wij als personal trainers zijn hopelijk beter dan dat. Natuurlijk is er niets mis met een goede begeleiding en motivatie om er voor te zorgen dat je klanten hun trainingtarget bereiken. Maar zou het geen veel betere investering van onze tijd zijn als we mensen de handvatten zouden kunnen geven? Handvatten waar ze zelf mee aan de slag kunnen gaan om dan periodiek terug komen om het programma bij te spijkeren? Het zou betekenen dat een heleboel afspraken voor training op dit moment overbodig zouden zijn, zodat we meer tijd zouden hebben om nieuwe klanten te kunnen bijstaan. Maar het zou ook betekenen dat al die klanten veel langer bij ons blijven omdat we samen met hen een trainingsgeschiedenis opbouwen. Een geschiedenis waar wij als personal trainers de vraagbak en educators zijn voor al hun doelstellingen. Een levenslange relatie om je klanten te helpen naar iedere doelstelling in hun fysieke trainingsleven. Het klinkt misschien wat hoogdravend, maar uiteindelijk is dat toch wat we willen? Klanten die zich bewust zijn van het belang van onze hulp in elke fase van hun leven.

Natuurlijk vraagt dat om een verandering van inzet aan onze kant. Als eerste moeten we ons opleidingsniveau optimaliseren. Moeten we leren wat verschillende doelstellingen vragen in elke fase van het leven. Moeten we weten hoe om te gaan met blessures, en speciale trainingsconcepten kunnen opstellen om in tijd van een blessure toch actief te blijven.

Uit een CNN-rapport bleek dat een groot deel van de Amerikanen trainen nog steeds een opgave vindt. En weet u, eigenlijk is dat ook zo. Trainen zou een bijna dagelijkse taak moeten zijn, alleen geen zware, lastige of vervelende maar een uitdagende en plezierige. Hoe kunnen we dat bereiken? Door een enorm kenniscentrum op te bouwen van oefeningen, trainingen, tips en adviezen. Door je niet te laten vangen voor één trend, maar door van alle trends de beste dingen te bewaren. Die waar mogelijk te combineren om zo samen met de klant aan een nieuwe uitdaging te kunnen bouwen. Kennis en ervaring dus.

'Trainen moet een dagelijkse taak zijn, maar wel een leuke'

Kennis en ervaring; hoe krijg ik dat?

Opleiding is bij het vergaren van kennis natuurlijk de eerste stap. Vroeger had de personal trainer vaak een CIOS opleiding, aangevuld met verschillende cursussen op het gebied van personal training. De CIOS’ers waren mensen met ervaring in de sport die op volwassen leeftijd terug naar school gingen om hun diploma te halen als trainer. Zij gingen zich van daaruit dan weer verder specialiseren in personal training. Nu zien we dat de opleiding Sport en Bewegen jonge mensen vanaf de middelbare school opleidt tot trainers. Vroeger was de selectie om het CIOS te mogen beginnen streng: slechts 5 personen werden aangenomen, op 300 aanmeldingen. Nu kan iedereen die zich inschrijft en de basiskwalificaties behaalt, starten met de opleiding Sport en Bewegen.

'De basiskennis voor PT moet worden opgeschroefd'

Kun je de sportende fanaat van vroeger die zeer gemotiveerd is om trainer te worden vergelijken met de tiener van nu die sporten wel leuk vindt? Ik geloof het niet. Dus wat mij betreft moet de basiskennis opgeschroefd worden om een goede personal trainer te worden. Er zijn gelukkig steeds meer particuliere opleidingen die specialisaties aanbieden op het gebied van personal training. Echter dat moet een vervolgopleiding zijn, echt een specialisatie. Ik zie sommige kenniscentra die een beroepsopleiding vragen als onderbouw. Gelukkig maar, echter naar mijn mening zijn er dat nog lang niet genoeg. Daar komt nog bij: opleiding alleen is niet genoeg. Belangrijk is dat het opleidingsinstituut zich afvraagt of de toekomstige personal trainer genoeg bagage aan trainingsmateriaal ter beschikking heeft. Met andere woorden: hebben ze voldoende trainingservaring als ze de opleiding afronden? De opleiding tot personal trainer moet je de diepte bieden in anatomie, fysiologie, functionele bewegingsleer en blessure preventie of interventie en je de handvatten bieden om een bibliotheek aan oefeningen te vergaren, zodat je een persoonlijke relatie met je klanten op kunt bouwen. Dit zijn naar mijn mening de basisvoorwaarden en een must als start voor een carrière in Personal Training.

Volgende maand het vervolg op Personal Training en TRAIN the way you FUNCTIONâ„¢

Hebt u interesse in onze visie op training en wilt u meer weten hoe u, als personal trainer, uw klanten beter kan helpen, dan kunt u vrijblijvend contact met mij opnemen.

innoveren I business

Lilian Rijfkogel, LPT; C.E.A.S.

Artros Healthfocusâ„¢, HQ: Almenseweg 3; 7231PG Warnsveld

Facility location: Heliumstraat 9; 7463PL Rijssen, T: 06-53614366

E: lilian@artros.nl

Wat is de invloed van de economische crisis voor de sport?

De resultaten laten zien dat de crisis een negatieve invloed heeft op externe inkomsten, zoals sponsoring en gemeentelijke subsidies. De leden weten samen deze daling op te vangen zodat het effect op de financiële en de sportieve ambities van de verenigingen beperkt blijft.

Sportverenigingen zijn betaalbare ontmoetingsplekken voor jong en oud die willen bewegen. Maar de vraag is of in tijden van economische recessie deze verenigingen floreren of juist gebukt gaan onder zware lasten. Zeggen leden hun lidmaatschap op omdat ze op eigen initiatief willen gaan bewegen of zoekt men elkaar juist op langs de sportvelden?

Om antwoord te geven op deze vragen gingen studenten Mees Heller en Bjorn Duis langs bij 29 sportverenigingen met meer dan 250 leden in de regio Liemers en de Gelderse Vallei. Hun conclusie luidt dat de meeste verenigingen financieel gezond zijn maar dat de verenigingen in kort tijd te maken hebben gekregen met dalende inkomsten uit sponsoring, bezuinigingen vanuit de gemeente en stijgende kosten door inflatie. Opvallend is dat de inkomsten uit contributies niet zijn gedaald maar juist zijn toegenomen. Er zijn geen aanwijzingen dat leden hun lidmaatschap opzeggen vanwege de crisis.

Het kennisteam Sports Economics & Sports Management van de HAN is blij met de resultaten van het onderzoek. “Er is gelukkig geen dreigende situatie ontstaan waarin sportverenigingen bij bosjes omvallen”, vertelt Jelle Schoemaker. “Dat betekent niet dat verenigingen hun sportieve ambities niet flink hebben moeten bijschaven. Daarbij is echter het gemeentelijk beleid de belangrijkste factor. Indien de gemeente zwaar getroffen wordt door de crisis kun je je voorstellen dat plannen voor een nieuw clubhuis, betere trainers of een extra veld langer in de kast blijven liggen.”

Interessant is of de fitnessbranche in hetzelfde schuitje zit als de sportverenigingen. De fitnessscholen zijn sterker afhankelijk van de inkomsten uit contributies en die liggen in veel gevallen dan ook hoger dan de lidmaatschappen van de verenigingen. Daarnaast zijn de leden van de verenigingen samen verantwoordelijk voor het in stand houden van hun sportvoorziening. Deze betrokkenheid en verantwoordelijkheid is er bij fitnesscentra niet of nauwelijks. Is de economische crisis een reden voor mensen om hun lidmaatschap van de sportschool op te zeggen of blijft sporten een belangrijke investering? De tijd zal het leren.

Het kennisteam Sports Economics & Sports Management is een onderdeel van HAN SENECA, het expertisecentrum voor sport, arbeid en gezondheid van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het team is gespecialiseerd in het doen van onderzoek en het geven van beleidsadvies rondom geldstromen in de sportsector. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met Jelle Schoemaker via Jelle.Schoemaker@han.nl.

De Nederlandse economie herstelt zich maar langzaam van de economische crisis. Daarom is de verwachting dat de gevolgen van de economische crisis de komende jaren voelbaar blijven in een aantal sectoren. Om erachter te komen in hoeverre de breedtesport hiermee te maken hebben, deden Mees Heller en Bjorn Duis onderzoek naar de gevolgen van de economische crisis bij sportverenigingen. Zij deden dit voor het kennisteam Sports Economics & Sports Management van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Edities