IHRSA 2012; Success by Association

Verschenen in BodyLIFE Benelux nr3 2012

I body•LIFE 3I2012

Fitnessbranche in beweging…

Bill Taylor had de eer de spits af te bijten met zijn generale openingssessie. “Waarom is jullie centrum beter?” was zijn vraag aan ons. Wat is echt uniek aan jullie, waar word je echt enthousiast van en dan vooral, geeft elk teamlid hierop hetzelfde antwoord? Bill benadrukte dat het echte onderscheidende vermogen hoogstwaarschijnlijk niet ligt op het vlak van faciliteiten maar op emotioneel vlak. Natuurlijk is het goed om elk zintuig te prikkelen bij elk bezoek, echter de echte connectie hebben we als mensen onder elkaar. Bill daagde ons uit om naar ons bedrijf te kijken alsof het de eerste keer was, met je bedrijfsvisie in gedachte. Wat wil je echt bereiken met je klanten en hoe zou dat product dan in elkaar zitten? “Niemand is zo slim als een team samen”, concludeerde hij zijn verhaal, betrokkenheid van het team en de klanten is cruciaal.

Daarna hadden wij de eer om Simon Sinek mee te mogen maken. Beslist even bekijken op Youtube. Hij kwam meteen tot de kern, “wat is jouw “waarom”?”. Mensen kopen niet alleen van je omdat je zo’n goed product hebt, zij kopen omdat ze geloven in waar jij in gelooft. Dat zette ons dus aan tot nadenken; waarom bestaat ons bedrijf? Waarom wil ik er mee doorgaan? Waarom doe ik wat ik doe en waarom zouden mensen of bedrijven überhaupt de moeite doen om klant van ons te worden? De moeite waard om dit eens goed voor jezelf uit te werken.

Guy Kawasaki fascineerde ons met zijn visie op ‘Enchantment’ The Art of Changing Hearts, Minds, and Action. Zijn kernboodschap was, bouw je product rondom de vraag, hoe kan ik mijn klanten nog beter helpen? Verschillende vormen van aanpak die hij in zijn presentatie aanmoedigde zoals perfectioneer, complementeer, breng het elegant, vertel een verhaal, vertel je verhaal in de taal van de klant, communiceer dus met behoeften, deel en geef, gebruik techniek maar vooral, verkoop niet je product maar je droom.

De vakbeurs was zeker de moeite waard om een bezoekje aan te brengen. Extreem veel aandacht voor functionele training, small group training en de link/integratie van apparatuur met social media.

Wat ook goed was om te zien en mee te maken is het initiatief van IHRSA om in te haken op de doelstellingen van de WHO om te werken aan een gezondere wereld. Momenteel zijn meer dan 55% van alle chronische aandoeningen qua intensiteit te verminderen of zelfs helemaal te voorkomen als we met z’n allen gezonder leven. De verwachting van WHO is dat dit percentage zal stijgen naar 75% in 2030. Investeren in preventie is dus cruciaal en IHRSA ziet hierin een cruciale rol weggelegd voor de fitnessbranche. Momenteel sport misschien nog maar 10-15% bij sportcentra, dat zijn echter wel de groep mensen die de WHO beweegnorm halen en het minst gebruik maken van de medische zorg. IHRSA ziet echter ook een rol weggelegd voor de fitnessbranche als leefstijl educator, het regionale kenniscentrum voor een actieve en gezonde leefstijl. Wordt beslist vervolgt.

Het meest interessant was echter de interactie met 42 collegae fitness ondernemers, een week lang. Iedereen kijkt op een andere manier naar wat we meemaken en iedereen vangt er iets ander van op. Na een compacte analyse onder enkele medereizigers (waarbij ik er zeker van ben dat ik bij lange na niet compleet ben) waren dit de meest belangrijke zaken die de ondernemers aan willen gaan pakken:

• De WHY? beter uitwerken en laten leven binnen het team en de leden

• De servicegerichtheid optimaliseren (meer hospitality en gastheerschap)

• Meer small group training opzetten

• Functionele training implementeren

• Het business concept PT goed uitwerken en implementeren

• Leden intensiever laten trainen (HIT)

• Meer meten wat we doen om beter aan te kunnen sturen

• Het team meer en beter coachen om te excelleren

Wat veel benoemd werd was de hospitality. Dit werd o.a. ingegeven door een aantal belevingen die we als groep hebben meegemaakt bij verschillende restaurants. Zo bezochten we de Supperclub LA, the place to be in Los Angeles. De servicegerichtheid was niet overdone, maar wel tot in de puntjes. Wat met name opviel was het oog voor detail en echt moeite doen om mensen te helpen waar mogelijk door elke medewerker. Volgens veel fitness ondernemers is dit een belangrijke volgende stap voor de fitnessbranche. Werk aan de winkel dus..

IHRSA 2012 – Los Angeles

Los Angeles, 13 maart 2012, op uitnodiging van Matrix en VES (chapeau voor de excellente zorgen overigens Madelijn, Yvonne en Marco), reizen we met 42 fanatieke ondernemers naar de bakermat van fitness. Los Angeles is een bruisende stad met een fantastisch strand inclusief Venice en Muscle Beach, een prima warming up waar Matrix en VES een aantal leuke activiteiten voor ons op touw hadden gezet. Daarna met de cabrio richting downtown LA voor het IHRSA congres.

Bill Taylor had de eer de spits af te bijten met zijn generale openingssessie. “Waarom is jullie centrum beter?” was zijn vraag aan ons. Wat is echt uniek aan jullie, waar word je echt enthousiast van en dan vooral, geeft elk teamlid hierop hetzelfde antwoord? Bill benadrukte dat het echte onderscheidende vermogen hoogstwaarschijnlijk niet ligt op het vlak van faciliteiten maar op emotioneel vlak. Natuurlijk is het goed om elk zintuig te prikkelen bij elk bezoek, echter de echte connectie hebben we als mensen onder elkaar. Bill daagde ons uit om naar ons bedrijf te kijken alsof het de eerste keer was, met je bedrijfsvisie in gedachte. Wat wil je echt bereiken met je klanten en hoe zou dat product dan in elkaar zitten? “Niemand is zo slim als een team samen”, concludeerde hij zijn verhaal, betrokkenheid van het team en de klanten is cruciaal.

Daarna hadden wij de eer om Simon Sinek mee te mogen maken. Beslist even bekijken op Youtube. Hij kwam meteen tot de kern, “wat is jouw “waarom”?”. Mensen kopen niet alleen van je omdat je zo’n goed product hebt, zij kopen omdat ze geloven in waar jij in gelooft. Dat zette ons dus aan tot nadenken; waarom bestaat ons bedrijf? Waarom wil ik er mee doorgaan? Waarom doe ik wat ik doe en waarom zouden mensen of bedrijven überhaupt de moeite doen om klant van ons te worden? De moeite waard om dit eens goed voor jezelf uit te werken.

Guy Kawasaki fascineerde ons met zijn visie op ‘Enchantment’ The Art of Changing Hearts, Minds, and Action. Zijn kernboodschap was, bouw je product rondom de vraag, hoe kan ik mijn klanten nog beter helpen? Verschillende vormen van aanpak die hij in zijn presentatie aanmoedigde zoals perfectioneer, complementeer, breng het elegant, vertel een verhaal, vertel je verhaal in de taal van de klant, communiceer dus met behoeften, deel en geef, gebruik techniek maar vooral, verkoop niet je product maar je droom.

De vakbeurs was zeker de moeite waard om een bezoekje aan te brengen. Extreem veel aandacht voor functionele training, small group training en de link/integratie van apparatuur met social media.

Wat ook goed was om te zien en mee te maken is het initiatief van IHRSA om in te haken op de doelstellingen van de WHO om te werken aan een gezondere wereld. Momenteel zijn meer dan 55% van alle chronische aandoeningen qua intensiteit te verminderen of zelfs helemaal te voorkomen als we met z’n allen gezonder leven. De verwachting van WHO is dat dit percentage zal stijgen naar 75% in 2030. Investeren in preventie is dus cruciaal en IHRSA ziet hierin een cruciale rol weggelegd voor de fitnessbranche. Momenteel sport misschien nog maar 10-15% bij sportcentra, dat zijn echter wel de groep mensen die de WHO beweegnorm halen en het minst gebruik maken van de medische zorg. IHRSA ziet echter ook een rol weggelegd voor de fitnessbranche als leefstijl educator, het regionale kenniscentrum voor een actieve en gezonde leefstijl. Wordt beslist vervolgt.

Het meest interessant was echter de interactie met 42 collegae fitness ondernemers, een week lang. Iedereen kijkt op een andere manier naar wat we meemaken en iedereen vangt er iets ander van op. Na een compacte analyse onder enkele medereizigers (waarbij ik er zeker van ben dat ik bij lange na niet compleet ben) waren dit de meest belangrijke zaken die de ondernemers aan willen gaan pakken:

• De WHY? beter uitwerken en laten leven binnen het team en de leden

• De servicegerichtheid optimaliseren (meer hospitality en gastheerschap)

• Meer small group training opzetten

• Functionele training implementeren

• Het business concept PT goed uitwerken en implementeren

• Leden intensiever laten trainen (HIT)

• Meer meten wat we doen om beter aan te kunnen sturen

• Het team meer en beter coachen om te excelleren

Wat veel benoemd werd was de hospitality. Dit werd o.a. ingegeven door een aantal belevingen die we als groep hebben meegemaakt bij verschillende restaurants. Zo bezochten we de Supperclub LA, the place to be in Los Angeles. De servicegerichtheid was niet overdone, maar wel tot in de puntjes. Wat met name opviel was het oog voor detail en echt moeite doen om mensen te helpen waar mogelijk door elke medewerker. Volgens veel fitness ondernemers is dit een belangrijke volgende stap voor de fitnessbranche. Werk aan de winkel dus..

IHRSA 2012 I branche actueel

John van Heel

EFAA, j.vanheel@efaa.nl

06-53623485

body•LIFE 3I2012 I

Edities